Στα 31 της αυτή τη στιγμή είναι top όνομα στην παγκόσμια μουσική.

Γέννημα θρέμμα της Καταλονίας. Η Rosalía Vila Tobella (όπως είναι ολόκληρο το όνομά της) είναι ένα σύγχρονο φαινόμενο για την ισπανική μουσική κι όχι μόνο. Στα 31 της έχει καταφέρει να συγκεντρώσει πάνω της τον θαυμασμό πολλών σημαντικών καλλιτεχνών, αλλά και το φλογερό βλέμμα εκατομμυρίων θαυμαστών.

Η Μαντόνα την έχει εκθειάσει. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ την θεωρεί μια από τις νέες μούσες του. Η Αλίσια Κιζ υποκλίνεται στο ταλέντο της. Τα τραγούδια της συγκεντρώνουν εκατομμύρια κλικ σε youtube και spotify. Ανάμεσα στα βραβεία που της έχουν απονεμηθεί συγκαταλέγονται 1 Γκράμι, 8 Λάτιν Γκράμι και 3 MTV Video Music Awards. Οι, δε, συνεργασίες της με σπουδαία ονόματα της παγκόσμιας μουσικής είναι μία και μία.

Ανάμεσα στα βραβεία που της έχουν απονεμηθεί συγκαταλέγονται 1 Γκράμι, 8 Λάτιν Γκράμι και 3 MTV Video Music Awards.

H νέα σούπερ σταρ Rosalía ανακοινώθηκε πως θα έρθει στα μέρη μας στις 20 Ιουνίου στην Πλατεία Νερού στο Release Athens με το SNF Nostos του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) που ενώνουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να προσφέρουν στο κοινό ακόμη πιο συναρπαστικές συναυλιακές εμπειρίες.

Κάθε εμφάνισή της γίνεται αντικείμενο συζήτησης (φωτογραφία: billboard.com).

Αν οι ρηξικέλευθες συνθέσεις της και η σπάνια χροιά της φωνής της είναι τα κύρια καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά της, η εκρηκτική εμφάνισή της είναι το άλλο. Υπήρξε άλλωστε μαθήτρια φλαμένκο προτού εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο μουσικό φαινόμενο.

Στην πόλη Sant Esteve Sesrovires της Καταλονίας όπου γεννήθηκε, το φλαμένκο ήταν ένας τρόπος έκφρασης ολότελα κοινός, καθημερινός. Τραγουδίστριες όπως η Λόλα Φλόρες και μουσικοί όπως ο  Camaron de la isla, την οδήγησαν αυτομάτως στο χώρο της μουσικής.

Αν οι ρηξικέλευθες συνθέσεις και η σπάνια χροιά της φωνής της είναι τα κύρια καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά της, η εκρηκτική εμφάνισή της είναι το άλλο.

Στα 15 της αποφασίζει να πάρει μέρος στο talent show «Tú sí que vales», αλλά δεν τα καταφέρνει. Αντί να τα παρατήσει, όμως, ξεκινάει μαθήματα φλαμένκο. Εκεί, κι έπειτα από δεκαετή μαθητεία δίπλα σε σπουδαίους δασκάλους, αποδεικνύει πως έχει μουσικό αυτί, επιμονή και πείσμα.

Σέξι, αλλά και δυναμική (φωτογραφία: people.com).

Την ίδια στιγμή δεν σταμάτησε να εμφανίζεται σε διάφορα κλαμπ, ιδιωτικά πάρτι και σε όποιο πιθανό και απίθανο σημείο μπορούσε για να παρουσιάζει τη δουλειά της και τον εαυτό της. Ήταν μια περίοδος έντονης εξωστρέφειας. Έως και ηχογραφήσεις για διαφημιστικά έκανε για να βγάλει χρήματα.

Ο πρώτος της δίσκος με τίτλο «Los Ángeles» ήταν ένα δείγμα του τι ήθελε να κάνει. Πειραματικό φλαμένκο της δεκαετίας του ’40 και του ’50, σε σύγχρονη μορφή. Ο δίσκος κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2017 από τη Universal Music. Οι κριτικές που έλαβε ήταν άκρως θετικές κερδίζοντας μια υποψηφιότητα στην κατηγορία του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Καλλιτέχνη, στα 18α Βραβεία Λάτιν Γκράμι.

Η φιλοσοφία της ήταν να συνδυάσει την παραδοσιακή φλόγα του φλαμένκο με την ηλεκτρονική μουσική. «Αγαπώ το Φλαμένκο. Είναι πολύ δύσκολο να το τραγουδάς. Όμως αντιλαμβάνομαι κάθε μουσικό είδος σαν μια χιονόμπαλα- δεν τη θαυμάζεις για την ακινησίας της. Πρέπει να την κουνήσεις για να τη δεις να διαχέεται», είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή της στο Rolling Stone.

Mια σύγχρονη ιέρεια του ποπ φλαμένκο.

Aκολουθεί ο δεύτερος δίσκος της «El Mal Querer» («Τοξική Αγάπη»). Η ιδέα βασίστηκε στη διπλωματική της εργασία για την Escola Superior de Música de Catalunya, πάνω σε ένα έμμετρο μυθιστόρημα του 13ου αιώνα, με τίτλο «Flamenca», για έναν τοξικό ετεροφυλόφιλο γάμο, όπου ένας ζηλιάρης σύζυγος κρατούσε τη γυναίκα του κλειδωμένη.

Πολλοί κατανόησαν το νόημα του δίσκου ως μια φεμινιστική εκδοχή της «Κάρμεν» έτσι όπως θα την έλεγε μια γυναίκα αν έπρεπε να αναφερθεί στη ζήλια και το μαρτύριο του έρωτα. Ολα αυτά με φορεσιά φλαμένκο και σύγχρονου σέξι R&B.

