untitled-9_93

«Ακόµα και ο Νίκος Καζαντζάκης χρωστούσε τη διεθνή επιτυχία του σε µια ταινία, η οποία σταδιοδρόµησε διεθνώς. Ο Μαρής δεν είχε αυτήν την τύχη», γράφει ο Πέτρος Μάρκαρης. (Εδώ η αφίσα της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου του Μαρή «Έγκλημα στο Κολωνάκι», το 1959, που γνώρισε τεράστια εισπρακτική επιτυχία στα εγχώρια ταμεία).

6.

Ας επανέλθω σ’ αυτό που είπα στην αρχή: η πικρή αλήθεια είναι ότι ο συγγραφέας Γιάννης Μαρής ατύχησε στην Ελλάδα.

Δεν ατύχησε αναγνωστικά, γιατί είχε και εξακολουθεί να έχει ένα µεγάλο αναγνωστικό κοινό. Ατύχησε για άλλους λόγους. Ατύχησε, πρώτον, γιατί δεν βρήκε την αναγνώριση που του άξιζε από το λογοτεχνικό κατεστηµένο της χώρας του.

Δεύτερον, ατύχησε γιατί έγραψε σε µια µικρή γλώσσα, της οποίας η λογοτεχνική παραγωγή δεν κινούσε το ενδια­φέρον έξω από τα σύνορα της Ελλάδας, έστω κι αν είχε πολλούς αξιόλογους συγγραφείς. Ακόµα και ο Νίκος Καζαντζάκης χρωστούσε τη διεθνή επιτυχία του σε µια ταινία που σταδιοδρόµησε διεθνώς. Ο Μαρής δεν είχε αυτήν την τύχη.

Τρίτον, ο Γιάννης Μαρής, ως πρωτοπόρος του είδους, και όχι µόνον στην Ελλάδα, δεν είχε κανέναν προγενέστερο συγγραφέα στη χώρα του που θα µπορούσε ενδεχοµένως να είχε κινήσει, έστω και από µακριά, το ενδιαφέρον των κύκλων του ευρωπαϊκού αστυνοµικού µυθιστορήµατος.

Το αποτέλεσµα είναι ότι η Ελλάδα άργησε πολύ να αναγνωρίσει την αξία ενός σπουδαίου συγγραφέα, και η Ευρώπη πολύ φοβάµαι πως, όπως είναι σήµερα το εκδοτικό τοπίο, δεν θα τον γνωρίσει ποτέ.


//Το κείμενο του Πέτρου Μάρκαρη –με τίτλο στο βιβλίο «Σηµειώσεις πάνω στο φαινόµενο ‘’Γιάννης Μαρής’’» περιλαμβάνεται στην αφιερωματική έκδοση «18 κείμενα για τον Γιάννη Μαρή – Ο άνθρωπος, Το έργο, Η εποχή» (εκδ. Πατάκη, επιμέλεια Κώστας Θ. Καλφόπουλος).


//Ο Πέτρος Μάρκαρης είναι συγγραφέας, µεταφραστής και σεναριογράφος. 

 

Διαβάστε ακόμα: Τι έχει μείνει όρθιο από την Αθήνα του Μαρή;

1 2 3 4 5 6

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top