Το σύνολο έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές, με την ένατη συμφωνία του Μάλερ να είναι η πρώτη τους ηχογράφηση.

Tο Ensemble Mini ιδρύθηκε στο Βερολίνο το 2010 από τον Joolz Gale και μέλη της ακαδημίας νέων μουσικών της Φιλαρμονικής του Βερολίνου. Σήμερα αποτελείται από νέους μουσικούς, από τις καλύτερες ορχήστρες της Γερμανίας που συνέρχονται για να ερμηνεύσουν μεγάλα έργα… σε μεταγραφές για μικρά σύνολα, ακολουθώντας την παράδοση της “Verein für musikalische Privataufführungen” (=Εταιρείας για ιδιωτικές μουσικές συναυλίες) του Arnold Schoenberg, που έδρασε στη Βιέννη μεταξύ 1918 και 1921. Το σύνολο έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές, ιδίως για το project “mini-Mahler” στην Φιλαρμονική του Βερολίνου και το radial System 5, ενώ η ένατη συμφωνία του Μάλερ ήταν η πρώτη τους ηχογράφηση. Απόψε εμφανίζονται για μια μοναδική συναυλία στην ανακαινισμένη αίθουσα Άρης Γαρουφαλής στο Ωδείο Αθηνών, για την οποία συζητήσαμε με τον ιδρυτή και καλλιτεχνικό διευθυντή Joolz Gale.

-Πώς προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσετε το Ensemble Mini; Ποια είναι η μουσική του ταυτότητα;

Προέκυψε πολύ αυθόρμητα. Είχα την τρελή ιδέα να προκαλέσω μερικούς φίλους στο Βερολίνο να προσεγγίσουμε αυτές τις τεράστιες συμφωνίες, περισσότερο σαν σολίστ παρά σαν μέλη ορχήστρας – και είπαν ναι! Έτσι ξεκίνησε το project μας για τον Μάλερ. Στην πραγματικότητα δεν σχεδιάζαμε να κάνουμε πάνω από τρεις συναυλίες, αλλά τελικά το Ensemble Mini έγινε ένα μόνιμο σημείο αναφοράς του Βερολίνου, επειδή η προσέγγιση του στην παρουσίαση της κλασικής μουσικής είναι τόσο μοναδική. Πλέον προσφέρουμε, μια εντελώς νέα συναυλιακή εμπειρία και σκοπεύουμε να αναπτύξουμε ένα εντελώς καινούργιο ακροατήριο, δίνοντας συναυλίες σε εναλλακτικές τοποθεσίες σε συνεργασία με την underground σκηνή του Βερολίνου. Είναι μια επανάσταση που πιστεύω ότι όλες οι ορχήστρες θα έπρεπε να δοκιμάσουν.

“Oι μεταγραφές μεγάλων συμφωνιών που κάνουμε απαιτούν υπεράνθρωπους βιρτουόζους, και η Γερμανία – ειδικά το Βερολίνο – διαθέτει πολλούς”.

Αν και ο ίδιος είστε Βρετανός αποφασίσετε να εγκατασταθείτε στο Βερολίνο και όχι σε κάποιο άλλο μεγάλο μουσικό κέντρο, όπως το Λονδίνο.

Καταρχήν, το Βερολίνο είναι ακόμα μία σχετικά καινούργια πόλη, οπότε το να δοκιμάζεις νέες ιδέες είναι ακόμα δυνατόν χωρίς υπερβολικό κόστος, πράγμα πολύ δυσκολότερο στις περισσότερες άλλες πρωτεύουσες. Και πρόκειται για μια πόλη με ένα μεγάλο πληθυσμό διψασμένο για τέχνη και πολιτισμό. Κατά δεύτερον, το επίπεδο- πραγματικός πλούτος –χαρισματικών μουσικών στο Βερολίνο δεν έχει σύγκριση, οπότε ήταν ιδανικό μέρος για να αναπτυχθεί το Ensemble Mini, οι μεταγραφές μεγάλων συμφωνιών που κάνουμε απαιτούν υπεράνθρωπους βιρτουόζους, και η Γερμανία – ειδικά το Βερολίνο – διαθέτει πολλούς! Για εμένα προσωπικά, το Βερολίνο υπήρξε τόπος σημαντικός για την εξέλιξή μου ως αρχιμουσικός, καθώς η υποστήριξη και η ελευθερία που παρέχεται στους καλλιτέχνες στη Γερμανία είναι τόσο μεγάλη, αλλά και τόσο υψηλό το επίπεδο των μουσικών και των ορχηστρών της χώρας.

