«Προσπαθώ να είμαι όσο πιο θετικός γίνεται και να βλέπω θετικά τα πράγματα, με μία δύναμη, μια ελπίδα και μία χαρά».

Στις 8 Οκτωβρίου 2022 ο Μάριος Φραγκούλης επιστρέφει στον Ηρώδειο για μια βραδιά αίθριου καιρού και μουσικού μεγαλείου. Στο  πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση της Αρχιεπισκοπής Θυατείρων και Μ. Βρετανίας, ο «Σύλλογος Θυάτειρα» ενισχύει τη φιλανθρωπική του δράση παρουσιάζοντας τα Carmina Burana του Carl Οrff με μια πλειάδα συντελεστών σε μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. Τραγουδούν η Deborah Myers, ο Νίκος Σπανάτης και ασφαλώς ο Μάριος Φραγκούλης. Λίγες μέρες πριν την εκδήλωση, μιλήσαμε με τον διάσημο έλληνα ερμηνευτή.

«Τα Κάρμινα Μπουράνα είναι ένα έργο που γεμίζει τις ψυχές των ανθρώπων, πολύ χαρούμενο και ελπιδοφόρο».

Ετοιμαζόμαστε να σας ακούσουμε στο Ηρώδειο σε μια συναυλία που είναι λίγο διαφορετική από ό,τι μας έχετε συνηθίσει μέχρι τώρα νομίζω.

Ναι, είναι μία μεγαλειώδης παράσταση, ένα τεράστιο συμφωνικό και χορωδιακό έργο, η καντάτα Carmina Burana του Carl Οrff, και χαίρομαι πραγματικά που θα την ερμηνεύσω και πάλι. Έχω παίξει την παράσταση άλλες δύο φορές στο παρελθόν στο Ηρώδειο, και αυτή τη φορά το cast είναι και πάλι πάρα πολύ δυνατό. Μαέστρος είναι ο Λουκάς Καρυτινός, που για μένα είναι εγγύηση, γνωρίζει το έργο απέξω, δεν χρειάζεται καν παρτιτούρα. Τραγουδούν η Deborah Myers και ο Νίκος Σπανάτης, μαζί με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΡΤ, την Ακαδημαϊκή Χορωδία Νέων Αθηνών και την παιδική χορωδία Rosarte. Είναι ένα έργο που θεωρώ ότι γεμίζει τις ψυχές των ανθρώπων, πολύ χαρούμενο και ελπιδοφόρο.

Ένα έργο βασισμένο σε μεσαιωνικά τραγούδια.

Ναι. Τα Carmina Burana γράφτηκαν το 1935 βασισμένα σε 24 μεσαιωνικά τραγούδια που επέλεξε ο Καρλ Ορφ από ένα χειρόγραφο του 13ου αιώνα. Εκφράζουν απέραντη χαρά και ευγνωμοσύνη για τη ζωή, τη φιλία, τον έρωτα και το κρασί – σκέφτομαι το τραγούδι της ταβέρνας, Φαντάζομαι τον έρωτα και την αγάπη από τη φωνή της σοπράνο, την αθωότητα στα παιδιά της χορωδίας που δίνουν την ελπίδα και την καλοσύνη, αλλά και το τραγούδι του κύκνου, του καημένου κύκνου, που αναλαμβάνει ο κόντρα-τενόρος. Γενικά είναι ένα έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις και τα παιχνίδια της ζωής. Και θα τραγουδήσουμε στο Ηρώδειο, κάτω από την Ακρόπολη με τα αστέρια να μας αγγίζουν και να μας φωτίζουν.

– Θα είναι εντυπωσιακό αυτό το μεγαλειώδες έργο στο σπουδαίο ωδείο που ταιριάζει και σαν χώρος θεματικά. Σκέφτομαι ακριβώς ότι το εξώφυλλο της παρτιτούρας είναι γνωστό ότι απεικονίζει τον τροχό της Τύχης, της Fortuna, την οποία υμνεί και το πασίγνωστο εναρκτήριο χορωδιακό. Εσείς αυτά τα τελευταία χρόνια έχετε νιώσει αυτές τις μεταπτώσεις, ή σας συγκινεί πιο πολύ το ερωτικό κομμάτι των τραγουδιών;

