Γιάννης Βαρελάς: Στη Μύκονο της έλξης και της απώθησης

    Ο διεθνής καλλιτέχνης που συμμετέχει στην ομαδική έκθεση "Δύο Χωριά" στο νησί, μας μίλησε για τις αντιφάσεις της Μύκονου αλλά και τις αντιθέσεις στον παγκόσμιο χάρτη της τέχνης. Συνέντευξη στην Ιωάννα Νικολάου.

     
    Jannis Varelas portrait photo credit personaproductioncom Alexandre Emilie-1190

    Γιάννης Βαρελάς. Photo credit: personaproductioncom Alexandre & Emilie

    Η ομαδική έκθεση “Δύο Χωριά” στη Μύκονο, στη νέα ομώνυμη πολιτιστική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίνας Βρανοπούλου στη Χώρα της Μυκόνου, εξετάζει τις αντιφάσεις και τις αντιθέσεις με τις οποίες είναι συνδεδεμένο το νησί. Παρών με το έργο του και ο διακεκριμένος καλλιτέχνης Γιάννης Βαρελάς.

    diohoria-3-1190

    Ο Γιάννης Βαρελάς συμμετέχει στην ομαδική έκθεση “Δύο Χωριά” στη Μύκονο που θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου και παρουσιάζεται στην πολιτιστική πλατφόρμα “Δύο Χωριά” στη Χώρα.

    «Με τη Μύκονο δεν είχα ποτέ ιδιαίτερους δεσμούς κι έτσι δεν έχω κάποια ουσιαστική σχέση έλξης-απώθησης» μας εξηγεί, ένα απόγευμα στο τέλος του καλοκαιριού, ενώ μόλις έχει επιστρέψει από τις ΗΠΑ. «Θα μπορούσα, όμως, να σου πω πως εκείνο που είναι ιδιαίτερα απωθητικό στο νησί της Μυκόνου είναι αυτή η ιδιότυπη αλλοτρίωση που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της απίστευτης ροής χρημάτων, η οποία δημιουργεί στρεβλώσεις στην αντίληψη που διαμορφώνουν οι άνθρωποι για τον εαυτό τους, αλλά και για το χώρο. Αν κάτι με ελκύει στο νησί είναι οι διάφοροι καλοί φίλοι που με τα χρόνια βρίσκονται εκεί» καταλήγει ο νεαρός εικαστικός, ο οποίος διαπρέπει σε εκθέσεις στο εξωτερικό.

    diohoria-8-1190

    Η πολιτιστική πλατφόρμα “Δύο Χωριά” δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας εκθέσεων Μαρίνας Βρανοπούλου.

    Η δουλειά του Βαρελά περιλαμβάνει διάφορες εκφραστικές πτυχές, από τη γλυπτική και το βίντεο ως το κολάζ. Το μέσο με το οποίο ασχολείται τα τελευταία δύο χρόνια είναι η ζωγραφική. «Είναι ένα μέσο που μπορεί να αποτυπώσει ιδιαίτερα άμεσα τη χρονική συγκυρία στην οποία ζούμε» εξηγεί ο ολοένα ανερχόμενος Βαρελάς, που ζει μεταξύ Αθήνας, Βιέννης και Λος Άντζελες.

    InstallationViewErgaJannisVarelasHugoCanoilas-1190

    Στην έκθεση συμμετέχουν νέοι, διακεκριμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι μελετούν τη φυσιογνωμία και την ιστορία του νησιού, αλλά και την κοινωνιολογία του τουρισμού.

    Εκείνο που έχει να παρατηρήσει σχετικά με τις διαφορές στις εικαστικές σκηνές των τριών πόλεων είναι «πως δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ Βιέννης και Αθήνας, αλλά υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ της ευρωπαϊκής εικαστικής σκηνής και αυτής των ΗΠΑ. Θα μπορούσε να πει κάποιος πως στην Ευρώπη τα πράγματα κινούνται ακόμη σε ένα αρκετά ρομαντικό επίπεδο σε ό,τι αφορά το οντολογικό περιεχόμενο της έννοιας καλλιτέχνης, ενώ στην Αμερική είναι περισσότερο δομημένα προς την κατεύθυνση του métier».

    Αυτό προκύπτει κυρίως εξαιτίας της διαφορετικής αντίληψης που έχουν οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί για το χρόνο, για το πόσο δηλαδή μπορεί να περιμένει κάποιος προκειμένου να καταξιωθεί και να συμμετέχει ουσιαστικά σε αυτό που λέμε αγορά. Στην Ευρώπη τα πράγματα κινούνται πολύ πιο αργά, ενώ στην Αμερική, λόγω της γενικότερης καπιταλιστικής νοοτροπίας, το πολιτιστικό προϊόν αφομοιώνεται γρηγορότερα και πιο άμεσα».

