Η Cindy Crawford για την αμερικανική Vogue. Monte Carlo 1991 (Courtesy of Helmut Newton Foundation).

    Πέρυσι, εν μέσω πανδημίας, το Helmut Newton Foundation ετοίμαζε μια πανηγυρική έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του εμβληματικού φωτογράφου. Φευ, οι συνθήκες δεν ήταν οι κατάλληλες με το γενικευμένο lockdown στη Γερμανία (και σε άλλες χώρες). Φέτος, όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει και οι πύλες της έκθεσης άνοιξαν στο Βερολίνο.

    Ο τίτλος της έκθεσης δείχνει τις προθέσεις των επιμελητών: Helmut Newton Legacy. Η κληρονομιά του φωτογράφου που καθόρισε το χώρο της μόδας, αλλά και την τέχνη της φωτογραφίας γενικά κατά τον περασμένο αιώνα.

    Για την κολεξιόν του Thierry Mugler και το αμερικανικό Vogue. Monte Carlo 1995 (Courtesy of Helmut Newton Foundation).

    Ο επιμελητής της έκθεσης Matthias Harder συγκέντρωσε περίπου 300 έργα του Newton. Κάποια από αυτά είναι γνωστά, ωστόσο πολλά εκτίθενται για πρώτη φορά, ενώ η έκθεση περιλαμβάνει επίσης αρχειακό υλικό, δηλώσεις του, ειδικές εκδόσεις και Polaroids.

    Τα έργα είναι τοποθετημένα στο χώρο κατά χρονολογική σειρά ακολουθώντας έτσι τα χνάρια της ζωής και της δημιουργικής φάσης του Newton.

    Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 22 Μαΐου 2022 και για τις ανάγκες της έχει διαμορφωθεί κατάλληλα ο πρώτος όροφος του Ιδρύματος Helmut Newton στο Βερολίνο. Τα έργα είναι τοποθετημένα στο χώρο κατά χρονολογική σειρά ακολουθώντας έτσι τα χνάρια της ζωής και της δημιουργικής φάσης του Newton.

    Ο Karl Lagerfeld στο Παρίσι το 1983 (Courtesy of Helmut Newton Foundation).

    H έκθεση περιλαμβάνει και μερικές λιγότερο γνωστές φωτογραφίες του, οι οποίες με τη σειρά τους δείχνουν το πολύπτυχο ταλέντο του, αλλά και τις γενικότερες καλλιτεχνικές ανησυχίες του.

    Μέχρι το τέλος της ζωής του συνέχισε να ενοχλεί και να μαγεύει τους ανθρώπους με τα οράματά του και τις οπτικοποιήσεις της μόδας και της θηλυκότητας.

    O Newton βρήκε το απαράμιλλο στυλ του κατά τη δεκαετία του 1960, όταν βρισκόταν στο Παρίσι. Κάτι που διακρίνεται στις φωτογραφίες του για την επαναστατική μόδα που σχεδίασε ο André Courrèges. Δουλεύοντας για γνωστά περιοδικά μόδας, ο Newton όχι μόνο τράβηξε κλασικές φωτογραφίες στούντιο, αλλά και βγήκε στους δρόμους, όπου ανέβασε μοντέλα ως συμμετέχοντες σε μια διαμαρτυρία ή τα έκανε πρωταγωνιστές σε μια ιστορία παπαράτσι. Κάθε φωτογραφία του έλεγε μια ιστορία, ήταν σαν μια «εγκατάσταση». Μερικές φορές, οι αυστηρές απαιτήσεις και οι υψηλές προσδοκίες των πελατών του ήταν ένα κίνητρο γι’ αυτόν να αμφισβητήσει τους παραδοσιακούς τρόπους φωτογράφισης.

    Aριστερά: Η Κάρλα Μπρούνι εν έτει 1993 στη Νίκαια της Γαλλίας. Δεξιά: Για τον οίκο Prada το 1984 στο Monte Carlo (Courtesy of Helmut Newton Foundation).

    Στη δεκαετία του 1970, ο Newton άρχισε να απολαμβάνει απεριόριστες δημιουργικές δυνατότητες. Δεν δίστασε να συμπεριλάβει και τον εαυτό του σε μια καμπάνια εσωρούχων μέσω στρατηγικά τοποθετημένων καθρεφτών. Αρχισε να δοκιμάζει τα κοινωνικά και ηθικά όρια και μερικές φορές να τα επαναπροσδιορίζει.

    Μέχρι το τέλος της ζωής του συνέχισε να ενοχλεί και να μαγεύει τους ανθρώπους με τα οράματά του και τις οπτικοποιήσεις της μόδας και της θηλυκότητας. Κανένας άλλος φωτογράφος δεν έχει γίνει τόσο γνωστός όσο ο Helmut Newton.

    Ο φωτογράφος… φωτογραφίζεται. Στο Χόλιγουντ το 1996 (Courtesy of Helmut Newton Foundation).

    Πολλές από τις εμβληματικές του εικόνες έχουν γίνει μέρος της συλλογικής μας οπτικής μνήμης. Τώρα, μετά από εντατική έρευνα στα αρχεία του ιδρύματος, ξεχασμένες και συνάμα εκπληκτικές φωτογραφίες έρχονται στο φως για τις ανάγκες της Ρετροσπεκτίβας προς τιμήν του.

     

    Διαβάστε ακόμα: Sumo. 20 χρόνια από το μνημειώδες λεύκωμα του Helmut Newton.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top