Οι παραστάσεις θα έχουν αναφορά στις πρωτοποριακές performances του εικαστικού καλλιτέχνη αλλά και στο φυσικό περιβάλλον του μουσείου (φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας © Ίδρυμα Takis KETE).

Το Ίδρυμα Takis στο πλαίσιο της νέας ενότητας δράσεων «Takis – Διάλογοι» προσκαλεί τον Κωνσταντίνο Ρήγο σε μια μοναδική εμπειρία αναβίωσης των performances του πολυσχιδούς γλύπτη Takis με μια σύγχρονη ματιά και χροιά μέσα σε ένα φορτισμένο πεδίο μαγνητικής αλληλεπίδρασης.

Υποθέτω ότι δεν είμαι η μόνη που εκτιμά τον Κωνσταντίνο Ρήγο βαθιά και απόλυτα. Με το απόλυτα, θέλω να πω πως ακόμη και όταν κάποιοι μπορεί να τον κρίνουν για κάτι, δεν το παρακολουθώ και δεν με νοιάζει. Ο Κωνσταντίνος είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης για τη χώρα μας, ένας άνθρωπος που έχει δώσει πολλά από διαφορετικές θέσεις, που προχωρά πάντα βήματα μπροστά, που πειραματίζεται και ρισκάρει με λόγο.

Και ως άνθρωπος που μετακινείται πάντα και δεν πράττει εκ του ασφαλούς και στην πεπατημένη, ασφαλώς και θα προκαλεί ενίοτε το κοινό αίσθημα ποικιλοτρόπως. Τώρα θα απολαύσουμε μία performance στο Ιδρυμα Takis που ακολουθεί το μυαλό του μεγάλου Takis με τον τρόπο του Κωνσταντίνου.

«Είχαμε ξεκινήσει μια συνεργασία με το Ίδρυμα “Takis” πρόπερσι, κάνοντας μια περφόρμανς στους Δελφούς με το χοροθέατρο Οκτάνα» (φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας © Ίδρυμα Takis KETE).

«Τα έργα του Takis έχουν μια τάση προς τον ουρανό και μια κινητικότητα, δηλαδή καλούν τη φύση να συμμετέχει σε αυτά».

– Πώς έφτασες σε αυτό το νέο καλλιτεχνικό δρώμενο;

Είχαμε ξεκινήσει μια συνεργασία με το Ίδρυμα “Takis” πρόπερσι, κάνοντας μια περφόρμανς στους Δελφούς με το χοροθέατρο Οκτάνα, το “in to the centre” όπου υπήρχαν δύο από τα «Σινιάλα»  και ήδη από τότε είχαμε σκεφτεί ότι θα ήταν πολύ ωραίο να συνεχίσουμε αυτή τη συνεργασία. Έτσι προέκυψε τώρα να κάνουμε στο Ίδρυμα “Takis”, δηλαδή στο «μουσείο», μια περφόρμανς σε τρεις πράξεις, με σκηνικό εικαστικό χώρο τα ίδια τα έργα του γλύπτη.

– Προφανώς τη δουλειά του τη γνώριζες. 

Τη δουλειά του τη γνωρίζω από το παρελθόν, οπότε η όλη ιδέα ήταν να κάνουμε μνεία σε αυτό ακριβώς που έκανε ο Takis, σε έναν άλλο χρόνο και με έναν άλλο τρόπο. Πχ τις δημιουργίες που έκανε με χορεύτριες στα έργα με τις χορδές, ή τα μουσικά γλυπτά, τις επαναχρησιμοποιώ ως μέρος  αυτής της περφόρμανς αλλά με διαφορετικό τρόπο. Επίσης, είχε δημιουργήσει το σκηνικό χώρο σε μια χορογραφία για το Netherlands Dance Theatre το 1973, χρησιμοποιώντας τα «Σινιάλα» του, πάνω σε αυτή τη λογική, του abstract χορού δίπλα στο εικαστικό έργο, λειτουργεί το κομμάτι που κάνουμε σαν δεύτερη πράξη στα «Φουγάρα», που έχει στο μουσείο. Έτσι σε κάποια σημεία η σχέση με το έργο -το Μουσικό, το Μαγνητικό, τα Σινιάλα, τους Πλανήτες- είναι εννοιολογική ενώ σε άλλα η σχέση είναι πιο αφηρημένη, και  αφορά στη γεωμετρία του σώματος και στη γεωμετρία των αντικειμένων.

«Οι εικαστικοί λειτουργούν με τελείως διαφορετικό τρόπο στην περφόρμανς από ό,τι λειτουργεί ένας χορογράφος ή ένας σκηνοθέτης» (φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας © Ίδρυμα Takis KETE).

«Ο Takis ήταν ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης, με αίσθηση της μηχανικής και ταυτόχρονα του μαγνητισμού».

