Η πιανίστα Σβετλάνα Σμολίνα και ο βιολονίστας Γιάννης Γεωργιάδης.

Από την Κηφισιά ξεκίνησε το βράδυ της Δευτέρας 8 Απριλίου 2024 η πανελλήνια περιοδεία που πραγματοποιεί αυτή την εβδομάδα ο εξάρχων της Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου Αθηναίων βιολονίστας Γιάννης Γεωργιάδης, με συνοδοιπόρο την πιανίστα Σβετλάνα Σμολίνα για να γιορτάσει τα 40 χρόνια σταδιοδρομίας από την πρώτη του σολιστική εμφάνιση το 1984 στη Θεσσαλονίκη. Σε αυτής της πόλης το Μέγαρο Μουσικής εμφανίστηκαν οι δύο τους την Τετάρτη 10 Απριλίου, έχοντας κάνει ενδιάμεσο σταθμό στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας την Τρίτη 9, με την τελική εμφάνιση να έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 12/4 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (το απόγευμα με ελεύθερη είσοδο).

Το κατά βάση κοινό πρόγραμμα των συναυλιών έχει τίτλο «Romance and Passion». Συνδυασμός λέξεων που ανταποκρίνεται πλήρως τόσο στο περιεχόμενο του προγράμματος όσο και στην ερμηνευτική προσέγγιση των ερμηνευτών, των οποίων η σύμπραξη υπήρξε πραγματικά υποδειγματική, σε βαθμό σπάνιας μουσικής ώσμωσης. Η έδρα της διεθνούς συναυλιακής δράσης της Σβετλάνα Σμολίνα σήμερα είναι το Λος Άντζελες των ΗΠΑ, ξεκίνησε όμως τη ζωή και την εκπαίδευσή της από τη Ρωσία, έχοντας μεταξύ των δύο περιόδων της σταδιοδρομίας της σπουδάσει και στις Βρυξέλλες.

Η σύμπραξη του Γιάννη Γεωργιάδη και της Σβετλάνα Σμολίνα υπήρξε πραγματικά υποδειγματική, σε βαθμό σπάνιας μουσικής ώσμωσης.

Το κυρίως έργο του πρώτου μέρους που ακούσαμε ήταν η «Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 3 σε ντο ελάσσονα, έργο 45», του Edvard Grieg. Η αμιγώς ρομαντική προσέγγιση, που γενικά χαρακτηρίζει τον Γεωργιάδη στο παίξιμό του, ανέδειξε την μελωδία ως μια αυθύπαρκτη μουσική οντότητα, που ενσαρκώθηκε από τον ερμηνευτή με χειμαρρώδη ροή και αδιαμεσολάβητη συναισθηματική επικοινωνία με το έργο και τον ακροατή. Ο σχετικά σκοτεινός ήχος του βιολιού, επώνυμου βενετσιάνικου οργάνου του 18ου αιώνα με σαφή ηχοχρωματική ταυτότητα, ενίσχυσε αυτή την φορτισμένη προσέγγιση τονίζοντας τον εσωστρεφή χαρακτήρα της σύνθεσης. Μια ερμηνεία στο πιο καθαρό ρομαντικό ύφος, με το οποίο και η Σβετλάνα Σμολίνα κάθε άλλο παρά ξένη αποδείχθηκε.

«Romance and Passion»: συνδυασμός λέξεων που ανταποκρίνεται πλήρως τόσο στο περιεχόμενο του προγράμματος όσο και στην ερμηνευτική προσέγγιση των ερμηνευτών.

Τις αμιγώς σολιστικές ικανότητες της πιανίστας είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε σε τρία αποσπάσματα από τη «Σουίτα από τον Καρυοθράστη» του Πιοτρ Ήλιτς Τσαϊκόφσκι στην απαιτητική μεταγραφή του Μιχαήλ Πλετνιέφ. Η Σβετλάνα Σμολινα έπαιξε με πραγματικά αέρινη όσο και άψογα αρθρωμένη δακτυλοθεσία, διατηρώντας εναργή και πλήρη την ανεξαρτησία των φωνών και τη μεταξύ τους ιεράρχηση. Η πλούσια δυναμική της φτάνει γρήγορα από το πιάνο στο φορτίσιμο και επιστρέφει εξίσου γρήγορα μεταφέροντας το ηχητικό βάρος με την ίδια άνεση μεταξύ δεξίου και αριστερού χεριού. Η απόδοση της ορχηστρικής αίσθησης και των διαφορετικών χρωμάτων ήταν πράγματι αξιόλογη και παρακολουθώντας την ταχύτατη κίνηση των ομολογουμένως πολύ μακριών δακτύλων, μπορεί κανείς να πει για ιλιγγιώδες παίξιμο, πάντα όμως με συναίσθημα.

Το μουσικό ταξίδι που ξεκίνησε από την Κηφισιά ξεκίνησε το βράδυ της Δευτέρας 8 Απριλίου, ολοκληρώνεται την Παρασκευή 10/4 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Το πρώτο μέρος της βραδιάς έκλεισε με το adagio από το μπαλέτο Σπάρτακος του Aram Khatsaturian σε μεταγραφή για βιολί και πιάνο και το δεύτερο άνοιξε με τη «Ρομάντζα σε ρε μείζονα αρ.3» του Reinhold  Glière για τον ίδιο συνδυασμό οργάνων. Έργα σοβιετικά ύστερου ρομαντικού ύφους στα οποία οι δύο μουσικοί έδωσαν τον καλύτερο αυτό τους, ενώ πριν παίξει το πρώτο έργο, ο βιολονίστας Γιάννης Γεωργιάδης μετέφερε στους ακροατές τον ιδιαίτερο δεσμό του με το κομμάτι, λόγω της δικής του αρμενικής καταγωγής.

Το κυρίως έργο του δευτέρου μέρους ήταν η «Σονάτα για βιολί και πιάνο σε Μι ύφεση μείζονα, έργο 18», του Richard Strauss, γραμμένη την ίδια χρονιά με εκείνη του Γκρηγκ. Και τα δύο είναι έργα του 1887, ενώ όμως για τον Νορβηγό συνθέτη πρόκειται για έργο της ωριμότητας, εκείνο του Βαβαρού τοποθετείται σε πρώιμο στάδιο της καλλιτεχνικής του εξέλιξης και συνδυάζει λυρικό χαρακτήρα με δεξιοτεχνικές απαιτήσεις. Μεγαλόπνοα πλαισιωμένος από την πιανίστα, ο βιολονίστας προσέγγισε το νεανικό έργο αντλώντας από αυτό το απόσταγμα της μουσικής και βιωματικής εμπειρίας του.

 

Διαβάστε ακόμα: Στέφανος Νάσος – «Το όραμα και η διάθεση για συνεργασία νιώθω ότι λείπουν από την Ελλάδα»

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top