Θέλει να συνδυάσει την παραδοσιακή φλόγα του φλαμένκο με την ηλεκτρονική μουσική.

Η συνεργασία της με τον τραγουδιστή, τραγουδοποιό ηλεκτρονικής μουσικής και παραγωγό El Guincho, ήταν καθοριστική και για τους δύο. Η Rosalia του έμαθε φλαμένκο και ο Πάμπλο με τη σειρά του της έμαθε για τη δομή των τραγουδιών και το πώς οι μελωδίες της θα αποκτήσουν μεγαλύτερο βάθος.

Χρησιμοποίησαν και την τεχνολογία για να συνδέσουν διαφορετικά μουσικά είδη: Δεν δίστασαν να ενώσουν την παραδοσιακή μουσική με μοντέρνα χορευτικά ηχοχρώματα. Αποτέλεσμα αυτής της ένωσης ήταν ένα flamenco-pop fusion άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε το 2018. Οι διθύραμβοι μόλις είχαν ξεκινήσει γι’ αυτήν.

Το «El Mal Querer», παρά την εντυπωσιακή υποδοχή που είχε, παραλίγο να την βυθίσει οικονομικά, καθώς δεν είχε συμβόλαιο με κάποια εταιρία. Ως από μηχανής θεός εμφανίστηκε μπροστά της ο κολομβιανός σταρ Χουάνες που παρακολούθησε μια συναυλία της στη Μαδρίτη το 2017 και εντυπωσιάστηκε. Τότε ήταν που αποφάσισε να την αναλάβει και μαζί με τη συνεργάτιδα του και παραγωγό Rebeca León να τη μανατζάρουν.

Ως και ο Πέδρο Αλμοδόβαρ εντυπωσιάστηκε όταν την είδε (φωτογραφία: laopinion.com).

Από εκείνο το σημείο, η καριέρα της εκτινάσσεται. Τα τραγούδια της στο youtube άρχισαν να συγκεντρώνουν εκατομμύρια views. Δεν άργησε να έρθει η πρόταση από μια μεγάλη δισκογραφική εταιρία κι αυτή ήταν η Sony. Kαθόλου τυχαία που, τελικά, το «El Mal Querer» συγκέντρωσε συνολικά 6 Βραβεία Λάτιν Γκράμι, τα περισσότερα με τα οποία έχει βραβευτεί ποτέ άλμπουμ γυναίκας ερμηνεύτριας, και ένα Βραβείο Γκράμι.

Η Rosalía άρχισε να εδραιώνεται για τα καλά. Ο δίσκος της σκαρφάλωσε στα charts (πρώτο στη λίστα με τα Latin Pop Album στις ΗΠΑ), ενώ το περιοδικό Rolling Stone τον κατέταξε στη 315η θέση με τα 500 TOP άλμπουμ όλων των εποχών.

Δηλώνει ένθερμη φεμινίστρια. Δεν είναι τυχαίο ότι ο στενός κύκλος συνεργατών της αποτελείται από γυναίκες.

Ακολουθεί μια περίοδος σημαντικών συνεργασιών με κορυφαία ονόματα της μουσικής σκηνής όπως οι: J Balvin,  James Blake, Pharrell Williams, Travis Scott, Daddy Yankee, Billie Eilish και The Weeknd. Η πιο ιδιαίτερη συνεργασία της, όμως, ήταν με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Ο ισπανός σκηνοθέτης της πρότεινε να κάνει ένα cameo στην ταινία  «Πόνος και Δόξα», το 2019. Η 26χρονή τότε σταρ εμφανίστηκε στο πλευρό της Πενέλοπε Κρουθ, στον ρόλο της Ροσίτα. Μαζί ερμηνεύουν μια εκδοχή του ισπανικού τραγουδιού Flamenco «A tu Vera» της Λόλα Φλόρες.

Δηλώνει ένθερμη φεμινίστρια (φωτογραφία: Daniel Sannwald).

Πάντως, δεν είναι λίγες οι επιθέσεις που έχει δεχθεί από επικριτές της που την κατηγορούν ότι οικειοποιείται την πολιτιστική κληρονομιά του φλαμένκο μετατρέποντάς την σε ποπ κατασκεύασμα. Η ίδια, πάντως, έχει αντιδράσει σθεναρά σε όσα της καταμαρτυρούν.

Παράλληλα, δηλώνει ένθερμη φεμινίστρια. Κατά τη διάρκεια του Gala «Billboard Women in Music», το 2019, είπε: «Ήμουν δεκαπέντε χρονών όταν μπήκα πρώτη φορά σε στούντιο, έχοντας για πρότυπο σπουδαίες γυναίκες. Από τη Λόλα Φλόρες, τη Τζάνις Τζόπλιν έως την Πάττι Σμιθ. Ωστόσο θυμάμαι, όταν έφτασα, παρατήρησα με έκπληξη πως όλοι γύρω μου ήταν άντρες. Από τότε αγωνίζομαι ώστε να έχω τον ίδιο αριθμό αντρών και γυναικών στο στούντιο».

Δεν είναι τυχαίο ότι ο στενός κύκλος συνεργατών της αποτελείται από γυναίκες. Αυτό που θέλει να περάσει ως μήνυμα είναι η εικόνα της δυναμικής θηλυκότητας, που δεν διστάζει να είναι σέξι, αλλά και δυναμική ταυτόχρονα. Ως τώρα, το αποτέλεσμα την δικαιώνει.

Διαβάστε ακόμα: Philippine Leroy-Beaulieu. Η ώριμη φαντασίωση.

 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top