– Πες μου τι σκέφτεσαι για τον Takis

Ο Takis ήταν ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης, με αίσθηση της μηχανικής και ταυτόχρονα του μαγνητισμού. Τα έργα του έχουν μια τάση προς τον ουρανό και μια κινητικότητα, δηλαδή καλούν τη φύση να συμμετέχει σε αυτά και ταυτόχρονα συνδιαλέγονται και με κάτι υπερβατικό. Αυτό ήταν κάτι που εμένα μου άρεσε πάντα, έχουν μια πνοή, μια αέναη κίνηση. Θυμάμαι ότι όταν είχα δει για πρώτη φορά στη La Defense όλο αυτό το τοπίο με τα «Σινιάλα», “Sculptures Lumineuses», είχα γοητευτεί. Οπότε, από τότε ανακάλυψα περισσότερο τη δουλειά του, γιατί με ενδιέφερε πολύ. Μακάρι να γινόταν αυτό που κάνω τώρα όσο ήταν εκείνος εν ζωή, αλλά… τι λέω; Οσο ζούσε, τα έκανε και μόνος του!

– Είναι αυτός ένας τρόπος να «ανοίξουν» τα μουσεία σε τέτοιου είδους συμπράξεις; Να ζωντανεύουν αλλιώς;

Πιστεύω ότι η περφόρμανς είναι μέρος του μουσείου αλλά ανήκει και στο θέατρο. Η αλήθεια είναι πως οι εικαστικοί λειτουργούν με τελείως διαφορετικό τρόπο στην περφόρμανς από ό,τι λειτουργεί ένας χορογράφος ή ένας σκηνοθέτης – κάποιος δηλαδή που έχει σχέση με τις παραστατικές τέχνες σε σύγκριση με κάποιον που έχει σχέση μόνο με τις εικαστικές τέχνες. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει μια κοινή αφετηρία, η οποία είναι η ανάγκη της έκφρασης σε έναν χώρο ο οποίος δεν προστατεύεται από την σύμβαση της σκηνής, μια ανάγκη λειτουργική και αναγκαία για τον καλλιτέχνη, ώστε να εκτεθεί.

«Τα εικαστικά έργα από μόνα τους σου επιτρέπουν να νιώσεις σου ανοίγουν ένα δρόμο» (φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας © Ίδρυμα Takis KETE).

«Μακάρι να γινόταν αυτό που κάνω τώρα όσο ήταν εκείνος εν ζωή, αλλά… τι λέω; Οσο ζούσε, τα έκανε και μόνος του!»

– Πώς βιώνει ο καλλιτέχνης την περφόρμανς; 

Το βίωμα της περφόρμανς είναι άλλο, από αυτό του να βρίσκεσαι στη σκηνή, όπου μπαίνεις σε έναν ρόλο. Η περφόρμανς σε αφήνει εκτεθειμένο απέναντι στον εαυτό σου και στο κοινό. Τα εικαστικά έργα από μόνα τους σου επιτρέπουν να νιώσεις σου ανοίγουν ένα δρόμο, από εκεί και πέρα, ο ερμηνευτής δίπλα σε ένα έργο ξεκινάει μια διαφορετική συζήτηση μαζί του, η οποία αφορά και στο έργο και στον ερμηνευτή αλλά και στο κοινό που θα το δει.

«Το βίωμα της περφόρμανς είναι άλλο, από αυτό του να βρίσκεσαι στη σκηνή, όπου μπαίνεις σε έναν ρόλο» (φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας © Ίδρυμα Takis KETE).

//Info
Takis – Διάλογοι
Carte Blanche στον Κωνσταντίνο Ρήγο
Παραστάσεις: Σάββατο 10 & Κυριακή 11 Ιουνίου στο Ίδρυμα Takis

Πέντε ερμηνευτές του Χοροθεάτρου ΟΚΤΑΝΑ θα αναμετρηθούν με τα διάσημα έργα του παγκοσμίως αναγνωρισμένου καλλιτέχνη TAKIS σε μια χορογραφία που θα εκτυλιχθεί στους υπαίθριους χώρους του Ιδρύματος ανάμεσα στα πιο εμβληματικά έργα του. Ήχοι, σώματα  και γλυπτά συνθέτουν ένα μοναδικό σκηνικό αισθήσεων που οι επισκέπτες καλούνται να ακολουθήσουν.

Με αναφορά στις πρωτοποριακές performances του εικαστικού καλλιτέχνη αλλά και στο φυσικό περιβάλλον του μουσείου, το κοινό θα βιώσει μια  εννοιολογική και κινησιολογική συνομιλία των χορευτών με τα έργα του πρωτοπόρου εικαστικού της κινητικής τέχνης. Τα σκηνικά της performance είναι τα ίδια τα έργα του Takis, ενώ οι ήχοι των έργων του αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης του Θοδωρή Ρέγκλη.

 

Διαβάστε ακόμα: Ο ερωτικός Takis.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top