Ο Γιώργος Χαδούλης παρουσιάζει στο Grace Mykonos έως τις 31 Αυγούστου την έκθεση «Paintings & Ceramics» με πίνακες και κεραμικά. (Φωτογραφία του Γ. Χαδούλη από τον Τάκη Διαμαντόπουλο)

– Αέρας Matisse, Gaugin, Picasso κ.α. από τα παραθαλάσσια ατελιέ τους από τη νότια Γαλλία ως την Πολυνησία, διαπνέει το έργο σας. Σας έχουν επηρεάσει ονόματα όπως αυτά;
Σαφέστατα με έχουν επηρεάσει όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες που αναφέρετε. Να μην ξεχνάμε όμως ότι στη δουλειά ενός καλλιτέχνη συμβάλλουν και οι γενικότερες επιρροές του. Στην περίπτωσή μου, για παράδειγμα, θεωρώ πως δεν είναι τυχαία η οικογενειακή μου σχέση με τη Νότια Γαλλία. Η μητέρα μου κατάγεται από τη Νίκαια. Ήταν ακριβώς το φως της νότιας περιοχής της Γαλλίας, το ίδιο που κάποτε γοήτευσε τον Matisse και τον Picasso, που συγκίνησε κι εμένα από πολύ νωρίς. Αυτό είναι που προσπαθώ κι εγώ να αποτυπώσω στις δικές μου συνθέσεις.

Αντίστοιχα, ομολογώ ότι η σχέση μεταξύ ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος, σχέση που αποτύπωσε στο έργο του ο Gaugin, αποτελεί βασικό άξονα και στο δικό μου έργο. Από αυτή την άποψη, ναι, βλέπω μια εκλεκτική συνάφεια.

«Ήταν το φως της νότιας περιοχής της Γαλλίας, το ίδιο που κάποτε γοήτευσε τον Matisse και τον Picasso, που συγκίνησε κι εμένα από πολύ νωρίς. Αυτό είναι που προσπαθώ κι εγώ να αποτυπώσω στις δικές μου συνθέσεις».

– Τα κεραμικά ήταν μια πάρα πολύ ζωντανή εφαρμοσμένη τέχνη στη χώρα μας αλλά δυστυχώς έχει χαθεί ή έχει γίνει τουριστική. Αρκετοί καλλιτέχνες καταπιάνονται με τα κεραμικά κι εσείς είστε στην εμπροσθοφυλακή της τάσης. Τί διαφορά έχουν από έναν υφασμάτινο καμβά;
Η αγγειογραφία είναι μια τέχνη με μακρά παράδοση – αλλά και ανεκτίμητη αξία. Πάρτε ως παράδειγμα τη ζωγραφική στα αρχαία αγγεία: Πρόκειται για συγκλονιστική, για «μεγάλη» ζωγραφική – τη μόνη σωζόμενη από την αρχαιότητα. Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο και σπουδαίο ότι με μια μονοκοντυλιά μπορούσε ένας καλλιτέχνης να δώσει τόσο εικαστικό «βάθος».

Σχετικά με το «τουριστικό» χαρακτήρα των κεραμικών σήμερα, αντιλαμβάνομαι το σχόλιό σας, ωστόσο ας μην βιαστούμε να επικρίνουμε αυτή τους τη χρηστικότητα: Σαφώς στην αρχαιότητα τα κεραμικά αγγεία ενείχαν ιερότητα, ιδιαίτερα όταν προσφέρονταν στους θεούς -απ’ την άλλη ας μην ξεχνάμε ότι παράλληλα χρησιμοποιούνταν και ως δοχεία τροφίμων- και αυτός ο δυισμός είναι καθόλα γοητευτικός! Πράγματι, τα αγγεία υπήρξαν τα πρώτα «τάπερ» της ανθρωπότητας – και παρέμειναν τέτοια μέχρι και τη δεκαετία του ’50. Δεν είναι υπέροχο αυτό;

Όσον αφορά στη δική μου σχέση με την κεραμική, αυτή έχει να κάνει περισσότερο με τη ζωγραφική πάνω στο αγγείο παρά στο «πλάσιμο» του ίδιου του αντικειμένου. Υιοθετώ λοιπόν περισσότερο την ταυτότητα του αγγειογράφου παρά του αγγειοπλάστη – παρότι πάντα διαμορφώνω το σχήμα και τη φόρμα του αγγείου σε αντιστοιχία με το έργο ή το θέμα που προτίθεμαι να ζωγραφίσω.

Η ιδιαιτερότητα του αγγείου σε σχέση με τον μουσαμά είναι ότι πρόκειται κατ’ ουσίαν για έναν καμβά που διαβάζεται «κυκλικά», πράγμα που δίνει μια διαφορετική δυναμική στην εξέλιξη της ιστορίας που απεικονίζεται.

