18_jpg_2590_north_1160x_white

    KaoRi Love, 2007.

    Πλακατζής, προκλητικός, αναρχικός, πορνογράφος: ο διάσημος Nobuyoshi Araki είναι όλα αυτά ταυτόχρονα. Ο Ιάπωνος είναι κυρίως γνωστός για τις φωτογραφίες όμορφων συμπατριώτισσών του, ελάχιστα ντυμένων και εργωδώς σφιχτοδεμένων. To όνομά του ταυτίζεται με την τέχνη του shibari και του kinbaku. Για εκείνον, πρόκειται για μια μεταφορά της φωτογραφίας, η οποία χρησιμεύει στο «να μπουν οι άνθρωποι σε κουτάκια, να τους αιχμαλωτίσεις μέσα σ’ ένα πλαίσιο».

    araki_1

    67 Shooting Back, 2007/08 (αριστερά). Feast of Angels: Sex Scenes, 1992.

    Το να περιορίσει, όμως, κάποιος την κρίση για το έργο του μόνο σ’ αυτό θα ήταν επιδερμικό. Γιατί τούτος ο σούπερ καλλιτέχνης, γεννημένος το 1940, είναι επιπλέον ένας ιδιοφυής, βουλιμικός και κυρίως πολύ ανήσυχος ερευνητής της φόρμας. Εμμονικός των αινιγμάτων που ονομάζονται χρόνος, πόθος, έρωτας και θάνατος. Στη χώρα του, οι εικόνες του Araki γίνονται συχνά αντιληπτές ως επιθανάτιες.

    Του αρέσει να λέει ότι η πρώτη φωτογραφία που τράβηξε ήταν εκείνη της μήτρας της μητέρας του μόλις γεννήθηκε.

    Έχει δημοσιεύσει πάνω από 500 βιβλία. Το έργο αυτού του σχιστομάτη Γαργαντούα της φωτογραφίας είναι αντίστοιχο της ιδιοφυΐας του. Πειραματίζεται, κατασπαράζει όλα τα στυλ, τα εξαντλεί. Γυμνά, πορτρέτα, τοπία, προσωπικά ημερολόγια, σαρκοβόρα λουλούδια… Ο άνθρωπος «σουτάρει» πιο γρήγορα απ’ ό,τι αναπνέει. Του αρέσει να λέει ότι η πρώτη φωτογραφία που τράβηξε ήταν εκείνη της μήτρας της μητέρας του μόλις γεννήθηκε.

    21_jpg_8134_north_1160x_white

    Suicide in Tokyo, 2002/2008.

    Μοναδικό κοινό σημείο αναφοράς σ’ όλον αυτόν τον ποταμό εικόνων, σ’ αυτό το καλειδοσκόπιο: να μην αφήσει ποτέ τη ζωή να σταματήσει, να την αρπάξει ώστε να την αφήσει ευκολότερα να γλιστρήσει μακριά του. «Από τα βάθη των φωτογραφιών του Araki αντηχεί η πεμπτουσία της ιαπωνικής κουλτούρας», γράφει για τον φίλο του ο τεράστιος αρχιτέκτονας Tadao Ando.

    araki_2

    Colourscapes, 1991 (αριστερά). Personal Sentimentalism in Photography, 2000.

    Το Μουσείο Guimet, στο πολύ σικ και συντηρητικό 16ο διαμέρισμα του Παρισιού, είχε το θάρρος να τολμήσει το στοίχημα και να δείξει αυτό το τεράστιο έργο μέσα από 400 κλισέ σε μια έκθεση που προβλέπεται να διαρκέσει ως τις 5 Σεπτεμβρίου.

    07_jpg_8189_north_1160x_white

    Kinbaku (Bondage), 1979.

    //«Nobuyoshi Araki», Musée national des arts asiatiques – Guimet: 6, place d’ Iéna, 75116 Παρίσι.

     

    Διαβάστε ακόμα: Μαύρη μαγεία, γοτθικό ύφος, λουριά και κόμποι

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top