Στα χνάρια της Μαρίας Κάλλας

Στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδας του Μανχάταν όπου είχε βαφτιστεί η Μαρία Κάλλας πραγματοποιείται στις 2 Δεκεμβρίου συναυλία στη μνήμη της. Γράφει από τη Νέα Υόρκη ο Φώτιος Καλιαμπάκος.

 

H Marina Poplavskaya ως Τατιάνα στον «Ευγένιο Ονιέγκιν» του Τσαϊκόφσκι ( Photo: Ken Howard/Metropolitan Opera).

Το να πραγματοποιείται μια μουσική εκδήλωση σε μία εκκλησία είναι κάτι που συνηθίζεται, στην Ευρώπη και την Αμερική, ίσως περισσότερο από την Ελλάδα. Στους χώρους αυτούς, οι οποίοι είναι από τη φύση τους επιβλητικοί και ιδιαίτεροι, με την ακουστική τους να είναι πάντα ενδιαφέρουσα, αν και συνήθως αρκετά διαφορετική από τις αίθουσες συναυλιών, δημιουργείται μια υποβλητική ατμόσφαιρα. Όμως η συγκεκριμένη εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας τη Δευτέρα που μας έρχεται, 2 Δεκεμβρίου στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδας του Μανχάταν έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδιαιτερότητα. Η Μαρία Κάλλας είχε βαφτιστεί σε αυτή την εκκλησία, με το Ναό μάλιστα να διαθέτει ακόμα το πιστοποιητικό, το οποίο ήρθε σχετικά πρόσφατα ξανά στην επιφάνεια.

Η εν λόγω συναυλία αποτελεί την πρώτη μιας σειράς εκδηλώσεων, η οποία έχει σκοπό να προσθέσει μία ακόμα διάσταση στην προσφορά της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής, στον τομέα του πολιτισμού και των Τεχνών, δίπλα στην ήδη υπάρχουσα της παιδείας. Για το σκοπό αυτό ο Νεκτάριος Αντωνίου έγινε ο πρώτος διευθυντής Πολιτισμού της Αρχιεπισκοπής. Ο Αντωνίου του οποίου η κύρια ιδιότητα είναι, και ασφαλώς θα παραμείνει, αυτή του αρχιψάλτη του Ναού,  θα επιμελείται από τη νέα του θέση καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, όχι μόνο με σκοπό την ελληνορθόδοξη κοινότητα της Νέας Υόρκης, αλλά και πέραν αυτής, την προσπάθεια «ανοίγματος» του ελληνικού πολιτισμού στο διεθνές και «πυκνό» πολιτιστικό τοπίο της αμερικανικής μητρόπολης.

Η Marina Poplavskaya με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο έχει εμφανιστεί σε όλες τις σημαντικές σκηνές της υφηλίου σε πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Ο Αντωνίου άλλωστε είναι ένας πολύ ιδιαίτερος ψάλτης, αφού έχει σπουδάσει παραδοσιακή μουσική τόσο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, αλλά και το διεθνές διακεκριμένο αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου του Yale! Κατά τη διάρκεια των σπουδών αλλά και σε κάθε εκδήλωση την οποία έχει επιμεληθεί τα τελευταία χρόνια που βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, είναι εμφανές το έντονο ενδιαφέρον ή καλύτερα πάθος του για τις δύο μεγάλες προσωπικότητες του Ελληνισμού στο χώρο της μουσικής, το Δημήτρη Μητρόπουλο και τη Μαρία Κάλλας. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η εναρκτήρια εκδήλωση, την οποία διοργανώνει, είναι αφιερωμένη στη μνήμη της δεύτερης. Επίσης και τα διεθνή χαρακτηριστικά της νέας προσπάθειας της αρχιεπισκοπής είναι εμφανή στο πρόγραμμα της συγκεκριμένης εκδήλωσης.  Λόγω τόσο του προγράμματος όσο και των συμμετεχόντων καλλιτεχνών.

Στην αρχή της συναυλίας θα πραγματοποιηθεί η νεουορκέζικη πρεμιέρα ενός νέου έργου του συνθέτη Robinson McClellan για κουαρτέτο εγχόρδων με τον τίτλο “Gather me: Sailing to Byzantium”, βασισμένο στο ομώνυμα ποίημα του William Buttler Yeats. Το έργο θα παρουσιάσει το κουαρτέτο «Desdemona» (Caroline Cassio Drexler, Julia Cassio Henderson, Carrie Frey, Adrianne Munden-Dixon). Θα ακολουθήσει το καθαρά οπερατικό σκέλος της βραδιάς, κυρίως, με άριες που υπήρξαν εμβληματικές για τη θρυλική τραγουδίστρια της όπερας. Τις άριες θα ερμηνεύσουν οι: Καρολίνα Πηλού, Ελένη Καλένος, Nikoleta Rallis-Sydykov, Στέφανος Κορωναίος, Κώστας Τσουράκης, καθώς και η σταρ-σοπράνο Marina Poplavskaya.

