Οι γυναίκες του Leiter είναι χαλαρές στον ιδιωτικό τους χώρο.

    Πίσω από την ανειλικρίνεια των ρούχων ουδείς είναι έτοιμος να εκθέσει σε κοινή θέα τον πραγματικό εαυτό του. Η πιο γυμνή αλήθεια μένει πάντα κρυφίως ξένη από τους άλλους. Ελάχιστοι θα μας δουν γυμνούς μέσα στην πλέρια αλήθεια του σώματός μας.

    Ο διάσημος φωτογράφος Saul Leiter ενδιαφερόταν πάντα να απογυμνώσει τα μοντέλα του από τα επιφανειακά στρώματα των ρούχων και από τις στοιβάδες του καθωσπρεπισμού, προκειμένου να αποκαλύψει την ακατέργαστη, ωμή, ανόθευτη εκδοχή του εαυτού τους.

    Καπνίζοντας ένα τσιγάρο.

    Στο λεύκωμά του «Ιn My Room» που κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Steidl τα εν οίκω έρχονται σε κοινή θέα, επιτρέποντας στις γυναίκες που φωτογραφίζει να εμφανιστούν στο φακό και στη συνέχεια στα μάτια μας ευάλωτες, να εκθέσουν τα γυμνά του μέρη.

    Σε όλο το “In My Room”, ο Leiter επιδιώκει να μας φανερώσει πόσο απίστευτα αδιάφορη και απελευθερωμένη είναι η γυναίκα πίσω από κλειστές πόρτες.

    Ο Saul Leiter προσπάθησε να δείξει μια βαθιά προσωπική πλευρά των γυναικών, απαλλαγμένη από πιέσεις. Μόνες και εντελώς γυμνές, οι γυναίκες μπορούν επιτέλους να εγκαταλείψουν την πρόσοψη της αξιοπρέπειας και απλά να είναι αυτό που πραγματικά φέρουν μέσα τους.

    Σε όλο το “In My Room”, ο Leiter επιδιώκει να μας φανερώσει πόσο απίστευτα αδιάφορη και απελευθερωμένη είναι η γυναίκα πίσω από κλειστές πόρτες. Υπάρχουν πολλές εικόνες στις οποίες είναι εντελώς γυμνές, οι γυναίκες αγκαλιάζουν λατρευτικά τον εαυτό τους με τρόπο που υποδηλώνει ότι όχι μόνο είναι ήρεμες αλλά και απολαμβάνουν μια μορφή έκστασης.

    Ο φωτογράφος πετυχαίνει τις γυναίκες σε ιδιωτικές στιγμές τους.

    Οι γυναίκες που φωτογραφίζει, έχουν απομακρύνει από πάνω τους τα βαριά πέπλα της σεμνοτυφίας. Eίναι ξαπλωμένες νωχελικά σε κάποιο κρεβάτι, καπνίζουν, χαίρονται τη γύμνια τους, δείχνουν στον επίδοξο θεατή πως δεν αισθάνονται ανασφάλεια ή κάποια μορφή απειλής. Είναι απόλυτα άνετες στο χώρο τους και δίνουν την εντύπωση ότι τίποτα δεν μπορεί να τους το χαλάσει αυτό.

    Οι φωτογραφίες του Leiter αποκαλύψουν την ακάλυπτη, απροστάτευτη πλευρά του ανθρώπινου σώματος και τονίσουν την ευλογία της απομόνωσης.

    Ο Leiter δεν αναζητεί την ωραιοποίηση σ’ αυτό το άλμπουμ, αλλά την πλήρη αλήθεια των γυναικών. Υπάρχουν γυναίκες που δείχνουν εξαντλημένες, είναι κουλουριασμένες στο στρώμα. Είναι γυναίκες που υπομένουν ένα τρομερό γεγονός ή τις έχει καταβάλει ο κάματος της ημέρας. Η ιδιωτική τους επικράτεια είναι τρωτή μεν, αλλά παραμένει αληθινή μέσω της κάμερά του.

    Γυναίκες που χαίρονται την ιδιωτικότητά τους.

    Συνολικά, οι φωτογραφίες του Leiter πετυχαίνουν τον σκοπό τους: να αποκαλύψουν την ακάλυπτη, απροστάτευτη πλευρά του ανθρώπινου σώματος και να τονίσουν την ευλογία της απομόνωσης. Στο δωμάτιο κάποιου, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας ή επιβάρυνσης. Δεν χρειάζεται κανείς να ελέγχει τον εαυτό του, φροντίζοντας ότι η εμφάνιση ή οι πράξεις του είναι κατάλληλες για όλα τα ακροατήρια. Οι γυναίκες σε αυτό το βιβλίο –είτε είναι απαλλαγμένες από άγχος είτε κουρασμένες– έχουν την αυτονομία να κάνουν ό,τι θέλουν, και αυτό είναι από μόνο του ένα κατόρθωμα.

    Οι γυναίκες σε αυτό το βιβλίο –είτε είναι απαλλαγμένες από άγχος είτε κουρασμένες– έχουν την αυτονομία να κάνουν ό,τι θέλουν.

    Οι φωτογραφίες του λευκώματος είναι αποτέλεσμα πρόσφατων ανακαλύψεων από το τεράστιο αρχείο του Saul Leiter. Τα μοντέλα είναι γυναίκες που γνώρισε ο φωτογράφος στη ζωή του και σκοπός του ήταν να προβάλλει  τα γυμνά μοντέλα του μέσα σε εσωτερικούς χώρους που συχνά φωτίζονται από το πλούσιο φυσικό φως του στούντιο του καλλιτέχνη στο East Village της Νέας Υόρκης.

    Τα μοντέλα είναι γυναίκες που γνώρισε ο φωτογράφος στη ζωή του και σκοπός του ήταν να προβάλλει  τα γυμνά μοντέλα του μέσα σε εσωτερικούς χώρους.

    Στη δεκαετία του 1970, ο Leiter σχεδίαζε να φτιάξει ένα βιβλίο με τα γυμνά του, αλλά ποτέ δεν υλοποίησε το έργο στη ζωή του. Τώρα μας δίνεται μια πρώτη ματιά σε αυτό το σύνολο της δουλειάς, το οποίο ο Leiter ξεκίνησε με την άφιξή του στη Νέα Υόρκη το 1946 και το ανέπτυξε ενεργά τις επόμενες δύο δεκαετίες.

    Οι φωτογραφίες του λευκώματος είναι αποτέλεσμα πρόσφατων ανακαλύψεων από το τεράστιο αρχείο του Saul Leiter.

    Ο Leiter, ο οποίος ήταν επίσης ζωγράφος, ενσωματώνει αφηρημένα στοιχεία σε αυτές τις φωτογραφίες και συχνά δείχνει την επιρροή των αγαπημένων του καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένων των Bonnard, Vuillard και Matisse.

     

    Διαβάστε ακόμα: Stephan Brauchli. Ο ελληνοελβετός φωτογράφος που αγάπησε το γυμνό σώμα.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top