it-happened-4

Συνέβη μια νύχτα, του Φρανκ Κάπρα (1934)

Διαδρομή, χιλιόμετρα που διανύθηκαν: Νέα Υόρκη – Μαϊάμι, 1.755,59 χλμ.
Hit the road Jack: Η Έλεν Άντριους είναι πλούσια, ξεροκέφαλη και απείθαρχη. Ο Πίτερ Γουέιρν είναι ένας μόλις απολυμένος ρεπόρτερ εφημερίδας, φαφλατάς και αμοραλιστής. Όταν η Έλεν την κοπανάει, πηγαίνοντας να συναντήσει τον άντρα της, έναν celebrity αεροπόρο που ο πατέρας της δεν βλέπει με καθόλου καλό μάτι, οι δρόμοι τους συναντιούνται σε ένα λεωφορείο, που τους οδηγεί από το Μαϊάμι στη Νέα Υόρκη. Ο Πίτερ θα μάθει την Έλεν πώς να επιβιώνει στους δρόμους κι εκείνη, από την πλευρά της, θα τον μάθει πώς να μην αντιμετωπίζει τη ζωή με κυνισμό.
Κινηματογραφικό στυλ: Διατρέχει όλη την κλίμακα από το απλό έως το απλοϊκό. Ο Φρανκ Κάπρα κουβαλά στον ώμο μια «αμήχανη» κινηματογραφική μηχανή, καταγράφοντας χωρίς σπίθα όσα διαμείβονται ανάμεσα στον Πίτερ (Κλαρκ Γκέιμπλ) και την Έλεν (Κλοντέτ Κολμπέρ). Κι όμως το τελικό αποτέλεσμα είναι μαγικό. Μια μαγεία που απορρέει από το ναΐφ ανθρώπινο τοπίο που στήνει ο Κάπρα (καλόβολοι καθημερινοί άνθρωποι που είναι έτοιμοι να συνδράμουν και να συντρέξουν όποιον χρειάζεται βοήθεια, ενταγμένοι απόλυτα στο πνεύμα του New Deal), από το σπιρτόζικο και ασυνήθιστα (για την εποχή) σεξιστικό πνεύμα των διαλόγων –η ταινία έγινε η βάση της ανάπτυξης της screwball κωμωδίας στα 30s– και από τη χημεία, στο σετ και μόνο στο σετ, του Κλαρκ Γκέιμπλ και της Κλοντέτ Κολμπέρ. Πέντε Όσκαρ στις κυριότερες κατηγορίες: καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, διασκευής σεναρίου, Α΄ ανδρικού και Α΄ γυναικείου ρόλου.
Οδηγία προς οδοιπόρους: «Γιατί δεν έβγαζες όλα τα ρούχα σου; Θα μπορούσες να σταματήσεις σαράντα αυτοκίνητα», λέει αγανακτισμένος, έπειτα από αρκετές ανεπιτυχείς προσπάθειες για οτοστόπ, ο Κλαρκ Γκέιμπλ στην Κλοντέτ Κολμπέρ, όταν εκείνη σταματά το πρώτο διερχόμενο αυτοκίνητο, αποκαλύπτοντας τη γάμπα της.

 

EASYRIDER-SPTI-14.tif

Ξένοιαστος καβαλάρης, του Ντένις Χόπερ (1969)

