«Στο ερώτημα “ποιους ανθρώπους σου αρέσει να φωτογραφίζεις” η απάντηση είναι οι εξής: αυτούς που αγαπώ, αυτούς που θαυμάζω και αυτούς που μισώ». Με αυτά τα λόγια είχε περιγράψει κάποτε τα πρόσωπα που επέλεγε να περάσουν μπροστά από τον φακό της φωτογραφικής του μηχανής. Ειλικρινής ή προβοκάτορας; Μάλλον και τα δύο.
Άλλωστε, ο Helmut Newton, φημιζόταν για πολλά πράγματα. Μα πάνω από όλα για το αντισυμβατικό στυλ του, αυτό το αιχμηρό και την ίδια ώρα κομψά ερωτικό. Ένα στυλ που όχι απλά έγινε η υπογραφή του, αλλά έμελλε να δημιουργήσει μια ολόκληρη σχολή – αποτέλεσε έμπνευση για εκατοντάδες φωτογράφους μέσα στα επόμενα χρόνια, που προσπάθησαν να τον μιμηθούν. Καλώς ή κακώς κανένας δεν μπόρεσε να τον πλησιάσει.
Ο Helmut Newton δεν ήταν ένας απλός φωτογράφος – περισσότερο ήταν ένας σκηνοθέτης. Κάθε του έργο προκαλούσε, «έσπαγε» τον κλασικό κώδικα της φωτογραφίας, ξεσήκωνε τις αισθήσεις και τις φαντασιώσεις. Ήξερε να παίζει με τον φακό, με τα μοντέλα και με το μυαλό των θεατών. Και το έκανε καλύτερα από κάθε άλλον.
Ακόμα και τα γυμνά του δεν ήταν πρόστυχα, «δεύτερα». Έκρυβαν μια γοητεία, ένα παιχνίδι, μια κομψότητα, έναν αισθησιασμό. Άλλωστε η έννοια γυμνό ήταν κάτι σχετικό για τον Newton. «Δεν υπάρχει τίποτα πιο αποκαλυπτικό από τη γύμνια, ιδίως την ντυμένη γύμνια» είχε πει κάποτε.
Αποφασισμένος να το πάει μέχρι τα άκρα, να προκαλέσει όσο περισσότερο μπορούσε, να παρουσιάσει έναν κόσμο διαφορετικό από αυτό που επέβαλαν οι «κοινωνικοί κανόνες», ο Helmut Newton για περίπου 6 δεκαετίες σκηνοθέτησε τον δικό του παράλογο κόσμο μπροστά στα μάτια μας. Κυριάρχησε στα μεγαλύτερα περιοδικά του πλανήτη, λατρεύτηκε και μισήθηκε ταυτόχρονα από τον κόσμο της μόδας, φωτογράφισε από άγνωστα μοντέλα μέχρι πολιτικούς ηγέτες, ανέδειξε τη δύναμη των γυναικών και τον στυλιζαρισμένο σαδομαζοχισμό, πέταξε μέσα στα μούτρα μας γυμνά σώματα και γέλασε με τις αντιδράσεις μας. Έξυπνα και κυνικά.
Σε αυτόν τον κόσμο μας μεταφέρει το νέο λεύκωμα των εκδόσεων Taschen με τον λιτό τίτλο «Helmut Newton» – τόσο λιτό, που δεν θυμίζει σε τίποτα τη δουλειά του Γερμανού φωτογράφου. Μέσα σε 192 σελίδες «παρελαύνουν» τα σημαντικότερα έργα του, αυτά που προκάλεσαν και έγραψαν ιστορία. Αυτά που έκαναν εκατοντάδες φωτογράφους να τον μιμηθούν τις τελευταίες δεκαετίες.
Διαβάστε ακόμα: Τα ποιητικά γυμνά του Man Ray.