Έλεγε ο ίδιος: «Πάλι-Ψάω, ξύνω ξανά και ξανά, σβήνω μιαν επιφάνεια για να ανακαλύψω και να αναδείξω την προηγούμενη μορφή της».

    «Όταν περπάτησα πρώτη φορά στον Κεραμεικό, μια χελώνα μου εξήγησε τους λόγους της ακινησίας της, ότι συνομιλεί, λέει, στη σπείρα του χρόνου, κάτω από τα ερείπια και τα θραύσματα των αγαλμάτων, με ψυχές που δεν κατανοούν την εξέλιξη της ιστορίας. Είπα: η χελώνα δεν λέει την αλήθεια.

    Παγιδευμένη, σ’ αυτόν τον ακατοίκητο χώρο μεθοδεύει την αδυναμία της να δράσει, την δυσκολία της να διασχίσει την οδό Πειραιώς, και φτιάχνει έναν μηχανισμό άμυνας παρόμοιο με τον δικό μου, όπου χρησιμοποιώ σύμβολα και κώδικες ως γέφυρες με το πουθενά, με το άγνωστο και το απροσδιόριστο».

    Το απροσδιόριστο, το μη περιχαρακωμένο σε τόπο και χρόνο, ήταν μια από τις καλλιτεχνικές αναφορές του Λαζόγκα.

    Κείμενο-σπάραγμα από την προσωπική μυθολογία του σπουδαίου ζωγράφου Γιώργου Λαζόγκα που «αναχώρησε» σήμερα (6/7) σε ηλικία 77 ετών, έτσι όπως το είχε καταγράψει ο ίδιος (μαζί με κάμποσες άλλες ημερολογιακές καταγραφές και σκέψεις) στο αυτοβιογραφικό του βιβλίο Το τυχαίο ως μέθοδος (ΕΜΣΤ, 2018).

    Αυτό το απροσδιόριστο, το μη περιχαρακωμένο σε τόπο και χρόνο, ήταν μια από τις καλλιτεχνικές αναφορές του Λαζόγκα. Έλεγε ο ίδιος: «Πάλι-Ψάω, ξύνω ξανά και ξανά, σβήνω μιαν επιφάνεια για να ανακαλύψω και να αναδείξω την προηγούμενη μορφή της».

    Ο Λαζόγκας προσέγγισε εικαστικά την καταστροφή, τη φθορά, το εναπομείναν μέρος της εικόνας.

    Είναι ο ζωγράφος που εισήγαγε την έννοια του παλίμψηστου στη ζωγραφική των ημερών μας. Ένας φιλολογικός όρος που από τη δεκαετία του ’70 μπόλιασε δυναμικά το έργο και τη φιλοσοφία του. Μέσω αυτή της«επιχωμάτωσης» όπου το παρελθόν ανακαλύπτεται κατά στρώματα κάτω από ποικίλες επιφάνειες προσέγγισε εικαστικά την καταστροφή, τη φθορά, το εναπομείναν μέρος της εικόνας.

    «Τι άλλο είμαστε εμείς εκτός από θραύσματα;», έλεγε ο Γιώργος Λαζόγκας.

    «Τι άλλο είναι αυτός ο τόπος, εκτός από θρυμματισμένες, αποσπασματικές μνήμες και συνεχείς απουσίες που συνθλίβουν την αρχική και συνολική εικόνα; Τι άλλο είναι η περιοχή μας ή ο Κόσμος όλος; Μια ασυνεχής συνέχεια. Τι άλλο είμαστε εμείς εκτός από θραύσματα; Η έλλειψη της συνολικής εικόνας -παρά το ότι η αναδρομική γνώση κυριαρχεί- για μένα αναδεικνύει το θραύσμα, ως τη τελική συνολική νέα εικόνα, ως το μέρος που αποτυπώνει το όλον».

    Πάλι τα δικά του λόγια έρχονται να υπογραμμίσουν τη θραυσμαστική απεικόνιση που τείνει προς μια μορφή ενοποίησης στους καμβάδες του. Γνωρίζοντας, όμως, πως πάντα κάτι θα διαφεύγει από την αντιληπτική μας ανάλυση. Ο χρόνος, ο τόπος, η ιστορία.

    Είναι ο ζωγράφος που εισήγαγε την έννοια του παλίμψηστου στη ζωγραφική των ημερών μας.

