Mail Attachment4

Ο Στάθης Αθανασίου στα γυρίσματα «ενός έργου που στοχεύει να μιλήσει για το σήμερα, πατώντας σε κάτι που θυμίζει αρχαία τραγωδία, αλλά είναι κάτι πολύ διαφορετικό».

Τελικά πόσοι ήταν αυτοί που χρηματοδότησαν, με τη μέθοδο του crowdfunding, την παραγωγή της ταινίας; Θέλει ένα μέτρημα ξανά, μέχρι πριν από λίγες μέρες πάντως (σ.σ.: η συνέντευξη δόθηκε στα τέλη Μαΐου) ήταν γύρω στους 570.

Περιμένατε ένα τέτοιο νούμερο όταν ξεκινούσατε τη διαδικασία; Να σας πω. Εγώ το πήγαινα με το αποτέλεσμα. Δηλαδή να βρεθεί ένα κάποιο χρηματικό ποσό, πέρα από αυτά που έβαλα ο ίδιος και οι υπόλοιποι βασικοί χρηματοδότες, ώστε η ταινία να μπορέσει να πραγματοποιηθεί. Είχα κάνει ήδη μια μεγάλη έρευνα, μελετώντας τα νέα μέσα στον κινηματογράφο. Επειδή όμως δεν είμαι καλός στα νούμερα, αποφάσισα να το πάω βήμα-βήμα.

Δηλαδή; Ξεκίνησα από τα βασικά, λέγοντας: Τι θέλω να κάνω; Αυτή την ταινία. Πόσο θα μου κοστίσει; Τόσο. Μπορώ να τα ζητήσω από το crowdfunding; Όχι. Από μια αρχική εκτίμηση τι ποσό μπορούμε να έχουμε μέσω crowdfunding; Αυτό. Οk, αυτός θα είναι ο στόχος μας και, αν τον πετύχουμε, θα έχουμε καλύψει ένα σοβαρό ποσοστό από το μπάτζετ της ταινίας.

«Η Αντιγόνη του φιλμ είναι αυτή της ατομικής ευθύνης. Οι αναγωγές με το σήμερα είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς».

Οι πρώτοι που ακολούθησαν τη μέθοδο του crowdfunding για τη χρηματοδότηση μιας ταινίας ήταν ο Άρης Χατζηστεφάνου με την Κατερίνα Κιτίδη και το Debtocracy… Ναι, δεν έχω καταφέρει να το δω ακόμη, έχω μάθει όμως ότι είναι σπουδαίο ντοκιμαντέρ. Και μάλιστα προβλήθηκε όχι μόνο στο ίντερνετ, αλλά και σε ανοιχτούς χώρους, για να ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Ο Αθανασίου με τον συν-σεναριογράφο του «A», Πέδρο Ολάγια. Φωτογραφία: Βίκυ Ψυχογιού.

Εσείς πού θα προβάλετε την ταινία; Αρχικά θα την πάμε σε κάποια φεστιβάλ στο εξωτερικό (δεν μπορώ να πω επίσημα, γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι συμφωνίες), μετά σε αρχαία θέατρα της Μεσογείου, με συνοδεία μουσικής από ζωντανές ορχήστρες, και αργότερα σε αστικά κέντρα, σε χώρους εναλλακτικούς. Έχουμε, πάντως, αρκετές προτάσεις από φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο. Και όχι αποκλειστικά κινηματογραφικά. Θεατρικά, μοντέρνας τέχνης κ.α.

Όσοι συνέβαλαν χρηματικά, έστω και με 10 ευρώ, για παράδειγμα, στην επίτευξη του στόχου, που ήταν η κάλυψη του μπάτζετ, θα τύχουν κάποιας ανταποδοτικής χειρονομίας; Όλοι αυτοί είναι, ουσιαστικά, συμπαραγωγοί του φιλμ. Στο crowdfunding ο υποστηρικτής παίρνει ένα ανταποδοτικό δώρο, που συνήθως ορίζεται εκ των προτέρων. Για παράδειγμα, αυτός που βάζει 5 έως 10 ευρώ έχει ένα δημόσιο ευχαριστώ στις σελίδες μας στο ίντερνετ, στο facebook κ.α. Όποιος βάλει 25 ευρώ παίρνει το ευχαριστώ μαζί με την ταινία πρώτος από όλους, με προσωπική αφιέρωση στην αρχή της. Επίσης, με όλους αυτούς έχουμε και μια πιο συναισθηματική επαφή. Μιλάμε σχετικά συχνά μέσω διαδικτύου, τους ενημερώνουμε μέσω newsletter πώς προχωράμε με το φιλμ, τι νέα έχουμε κλπ. Όμως το crowdfunding δεν είναι –ακόμη, γιατί στο μέλλον μπορεί να γίνει‒ μια οικονομική επένδυση για να βγάλει κάποιος χρήματα.

