Όπως την «είδε» ο Χέλμουτ Νιούτον.

Εύθραυστη και φευγαλέα σαν νιφάδα χιονιού. Μια ζωή εξαφανίζεται συστηματικά, γεγονός που εκνευρίζει τους πάντες. Είναι ξανθιά, τα μαλλιά μπούκλες και μια κρυστάλλινη κοριτσίστικη φωνή. Μιλάει αργά, διστακτικά. Δεν επιδιώκει κάτι. Την ξυπνάνε κι εκείνη σπεύδει να σφαλίσει και πάλι τα μάτια. Μια Ωραία Κοιμωμένη ντυμένη στο χρώμα των γκρίζων μαργαριταριών. Είναι η «Tess», η ηρωίδα του Τόμας Χάρντι.

Καθώς η έκλειψη είναι ίδιον της Ναστάζια Κίνσκι, τα σημερινά νεογνά δεν μπορούν να συλλάβουν τα ρίγη που προκαλούσε τούτη η έφηβη στο κατώφλι της δεκαετίας του ’80. Και δεν ξόδεψε δράμι από τη ζωή της φροντίζοντας να διαχειριστεί την καριέρα της και να την κάνει να αβγατέψει. Δεν επένδυσε ούτε στάλα σε ομόλογα. Παρέμεινε πάντα μια υπνοβάτιδα του φον Κλάιστ.

Αριστερά, ποζάροντας στο φακό του μεγάλου Ρίτσαρντ Άβεντον για τις σελίδες της αμερικανικής Vogue, το 1980. Δεξιά: Μια λήψη που θα μπορούσε κάλλιστα να ανήκει στη Γαλλική Vogue της ίδιας περιόδου.

Από κείνα τα πρώτα βήματα, διαδρομή «Παρίσι – Τέξας» του Βιμ Βέντερς το 1984, ενσαρκώνει μια γυναίκα κάπου χαμένη, σε αναζήτηση της οποίας καλείσαι να εκδράμεις. Μεταφορά της ίδιας της τής ζωής.

Όταν ο Πολάνσκι την πρωτοσυναντά σ’ ένα μπαρ του Μονάχου είναι μόλις 15 χρόνων. Αλλά δεν έχει γνωρίσει παιδική ηλικία.

Πολωνικής καταγωγής, γεννήθηκε στο Βερολίνο. Πριν από 58, 59, 60 χρόνια. Κανείς δεν ξέρει ακριβώς. Παιδί μεγάλωσε ανάμεσα σε πέντε γλώσσες, ένα κλωτσοσκούφι μεταξύ Ρώμης και Μονάχου, με ενδιάμεσους σταθμούς Κωνσταντινούπολη, Καράκας. Με διαβατήριο και χωρίς ταυτότητα. Και ήθελε να σπουδάσει ιατρική.

Στο «Παρίσι-Τέξας» του Βιμ Βέντερς.

Μια φιλμογραφία-μάρτυρας: Βέντερς και Πολάνσκι βέβαια, αλλά και Κόπολα και Σρέιντερ και Κοντσαλόφσκι και Μπεϊνέξ. Μαζί, μια φωτογραφία-σταθμός. Εκείνη του Ρίτσαρντ Άβεντον. Αρχετυπική. Της συνεύρεσης εκείνης με έναν πύθωνα. Λιθογραφία που μπορείτε να αποκτήσετε, εσείς οι ρέκτες, προς $ 2.500.

Μετά, η Ναστάζια παράτησε τις οθόνες. Τελευταίος ρόλος το 2006 στο «Inland Empire» του Ντέιβιντ Λυντς. Άντε κι ένας ακόμα το 2013 στην ταινία «Sugar». Για νά’ ναι κοντά στα παιδιά της, να αγκυροβολήσει, να γίνει η μάνα που ποτέ δεν μπόρεσε να έχει. Να γίνει μια μητέρα του εαυτού της. Αξιόπιστη και συνάμα άμμος που καμιά δράκα δεν μπορεί να φυλακίσει. Κάποτε παντρεύτηκε τον παραγωγό Ιμπραήμ Μούσα και τον συνθέτη Κουίνσι Τζόουνς. Έκανε τρία παιδιά. Ζει ακόμα στο Λος Άντζελες.

