Cindy Sherman, Untitled Film Still #58, 1980. Εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου, 20,3 x 25,4 εκ. / 8 x 10 ίντσες. Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman.

    «Οι άνθρωποι υποθέτουν ότι μια αυτοπροσωπογραφία είναι ναρκισσιστική και μέσω αυτής κάποιος προσπαθεί να αποκαλύψει πράγματα για τον εαυτό του, όπως φαντασιώσεις ή αυτοβιογραφικές πληροφορίες. Στην πραγματικότητα, καμία από τις δουλειές μου δεν αφορά εμένα ή την ιδιωτική μου ζωή».

    Κάπως έτσι, η Σίντι Σέρμαν αποφάσισε να εξηγήσει τι κρύβεται πίσω από τα έργα της, εκεί όπου ο κύριος πρωταγωνιστής είναι το πρόσωπό της. Αλλά ποτέ ο εαυτό της. «Όταν κοιτάω μια δουλειά μου, δεν βλέπω ποτέ το πρόσωπό μου. Είναι σαν να εξαφανίζομαι» τόνισε. Και η αλήθεια είναι πώς ούτε εμείς βλέπουμε το πρόσωπό της – άλλωστε η 70χρονη εικαστικός δεν είχε ποτέ ένα πρόσωπο. Πότε είναι μια νοικοκυρά, πότε μια ηθοποιός, πότε μια ερωτική σύντροφος, πότε μια μόνη γυναίκα – και η λίστα με τα «πότε» μεγαλώνει δουλειά με τη δουλειά της. Το μόνο κοινό που έχουν όλα της τα έργα είναι ένα: η γυναίκα στο επίκεντρο.

    Αυτή θα είναι η πρώτη έκθεση με έργα της Σίντι Σέρμαν στην Ελλάδα. Δεξιά: Cindy Sherman, Untitled #97, 1982. Χρωμογενική εκτύπωση, 114,3 x 76,2 εκ. / 45 x 30 ίντσες. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman.

    Γεννημένη στις 19 Ιανουαρίου του 1954 στο Νιου Τζέρσεϊ, η Σίντι ήταν το μικρότερο από τα πέντε αδέρφια. Η σχέση της με τους γονείς της θα περάσει από αρκετά σκαμπανεβάσματα, με την ίδια να μην διστάζει να πει πως η μητέρα της ήταν κακιά και ο πατέρας της σκληρός και ρατσιστής. Στα 18 της θα πάει στη σχολή Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο του Μπάφαλο και η ζωγραφική θα γίνει ο πρώτος της έρωτας. Ένας έρωτας που σύντομα θα σβήσει, για χάρη της φωτογραφίας.

    Την ίδια περίοδο θα της γεννηθεί και η ιδέα να γίνει κομμάτι του έργου της. Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, αρχίζει να μεταμορφώνεται για κάθε κλικ και ξεκινάει να μπαίνει η ίδια μπροστά από τον φακό.

    «Όταν κοιτάω μια δουλειά μου, δεν βλέπω ποτέ το πρόσωπό μου. Είναι σαν να εξαφανίζομαι» έχει δηλώσει για τα έργα της.

    Cindy Sherman, Untitled #76, 1980. Χρωμογενική εκτύπωση, 40,6 x 61 εκ. / 16 x 24 ίντσες. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman

    Αυτός ο πειραματισμός της θα δημιουργήσει και την έκθεση «Untitled Film Stills», μια σειρά από 70 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, την οποία η Σέρμαν ξεκίνησε όταν μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977. Εικόνες που παραπέμπουν σε συγκεκριμένους τύπους χαρακτήρων και αποτέλεσαν αφετηρία συζήτησης για τους ρόλους των φύλων, τον φεμινισμό και την αναπαράσταση.

    Μια δουλειά θα την γνωρίσει στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Νέας Υόρκης και θα την κάνει γνωστή στο ευρύτερο κοινό. Το νερό είχε μπει στο αυλάκι και η Σέρμαν σταδιακά αρχίζει να στρέφεται στην έγχρωμη φωτογραφία – το αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής θα φανεί στη σειρά «Rear Screen Projections» του 1980.

    Cindy Sherman, Untitled Film Still #22, 1978. Εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου, 20,3 x 25,4 εκ. / 8 x 10 ίντσες. Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman.

    Έναν χρόνο αργότερα δεν θα διστάσει να προκαλέσει με τη δουλειά της. Θα παρουσιάσει τη σειρά «Centerfolds», η οποία είχε ξεκάθαρες αναφορές σε ερωτικές εικόνες που συνήθως συναντούσε κάποιος σε ανδρικά περιοδικά της εποχής. Το περιοδικό τέχνης Artforum, που της είχε αναδέσει το έργο, θα αποφασίσει να μην δημοσιεύσει τη δουλειά της, φοβούμαι τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης – και χωρίς να το θέλει θα κάνει τη Σέρμαν γνωστή σε όλη την Αμερική.

    Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1981-1982).

    Η πρώιμη της περίοδο θα ολοκληρωθεί με τη σειρά φωτογραφιών «Color Studies», πάνω την οποία θα δουλέψει από το 1981 έως το 1982. Σε αυτά τα πρώτα χρόνια της πορείας της μας μεταφέρει η έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 30 Μαΐου έως τις 4 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Σταθάτου, με περισσότερες από 100 φωτογραφίες της Σίντι Σέρμαν.

    Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1981-1982).

    Η έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα», στο Μέγαρο Σταθάτου, θα διαρκέσει έως τις 4 Νοεμβρίου.

    Μάλιστα, καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται εικοσάλεπτο απόσπασμα για την εικαστικό από την ταινία «Transformation» – πρόκειται για μια ανασκόπηση επιλεγμένων έργων της Sherman και της δημιουργικής διαδικασίας που ακολουθεί για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

     

    Διαβάστε ακόμα: Τον Αριστομένη Θεοδωρόπουλο δεν τον ενδιαφέρει πια να σοκάρει με τα έργα του

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top