Από το λεύκωμα περνούν όλοι οι σημαντικοί άντρες της εποχής.

Ο Μεγάλος Πόλεμος έχει τελειώσει αφήνοντας πίσω του συντρίμμια και τη Γερμανία ηττημένη. Ο Μεσοπόλεμος διαμορφώνει μια χαμένη γενιά που προσπαθεί να ορθοποδήσει μεταξύ χαμού και ελπίδας. Το Βερολίνο του ’20 ζει τη νεότευκτη Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Ζει ένα μύθο που μοιάζει με νουάρ αφήγημα. Πού να ήξερε ότι μια δεκαετία και κάτι μετά θα ερχόταν ο Χίτλερ να σκορπίσει τον τρόμο.

Το Βερολίνο εκείνης της εποχής μοιάζει να είναι βγαλμένο από κάποιο φιλμ νουάρ.

Αυτή την τόσο ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της γερμανικής μητρόπολης μεταφέρει ο γερμανός graphic designer, Robert Nippoldt μαζί με τον ιστορικό τέχνης Boris Pofalla στο λεύκωμά τους «Night falls on the Berlin of the Roaring Twenties» που επανέκδωσε πρόσφατα από τις εκδόσεις Taschen. Πρόκειται για μια μαγευτική συμφωνία που μεταφέρει στο χαρτί τους ρυθμικούς ήχους εκείνης της τόσο παράξενης ιστορικής περιόδου.

Η Πύλη του Βραδεμβούργου.

Ήταν η εποχή των καμπαρέ, του έκλυτου ερωτικού βίου, του Metropolis, των επιστημονικών ανακαλύψεων, του μοντερνισμού, της άνθισης της λογοτεχνίας και του πολιτικού χάους που προκάλεσε η Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Το Βερολίνο εκείνης της εποχής μοιάζει να είναι βγαλμένο από κάποιο φιλμ νουάρ όπου ο πρωταγωνιστής κυκλοφορεί μέσα στο αχνό σκοτάδι που σκορπίζεται από τα βρεγμένα φώτα των διερχόμενων αυτοκινήτων, ενώ τον τυλίγει το μεθυστικό άρωμα μιας καλλονής που καπνίζει ανέμελη στο πεζοδρόμιο.

Τα καμπαρέ ανθούν.

Το λεύκωμα είναι δομημένο ως μια κινηματογραφική περιήγηση του Βερολίνου μέσα στο χρόνο. Στις γραφιστικές αποτυπώσεις κυριαρχεί το φως, η σκιά και η ασημένια πατίνα στην εκτύπωση. Προσπάθεια των δημιουργών ήταν, πέραν από την φωτογραφική αφήγηση της πόλης όπως ήταν τότε, να μεταφέρουν και το ιδιαίτερο χρώμα της εποχής.

Η κάτοψη των κεντρικών δρόμων της πόλης.

Τα σχέδια του Robert Nippoldt εστιάζουν στα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν εκείνα τα χρόνια στο Βερολίνο και προέρχονται από την πολιτική, την επιστήμη, τις τέχνες ή ακόμη και από το κεφάλαιο. Ας μην λησμονούμε πως το αστικό τοπίο αναδιατάσσεται, οι πληγές του πολέμου επουλώνονται, η αστική τάξη αναλαμβάνει να προωθήσει το νέο όραμα της Γερμανίας. Κι όλα αυτά μέσα σε ένα ασταθές κλίμα που οδήγησε ιστορικά στη ραγδαία άνοδο του ναζισμού.

Η νουάρ αισθητική του Βερολίνου.

Από το λεύκωμα περνούν όλοι οι εκκεντρικοί και οι ξεχωριστοί της εποχής από τoν Christopher Isherwood και τον Albert Einstein έως τον Kurt Weill, την Marlene Dietrich και τον διαβόητο εγκληματία Adolf Leib. Tο βιβλίο παρουσιάζει, επίσης, μερικά από τα πιο εξέχοντα πολιτιστικά και πολιτικά φαινόμενα της εποχής. Φυσικά, δεν μπορούν να λείπουν οι πολιτικοί που μετέτρεψαν την πολλά υποσχόμενη Δημοκρατία της Βαϊμάρης σε ένα χάος.

Λέξεις, δημοσιεύματα, ένας ανακατεμένος κόσμος.

Πέρα ​​από τους ανθρώπους και τους τόπους, το βιβλίο αποτυπώνει το ασύγκριτο και αναπόφευκτο πνεύμα του χρόνου και του τόπου, μιας εποχής που είχε ανασταλεί μεταξύ δύο παγκόσμιων πολέμων και μιας χώρας που πιάστηκε ανάμεσα στον τόλμη του joie-de-vivre και το σκοτάδι της εισβολής του Χίτλερ.

Η εποχή του Metropolis.

Πριν πέσει η νύχτα, ο Nippoldt μάς τα δείχνει όλα: τα λαμπερά φώτα των δρόμων και τους ψιθύρους στα παρασκήνια, τα εργοστάσια και τις επιστημονικές ανακαλύψεις, τους βρυχηθμούς στις αθλητικές αίθουσες, τα φώτα της ράμπας στα θέατρα, τα τραγούδια των Comedian Harmonists, τη σάτιρα του Τζορτζ Γκρος, αλλά και την εμβληματική Marlene Dietrich, καθώς ανάβει ένα τσιγάρο φορώντας καπέλο, tuxedo και με το λάγνο βλέμμα της μας προσκαλεί.

 

Διαβάστε ακόμα: Ενα ξεχωριστό λεύκωμα: Όταν ο Μπόουι έγινε Ζίγκι.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top