    InstallationViewVassilisHSoloShow-1190

    Εκθέσεις, καλλιτεχνικά residencies, κοινωνιολογικές έρευνες, εκδόσεις και pop-up βιβλιοπωλεία αποτελούν τις δράσεις της πολιτιστικής πλατφόρμας “Δύο Χωριά”. Στη φωτό, έργο από την ατομική έκθεση “Vacation” του Vassilis H.

    Στην έκθεση “Δύο Χωριά” στη Μύκονο συμμετέχει με το έργο “Red Truck Green Lights”, το οποίο είναι μέρος της τελευταίας σειράς που ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο στο Λος Άντζελες.

    Από το νησί που τα έχει όλα – τη Μύκονο- έλειπε μία πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης, ένας χώρος που θα έφερνε κοντά καλλιτέχνες και κοινό. Η Μαρίνα Βρανοπούλου πήρε την πρωτοβουλία να καλύψει το κενό, με τα Δύο Χωριά.

    «Η δουλειά αυτή προσπαθεί, χρησιμοποιώντας ιδιαίτερα απλά μέσα, να αποτυπώσει τη ρευστή και χαοτική κατάσταση που συγκροτεί την πραγματικότητά μας. Το υλικό που χρησιμοποιώ είναι σχέδια παιδιών και εφήβων, τα οποία παράχθηκαν κατά την παράδοση σχολικών μαθημάτων, και στην ουσία είναι η σχηματοποίηση της έννοιας της αφηρημάδας. Αυτή η συγκεκριμένη ανθρώπινη κατάσταση με ενδιαφέρει ιδιαίτερα στην τελευταία μου δουλειά, διότι ακριβώς η αφηρημάδα είναι κάτι που έρχεται σε απόλυτη αντίθεση με το κυρίαρχο κοινωνικό πολιτικό discours της εποχής μας, το οποίο θεμελιώνεται σε έννοιες όπως ανταγωνιστικότητα, παραγωγικότητα, αλλά και αποτελεσματικότητα. Οι έννοιες αυτές στην ουσία γίνονται εργαλεία καταπίεσης εντός της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας και καταλήγουν αντί να απελευθερώνουν, να εγκλωβίζουν τον εργαζόμενο άνθρωπο σε σχήματα μη παραγωγικά».

    DioHoriaBuidlingVassilisHSculpture-1190

    Άποψη του κτιρίου της έλθεσης, το ποίο βρίσκεται στο κέντρο της Μυκόνου, λίγα βήματα από την οδό Ματογιάννη.

    Η έκθεση “Δύο Χωριά” στη Μύκονο, η οποία εγκαινιάστηκε στις 26 Ιουνίου, συγκεντρώνει επίσης έργα των Atelier Arizona, Hugo Canoilas, Maja Djordjevic, Vassilis H., Linda Havenstein, Ηλία Καφούρου, Διονύση Καβαλιεράτου, Παναγιώτη Λουκά, Όλγας Μηλιαρέση -Φωκά, Μαλβίνας Παναγιωτίδη, Ραλλού Παναγιώτου, Selma Parlour, Wilhelm Sasnal, Aleksandar Todorovic, Αλέξανδρου Τζάννη, Πάνου Τσαγκάρη, Aleksandra Urban, Honza Zamojski και Vassilis H.

    Οι νέοι, διακεκριμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό που συμμετέχουν μελετούν τη φυσιογνωμία του νησιού και ερευνούν την ιστορία, την οικονομία και την κοινωνιολογία του τουρισμού, τους ανθρώπους και τις μεγάλες προσωπικότητες που πέρασαν από το νησί (από τον Άρη Κωνσταντινίδη ως τον Le Corbusier), καθώς και τις διαφορετικές ταυτότητες του νησιού ανά τις δεκαετίες (η μποέμ και κοσμοπολίτικη Μύκονος της περιόδου ’40-’70, η Μύκονος της υπερβολής των δεκαετιών ’80-’00).

    diohoria-11-1190

    Η έκθεση εξετάζει τις αντιφάσεις και τις αντιθέσεις με τις οποίες είναι συνδεδεμένο το νησί.

    Ο υψηλός δείκτης ηλιοφάνειας, η μεγαλομανία, οι απαλές καμπύλες της τοπικής αρχιτεκτονικής, ο νεοπλουτισμός, το λιτό κυκλαδίτικο τοπίο και το άπληστο βιοτικό στυλ: Οι αντιφάσεις και οι αντιθέσεις με τις οποίες είναι συνδεδεμένη η Μύκονος, η έλξη και η απώθηση που μπορεί να νιώσει κάποιος ταυτόχρονα για το νησί, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες.

