«Το Classic Radio Greece ήρθε ως αποτέλεσμα της αγάπης μου για την κλασική μουσική και την όπερα σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και των δυνατοτήτων της, προκειμένου το αποτέλεσμα να βγει προς τον έξω κόσμο».

– Γιατί αποφασίσατε να ιδρύσετε το CRG; Υπάρχει επαρκές κοινό στη χώρα μας για να το υποστηρίξει;
Η αγάπη μου για το χώρο της κλασικής μουσικής κρατάει από πάρα πολύ παλιά. Ακόμα έχω αναμνήσεις από παραστάσεις στο Ηρώδειο ή τη Λυρική με τους γονείς μου και φυσικά την τεράστια συλλογή βινυλίων και CD του πατέρα μου στην οποία από μικρό παιδί και μέχρι και σήμερα χαζεύω και ενίοτε χρησιμοποιώ. Παράλληλα είχα και έχω μία έφεση σε αυτό που ονομάζουμε τεχνολογία και πάντα μου άρεσε να δημιουργώ δικές μου καταστάσεις στον ψηφιακό κόσμο. Sites, blogs, εφαρμογές για προσωπική χρήση, για τη φωτογραφία κλπ. Έτσι το Classic Radio Greece ήρθε ως αποτέλεσμα της αγάπης μου για την κλασική μουσική και την όπερα σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας και των δυνατοτήτων της, προκειμένου το αποτέλεσμα να βγει προς τον έξω κόσμο. Στην Ελλάδα το κοινό ίσως δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο αλλά μην ξεχνάμε ότι η τεχνολογία του internet δίνει τη δυνατότητα στο CRG να έχει παγκόσμια εμβέλεια! Αυτή τη στιγμή το CRG το ακούν ακροατές από δεκάδες χώρες του κόσμου και δεν περιοριζόμαστε στα στενά όρια των ακροατών εντός της Ελληνικής επικράτειας (όπως θα συνέβαινε ενδεχομένως με έναν σταθμό στη μπάντα των FM)

– Οι ψαγμένοι και συνδεδεμένοι Έλληνες ακροατές κλασικής μουσικής μπορούν να επιλέξουν από εκατοντάδες σταθμούς διεθνώς. Τι παραπάνω ή τι διαφορετικό θα προσφέρει το CRG;
Δεν θεωρώ ότι ανακαλύπτω τον τροχό με τη δημιουργία του CRG. Οι επιλογές των ακροατών είναι όντως πάρα πολλές αλλά θεωρώ πως το CRG έχει να προσφέρει αρκετά. Ψαγμένες εκτελέσεις/ηχογραφήσεις, μικρά ή μεγάλα αφιερώματα και αρκετά άλλα που σιγά σιγά θα αρχίσουν να βγαίνουν στον αέρα. Για να δώσω ένα παράδειγμα, στις 16 Σεπτεμβρίου που συμπληρώθηκαν 40 χρόνια από το θάνατο της Κάλλας, το CRG είχε ένα μεγάλο αφιέρωμα μέσα στην ημέρα το οποίο περιελάμβανε άριες και αποσπάσματα από την επίσημη δισκογραφία της, από σπάνιες ζωντανές ηχογραφήσεις, από ρεσιτάλ κλπ!

«Το ότι υπάρχουν δεκάδες μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα δεν νομίζω ότι αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ακρόαση κλασικής μουσικής».

– Οι φίλοι της κλασικής μουσικής δίνουν έμφαση στην ποιότητα των ηχογραφήσεων και στην πιστότητα των μηχανημάτων τους σε βαθμό ενίοτε φετιχιστικό. Μπορεί κανείς να απολαύσει πραγματικά μεγαλειώδη συμφωνική μουσική από τα ηχεία του υπολογιστή ή έστω από καλά ηχεία τα οποία όμως συνδέονται με υπολογιστή χωρίς τον κατάλληλο ενισχυτή;
Τα δύο δεν είναι συγκρίσιμα σε επίπεδο ποιότητας και σαφώς ένα hi end ηχοσύστημα στο σπίτι του μουσικόφιλου με λαμπάτο ενισχυτή, πικάπ και κορυφαία ηχεία θα κερδίσει τη μάχη εύκολα. Ωστόσο το ψηφιακό ραδιόφωνο έρχεται να καλύψει το κενό όταν ο ακροατής δεν θέλει ή δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στο συγκεκριμένο ηχοσύστημα. Στο αυτοκίνητο, στο γραφείο, νωρίς το πρωί στο σπίτι χωρίς να χρειάζεται να έχει την ένταση του ήχου ψηλά και να ενοχλήσει όσους κοιμούνται. Η ποιότητα σίγουρα δεν είναι η ίδια αλλά σε κάθε περίπτωση είναι πάρα πολύ καλή για τα δεδομένα του μέσου. Επιπλέον να πω ότι φροντίζω η συμπίεση των αρχείων ήχου να είναι στα 320kbps. Με αυτόν τον τρόπο η ποιότητα του ήχου είναι καλύτερη από αυτή του ραδιοφώνου και πλησιάζει την ποιότητα ήχου που παράγει ένα τυπικό CD player.