Tο Ensemble Mini ιδρύθηκε στο Βερολίνο το 2010 από τον Joolz Gale και μέλη της ακαδημίας νέων μουσικών της Φιλαρμονικής του Βερολίνου.

Για πολλά χρόνια οι συμφωνικές ορχήστρες συνήθιζαν να παίζουν κομμάτια του μπαρόκ γραμμένα για μικρά σύνολα. Αυτή η πρακτική σήμερα θεωρείται ως αλλαγή της αυθεντικής υφής και του χαρακτήρα των κομματιών. Με το να παίζετε έργα για μεγάλη ορχήστρα σε εκδοχή δωματίου μήπως κάνετε πάλι ένα λάθος αλλά προς την αντίθετη κατεύθυνση;

Η ιδέα μας στηρίχθηκε στην “Εταιρεία για ιδιωτικές μουσικές συναυλίες” του Σαίνμπεργκ, μία λέσχη που αποσκοπούσε στο να προσεγγίσει την ουσία της σύγχρονης συμφωνικής μουσικής. Ήταν μία πολύ νεωτερική ιδέα για την εποχή, έστω και αν ήταν προσαρμογή της ιδέας του αιώνα σχετικά με την “κατ’ οίκον ιδιωτική συναυλία” και την ορχήστρα σαλονιού. Το Ensemble Mini φέρνει αυτή την ιδέα στον 21ο αιώνα με τον βασικό στόχο να κάνει την κλασική ουσιαστική και πιο προσιτή μέσα από μία νέα από την νέα προοπτική της μικρό-ορχήστρας.

-Έχετε αναφερθεί στις “αλλαγές στην κλασική μουσική”: ποιες πιστεύετε ότι είναι αυτές– αυτές που γίνονται και αυτές που θα έπρεπε να συμβούν.

Το πρόβλημα δεν είναι η κλασική μουσική. Η κλασική μουσική είναι καταπληκτική και είναι μία βασική μορφή τέχνης σε αυτό τον κόσμο – και θα είναι για πάντα. Επιπλέον, οι ορχήστρες και οι μουσικοί γίνονται όλο και καλύτεροι. Και ποτέ δεν ήταν τόσο πολλοί, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά τώρα πλέον όλο και περισσότερο και στην Ασία και την Αφρική. Όμως αυτή η πρόοδος δεν έχει ακόμα βρει αρκετή ανταπόκριση, τα ακροατήρια αποξενώνονται και φθίνουν. Επίσης οι κυβερνήσεις παραμελούν τη μουσική εκπαίδευση με αποτέλεσμα να έχει εμφανιστεί μία γενιά η οποία δεν έχει συνείδηση του πόσο μαγική μπορεί να είναι η μουσική. Αυτό προσπαθούμε να το αλλάξουμε, κάνοντας την κλασική μουσική πιο επίκαιρη για την σημερινή κοινωνία.

-Συμμετείχατε στο πρώτο γνωμοδοτικό συμβούλιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου. Ποια είναι η εμπειρία σας από την Ελλάδα και την ελληνική μουσική ζωή;

Αγαπώ την Ελλάδα και ακόμα περισσότερο αγαπώ τους Έλληνες! Έρχομαι οποτεδήποτε μπορώ!

Διαθεσιμότητα και κρατήσεις θέσεων για τη συναυλία εδώ

 

Διαβάστε ακόμα: Μίκαελ Ελίασεν, ένας παγκόσμιος μουσικός παιδαγωγός.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top