Διαδρομή, χιλιόμετρα που διανύθηκαν: Λος Άντζελες – Νέα Ορλεάνη, 3.045 χλμ.
Hit the road Jack: Δύο φίλοι και συνεταιράκια σε μικρομπίζνες με ναρκωτικά, αποφασίζουν να διασχίσουν τις Ηνωμένες Πολιτείες από τη Δυτική έως την Ανατολική ακτή με μοτοσικλέτες και τελικό προορισμό τη Νέα Ορλεάνη, όπου πραγματοποιείται η περίφημη γιορτή Μαρντί Γκρα κατά τη διάρκεια της τελευταίας μέρας της Αποκριάς. Στο δρόμο σταματούν σε διάφορα σύμβολα της αμερικανικής Δύσης, όπως το Τάος Πουέμπλο και η κοιλάδα Μόνιουμεντ, ενώ στην περιπλάνησή τους θα προστεθεί, ως συνοδοιπόρος, ένας δικηγόρος, που θα τους βγάλει από τη φυλακή μιας μικρής πόλης.
Κινηματογραφικό στυλ: Το αρχετυπικό road movie που ουσιαστικά έδωσε αυτό τον τίτλο στο είδος. Ταινία ορόσημο για τη γενιά του Μάη του ’68, λατρεύτηκε από όλους τους «επαναστάτες» της γης και χάρισε μια σταθερή βάση αναφοράς για εκείνους που πήγαιναν ενάντια στο ρεύμα, είτε μισούσαν την αμερικανική κυβέρνηση και τον πόλεμό της στο Βιετνάμ είτε απεχθάνονταν τη συμβατική λογική του Χόλιγουντ. Ο Πίτερ Φόντα ως παραγωγός και ο Ντένις Χόπερ στο σκηνοθετικό τιμόνι δημιούργησαν από το μηδέν μια ταινία που έκανε τεράστια αίσθηση στην εποχή της και έγινε το απόλυτο σύμβολο ελευθερίας. Χωρίς συγκεκριμένο στυλ, πέρα από αυτό της χαλαρής και άσκοπης περιπλάνησης στο αχανές αμερικανικό τοπίο, ο «Ξένοιαστος καβαλάρης» υιοθέτησε τη μόδα των κακόφημων συμμοριών με τις μοτοσικλέτες για να δείξει πως οι αληθινοί φορείς του κακού φορούν αστυνομικές στολές και οι παρεξηγημένοι «κακοί μηχανόβιοι» γίνονται αποδέκτες μιας τυφλής, χωρίς νόημα, βίας.
Οδηγία προς οδοιπόρους: Μακριά μαλλιά, γυαλιά ηλίου, ινδιάνικα κολιέ και μια αστερόεσσα στο κράνος του «Κάπτεν Αμέρικα». Σχεδόν τίποτα δεν χρειάζεται ένα τέτοιο ταξίδι προς την αναζήτηση της απόλυτης ελευθερίας. Και αν με το αλκοόλ ή με τα ναρκωτικά δεν έχετε τις καλύτερες σχέσεις, τουλάχιστον πρέπει να είστε ανοιχτά μυαλά σε όλα τα άλλα. Κοινόβια, ερωτικά παιχνίδια, φιλοσοφικές συζητήσεις…

 

1715876549-2361004

Θέλμα και Λουίζ, του Ρίντλεϊ Σκοτ (1991)

Διαδρομή, χιλιόμετρα που διανύθηκαν: Οκλαχόμα – Γκραντ Κάνιον, 1.312 χλμ.
Hit the road Jack: Η Θέλμα Ντίκινσον ασφυκτιά στη «φυλακή» του νοικοκυριού της και δεν αντέχει να υπομένει άλλο την καταπιεστική συμπεριφορά του συζύγου της. Η σερβιτόρα, μοναχική φίλη της, Λουίζ Σόγιερ, θα την ενθαρρύνει να αποδράσουν για λίγο από την πληκτική και αβάσταχτη καθημερινότητά τους. Στο σαββατοκύριακο που θα ακολουθήσει θα βρεθούν κυνηγημένες από την αστυνομία, καθώς η Λουίζ θα σκοτώσει έναν παρ’ ολίγον βιαστή τής Θέλμα.
Κινηματογραφικό στυλ: Το πρώτο «γυναικείο» road movie, δια χειρός Ρίντλεϊ Σκοτ, πρόσφερε δυο ρόλους ζωής για τις Τζίνα Ντέιβις και Σούζαν Σαράντον. Το φεμινιστικό φίλτρο που διαπερνά τα καρέ δεν μειώνει επουδενί την καλλιτεχνική αξία μιας ταινίας που σφύζει από λαχτάρα για ζωή. Άλλωστε, στόχος δεν είναι το άξεστο αρσενικό που «όλα τα σφάζει όλα τα μαχαιρώνει», αλλά η απομυθοποίηση του αμερικανικού ονείρου και η αποδόμηση του μικροαστικού «παραδείσου». Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για την καλογραμμένη ιστορία της Τεξανής Κάλι Κιούρι και πέντε υποψηφιότητες σε Σκοτ, πρωταγωνίστριες, μοντάζ και φωτογραφία.
Οδηγία προς οδοιπόρους: Κυρίες μου, αφήστε τις κρέμες, τα καλλυντικά και ό,τι άλλο accessorize έχετε κατά νου. Το μόνο που χρειάζεστε είναι μια κάμπριο 66 Thunderbird, την κολλητή σας και ένα σαββατοκύριακο. Χωρίς άντρες, φυσικά…