– Πιστεύετε ότι την επόμενη δεκαετία όλο το ραδιόφωνο θα γίνει ιντερνετικό; Με ποιον τρόπο θα κρατήσετε το κοινό σας στον ωκεανό του Διαδικτύου; Θα έχετε έντονη δραστηριότητα στα social media; Αν ναι ποια θα είναι αυτή ώστε να κεντρίζει το ενδιαφέρον του κοινού σας χωρίς να ξεφεύγει από τις αξίες και την αισθητική ενός μέσου που είναι αφιερωμένο στην κλασική μουσική;
Δεν χρειάζεται να περιμένουμε δέκα χρόνια για να συμβεί αυτό. Ήδη συμβαίνει, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Τα περισσότερα παραδοσιακά ραδιόφωνα προσφέρουν στους ακροατές τους την επιλογή ψηφιακής ακρόασης από υπολογιστή ή κινητό, κάτι το οποίο (ο τρόπος ακρόασης) αποτελεί και ειδική ερώτηση στις έρευνες ακροαματικότητας. Για να κρατήσεις το κοινό πρέπει να του δίνεις καλό λόγο για να μείνει. Και στην περίπτωση του CRG αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι κάτι άλλο από το ποιοτικό του πρόγραμμα. Μία μικρή -προς το παρόν- δραστηριότητα στα social media έχω ξεκινήσει. Πιο συγκεκριμένα το CRG έχει εδώ και μερικές εβδομάδες τη δική του FB σελίδα. Το περιεχόμενό της είναι και θα συνεχίσει να είναι σχετικό με την κλασική μουσική και την όπερα. Videos από συναυλίες ή παραστάσεις, αναφορές σε σημαντικά γεγονότα στο χώρο της μουσικής, προτάσεις για παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό κλπ.

«Για να κρατήσεις το κοινό πρέπει να του δίνεις καλό λόγο για να μείνει. Και στην περίπτωση του CRG αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι κάτι άλλο από το ποιοτικό του πρόγραμμα».

– Τι θα κάνετε για να φέρετε νέους σε ηλικία ακροατές κοντά σας και κοντά στην κλασική μουσική;
Δύσκολη η ερώτηση. Σίγουρα θέλει μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσει ο νεαρός ακροατής να εξοικειωθεί με αυτό που ακούει και να το αναζητήσει ξανά. Ο κινηματογράφος και η τηλεόραση έχουν βοηθήσει σημαντικά ώστε κάποια μουσικά κομμάτια του κλασικού ρεπερτορίου να γίνουν ιδιαίτερα γνωστά ενώ παράλληλα καλλιτέχνες διεθνούς βεληνεκούς όπως ο Σγούρος και -περισσότερο- ο Καβάκος έχουν δώσει το κάτι παραπάνω στο κομμάτι της εξάπλωσης της μουσικής και σε άλλες (νεαρότερες) ηλικιακές ομάδες. Ενδεχομένως λοιπόν η τακτικότερη μετάδοση (χωρίς φυσικά να φτάνουμε σε υπερβολές του στυλ μία φορά την ώρα) τέτοιων κομματιών (πχ η εισαγωγή της Κάρμεν) να αποτελέσει το έναυσμα για κάποιον νέο σε ηλικία ακροατή να προβληματιστεί και να θελήσει να ακούσει λίγο παραπάνω. Δεν μπορώ όμως να πω με βεβαιότητα αν μία τέτοια προσέγγιση θα έχει αποτέλεσμα.

– Γενικά πιστεύετε ότι η κλασική μουσική μπορεί (αλήθεια, πρέπει;) να απαλλαγεί από την παλιομοδίτικη εικόνα της αναδεικνύοντας και αστέρια με σχεδόν «ροκ» απήχηση όπως ο μαέστρος Θεόδωρος Κουρεντζής;
Νομίζω δεν υπάρχουν πρέπει εδώ. Και προσωπικά δεν θεωρώ την εικόνα της κλασικής μουσικής παλαιομοδίτικη. Ίσως κάποιοι να τη βλέπουν έτσι αλλά δεν είναι. Ειδικά δε αν τύχει και βρεθείς σε μεγάλες αίθουσες του εξωτερικού θα αναθεωρήσεις άμεσα. Μπορεί μεν να υπάρχει αρκετός κόσμος μεγαλύτερης ηλικίας, μπορεί οι αίθουσες να είναι με βελούδινα καθίσματα και πολυελαίους αλλά υπάρχει μεγάλο μέρος του ακροατηρίου που είναι νεαρότερης ηλικίας. Κοινό που διψάει για να δει μία παράσταση όπερας ή ένα ρεσιτάλ πιάνου. Ο Κουρεντζής (ή ο Λανγκ Λανγκ για να αναφέρω άλλο ένα σχετικό παράδειγμα) είναι μία περίπτωση καλλιτέχνη ο οποίος με το προφίλ του, την εικόνα και τις εμφανίσεις του σίγουρα δίνει το κάτι παραπάνω και πιστεύω ότι καταφέρνει και προσελκύει και νέα, πιο φρέσκα κοινά.