Φλας – μπακ: Όταν ο Πολάνσκι την πρωτοσυναντά σ’ ένα μπαρ του Μονάχου, εκείνη είναι μόλις 15 χρόνων. Αλλά δεν έχει γνωρίσει παιδική ηλικία. Από μικρή ήταν ήδη η μαμά της μαμάς της. Εκείνη φρόντιζε αυτήν την πολυτάλαντη γυναίκα, η οποία ενόσω ζούσε με τον ηθοποιό, πατέρα της, Κλάους Κίνσκι, της απαγορευόταν να δουλέψει, ούτε καν να βγει από το σπίτι. Και της ίδιας της Ναστάζια εξάλλου. Ήταν έγκλειστες.

Έτσι όπως την αγαπήσαμε. Τα μάτια της θύμιζαν λίμνες (Photo by PICOT/Gamma-Rapho via Getty Images/Ideal image),

Χρόνια μετά, με κείνα τα μάτια που θυμίζουν λίμνες, θα ψιθυρίσει: «Δεν πρέπει να μιλάμε για τον πατέρα μου. Δεν πρέπει να τον ονοματίζουμε». Ήταν ένας τερατώδης ηθοποιός κι ένα ανθρώπινο τέρας, που πέθανε πιστεύοντας πως είναι θεός. Και, όπως όλοι ξέρουν, ο Θεός δεν γνωρίζει όρια, ούτε απαγορεύσεις. Την ετεροθαλή αδελφή της Πόλα, τη βίαζε από την ηλικία των 5 ετών ώς τα 19 της, όπως κατήγγειλε η Πόλα εκδίδοντας και ένα σχετικό βιβλίο.

Πάντα ενσάρκωνε μια γυναίκα κάπου χαμένη, σε αναζήτηση της οποίας καλείσαι να εκδράμεις.

Τη Ναστάζια την πρωτοανακάλυψε η Γερμανίδα ηθοποιός Λίζα Κρόιτσερ, σύζυγος του Βιμ Βέντερς ένα φεγγάρι, σ’ ένα διαγωνισμό rock’n’roll. Της άρεσε πολύ να χορεύει. Κι ανέπτυξε ισχυρούς δεσμούς με τη σπουδαία Χάνα Σιγκούλα, που έγινε συμβουλάτοράς της. Εκείνη την εποχή, ούτε εκείνη ούτε η μητέρα της είχαν χρήματα. Έτσι, σκέφτηκε πως μ’ αυτήν τη δουλειά θα σταματούσε να κλέβει. Δεν θα χρειαζόταν να ξαναμπεί σε φυλακή για ανηλίκους.

Έτσι όπως ήταν πριν λίγα χρόνια. Με τον Ρόμαν Πολάνσκι εξακολουθούν να συνεννοούνται με το βλέμμα (Photo by Tony Barson/FilmMagic/Ideal image).

Με τον Πολάνσκι είχαν σχέση πριν από καμιά 40αριά χρόνια. Εξακολουθούν να συνεννοούνται με το βλέμμα. Και σε κάποια πράγματα μοιάζουν. Έχει τις μούτες του, το accent του, τον αμίμητο τρόπο του. Όπως κι εκείνος, είναι πολύγλωσση. Αλλά δεν ξέρει ποια είναι η μητρική της γλώσσα. «Σίγουρα όχι τα γερμανικά. Μάλλον τα ιταλικά της παιδικής μου ηλικίας, τότε που ζούσα στη Ρώμη…»

Συχνά-πυκνά, την κουβαλάνε στις Κάννες. Εκεί, η σαμπάνια ρέει άφθονη από τις 10 το πρωί. Η Ναστάζια ζητάει μια σούπα. Ο φωτογράφος στήνεται. Εκείνη έχει ήδη φύγει. Δεν θα ξαναγυρίσει ποτέ. Αυτές οι 60 ταινίες ήταν αρκετές.

 

Διαβάστε ακόμα: Καρόλ Μπουκέ, μια γυναίκα ασυγχώρητης γοητείας.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top