Η Ρωσίδα καλλιτέχνις με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο έχει εμφανιστεί σε όλες τις σημαντικές σκηνές της υφηλίου σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, με τον υπογράφοντα να την έχει απολαύσει επανειλημμένως στη ΜΕΤ, στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Τραβιάτα στην παραγωγή του Willy Decker (η παραγωγή παρουσιάστηκε αρχικά στο Salzburg), ως Ελισάβετ(τα) στον Ντον Κάρλο του Βέρντι, και ως Τατιάνα στον Ευγένιο Ονιέγκιν του Τσαϊκόφσκι: και παλιότερα στο Φεστιβάλ του Salzburg ως Δεισδαιμόνα στον Οθέλλο του Βέρντι, με το Riccardo Muti να διευθύνει τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης!( παραγωγή που είναι διαθέσιμη και σε DVD)

Η Marina Poplavskaya εκτός από την προσωπική σχέση που η ίδια έχει με την κληρονομιά της Κάλλας έχει και έναν ακόμα λόγο να συμμετέχει στην εν λόγω εκδήλωση, αφού το ξεκίνημα της καριέρας της συνδέθηκε με το Πρώτο Βραβείο που κέρδισε στο 31ο Διεθνές Grand Prix Maria Callas στην Αθήνα, το 2005, μάλιστα με μία ακόμη θρυλική σοπράνο να βρίσκεται μεταξύ πολλών άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών, στην κριτική επιτροπή, την αείμνηστη Joan Sutherland.

Η Καρολίνα Πηλού στο ρόλο της Μπέρτα στον Κουρέα της Σεβίλλης της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέα Υορκης.

Με παρουσίες στη ΜΕΤ και η νεαρή Ελληνίδα μέτζο-σοπράνο Καρολίνα Πηλού  έκανε το ντεμπούτο της στην κορυφαία σκηνή το 2017 με το ρόλο της Μπέρτα στον Κουρέα της Σεβίλλης και κέρδισε το κοινό αλλά και τους επαίνους του αμερικανικού τύπου, και των New York Times που έγραψαν για ένα πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο: Η Πηλού είχε αποσπάσει και παλαιότερα την προσοχή των Times. Έκτοτε η Πηλού επανήλθε για άλλη μια φορά στη ΜΕΤ, ως «φωνή» στον βαγκνερικό Πάρσιφαλ, υπό τη διεύθυνση του νέου μουσικού διευθυντή της ΜΕΤ Yannick Nézet-Séguin στον οποίο αναφερθήκαμε πρόσφατα από τις στήλες του Andro.

Διθυραμβικές υπήρξαν οι κριτικές των δύο κορυφαίων εφημερίδων της Νέας Υόρκης και για την Ελένη Καλένος, στην πιο σημαντική, από τις πολλές εμφανίσεις στη Νέα Υόρκη, όπου έχει πραγματοποιήσει και μέρος των σπουδών της, στον πρωταγωνιστικό ρόλο της «Τόσκα» σε μια παραγωγή της Loft Opera το 2016. Εκτός από τους New York Times  και την Wall Street Journal, αξίζει ίσως να αναφερθεί η αναφορά του περιοδικού New Yorker, όχι μόνο λόγω της εγκυρότητας του ιστορικού εντύπου, αλλά και λόγω του συγγραφέα του άρθρου, του διακεκριμένου μουσικοκριτικού και συγγραφέα Alex Ross.

Το 2016, για την ερμηνεία της στην Τόσκα, η Ελένη Καλένος είχε λάβει διθυραμβικές κριτικές από τον Τύπο της Νέας Υόρκης (Photo Credit Robert Altman, για τους New York Times).

Η Καλένος έχει ερμηνεύσει σειρά ρόλων σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, όπου εμφανίζεται σταθερά εδώ και αρκετά χρόνια, και έχει διακριθεί ιδιαίτερα στους πρωταγωνιστικούς ρόλους της La Boheme και Madama Butterfly του Giacomo Puccini, με το έργο του οποίου φαίνεται να έχει εκλεκτικές συγγένειες. Η Καλένος έχει τα τελευταία χρονιά πυκνώσει τις εμφανίσεις της και στη Ευρώπη, το 2017 στη Γερμανία στην σύγχρονη όπερα με θέμα του πρόσφυγες «Schönerland» του Søren Nils Eichber και στη Ελλάδα, όπου εμφανίστηκε με τις Κρατικές Ορχήστρες της ιδιαίτερης πατρίδας της, της Θεσσαλονίκης, και αυτή των Αθηνών, με την οποία είναι προγραμματισμένη και η επόμενή της εμφάνιση την επόμενη άνοιξη στην Ογδόη συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ, ενώ το καλοκαίρι που μας πέρασε πραγματοποίησε και την πρώτη της οπερατική εμφάνιση επί ελληνικού εδάφους στην Καβαλερία Ρουστικάνα στο Φεστιβάλ Επταπυργίου.