    Η δική του καλλιτεχνική ιστορία ξεκινάει το 1970 οπότε και βραβεύεται στο διαγωνισμό νέων ζωγράφων του Ινστιτούτου Γκαίτε Θεσσαλονίκης και το 1972 κέρδισε το 1ο βραβείο στον διαγωνισμό νέων ζωγράφων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη (1975, Ζήτα-Μι) και, το επόμενο έτος, έφυγε με υποτροφία του γαλλικού κράτους για σπουδές ζωγραφικής στο Παρίσι.

    Η γνωριμία του με τον Αλέξανδρο Ιόλα θα αποδειχθεί καθοριστική.

    Η γνωριμία του με τον Αλέξανδρο Ιόλα θα αποδειχθεί καθοριστική, καθώς αποτέλεσε τη δική του «πύλη» προς τα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα. Η τέχνη για τον Λαζόγκα ένας είναι αγώνας της ζωής και της πτώσης της. Ζει μέσα σ’ αυτή, καταγράφει τις φάσεις κάθε αντικειμένου έως τη στιγμή της καταστροφής του. Δεν είναι ένας βιρτουόζος με την τρέχουσα έννοια του όρου. Ο Λαζόγκας κομματιάζει, ψαύει τα τρίμματα, δημιουργεί μέσα αυτά.

    Η καλλιτεχνική διαδρομή ξεκινάει το 1970 οπότε και βραβεύεται στο διαγωνισμό νέων ζωγράφων του Ινστιτούτου Γκαίτε Θεσσαλονίκης.

    Ηδη από τη δεκαετία του ’70 αρχίζει να ασχολείται ενεργά με τη φωτογραφία και το πάντρεμα  διάφορων τεχνικών τυπώματος. Πειραματίστηκε με σπρέι και φωτοαντίγραφα. Την ίδια περίπου περίοδο καταφέρνει να εγκαινιάσει το Παλίμψηστο το οποίο διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο καταγραφής του χρόνου στην νέα του εικόνα.

    Ο Λαζόγκας είχε μια οργανική σχέση με την εννοιολογική τέχνη κάτι που το έδινε την περισσή ελευθερία να διατρέχει τα ιστορικά και διαχρονικά, αλλά και μέσα από τα προσωπικά του βιώματα τα αρχαία αγγεία, την πτυχολογία των αγαλμάτων της ελληνιστικής περιόδου, τις Νίκες, τους κίονες που περιέχονται σε μέρος του έργου του ως σήμερα.

    Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις, κυρίως στην Ελλάδα, κι έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές, στην Ελλάδα, σε ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες και στις Η.Π.Α. Βραβεύτηκε σε διαγωνισμό ξένων ζωγράφων υποτρόφων του γαλλικού κράτους (1977), συμμετείχε στο Salon Comparaisons (Παρίσι 1978), στη Biennale des Jeunes (Παρίσι 1980), στα Ευρωπάλια (1982, όπου τιμήθηκε με το Prix Europe στην Οστάνδη, Βέλγιο), στην Μπιενάλε του Sao Paulo (1983), στο Salon de Μontrouge (Παρίσι 1996) και στις εκδηλώσεις για τη Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (1997).

    Το 2006 οργανώθηκε αναδρομική έκθεση των σχεδίων του στο Μουσείο Μπενάκη και στο Μ.Μ.Σ.Τ. και εκδόθηκε λεύκωμα με κείμενα των Ν. Βαλαωρίτη, Τ. Πατρίκιου, κ.ά. Το 2008 δημιούργησε μια μόνιμη εικαστική εγκατάσταση για το σταθμό «Ελαιώνας» του Μετρό της Αθήνας.

    Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις, κυρίως στην Ελλάδα, κι έχει συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές, στην Ελλάδα, σε ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες και στις Η.Π.Α.

    Η τελευταία του έκθεση εγκαινιάστηκε τον Μάιο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με τίτλο «Το χθες είναι τώρα».

    Η τελευταία του έκθεση εγκαινιάστηκε τον Μάιο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με τίτλο «Το χθες είναι τώρα. Γιώργος Λαζόγκας: Μύθοι και Αρχαιότητα» και θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Αυγούστου 2022. Στην έκθεση, τα έργα του συνδιαλέγονται με τεχνουργήματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από την προϊστορική, αρχαϊκή και κλασική περίοδο.

    Στην έκθεση, 30 έργα, 28 σχέδια και σε 2 προθήκες 21 σχέδια και 2 βιβλία του Γιώργου Λαζόγκα «συνοδοιπορούν» με 23 ειδικά επιλεγμένες αρχαίες καλλιτεχνικές δημιουργίες από τις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

     

    Διαβάστε ακόμα: David Hockney, η τέχνη μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου ζωγράφου.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top