Ο Μπρους Ντερν επιστρέφει στο πατρικό του σπίτι, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γουίλ Φόρτε. Η νέα δημιουργία του Πέιν θυμίζει τη θεματική του Γιασουχίρο Όζου στο «Tokyo Story».

Ο Μπρους Ντερν επιστρέφει στο πατρικό του σπίτι, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γουίλ Φόρτε. Η νέα δημιουργία του Πέιν θυμίζει τη θεματική του Γιασουχίρο Όζου στο «Tokyo Story».

Πιστεύοντας πως έχει κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια στο λαχείο, ο ηλικιωμένος κάτοικος της Μοντάνα Γούντι Γκραντ (Μπρους Ντερν) προσπαθεί επανειλημμένα να ταξιδέψει στο Λίνκολν, την πρωτεύουσα της Νεμπράσκα, για να εισπράξει τα κέρδη. Για να τον ξεκολλήσει από την εμμονή του, ο μικρότερος γιος του, Ντέιβιντ (Γουίλ Φόρτε), αποφασίζει να τον συνοδεύσει σε αυτό το ταξίδι, στη διάρκεια του οποίου θα σταματήσουν στον πατρογονικό τόπο του Γούντι…

Μορφολογικά το «Nebraska» μοιάζει με άσκηση του Αλεξάντερ Πέιν στο είδος του road movie, εξαιρετικό δείγμα του οποίου είχε δώσει το 2004 με το «Πλαγίως». Όμως, εδώ διευρύνει τους τυπολογικούς ορίζοντες των ταινιών περιπλάνησης και δείχνει να εγκαταλείπεται στη γοητεία και την επίδραση που του ασκεί η δυναμική των οικογενειακών σχέσεων, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στη σχέση πατέρα – γιου και κατά δεύτερον σε εκείνη των δύο ηλικιωμένων συντρόφων. Η Νεμπράσκα κινηματογραφείται με αίσθηση ποιητικού ρεαλισμού, ένα απέραντο ασπρόμαυρο τοπίο που μοιάζει να εκτείνεται στο άπειρο σε μια διαδρομή διάστικτη από θημωνιές, εκκλησίες, αγροικίες, γεωργικούς εξοπλισμούς που σκουριάζουν και σιλό. Με άλλα λόγια, η γεωγραφία της άνοιας, όπως εκείνη που χαρτογραφείται στη σκαμμένη έκταση του προσώπου του Γούντι Γκραντ.

Ο Γουίλ Φόρτε, ο Μπρους Ντερν και ο Στέισι Κιτς.

Ο Γουίλ Φόρτε, ο Μπρους Ντερν και ο Στέισι Κιτς.

Το ταξίδι της επιστροφής στη γενέθλια γη αποτελεί αφορμή για ένα ιδανικό οικογενειακό reunion, στη διάρκεια του οποίου ο Ντέιβιντ εντοπίζει τις ψηφίδες της περασμένης ζωής του πατέρα του και επιχειρεί να τις συγκολλήσει, προκειμένου τελικά να αντικρίσει ένα μεγάλο μέρος του κάδρου της δικής του ζωής. Προϊόντος του χρόνου, τα συναισθήματα και τα βλέμματα γλυκαίνουν, τα τέσσερα μέλη της οικογένειας του Γούντι Γκραντ –εκτός από τον Ντέιβιντ, στη Νεμπράσκα ακολουθούν τον Γούντι τόσο η γυναίκα του (Τζουν Σκουίμπ) όσο και ο μεγαλύτερος γιος του Ρος (Μπομπ Όντενκερκ)– πλησιάζουν ο ένας τον άλλον με τρυφερότητα και αλληλοκατανόηση για τα κίνητρα των πράξεών τους. Ο πατέρας είναι αλκοολικός γιατί στη Νεμπράσκα η ανία οδηγεί τους ανθρώπους στον αλκοολισμό και επειδή δεν κατάφερε να διαχειριστεί την τραυματική του εμπειρία από τον πόλεμο της Κορέας, ενώ η μητέρα είναι καχύποπτη και κακότροπη, γιατί το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της κύλησε έχοντας να αντιμετωπίσει την παράδοξη συμπεριφορά ενός αλκοολικού που αρνείται να αποδεχτεί την εξάρτησή του.

Η γεωμετρική διάταξη στο χώρο των οικογενειακών σχέσεων: σε πρώτο πλάνο η Τζουν Σκουίμπ και ο Γουίλ Φόρτε, στο βάθος ο Μπρους Ντερν.

Η γεωμετρική διάταξη στο χώρο των οικογενειακών σχέσεων: σε πρώτο πλάνο η Τζουν Σκουίμπ και ο Γουίλ Φόρτε, στο βάθος ο Μπρους Ντερν.

Όταν ο Ντέιβιντ με τον πατέρα του διασχίσουν τους απέραντους αυτοκινητόδρομους του γυρισμού, χωρίς φυσικά να έχουν εισπράξει το ένα εκατομμύριο δολάρια, οι δυο τους έχουν τακτοποιήσει οριστικά τα χρέη του παρελθόντος: όχι σε υλικό, αλλά σε συναισθηματικό επίπεδο. Ένα ατμοσφαιρικό road movie, που στην εξέλιξή του μεταβάλλεται σε μια καίρια μελέτη σχέσεων και χαρακτήρων. Ο Μπρους Ντερν τιμήθηκε με το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ η «Νεμπράσκα» είναι υποψήφια για έξι Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας (Αλεξάντερ Πέιν), Πρωτότυπου Σεναρίου (Μπομπ Νέλσον), Φωτογραφίας (Φαίδων Παπαμιχαήλ), Α΄ Ανδρικού Ρόλου (Μπρους Ντερν) και Β΄ Γυναικείου Ρόλου (Τζουν Σκουίμπ).

 

Nebraska. Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν. Παίζουν: Μπρους Ντερν, Στέισι Κιτς, Γουίλ Φόρτε. Διανομή: Spentzos Film.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top