Τα πάθη του έρωτα ίσως με ενθουσιάζουν πιο πολύ, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια ήμασταν όλοι σε έναν τροχό. Δεν ξέραμε ακριβώς ποιο θα ήταν το επόμενο βήμα, ποια θα ήταν η τύχη μας, μπερδευτήκαμε λίγο και σαν άνθρωποι. Τώρα υπάρχει αυτή η σκέψη: πώς προχωράμε τώρα, τι κάνουμε με αυτά τα δύο χρόνια που χάσαμε… Τουλάχιστον προσπαθώ να είμαι όσο πιο θετικός γίνεται και να βλέπω θετικά τα πράγματα, με μία δύναμη, μια ελπίδα και μία χαρά και πιστεύω θα μας βγάλει κάπου καλά αυτός ο τροχός, που είναι ακριβώς μία από τις  εικόνες που δημιουργεί ο Καρλ Ορφ, και τις οποίες λατρεύω, Σε αυτές βρίσκουμε την αγάπη του και τον σεβασμό για τον άνθρωπο, που δημιουργεί μέσα από αυτά τα υπέροχα ποιήματά ο συνθέτης, τις εικόνες εκείνης της μακρινής εποχής η οποία δεν είναι τελικά τόσο διαφορετική από τη σημερινή.

«Ένας από τους ερμηνευτές των Carmina Burana που με έχει εμπνεύσει πολύ είναι ο Τόμας Άλλεν».

– Βρίσκετε ότι δεν διαφέρουμε τόσο;

Θεωρώ ότι στα Carmina Burana το παρελθόν αγγίζει το παρόν μέσα από τη μουσική και τις εικόνες του. Γιατί και τώρα υπάρχουν πόλεμοι και τώρα υπάρχουν αμφιβολίες, ο πόλεμος που γίνεται με τη Ρωσία και την Ουκρανία, η αβεβαιότητα τι θα κάνουμε φέτος το χειμώνα… Ελπίζω να λυθούν τα θέματα, γιατί πλέον κάθε χρόνο συμβαίνει και κάτι πολύ σοβαρό.

«Θα είναι μία συναυλία απολύτως επαγγελματική. Εχει στηθεί το έργο πολύ καλά».

– Θα ήθελα να επιμείνω στο γεγονός ότι αυτό τα τραγούδια, αν και είναι από τον Μεσαίωνα, μία εποχή που συνδυάζουμε πολύ με την πίστη και την θεοκρατία, είναι τραγούδια πολύ ανθρώπινα, μιλάνε με έναν απροσποίητο, σαρκικό σχεδόν τρόπο για τον έρωτα. Για τον ερμηνευτή είναι εύκολο να νιώσει και να εκφράσει αυτή την αμεσότητα;

Σϊγουρα, και αυτό προσπαθούμε να δείξουμε μέσα από την δική μας ερμηνεία, και να το δείξουμε όσο γίνεται πιο ανθρώπινα αλλά και πιο δυναμικά, γιατί είναι ένα έργο πάρα πολύ δυναμικό. Δεν μπορείς πάντα να δώσεις την ομορφιά της ζωής με έναν αργό τρόπο έκφρασης, πρέπει να έχει αυτή τη δύναμη. Ένας από τους ερμηνευτές των Carmina Burana που με έχει εμπνεύσει πολύ είναι ο Τόμας Άλλεν, και σε μια από τις ερμηνείες του ήταν όλα τα tempi γενικά παιγμένα πάρα πολύ γρήγορα και πολύ δυνατά. Αυτό μου έδωσε μία μεγάλη δύναμη μέσα μου και ένα τρόπο έκφρασης διαφορετικό, για το πώς πρέπει να παίξουμε αυτά τα ποιήματα.

– Εγώ αλήθεια σας είχα στη συνείδησή μου ως έναν τενόρο κυρίως, τώρα μπαίνετε σε έναν ρόλο βαρύτονου.

(Γελάει) Όχι, γιατί δεν είναι καθόλου εύκολος ο ρόλος του βαρύτονου εδώ, είναι ένας ψηλός βαρύτονος, είναι ένας ρόλος γραμμένος αρκετά ψηλά που φτάνει μέχρι το si naturale, όπου ακόμα και πολλοί τενόροι ανεβαίνουν με δυσκολία. Σκεφτείτε ο Πλάσιντο Ντομίνγκο στην καλύτερη εποχή του, όταν ήταν τενόρος [τώρα πλέον τραγουδά ρόλους βαρύτονου], το φυσικό σι ήταν μία πάρα πολύ δύσκολη θέση για τη φωνή του, ενώ στο σι ύφεση, λα, λα ύφεση [οι αμέσως χαμηλότερες νότες], δεν είχε κάποιο θέμα. Πρόκειται λοιπόν για έναν ρόλο γραμμένο για μια πολύ ιδιαίτερη φωνή βαρύτονου, πρέπει να έχει πολλές ψηλές νότες, να έχει πάρα πολύ δυνατή τεχνική για να μπορέσει να αξιοποιήσει όλο το εύρος της φωνής.