    ErgoAtelierArizona-1190

    Τα “Δύο Χωριά” είναι μια πλατφόρμα πολιτιστικής παραγωγής που χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια και ευελιξία. Στη φωτό, έργο του Atelier Arizona.

    Η έκθεση παρουσιάζεται στην πολιτιστική πλατφόρμα “Δύο Χωριά”, η οποία στεγάζεται στο κέντρο της Χώρας της Μυκόνου, σε μια ήσυχη πλατεία λίγα βήματα από την οδό Ματογιάννη, δίπλα στην εκκλησία Παναγία Πανάχρα, σ’ ένα παραδοσιακό σπίτι με αυλή και ταράτσα. Με όνομα εμπνευσμένο από το βιβλίο του Άρη Κωνσταντινίδη «Δύο Χωριά απ’ τη Μύκονο», είναι μια πλατφόρμα πολιτιστικής παραγωγής που χαρακτηρίζεται από εξωστρέφεια και ευελιξία. Ομαδικές και ατομικές εκθέσεις, καλλιτεχνικά residencies, κοινωνιολογικές έρευνες, εκδηλώσεις, εκδόσεις και pop-up βιβλιοπωλεία αποτελούν τις δράσεις της.

    Πίσω από τα “Δύο Χωριά” βρίσκεται η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων Μαρίνα Βρανοπούλου. Αγαπάει βαθιά το νησί – αφού παραθέριζε εκεί από παιδί- και το όραμα της ήταν να δημιουργήσει ένα χώρο που συσπειρώνει καλλιτέχνες και κοινό. Υπεύθυνη του εκθεσιακού χώρου του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ στα Σφαγεία στην Ύδρα, αποσκοπεί στο να δημιουργήσει μία αντίστοιχη πολιτιστική και αισθητική εμπειρία στη Μύκονο, επιδρώντας θετικά στον τόπο τόσο σε κοινωνικό όσο και σε πολιτισμικό και εκπαιδευτικό επίπεδο.

    unnamed-1190

    O Γιάννης Bαρελάς συμμετέχει με το έργο “Red Truck Green Lights”. Το υλικό που χρησιμοποιεί είναι σχέδια παιδιών και εφήβων που παράχθηκαν κατά την παράδοση σχολικών μαθημάτων.

    //Η έκθεση “Δύο Χωριά” θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου. Πλατεία Παναγίας Πανάχρας, Χώρα, Μύκονος, τηλ.: 693 7897041.

     

    Διαβάστε ακόμα: Λυδία Βενιέρη: Η τέχνη, η γιορτή και το παιχνίδι της ίασης στη Μύκονο.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Πιο δημοφιλή

    Έτσι μνημονεύεται στη νεοελληνική ποίηση –αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα και πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματα– ο Ανδρέας Κάλβος. Έφυγε από τη ζωή, δίχως να μας αφήσει ούτε μια απεικόνισή του, 150 χρόνια πριν σαν σήμερα, στις 3 Νοεμβρίου 1869.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Το 1839 –πριν από 80 χρόνια– ο Αμερικανός συγγραφέας και νατουραλιστής φιλόσοφος Χένρι Ντέιβιντ Θορώ έκανε, για μια εβδομάδα, μαζί με τον αδελφό του Τζον, μια εκδρομή με βάρκα στους ποταμούς Κόνκορντ και Μέριμακ. Διαβάστε –όπως το θέτει ο ίδιος– γιατί «η σχέση του ανθρώπου με τη φύση πρέπει να γίνει προσωπική».

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Αυτά είναι πέντε από τα ωραιότερα νεοελληνικά ποιήματα για τον στρατό –συνοδευμένα με πίνακες Ελλήνων ζωγράφων: για έναν φίλο στον θάλαμο, για μια αιφνίδια επιστράτευση, για το τι κάνει ένας στρατιώτης όταν τρελαίνεται, για ένα παιδί που ήθελε να γίνει αξιωματικός... Με αφορμή την Ημέρα των Ενόπλων Δυνάμεων σήμερα.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή Andro Ο Άνδρας από την αρχή

    Πιο ήρεμος και κατασταλαγμένος από ποτέ, ο δημοφιλής ηθοποιός φωτογραφίζεται για το Andro και συζητάει με την Μία Κόλλια για τη σημασία της πατρότητας στη ζωή του, το θέατρο, την αναγνωρισιμότητα και την αγάπη του για τα ταξίδια και τη μουσική.

    Andro Ο Άνδρας από την αρχή
    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close

    Andro