Gavras

Ο 32χρονος σκηνοθέτης φωτογραφημένος στο Παρίσι από τους Alexandre & Emilie.

Aλλο ένα μήλο που έπεσε κάτω απ’ τη μηλιά; Όχι ακριβώς. Ο Ρομέν Γαβράς, γιος του διακεκριμένου σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά και σκηνοθέτης ο ίδιος, εξήγησε το γιατί σε πρόσφατη συνέντευξή του στο περιοδικό Vogue Hommes International: «Χάρη στον πατέρα μου είδα τον “Δεκάλογο” του Κριστόφ Κισλόφσκι όταν ήμουν επτά, και το “Ντερσού Ουζάλα” του Κουροσάβα όταν ήμουν οκτώ… Οπότε, αναπόφευκτα, μέχρι να γίνω δεκατριών ήμουν έτοιμος για μια αντιδιανοούμενη εφηβική φάση και στράφηκα στο “Πολύ σκληρός για να πεθάνει”, στα βίντεο κλιπ του MTV και στο γκάνγκστα ραπ. Στα δεκατέσσερα, νόμιζα ότι Πιαλά ήτανε κάποια βρισιά, ενώ στα δέκα εννιά μου ο Πιαλά ήταν ο αγαπημένος μου σκηνοθέτης. Η κινηματογραφική γραμματική του πατέρα μου περιστρέφεται γύρω από την υπόθεση και τους χαρακτήρες, ενώ εγώ δεν προσπαθώ κατ’ ανάγκη να εκφράσω μια ιδέα ή να μεταδώσω κάποιο μήνυμα, αλλά μάλλον μια εντύπωση ή κάποιο συναίσθημα… Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1933 και έζησε τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία των Συνταγματαρχών. Δεν νιώθει προσβεβλημένος αν εγώ δεχτώ μια αρνητική κριτική…»

«Ο πατέρας μου γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1933 και έζησε τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία των Συνταγματαρχών. Δεν νιώθει προσβεβλημένος αν εγώ δεχτώ μια αρνητική κριτική…»

Από αρνητικές κριτικές, ο 32χρονος σήμερα Ρομέν έχει δεχτεί ουκ ολίγες, όχι μόνο για τα πολυσυζητημένα για τη βιαιότητά τους βίντεο κλιπ τραγουδιών όπως το «Stress» του ντουέτου Justice , το «Born Free» της Μ.Ι.Α. και το «No Church In The Wild» των Jay-Z & Kanye West , αλλά και για την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, που είχε τίτλο «Notre jour viendra» (Θα έρθει η μέρα και για εμάς) και πρωταγωνιστή τον Βενσάν Κασέλ. «Ο Ρομέν Γαβράς αποτυπώνει στα έργα του με τρόπο ιδιαίτερα ρεαλιστικό τη σύγχυση και τη βία που επικρατεί στα σύγχρονα αστικά κέντρα, καθώς και στη σχέση του πολίτη με την εξουσία», αναφέρεται στο πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, που τον φέρνει στην Αθήνα στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών Λέξεις & Σκέψεις.

Η μέχρι τώρα μάλλον «αντισυμβατική» παραγωγή του, πάντως, δεν εμπόδισε τον οίκο Dior να του αναθέσει πριν από λίγους μήνες τη σκηνοθεσία της διαφήμισης του ανδρικού αρώματος Dior Homme, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάτινσον. «Σε ένα διαφημιστικό ακολουθείς οδηγίες», απάντησε ο Γαβράς, όταν ρωτήθηκε αν λειτούργησε δημιουργικά όπως στα βίντεο κλιπ του. «Στην τελική, η σημασία της υπογραφής βρίσκεται στο περιθώριο, ενώ τα κλιπ μου είναι ‘’δικά μου’’ από το Α ως το Ω. Και γυρίζοντάς τα, παίρνω την ίδια ευχαρίστηση που θα έπαιρνα αν ήταν ταινίες μεγάλου μήκους. Δεν έχω κανέναν ενδοιασμό στο να καταπιάνομαι με διαφορετικές φόρμες. Όλα για μένα είναι εντάξει, αρκεί να μπορώ με την ομάδα μου να περνάμε καλά».

* Romain Gavras – Σε μια συζήτηση με τον Γιώργο Αρχιμανδρίτη: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Κεντρική Σκηνή, Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013, 19:00, και σε ζωντανή αναμετάδοση από το sgt.gr

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top