Juergen Teller: Σαρκάζοντας –γυμνός– τις selfies

Με αφορμή την παγκόσμια πρεμιέρα της έκθεσής του «Macho» στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, ο διάσημος φωτογράφος εξομολογείται την αγάπη του για την Αθήνα και την Ύδρα, και εξηγεί πώς με τα γυμνά του αυτοπορτρέτα σαρκάζει την παγκοσμιοποιημένη αυταρέσκεια των selfies.

Marc Jacobs/Juergen Teller Personal

Αριστερά: Με την Kate Moss για το «Dazed and Confused No.4», Λονδίνο, 1997. © Juergen Teller. Δεξιά: Ο Juergen Teller καβάλα στ’ άλογο, στο έργο του «Self Portrait, Daisy Perfume, Ronda, 2010» © Juergen Teller

«Οι πελάτες μου εξεπλάγησαν όταν τους είπα ότι θα έκανα την παγκόσμια πρεμιέρα της έκθεσής μου ‘’Macho’’ εδώ στην Αθήνα». «Γιατί στην Αθήνα;», με ρωτούσαν. «Γιατί εμένα μου αρέσει η Αθήνα», τους απαντούσα. Είναι άσχημη, επικρατεί ένα χάος, αλλά δεν είναι πόλη με έπαρση. Γι’ αυτό φωτογράφησα εδώ στην Αθήνα όλο τον κατάλογο ανδρικής μόδας των αμερικανικών πολυκαταστημάτων Barneys. Αυτό που είναι απελπισία είναι το λιμάνι του Πειραιά. Να πρέπει να πάρεις το καράβι με δύο παιδιά και βαλίτσες για την Ύδρα…, σκέτο βασανιστήριο. Δεν υπάρχει ένα σωστό καφέ, περιμένεις μέσα στον ήλιο, ανάμεσα σε αυτοκίνητα και φορτηγά. Και στην Ύδρα πηγαίνουμε με την γυναίκα μου και τα δύο παιδιά μας χρόνια τώρα, κάθε καλοκαίρι».

Ο διάσημος φωτογράφος Juergen Teller μου εξομολογείται την αγάπη του για την Αθήνα και την Ύδρα ένα μεσημέρι στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου, καθώς περιδιαβαίνουμε τα αυτοπορτέτα του, λίγες ώρες πριν από τα εγκαίνια της έκθεσής του με τίτλο «Macho».

Arena Homme Plus

Αριστερά: «Masculine Nο. 10, London, 2013». Δεξιά: «Masculine Nο. 6, London, 2013» © Juergen Teller

Ο Juergen Teller ήταν από τους πρώτους φωτογράφους που έκανε φωτογραφίες selfies με την κάμερά του, όταν ακόμη δεν υπήρχαν iphone και androids. Και τα αυτοπορτρέτα του Teller είναι ένα σαρκαστικό αφιέρωμα στην σημερινή παγκοσμιοποιημένη αυταρέσκεια των selfies. Η διεισδυτική ματιά του μέσα από τον φακό αποτυπώνει την ειρωνεία και τον σαρκασμό, εν δυνάμει στοιχεία του χαρακτήρα του, περιφέροντας την γύμνια του από πορτρέτο σε πορτρέτο με αυθάδη αυταρέσκεια.

«Η μόδα μετατράπηκε σε μια τεράστια επιχείρηση και έχασε την δημιουργικότητά της. Η παγκοσμιοποίηση συνετέλεσε σε αυτό».

Φορά ένα ροζ τάνγκα και στήνεται, εν είδει πρόκλησης, μπροστά από το ερειπωμένο αρχηγείο του Χίτλερ στην Νυρεμβέργη. Προβάρει τα πανάκριβα ρούχα του Marc Jacobs και μεταμφιέζεται σε μοντέλο.

«Η μόδα μετατράπηκε σε μια τεράστια επιχείρηση και έχασε την δημιουργικότητά της. Η παγκοσμιοποίηση συνετέλεσε σε αυτό. Τα πράγματα σχεδιάζονται για να αρέσουν σε τεράστιες αγορές, όπως της Ασίας για παράδειγμα», ομολογεί ο Juergen Teller, φωτογράφος όλης της διαφημιστικής καμπάνιας του διάσημου αμερικανού σχεδιαστή Marc Jacobs.

Διαβάστε ακόμα: Λέοναρντ Κοέν: Πώς πέρασε στην Ύδρα τα καλύτερά του χρόνια

Υπό το βλέμμα του personal trainer ή παρέα με τον γιο του δοκιμάζει χλευαστικά τις αντοχές της ανδρικής τεστοστερόνης. Η έκθεση ανδρικού γυμνού Masculinité, που παρουσιάστηκε πέρσι στο Μουσείο του Quai d’Orsay στο Παρίσι, του έδωσε το έναυσμα.