 

paris texas

Παρίσι, Τέξας, του Βιμ Βέντερς (1984)

Διαδρομή, χιλιόμετρα που διανύθηκαν: Τέξας (Παρίσι)- Λος Άντζελες, 2.366 χλμ.
Hit the road Jack: Ο Τράβις είναι ένας άντρας που εμφανίζεται από το πουθενά στην απέραντη και καυτή τεξανή έρημο. Θα συνεχίσει το δρόμο του, πάντα αμίλητος και ανέκφραστος, για να βρει μόνο εκείνη. Ακόμη και η μορφή του μικρού γιου του, Χάντερ, που φροντίζει ο αδελφός του, δεν αρκεί για να ματαιώσει το ταξίδι του. Το τέλος θα έρθει μόνο όταν συναντήσει και πάλι την πρώην σύζυγό του, Τζέιν, η οποία έχει εξαφανιστεί.
Κινηματογραφικό στυλ: Το ευρωπαϊκό, ανήσυχο, όραμα του Βέντερς κολλάει τέλεια με την ιδιάζουσα αμερικανική μελαγχολία του σεναριογράφου Σαμ Σέπαρντ και το αποτέλεσμα είναι μια αριστοτεχνική δημιουργία που τιμήθηκε με το Χρυσό Φοίνικα. Ο Χάρι Ντιν Στάντον στην ερμηνεία της ζωής του.
Οδηγία προς οδοιπόρους: Μια και μοναδική: Ποτέ δεν διασχίζεις την τεξανή έρημο αν από τα ηχεία του αυτοκινήτου σου δεν ακούγεται η θεϊκή μουσική του Ry Cooder.

 

sideways pic

Πλαγίως, του Αλεξάντερ Πέιν (2004)

Διαδρομή, χιλιόμετρα που διανύθηκαν: Σαν Ντιέγκο – Λος Άντζελες – πολιτεία Καλιφόρνιας και ξανά πίσω στο Λος Άντζελες, 1.634 χλμ.
Hit the road Jack: O Μάιλς, καθηγητής σε γυμνάσιο, συγγραφέας μυθιστορημάτων που δεν δημοσιεύονται ποτέ και κολλημένος σε ένα γάμο που έχει αποτύχει, συντροφεύει τον κολλητό του, Τζακ, σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας και οινοποσίας στα αμπέλια της Καλιφόρνιας, λίγες μόλις μέρες πριν ο Τζακ παντρευτεί.
Κινηματογραφικό στυλ: Ο Αλεξάντερ Πέιν βασίζεται στο σπαρταριστά αφοπλιστικό βιβλίο του Ρεξ Πίκετ και με συνοδηγούς δύο σπουδαίους ηθοποιούς (τον Πολ Τζιαμάτι να οργιάζει ως Μάιλς και τον Τόμας Χέιντεν Τσερτς να βγάζει από τα… ρούχα του τον πρώτο, λόγω ματαιοδοξίας και ελαφρότητας) μας σερβίρει μια γλυκόπικρη road movie να την πιεις στο ποτήρι! Βραβείο Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου και άλλες τέσσερις υποψηφιότητες, μια εκ των οποίων για τη θεσπέσια Βιρτζίνα Μάντσεν.
Οδηγία προς οδοιπόρους: «Όχι άλλο Merlot», ουρλιάζει ο Μάιλς, κι έχει τους λόγους του. Κατά τα άλλα, αποκλείεται να δεις αυτό το φιλμ και μετά να μη θέλεις να ανοίξεις ένα μπουκάλι καλιφορνέζικο κρασί.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top