
Οι όπερες του Μότσαρτ και ιδιαίτερα τα τρία έργα σε λιμπρέτο του βενετού Lorenzo da Ponte τα έχουν πει σχεδόν όλα.
Δεκαπέντε άνθρωποι συναντιούνται και ο μόνος τρόπος επικοινωνίας τους είναι μέσα από τα λόγια του Λορέντσο ντα Πόντε, έτσι όπως τα μελοποίησε ο Βόλγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ στην περίφημη τριλογία Γάμοι του Φίγκαρο, Ντον Τζοβάνι, Έτσι κάνουν όλες. Αυτές οι τρεις καταπληκτικές κωμικές όπερες στην πραγματικότητα είναι κανονικά δράματα, που μέσα από το όχημα της opera buffa εξερευνούν τα πιο μύχια ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και τα πιο ζωτικά προβλήματα της κοινωνικής μας ζωής, και όλα αυτά μέσα από την ωραιότερη μουσική. Πώς να τις προσεγγίσεις;
Αυτό διδασκεί το masterclass – εργαστήριο για λυρικούς καλλιτέχνες OperaLab: Η τριλογία Mozart – Da Ponte, πάνω στις όπερες Le Nozze di Figaro, Don Giovanni, Così fan tutte που μόλις ολοκλήρωσε μια εβδομάδα συναντήσεων στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου οι Φίλοι της Μουσικής (20-24 Ιανουαρίου 2025). Παρακολουθήσαμε τους δεκαπέντε συμμετέχοντες νέους και νέες τραγουδιστές και τραγουδίστριες καθώς υπό την καθοδήγηση του διακεκριμένου βαρύτονου Δημήτρη Τηλιακού προετοίμασαν επιλογές από τις τρεις δημοφιλέστατες όπερες.
Θα τις παρουσιάσουν στο κοινό στην καταληκτική συναυλία του εργαστηρίου É aperto a tutti quanti (Είναι ανοικτά σε όλους) την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου (20:30) στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Πρόκειται για μία σκηνοθετημένη συναυλία με θέμα δεκαπέντε ανθρώπους που συνατνιούνται και μπορούν να επικοινωνήσουν μόνο μέσα από αυτές τις άριες. Θα καταφέρουν να πουν όλα όσα αισθάνονται;
Διότι οι όπερες του Μότσαρτ και ιδιαίτερα τα τρία έργα σε λιμπρέτο του βενετού Lorenzo da Ponte τα έχουν πει σχεδόν όλα. Διόλου τυχαίο ότι σε κάθε μεγάλο θέατρο όπερας αυτά τα έργα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ρεπερτορίου, αλλά είναι και το ρεπερτόριο αναφοράς για την σπουδή της φωνής και την εξέλιξη των λυρικών τραγουδιστών και τραγουδιστριών.

Στα μαθήματα που παρακολουθήσαμε διαπιστώσαμε ότι ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός διδάσκει όχι απλώς τη φωνητική εκτέλεση, αλλά τη συνολική ερμηνεία των βασικών ρόλων της τριλογίας.
Το εργαστήριο ήταν ανοικτό για ακροατές και στη διάρκειά του είχαμε την ευκαιρία να παρακολούθησουμε τη διαδικασία της δημιουργίας μιας οπερατικής παράστασης – έστω και στη μικροφραφία μίας σκηνοθετημένης συναυλίας – ξεκινώντας από το μηδέν και παρακαλουθώντας το χτίσιμο της παράστασης, αντιμετωπίζοντας τεχνικά, ερμηνευτικά, αλλά και αμιγώς πρακτικά προβλήματα. Παρακολουθώντας την εξέλειξη των καλλιτεχνών στο πυκνό διάστημα λίγων ημερών, εξελίσσεται κανείς και ως ακροατής.
Στα μαθήματα που παρακολουθήσαμε διαπιστώσαμε ότι ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός διδάσκει όχι απλώς τη φωνητική εκτέλεση, αλλά τη συνολική ερμηνεία των βασικών ρόλων της τριλογίας. Βασικός άξονας της διδασκαλίας του αποτελεί η θεατρικότητα. Πραγματεύεται τη διαχρονική θεματική των έργων αυτών: την εξουσία, την ηθική, τη θρησκεία, την ερωτική επιθυμία. Στα μαθήματα, ο καταξιωμένος τραγουδιστής αξιοποίησε την κατάρτισή του στην Ανώτατη Ακαδημία για τη Μουσική και το Θέατρο του Μονάχου πλάι στη Δάφνη Ευαγγελάτου (Όπερα), αλλά και την εμπειρία του από τη συνεργασία με κορυφαίους αρχιμουσικούς και σκηνοθέτες.
Οι 16 λυρικοί καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν μέσα από τις αρχικές ακροάσεις και θα συμμετέχουν στη συναυλία είναι οι: Δέσποινα Γεώργα, ΠάριςΔημάτσας , Δέσποινα Δρανδάκη, ΕλπίδαΖαβιτσάνου , Σοφία Ζώβα, Άκης Καλμούκης, Ιωάννης Καλοκαιρινός, Χριστιάννα Κορνέλου, Σοφία Κουτσούρη, Αλίκη Παππά, Ειρήνη Πετροπούλου, Αναστασία ΑριάδνηΠροδρομίδου , Άγγελος Σπηλιώτης, Βασιλεία Σταμπόλη, Ορφέας Τσαρεκάς , Αντωνία Χαιρετάκη. Θα τους συνοδέψει στο πιάνο ο Θάνος Μαργέτης και βοηθός σκηνοθέτη είναι η Άρτεμις Παπαδάκη.
Μια εξαιρετική ευκαιρία να ξανα-ανακαλύψουμε τις πιο σημαντικές άριες της τριλογίας Μότσαρτ-Ντα Πόντε μαζί με τους εξαιρετικούς νέους καλλιτέχνες και αυριανούς πρωταγωνιστές των λυρικών θεάτρων. É aperto a tutti quanti Είναι ανοιχτό για όλους, όπως λέει και η πρόσκληση στο πάρτι του Ντον Τζοβάνι (τέλος της Α΄ πράξης). Τέτοια πρόσκληση δεν την αρνούνται.
Διαβάστε ακόμα: Μανουέλ Αμάτι. «Η αγάπη είναι ισχυρότερη από οτιδήποτε, διότι επιτρέπει τα πάντα».