«Πρόκειται για έναν ρόλο γραμμένο για μια πολύ ιδιαίτερη φωνή βαρύτονου, πρέπει να έχει πολλές ψηλές νότες, να έχει πάρα πολύ δυνατή τεχνική για να μπορέσει να αξιοποιήσει όλο το εύρος της».

– Άρα είναι ένας δύσκολος ρόλος… 

Ενα από τα ωραιότερα και πιο απαιτητικά τραγούδια, Dies Nox et Omnia [Ο Θεός, η Νύχτα και το Παν] είναι προς το τέλος, που έχεις ήδη κουραστεί, έχεις ήδη τραγουδήσει το Τραγούδι της Ταβέρνας που είναι “έξω καρδιά”, και τότε πρέπει να τραγουδήσεις τις ψηλές νότες. Για αυτό νομίζω ότι είναι ένας ρόλος πολύ δύσκολος για έναν παραδοσιακό βαρύτονο, πρέπει να είσαι ανάμεσα στους βαρύτονους ένας Τόμας Άλλεν ή ένας Φίσερ Ντίσκαου, ο οποίος επίσης έχει δώσει μια από τις καλύτερες ερμηνείες, είναι για μένα δάσκαλος για το πώς πρέπει να τραγουδηθεί.

O Μάριος Φραγκούλης με την Ντέμπορα Μέγιερς.

– Εσάς σας φοβίζουν οι δυσκολίες;

Ο Λουκάς Καρυτινός όταν πήγα την πρώτη φορά και τον βρήκα και του είπα: “Λουκά μου, μπορούμε να περάσουμε λίγο το έργο να το δούμε” μου είπε: «Σου ταιριάζει πάρα πολύ, έχεις καλές χαμηλές νότες και έχεις και μία ευκολία στις ψηλές,  που σημαίνει ότι ο ρόλος είναι σαν να είναι γραμμένος για σένα». Αυτό μου έδωσε πολύ μεγάλο θάρρος. Έτσι μελέτησα το έργο πολύ σκληρά  – γιατί είναι όλο στα λατινικά όπως γνωρίζετε – και με έναν τρόπο να βρω αυτά τα ηχοχρώματα που ταιριάζουν στα χρώματα, στις εικόνες, στον έρωτα, στην ταβέρνα, στη σωστή έκφραση.

«Είναι μία πολύ σημαντική εμπειρία να μπορείς να παίξεις στη χώρα σου ρόλους που πραγματικά έχεις στο μυαλό σου».

– Μιλήστε μας και για τους άλλους συντελεστές, τον Νίκο Σπανάτη και ιδίως για την Deborah Myers, που είναι διεθνής μετάκληση και ίσως λιγότερη γνωστή στην Ελλάδα.

Η Ντέμπορα Μέγιερς έχει ερμηνεύσει πάρα πολλούς ρόλους και στην όπερα και στο μουσικό θέατρο,  είναι από το Λονδίνο και σπούδασε στην Guildhall School of Music and Drama όπου σπούδασα και εγώ, αν και δεν ήμαστε στο ίδιο πρόγραμμα, εγώ ήμουν στη δραματική σχολή γιατί τότε δεν ήξερα ότι θα γίνω τραγουδιστής. Έχει παίξει σε πολλά έργα, Μότσαρτ, Βέρντι, Πουτσίνι αλλά και μιούζικαλ, πρωταγωνίστησε στο Ο βασιλιάς και εγώ όπου συμμετείχα και εγώ και εκεί γνωριστήκαμε. Συνδυάζει μία εξαιρετική τεχνική με μία πολύ όμορφη φωνή και πιστεύω ότι θα δώσει μία ερμηνεία που δεν θα είναι καθόλου ακαδημαϊκή, θα ακούσετε υπέροχα ηχοχρώματα σε αυτές τις ποιητικές εικόνες, μια ερμηνεία γύρω από το χρώμα της φωνής. Νομίζω ότι αυτό μπορεί να το κάνει και η Ντέμπορα και ο Νίκος Σπανάτης που είναι ένας εξαιρετικός τραγουδιστής που θα τραγουδήσει το τραγούδι του κύκνου που τον ψήνουν. Θα υπάρχουν και υπέρτιτλοι για το κείμενο για να παρακολουθούν οι ακροατές.