Μια ακόμη ενδιαφέρουσα πρόκληση για μένα είναι η δεξιοτεχνία που απαιτείται γι’ αυτού του είδους τη ζωγραφική: Η επιφάνεια της κεραμικής, πριν γυαλωθεί, είναι απορροφητική -μοιάζει λίγο με το fresco- και επηρεάζει άμεσα το τελικό αποτέλεσμα. Δεν χρήζει διορθώσεων. Ακριβώς, λοιπόν, γι’ αυτόν τον λόγο, χρειάζεται λοιπόν να έχει κανείς οικονομία μέσων, να εστιάζει στα απαραίτητα – όπως στην καλλιγραφία. Αυτό με γοητεύει πολύ.

«Η αλήθεια είναι ότι διαχρονικά πίστευα -και εξακολουθώ να πιστεύω- πως η ζωή είναι ωραία. Με αυτήν την πίστη, λοιπόν, θα πορευτώ».

– Θέλετε τα κεραμικά σας να είναι μόνο διακοσμητικά ή και να χρησιμοποιούνται, να γεμίζουν λουλούδια και φαγητά;
Βέβαια, μάλιστα πιστεύω πως είναι πολύ ωραίο όταν συμβαίνει! Το ότι πρέπει να ζούμε με ωραία πράγματα γύρω μας είναι σαφές για μένα – πόσο μάλλον όταν ένα ωραίο αντικείμενο, όπως π.χ. ένα αγγείο, συνδυάζεται με την έννοια της «προσφοράς» και μετατρέπεται σε «όχημα» για μια όμορφη χειρονομία!

Δεν είναι εχθρός της τέχνης η χρηστικότητα. Τουναντίον, από μια «pop» οπτική, είναι απόλυτα δόκιμο και επιθυμητό να ζούμε με ωραία πράγματα γύρω μας, αντικείμενα που μας τέρπουν αισθητικά αλλά έχουν και χρηστική αξία. Αυτό, άλλωστε, δεν έκαναν και καλλιτέχνες που όλοι αγαπάμε και αναγνωρίζουμε, όπως π.χ. ο Keith Haring;

«Δεν είναι εχθρός της τέχνης η χρηστικότητα. Τουναντίον, από μια «pop» οπτική, είναι απόλυτα δόκιμο και επιθυμητό να ζούμε με ωραία πράγματα γύρω μας, αντικείμενα που μας τέρπουν αισθητικά αλλά έχουν και χρηστική αξία».

– Η έκθεση γίνεται στη Μύκονο, στο κομψό ξενοδοχείο Grace Mykonos την ώρα που το νησί έχει απογειωθεί διεθνώς. Σας αρέσει ο συνδυασμός τζετ σετ και τέχνης ή φοβάστε ότι η Μύκονος έχει χάσει τη μποέμ ψυχή της;
Ας μην ξεχνάμε ότι ο συνδυασμός τζετ σετ και τέχνης δεν είναι νέο φαινόμενο. Για παράδειγμα, η Νίκαια, στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, τη δεκαετία του ’20 αποτελούσε το place-to-be της εποχής, προσελκύοντας εξίσου σταρ του Χόλιγουντ και καλλιτέχνες. Πάντα συνέβαινε αυτό, λοιπόν – πρόκειται για μια σχέση που, κατ’ αναλογία, ισχύει σήμερα και στη Μύκονο.

Όλα αυτά μπορούν να μοιάζουν προσωρινά -τα διάσημα πρόσωπα, οι φωτογραφίες, οι κοσμικές συγκεντρώσεις, τα φλας και τα χαμόγελα- ωστόσο αυτό που ουσιαστικά μένει είναι η ομορφιά του τόπου. Αυτό κανονικά πρέπει να καθορίζει και το μέτρο.

– Τα έργα σας διαπνέονται από μια μοναδική «joie de vivre» (χαρά της ζωής). Ποιο είναι το μυστικό σας για να χαίρεστε τη ζωή παρά τις αντιξοότητες και την κατήφεια της εποχής;
Μα, τι άλλο παρά η ζωγραφική -και μια εκ γενετής προδιάθεση αισιοδοξίας, βέβαια- αλλά κατά κύριο λόγο, ναι, η ζωγραφική! Αυτή είναι που με βοηθά να δω τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Χωρίς αυτή, για αν είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω τι θα έκανα.

Η αλήθεια, όμως είναι ότι διαχρονικά πίστευα -και εξακολουθώ να πιστεύω- πως η ζωή είναι ωραία. Με αυτήν την πίστη, λοιπόν, θα πορευτώ!

Ο Γιώργος Χαδούλης επί το έργον.

 

⇒ Το Grace Mykonos, σε συνεργασία με τη Γκαλερί Σκουφά, παρουσιάζει την έκθεση Paintings & Ceramics του Γιώργου Χαδούλη, ένα ταξίδι στον πολύχρωμο κόσμο του καλλιτέχνη, που περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής και κεραμικά. Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 21 Ιουλίου στις 20:30, παρουσία του καλλιτέχνη. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Αυγούστου.

 

Διαβάστε ακόμα: Κωνσταντίνος Κακανιάς – «Στην Ελλάδα με σοκάρουν τα γκράφιτι, η βρώμα, ότι κανείς δεν σέβεται τους νόμους»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top