Διαβάστε ακόμα: Θεόδωρος Κουρεντζής – «Ο πειραματισμός με απελευθερώνει ως άνθρωπο»


– Ο πατέρας σας Γιάννης Ευσταθιάδης έχει υπηρετήσει με υψηλή ευγένεια την κλασική μουσική μέσα από την αρθρογραφία του στην Καθημερινή, τις εκπομπές του στο Γ’ Πρόγραμμα κ.α. Εμπλέκεται στο νέο εγχείρημα; Αν ναι με ποιον τρόπο;
Η αλήθεια είναι πως δεν εμπλέκεται σχεδόν καθόλου, πέραν της ακρόασης! Λέω «σχεδόν» γιατί εμπλέκεται σε ένα πολύ μικρό βαθμό τροφοδοτώντας το CRG με εκτελέσεις έργων που δεν διαθέτω στη δική μου δισκοθήκη. Από εκεί και πέρα ξέρω πως αν κάτι δεν του αρέσει ή κάτι θεωρεί πως θέλει διόρθωση θα μου το επισημάνει, πάντα καλοπροαίρετα.

– Το CRG εγκαινιάζεται σε μια περίοδο κατά την οποία η κλασική μουσική θεωρείται πολυτέλεια στη χώρα μας. Το όλο κλίμα στην κοινωνία μοιάζει αταίριαστο με την ευγενική αυτή ενασχόληση, δεν συμφωνείτε;
Σίγουρα οι συνθήκες στην κοινωνία δεν βοηθάνε πάρα πολύ αλλά νομίζω ότι υπάρχει χώρος για όλους και για όλα. Το ότι υπάρχουν δεκάδες μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα δεν νομίζω ότι αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ακρόαση κλασικής μουσικής. Ίσως αν κάναμε αυτή τη συζήτηση 10-15 χρόνια νωρίτερα τα πράγματα να ήταν διαφορετικά, δεν νομίζω όμως ότι θα ήταν πολύ.

«Πρέπει να έχεις πολύ χρόνο και να επενδύσεις αρκετά για να μπορέσεις κάποια στιγμή να πεις ότι έχεις ένα τέτοιο όχημα που μπορεί να σου γυρίσει πίσω κάτι».

– Το Μέγαρο Μουσικής δεν παίζει πια το ρόλο που έπαιζε για τη συμφωνική μουσική ωστόσο στη Στέγη και στη νέα Λυρική υπάρχει κινητικότητα γύρω από την πειραματική μουσική και την όπερα. Πως βλέπετε τις προοπτικές των καλών μουσικών παραστάσεων στην Αθήνα;
Δυστυχώς το Μέγαρο δεν μπορεί πλέον να επιτελέσει το ρόλο που επιτελούσε πριν κάποια χρόνια, προσελκύοντας πρωτοκλασάτες ορχήστρες ή σολίστ. Η Στέγη και η νέα Λυρική σίγουρα αποτελούν πάρα πολύ καλές εναλλακτικές για καλές μουσικές παραστάσεις ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και το χώρο του Ηρωδείου για το καλοκαίρι. Πάντως το θέμα των καλών μουσικών παραστάσεων δεν είναι μόνο χωροταξικό αλλά και οικονομικό. Ο καλός χώρος σίγουρα αποτελεί ατού αλλά σίγουρα χρειάζονται χρήματα για την προσέλκυση καλλιτεχνών/μουσικών ή/και ορχηστρών προκειμένου να έχουμε ένα καλό τελικό αποτέλεσμα.

– Είστε εξαιρετικός γνώστης της διαφημιστικής αγοράς. Μπορεί το CRG να αποτελέσει κερδοφόρο επιχειρηματικό εγχείρημα;
Δύσκολο το εγχείρημα. Πολύ δύσκολο. Πρέπει να έχεις πολύ χρόνο και να επενδύσεις αρκετά για να μπορέσεις κάποια στιγμή να πεις ότι έχεις ένα τέτοιο όχημα που μπορεί να σου γυρίσει πίσω κάτι. Όταν ξεκίνησα το CRG δεν είχα σκοπό το όποιο κέρδος. Ο μόνος μου στόχος ήταν να κάνω το κέφι μου και να μοιραστώ τη μουσική που μου αρέσει με τον έξω κόσμο. Και δεν νομίζω ότι άμεσα με βλέπω να αλλάζω θέση επ’ αυτού.

⇒ Ακούστε το πρόγραμμα του CRG εδώ.
Ακολουθήστε το CRG στο Facebook

 

Διαβάστε ακόμα: Μάξιμος Μουμούρης – «Μαθαίνω να ζω μέρα τη μέρα και αυτό προσπαθώ να μεταδώσω στα παιδιά μου»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top