Γιάννης Ν. Μπασκόζος: Δημοσιογράφος, ΤΟ ΒΗΜΑ, www.oanagnostis.gr

Γιάννης Ν. Μπασκόζος: Δημοσιογράφος, ΤΟ ΒΗΜΑ, www.oanagnostis.gr

 

Διάβαζα λογοτεχνία όπως έπαιζα και μπάλα από παιδί. Με ενθουσίαζαν εξίσου και τα δύο. Ένιωθα ότι σε αυτές τις δύο δραστηριότητες υπάρχει το νόημα για ένα παιδί του δημοτικού. Η αλλαγή έγινε όταν σε μια μεταφορά βιβλίων ενός θείου στο σπίτι μας έπεσα πάνω στο «Άθλιοι» του Βίκτωρ Ουγκώ. Από τότε η λογοτεχνία ανέλαβε την πρωτοκαθεδρία έναντι της μπάλας.

Τι ήταν αυτό που με συγκίνησε στους «Αθλίους»; Η επική εικόνα της εποχής, η συμπάθεια για τον ταλαίπωρο Γιάννη Αγιάννη, ο μικρός και ηρωικός Γαβριάς, ο (ασεξουαλικός) έρωτας του Μάριου και τη Τιτίκας , η εικόνα (κόμικ) του Ιαβέρη; Ή μήπως το επαναστατικό στοιχείο, ο ρομαντικός ηρωισμός των πρωταγωνιστών του; Ίσως τελικά όλα αυτά μαζί να με συγκίνησαν – η αχλή στην οποία χάνονται οι λεπτομέρειες της παιδικής μας ηλικίας δεν βοηθά να ανασύρεις το τι και το πώς με ακρίβεια. Εκ των υστέρων θα πω ότι μάλλον η ηθική διάσταση του κόσμου ήταν το καθοριστικό στοιχείο σε συνδυασμό με ένα ρομαντικό αίσθημα που διέτρεχε όλες τις σελίδες του.

5

Οι «Άθλιοι», εκδόσεις Καστανιώτη.

Το βιβλίο αυτό το αγάπησα και ως αντικείμενο. Υπάρχει ακόμα σε περίοπτη θέση στη βιβλιοθήκη μου. Το ξανακοιτάζω με την ευκαιρία αυτού του κειμένου, για να διαπιστώσω άλλη μια φορά τη φροντίδα της έκδοσης. Είναι τρίτομο, δερματόδετο, με ανάγλυφη εικόνα στο εξώφυλλο. Εκδόθηκε από τον Εκδοτικό Επιμορφωτικό Οργανισμό (1958), του οποίου τη γενική εποπτεία είχε ο Οκτάβιος Μερλιέ. Η μετάφραση είναι του Μάρκου Αυγέρη, με πρόλογο δικό του και συνοδευτικά σχόλια των Κωστή Παλαμά, Κώστα Κοτζιά, Δημήτρη Γιάκου, αλλά και Ρενάν, Μπελίνσκι, Σαιντ Μπεβ. Την καλλιτεχνική επιμέλεια είχε ο γλύπτης Μιχάλης Τόμπρος, διευθυντής τότε της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, ενώ μέσα υπάρχουν εικόνες των Ντελακρουά, Δαβίδ, Ρουώ, καθώς και σχεδιάσματα του ίδιου του Ουγκώ. Δεν εκδίδονται πια τέτοια βιβλία!

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top