Η εν λόγω συναυλία αποτελεί την πρώτη μιας σειράς εκδηλώσεων, η οποία έχει σκοπό να προσθέσει μία ακόμα διάσταση στην προσφορά της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής, στον τομέα του πολιτισμού και των Τεχνών (Photo Credit Robert Altman, για τους New York Times).

Στην «Τόσκα» της Loft Opera, δίπλα στην Καλένος, είχε πραγματοποιήσει την 100 του εμφάνιση ως Σακριστάν και ο Έλληνας βαρύτονος. Εκτός από τις πολλές εμφανίσεις του σε διάφορους ρόλους σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ, όπου ζει εδώ και πολλά χρόνια ο Κορωναίος έχει αναλάβει και θέσεις καλλιτεχνικού διευθυντή διάφορων θεσμών. Ο Κορωναίος έχει εμφανιστεί και στη Λυρική Σκηνή Αθηνών στο ρόλο του συνταγματάρχη στον Βαφτιστικό του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ενώ στη Νέα Υόρκη συμμετέχει στις παραγωγές που είναι αφιερωμένες στην προβολή της ελληνικής οπερατικής δημιουργίας του 19ου αιώνα, ένα θέμα στο οποίο θα επανέλθουμε άμεσα.

Σε αυτές τις παραστάσεις, όπως και σε πολλές άλλες εμφανίσεις τα τελευταία χρόνια σε μεγάλο εύρος του πιο κλασσικού ρεπερτορίου, έχει επίσης διακριθεί η Ελληνοαμερικανίδα σοπράνο Nikoleta Rallis Sydykov. Ο Κώστας Τσουράκης, απόφοιτος του τμήματος μουσικών σπουδών του Columbia University έχει, μεταξύ άλλων στενή συνεργασία Principal Artist με τη Sarasota Opera. Την Marina Poplavskaya θα συνοδεύσει στο πιάνο ο Cullan Bryant, ενώ τους άλλους σολίστ ο Craig Ketter.

Σε κάθε περίπτωση οι προσδοκίες από τη σπάνια οπερατική συνάντηση στον ελληνορθόδοξο καθεδρικό ναό της Νέας Υόρκης και από το μέλλον του προγράμματος: “Icons of Sound” είναι υψηλές.

 

Διαβάστε ακόμα: Η πιο «ευρωπαϊκή» ορχήστρα της Αμερικής με τον πιο ταλαντούχο αρχιμουσικό της γενιάς του;

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Πιο δημοφιλή

Έτσι μνημονεύεται στη νεοελληνική ποίηση –αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα και πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματα– ο Ανδρέας Κάλβος. Έφυγε από τη ζωή, δίχως να μας αφήσει ούτε μια απεικόνισή του, 150 χρόνια πριν σαν σήμερα, στις 3 Νοεμβρίου 1869.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Το 1839 –πριν από 80 χρόνια– ο Αμερικανός συγγραφέας και νατουραλιστής φιλόσοφος Χένρι Ντέιβιντ Θορώ έκανε, για μια εβδομάδα, μαζί με τον αδελφό του Τζον, μια εκδρομή με βάρκα στους ποταμούς Κόνκορντ και Μέριμακ. Διαβάστε –όπως το θέτει ο ίδιος– γιατί «η σχέση του ανθρώπου με τη φύση πρέπει να γίνει προσωπική».

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα νεοελληνικά ποιήματα για τον στρατό –συνοδευμένα με πίνακες Ελλήνων ζωγράφων: για έναν φίλο στον θάλαμο, για μια αιφνίδια επιστράτευση, για το τι κάνει ένας στρατιώτης όταν τρελαίνεται, για ένα παιδί που ήθελε να γίνει αξιωματικός... Με αφορμή την Ημέρα των Ενόπλων Δυνάμεων σήμερα.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

Πιο ήρεμος και κατασταλαγμένος από ποτέ, ο δημοφιλής ηθοποιός φωτογραφίζεται για το Andro και συζητάει με την Μία Κόλλια για τη σημασία της πατρότητας στη ζωή του, το θέατρο, την αναγνωρισιμότητα και την αγάπη του για τα ταξίδια και τη μουσική.

Andro Ο Άνδρας από την αρχή
Button to top

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Andro