Juergen Teller Personal

Αριστερά: «Louis XV No. 14, 2014». Δεξιά: «Louis XV No. 9/ Self Portrait με την Charlotte Rampling, 2004» © Juergen Teller

Εκθέτει γυμνές όψεις του σώματός του παρέα με την Σαρλότ Ράμπλιγκ και την Σοφία Κόπολα. «Με την Σαρλότ Ράμπλιγκ πάντα γελάμε», μου λέει. «Μου αρέσουν οι γυναίκες που έχουν μυαλό. Γι’ αυτό παντρεύτηκα μια γυναίκα με μυαλό (σ.σ.: την γκαλερίστα Sadie Coles), γιατί θέλω να συζητάω μαζί της. Δεν μου αρέσουν οι υπερφίαλες γυναίκες, που ασχολούνται μόνο με την υλική ευδαιμονία. Εκτιμώ ιδιαίτερα την Vivienne Westwood για την πολιτική της σκέψη, πέραν, βεβαίως, της πορείας της στη μόδα».

Διαβάστε ακόμα: Με την Σαρλότ Ράμπλινγκ στο Lycabettus

Ο Teller είναι άμεσος και δεν μασά τα λόγια του. «Δεν μου αρέσει το Βερολίνο. Είναι πολύ προσποιητή πόλη. Όλοι ισχυρίζονται ότι μόλις σχεδίασαν το coolest thing on earth. Αντίθετα, η Φραγκφούρτη, την οποία οι Γερμανοί μισούν, έχει μια κανονική ζωή με πολλή τέχνη, χωρίς προσποίηση ή υπερβολές», μου λέει.

Αυτή η απουσία και της πιο παραμικρής επιτήδευσης είναι έντονη στα αυτοπορτρέτα του. Η ουλή από την εγχείριση του σκωληκοειδίτη είναι πανταχού παρούσα στις φωτογραφήσεις του, αλλά δεν ενοχλεί. Αντίθετα, δίνει το στίγμα ενός καλλιτέχνη πιστού στην δουλειά του, που δεν παρασύρεται από την διασημότητα.

«Στην Ύδρα πηγαίνουμε με τη γυναίκα μου και τα δύο παιδιά μας χρόνια τώρα, κάθε καλοκαίρι».

«Βλέπω με όλο μου το σώμα αυτό που καταγραφεί η κάμερά μου. Όταν φωτογραφίζω κάποιο πρόσωπο θέλω να αναδεικνύω την προσωπικότητά του, να βγάζω ακριβώς αυτό που εγώ πιστεύω για αυτό το άτομο. Έχω μια ταχύτατη συναίσθηση για το τι πραγματικά κρύβεται ψυχολογικά στο πρόσωπο αυτό. Και συνήθως δεν πέφτω έξω. Αυτό που τους βγάζω από μέσα τους, το παραδέχονται μετά τη φωτογράφηση».

i-D Magazine

«Me, Lecce, Italy, 1995» © Juergen Teller

Παρότι δουλεύει πάντα με αναλογικές μηχανές, του αρέσει και η ψηφιακή κάμερα, γιατί με αυτήν μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα πράγματα. «Η ψηφιακή μηχανή διακοσμεί την εικόνα. Δεν χρειάζομαι φλας, μπορώ να δουλέψω και με χαμηλό φωτισμό. Οι πρωινές και βραδυνές ώρες είναι οι καλύτερες για να δουλέψεις. Μου αρέσει να ξεκινάω τη μέρα μου νωρίς και να την τραβάω μέχρι αργά το βράδυ. Γι’ αυτό μου αρέσει ο μεσημεριανός ύπνος. Ακόμη και στο Λονδίνο, όπου ζούμε, μερικές φορές αφήνω τους πάντες στο στούντιο και ανεβαίνω στο δωμάτιό μου για μια σιέστα. Όσο κι αν αισθάνομαι ενοχές όταν το κάνω, γιατί οι άλλοι δουλεύουν…»

Του αρέσει πολύ επίσης και το ποδόσφαιρο. «Μην τυχόν και δεν υπάρχει τηλεόραση το βράδυ στα εγκαίνια. Θέλω να ρίχνω ματιές στον αγώνα Ιταλίας – Κόστα Ρίκα» λέει στην επιμελήτρια της έκθεσης Μαρίνα Φωκίδη και φεύγει για το ξενοδοχείο του για τη μεσημεριανή του σιέστα.

Juergen Teller Personal

«Ich bin Vierzig, London, 2004» © Juergen Teller

Όντως, το απόγευμα στον μικρό κήπο του ΔΕΣΤΕ, το μάτι του Juergen Teller πηγαινοερχόταν ανάμεσα στους δεκάδες που ήθελαν να του μιλήσουν και στην οθόνη της τηλεόρασης που στήθηκε ειδικά για αυτόν. Στις οκτώ το βράδυ εξαφανίστηκε σαν καπνός. Σε λίγο ξεκινούσε ο αγώνας Ελβετία – Γαλλία. Ανεπιτήδευτα ο Teller γύρισε την πλάτη του στη διεθνή αναγνώριση. Δεν είχε σκοπό να χάσει το Μουντιάλ.

Η έκθεση «Macho» του Juergen Teller θα είναι ανοικτή μέχρι τις 29 Οκτωβρίου 2014 στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Εμμανουήλ Παππά & Φιλελλήνων 11, Νέα Ιωνία, τηλ. 210 2758490. Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τετάρτη 12.00 – 22.30 και Σάββατο 10.00 – 14.00. Είσοδος δωρεάν.

 

Διαβάστε ακόμα: 10 selfies σέξι κυριών του Instagram

Button to top