Τα Carmina Burana γράφτηκαν το 1935 βασισμένα σε 24 μεσαιωνικά τραγούδια που επέλεξε ο Καρλ Ορφ από ένα χειρόγραφο του 13ου αιώνα.

– Ναι, είναι πολύ χρήσιμο να διευκρινίσουμε ότι θα υπάρχουν υπέρτιτλοι.

Φυσικά. Και να προσθέσουμε κάτι άλλο ακόμα. Με ρωτάει πολύ ο κόσμος μήπως βρέχει εκείνη τη μέρα, επειδή είναι και Οκτώβριος. Εμείς το έχουμε διευκρινίσει και με τον Στράτο και με το αρμόδιο υπουργείο που είναι σε θέση να ξέρουν ακριβώς πώς θα είναι ο καιρός εκείνη την ημέρα ότι θα είναι πάρα πολύ καλός. Και βέβαια να μην ξεχάσουμε την ορχήστρα και ότι θα συμμετέχουν και τρεις χορωδίες.

– Πράγματι θέλει χορωδία τόσο μεγάλη που πλέον δεν υπάρχει μία μόνη στην Ελλάδα επαγγελματική για να το τραγουδήσει μόνη της.

Θα είναι μία συναυλία απολύτως επαγγελματική, έχει στηθεί το έργο πολύ καλά, γιατί έχει πολλά “θεματάκια” μέσα και πρέπει να υπάρχει απόλυτη συνοχή, για να μη χαθεί το συναίσθημα και η ένταση που χρειάζεται το έργο αυτό.

«Η Λυρική τώρα με το Ίδρυμα Νιάρχος έχει γίνει πολύ σημαντική, και έχω παρακολουθήσει εξαιρετικές παραστάσεις».

«Ο Ἀρχιεπίσκοπος Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας θα έρθει στην παράσταση από το Λονδίνο για να μας υποστηρίξει».

– Εσάς θα σας ενδιέφερε ως καλλιτέχνης να είστε στην Ελλάδα περισσότερο παρών στο πιο κλασικό ρεπερτόριο, στο λυρικό θέατρο, κάποια στιγμή ίσως και στην Εθνική Λυρική Σκηνή;

Φυσικά με ενδιαφέρει πάρα πολύ! Θα ήθελα πολύ να εμφανιστώ μαζί με συνεργάτες υψηλού επίπεδου και αρχιμουσικούς που γνωρίζουν τα έργα. θα ήταν πάρα πολύ μεγάλη μου χαρά. Άλλωστε και η Λυρική τώρα με το Ίδρυμα Νιάρχος έχει γίνει πολύ σημαντική, και έχω παρακολουθήσει εξαιρετικές παραστάσεις, όπως τον Σιμόν Μποκανέγκρα, Οθέλο, και ήταν πραγματικά πάρα πολύ δυνατές και σε υψηλό επίπεδο. Και ο τρόπος που πλέον και οι σκηνοθέτες λειτουργούν με το cast είναι πλέον αξιόλογος, και είναι μία πολύ σημαντική εμπειρία να μπορείς να παίξεις στη χώρα σου ρόλους που πραγματικά έχεις στο μυαλό σου.

– Μέρος των εσόδων θα διατεθεί στο “Μαζί για το παιδί”, κάτι που βρίσκω εξαιρετικά συγκινητικό καθώς συμμετέχει και η παιδική χορωδία Rosarte. Θα ήθελα για να κλείσουμε να μας πείτε περισσότερα για τη φιλανθρωπική διάσταση της εκδήλωσης.

Η συναυλία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Θυατείρων και Μεγάλης Βρεταννίας. Ο Σύλλογος Θυάτειρα είναι ένα φιλανθρωπικό σωματείο με έδρα το Λονδίνου που σε συνδυασμό με το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Κωνσταντινούπολη βοηθούν όσο μπορούν την Ελλάδα σε ανθρωπιστικό επίπεδο. Για παράδειγμα πέρσι με τις φωτιές στην Εύβοια έστειλαν περίπου 40.000 ευρώ για να βοηθήσουν τους πυρόπληκτους, και φέτος βοήθησαν πολύ με την ανθρωπιστική κατάσταση στην Ουκρανία. Είναι ένας πάρα πολύ σοβαρός εκκλησιαστικός σύνδεσμος και μάλιστα ο Ἀρχιεπίσκοπος Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας θα έρθει στην παράσταση από το Λονδίνο για να μας υποστηρίξει. Ίσως να πει και κάποια πράγματα.

 

Διαβάστε ακόμα: Πέτρος Κλαμπάνης. «Η τζαζ είναι ένας απελευθερωμένος μουσικός κόσμος».

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top