Στη βραδιά θα συνυπάρξουν έργα ποικίλων αισθητικών κατευθύνσεων και περιόδων.

Από την Ars Nova (Νέα Τέχνη) του 14ου αιώνα και το Stile Moderno (περί τα 1600) του Claudio Monteverdi, η τέχνη των ήχων συνεχώς καινοτομεί και ανανεώνεται. Όταν σήμερα λέμε Νέα ή Σύγχρονη Μουσική, ο όρος στην τρέχουσα χρήση του δεν ανταποκρίνεται στην κυριολεκτική σημασία της μουσικής που γράφεται αυτή τη στιγμή γενικά, αλλά εννοεί κυρίως μουσική που διερευνά νέες παραμέτρους του ήχου, πέραν του καθιερωμένου τονικού συστήματος. Μερικές φορές αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ήχους που δεν είναι καν μουσική με την συνήθη έννοια, όπως π.χ. τα ηχοτοπία.

Πρόκειται για μια διαρκή διερεύνηση που ξεκινά και αυτή από νωρίς: ήδη από τον ύστερο ρομαντισμό του 19ου αιώνα, π.χ. από τα ώριμα έργα του Φραντς Λιστ, όπως η “Μπαγκατέλλα χωρίς Τονικότητα” του 1885. Αλλά κάνει τη θορυβώδη επανάστασή της ουσιαστικά το 1913, όταν με διαφορά λίγων μηνών συμβαίνουν δύο κοσμοϊστορικά γεγονότα: στην αυστριακή πρωτεύουσα η “Συναυλία-Σκάνδαλο” με έργα συνθετών της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης (Σαίνμπεργκ, Μπεργκ, Βέμπερν) και η πρεμιέρα της Ιεροτελεστίας της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκι στο Παρίσι. Το σοκ είναι τέτοιο που οι εκδηλώσεις διακόπτονται!

Tα έργα σύγχρονης μουσικής εμφανίζονται όλο και τακτικότερα στα προγράμματα των συναυλιών, καθώς το κοινό εξοικειώνεται και ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο.

Αναλόγως λοιπόν από πού θα ξεκινήσουμε το μέτρημα, η Σύγχρονη Μουσική μετά ήδη έναν ή ενάμιση αιώνα ζωής, και σε αυτό το διάστημα έχουν γίνει άπειρα πειράματα και αλλεπάλληλες επαναστάσεις. Από αυτές έχει προκύψει ένα πραγματικό καλειδοσκόπιο από τάσεις και τεχνικές, τις οποίες είναι δύσκολο όχι να κατανοήσει, αλλά απλώς να παρακολουθήσει ο μη ειδικός. Παρόλα αυτά, τα έργα σύγχρονης μουσικής εμφανίζονται όλο και τακτικότερα στα προγράμματα των συναυλιών, καθώς το κοινό εξοικειώνεται και ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο. Για τους μουσικούς, είναι μια διαρκής πρόκληση να επεκτείνουν τα όρια της τέχνης τους.

Ένας θεσμός που τα τελευταία χρόνια υπηρετεί με συνέπεια τη Σύγχρονη Μουσική στην Αθήνα είναι το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων, ένα ευέλικτο σύνολο από κορυφαίους Έλληνες δεξιοτέχνες εξειδικευμένους στα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα. Εδώ και τέσσερα ακαδημαϊκά έτη, σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών διοργανώνει τα σεμινάρια Τεχνικές εκτέλεσης και ερμηνείας στη Μουσική Δωματίου του 20ού & 21ου αιώνα, με την καλλιτεχνική επιμέλεια του Ανάργυρου Δενιόζου, συνθέτη και μουσικού παιδαγωγού, και από τους καλύτερους γνώστες του πεδίου. Πολυάριθμοι νέοι μουσικοί έχουν ήδη μαθητεύσει δίπλα σε έμπειρους δασκάλους και έχουν διδαχθεί τις ιδιαιτερότητες των διαφορετικών αλλά ισόκυρων τάσεων στα νέα μουσικά ιδιώματα.

Εδώ και τέσσερα ακαδημαϊκά έτη, σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών διοργανώνει τα σεμινάρια Τεχνικές εκτέλεσης και ερμηνείας στη Μουσική Δωματίου του 20ού & 21ου αιώνα.

Η συναυλία Καλειδοσκόπιο 2 που πραγματοποιείται αύριο (12/12) στην Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής του Ωδείου Αθηνών με ελεύθερη είσοδο αποτελεί ένα καλά διαλεγμένο απάνθισμα διαφορετικών τάσεων.

Η συναυλία Καλειδοσκόπιο 2 που πραγματοποιείται αύριο (12/12) στην Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής του Ωδείου Αθηνών με ελεύθερη είσοδο αποτελεί ένα καλά διαλεγμένο απάνθισμα αυτών των διαφορετικών τάσεων και για αυτό μια εξαιρετική εισαγωγή για όποιον φιλοπερίεργο θα ήθελε να γνωρίσει ακούσματα διαφορετικά από όλα τα άλλα. Στη βραδιά θα συνυπάρξουν έργα ποικίλων αισθητικών κατευθύνσεων και περιόδων, συμπεριλαμβανομένων εμβληματικών έργων του σύγχρονου ρεπερτορίου αλλά και έργων που έχουν γραφτεί ειδικά για την περίσταση από νέους Έλληνες συνθέτες.

Αυτά περιλαμβάνουν επιλογές από τα Játékok (παιχνίδια) για πιάνο του György Kurtág, από τις 14 Ινβεντσιόνες σε ποίηση Καβάφη για φωνή και πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου, και τις σπουδές για φλάουτα του Wil Offermans. Έργα των John Cage, Arnold Schoenberg, John Luther Adams, Ernst Bloch, Luciano Berio, Μαρίας Ντούρου, Georg Widmann, Morton Feldman, κ.α. Πρόκειται για ονόματα που καλύπτουν μια ευρεία χρονική και στυλιστική γκάμα, άμεσα αναγνωρίσιμη όμως από τους φίλους της πρωτοπορίας.

Σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση θα παιχτεί επίσης το έργο Screen Τest no5 για κλαρινέτο σε Μι ύφεση του Σέργιου Δαυίδ Σινάνη, ενός νέου συνθέτη που ζει και εργάζεται στο Παρίσι.

Έργα γραμμένα ειδικά για τη βραδιά είναι τα 13 Σκίτσα για 3 κλαρινέτα του Σάκη Καλαβριζιώτη και ο St Vincent για 4 κλαρινέτα και Fixed Media του Ανδρέα Λεβισιανού, στο οποίο θα συμπράξουν αμφότεροι οι αδελφοί Κώστας και Σπύρος Τζέκος, από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αντίστοιχα. Σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση  επίσης το έργο Screen Τest no5 για κλαρινέτο σε Μι ύφεση του Σέργιου Δαυίδ Σινάνη, ενός νέου συνθέτη που ζει και εργάζεται στο Παρίσι.

//Συναυλία Σύγχρονης Μουσικής – Καλειδοσκόπιο 2
Συναυλία στο πλαίσιο των Σεμιναρίων Ερμηνείας Σύγχρονης Μουσικής
“Τεχνικές εκτέλεσης & ερμηνείας στη Μουσική Δωματίου του 20ού & 21ου αιώνα”
Ωδείο Αθηνών, Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2024, Ώρα 20:00 Αίθουσα Άρης Γαρουφαλής

Είσοδος Ελεύθερη

 

Διαβάστε ακόμα: The Last Anthem-Lux Aeterna. Δύο έργα γεμάτα φως, πνευματική εξύψωση και μυστικισμό.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top