Στην πορεία βρέθηκαν άλλοι χρηματοδότες που θα κάλυπταν ένα μεγάλο ποσό ως συμπαραγωγοί; Αναζητήσαμε, αλλά δεν βρέθηκε κανείς. Οπότε είναι μια ταινία ολοκληρωτικά χρηματοδοτούμενη –εκτός φυσικά από αυτά που βάλαμε εμείς‒ από το κοινό.

Η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Σεραφίτα Γρηγοριάδου.

Στην προηγούμενη ταινία σας τι είχε γίνει; Το «DOS» ήταν συμπαραγωγή δική μου και της Υβόνης Ρομάν. Είχαμε δύο χορηγούς, ενώ τη διανομή είχε κάνει η Odeon. Είχε καλή πορεία σε αρκετά φεστιβάλ του εξωτερικού, με διάφορες διακρίσεις ‒Νέα Υόρκη, Αυστραλία κ.α.‒ και το θέμα της ήταν μια ερωτική ιστορία.

Η νέα σας ταινία «Α» αφορά στην ιστορία της Αντιγόνης… Ναι, και μπορώ να πω ότι είναι ένα έργο που στοχεύει να μιλήσει για το σήμερα, πατώντας σε κάτι που θυμίζει αρχαία τραγωδία, αλλά στην πραγματικότητα είναι κάτι πολύ διαφορετικό.

Έχουμε εσφαλμένη εντύπωση, από τα όσα έχουμε διαβάσει ως τώρα γύρω από το «Α», ότι θα είναι μια ταινία αυστηρά καλλιτεχνική; Όχι, δεν είναι τόσο σκληροπυρηνική σινεφίλ. Μπορεί και ο μέσος θεατής να την παρακολουθήσει άνετα, παρότι αρχικά θα παραξενευτεί. Μάλλον όλοι οι θεατές θα παραξενευτούν, γιατί έχει περίεργη αφήγηση, από την άποψη ότι δεν έχουμε διαλόγους. Παρόλα αυτά συμβαίνουν συνέχεια πράγματα. Σε κάποιες σκηνές δεν έχουμε καν ηθοποιό, παρά μόνο μια κάμερα, που κινείται και καταγράφει. Σε ένα σκηνικό μυστηρίου. Όμως ο θεατής καταλαβαίνει τι γίνεται χάρη στους ξεκάθαρους, αρχετυπικούς κώδικες που χρησιμοποιούμε.

Τι σημαίνει το «Α», εκτός από Αντιγόνη προφανώς; Σημαίνει πολλά πράγματα. Δεν λέω, για να μην το χαλάσω…

Πώς προέκυψε η ιδέα για αυτήν την ταινία; Από μια σκηνή που είχε καρφωθεί στο μυαλό μου για μέρες: το κρεμασμένο κορμί του αδελφού της Αντιγόνης.

Ποια είναι η δική σας Αντιγόνη; Η Αντιγόνη του φιλμ είναι αυτή της ατομικής ευθύνης. Η Αντιγόνη που έχει σβήσει από τη ζωή της κάθε επιθυμία για δράση. Βρίσκεται κλεισμένη στο μικρόκοσμο της, γυρίζει την πλάτη της σε όσα φρικαλέα συμβαίνουν γύρω της, αλλά κάποια στιγμή οι συνθήκες θα την αναγκάσουν να βγει από το καβούκι της για να αντιδράσει. Οι αναγωγές με το σήμερα –ο αόρατος Κρέοντας της σημερινής σκοτεινής εποχής, τα οικονομικά συμφέροντα, θα οδηγήσει την Αντιγόνη και την κάθε Αντιγόνη σε ξεσηκωμό– είναι κάτι παραπάνω από εμφανείς. Την Αντιγόνη υποδύεται η Σεραφίτα Γρηγοριάδου.

Το DOS ήταν ελληνοϊσπανική συμπαραγωγή. Τι συμβαίνει με το «Α»; Όλοι οι συντελεστές της ταινίας είναι Έλληνες. Εκτός από τον συνσεναριογράφο Πέδρο Ολάγια, που, πάντως, προσωπικά, τον θεωρώ κι αυτόν Έλληνα, καθώς, εκτός του ότι είναι μέγας φιλέλληνας, μιλάει και εκπληκτικά ελληνικά. Είναι σπουδαίος ελληνιστής, διδάσκει ελληνική ιστορία και γλώσσα. Έχει γράψει και το εκπληκτικό βιβλίο «Ο Μυθολογικός Άτλας της Ελλάδας», που συνδυάζει το ταξιδιωτικό-τουριστικό στοιχείο με τους αρχαίους μύθους.

«Θέλουμε ο κινηματογράφος να λειτουργεί ως κίνητρο για σκέψη. Να δίνουμε κίνητρα στους θεατές ώστε να κάνουν την αυτοκριτική τους».

Τα γυρίσματα του «Α» ξεκίνησαν στις 2 Ιουνίου. Φωτογραφία: Βίκυ Ψυχογιού

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top