Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντουιν: από τη χλιδή του Μανχάταν στον εφιάλτη της καταστροφής.

Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντουιν: από τη χλιδή του Μανχάταν στον εφιάλτη της καταστροφής.

Μετά τη σύλληψη (για οικονομικά σκάνδαλα) και την αυτοκτονία του συζύγου της, Χαλ (Άλεκ Μπόλντουιν), η Τζάσμιν (Κέιτ Μπλάνσετ) εγκαταλείπει τη Νέα Υόρκη και τον απαστράπτοντα τρόπο ζωής της και καταφεύγει στην αδελφή της, Τζίντζερ (Σάλι Χόουκινς), στο Σαν Φρανσίσκο, όπου καλείται να αντιμετωπίσει τη νέα πραγματικότητα: χωρίς λεφτά, χωρίς άντρα, χωρίς δουλειά, χωρίς προοπτική…

Η Μπλανς Ντιμπουά αλλάζει τον αέρα της μοιάζοντας να απολαμβάνει τον περίπατό της στις σελίδες των βιβλίων του Λέοντος Τολστόι και ο Γούντι Άλεν δεν χάνει την ευκαιρία να «κρύψει» την κάμερά του για να καταγράψει μια στυλάτη βουτιά στο κενό. Είναι όλα θέμα στυλ τελικά;

blue-jasmine-01

Ο Γούντι Άλεν χαίρεται με χαρακτηριστική μνησικακία που πλέον ήρθε η στιγμή να γνωρίσει το τι σημαίνει να ανήκεις στο 99%, αλλά και τι κόστος πληρώνεις για να είσαι μέλος της ελίτ.

Αυτό φαίνεται να πιστεύει η Τζάσμιν, ακόμη και μετά την έξωσή της από τον παράδεισο του Μανχάταν, ένας παράδεισος που κατασκευάστηκε από τα υλικά που παρέχει αφειδώς και ανενδοίαστα το νεοφιλελεύθερο μοντέλο της οικονομίας. Όμως, όπως τα παρέχει αφειδώς, έτσι και τα «αποσύρει», με αποτέλεσμα η «φτωχή, θλιμμένη» Τζάσμιν να βρεθεί στην αντίπερα ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, όχι σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, αλλά σε ένα ταξίδι επιβεβαίωσης της πεποίθησής της πως ο παράδεισος μπορεί να την περιμένει και αλλού. Ωστόσο, αυτά που την περιμένουν είναι η απογοήτευση, η αποσπασματική νοερή επιστροφή στο παρελθόν, η χρήση ψυχοφαρμάκων, η αποστασιοποίηση από την πραγματικότητα, η μοναξιά και οι ομφαλοσκοπικοί της μονόλογοι.

Η Σάλι Χόουκινς και ο Άντριου Ντάις Κλέι στα δίχτυα του «νεοφιλελέ» υπόκοσμου.

Η Σάλι Χόουκινς και ο Άντριου Ντάις Κλέι στα δίχτυα του «νεοφιλελέ» υπόκοσμου.

Ο Γούντι Άλεν «χτίζει» μια ατελή τραγωδία, σε blues κλίμακα, καταγράφοντας με έμφαση και επιθετικότητα την «ύβρι», την αλαζονεία και την τιμωρία, αποφεύγοντας να ασχοληθεί με την κάθαρση. Στέκει σκληρός απέναντι στη «θλιμμένη Τζάσμιν» και δεν της χαρίζει όχι μόνο την εξιλέωση, αλλά έστω την παραμικρή προοπτική για μια μελλοντική εξιλέωση. Η ζωή είναι σκληρή, και είναι σκληρή γιατί κάποιοι τύποι σαν τον Χαλ και τη σκιά του, την Τζάσμιν, μετέτρεψαν σε ανταλλακτική αξία ακόμη και τον αέρα που αναπνέουμε. Οπότε μετά την «πτώση» θα πρέπει να πληρώνει και για τον αέρα που της αναλογεί, και αν δεν έχει, ας πεθάνει με οικτρό τρόπο.

Κέιτ Μπλάνσετ, Πίτερ Σαρσγκάαρντ: ο έρωτας στα χρόνια της κατάπτωσης.

Κέιτ Μπλάνσετ, Πίτερ Σαρσγκάαρντ: ο έρωτας στα χρόνια της κατάπτωσης.

Η Τζάσμιν ανήκε στο «1% του πληθυσμού» –σύμφωνα με το κίνημα «Occupy Wall Street»– και ο Άλεν χαίρεται με χαρακτηριστική μνησικακία που πλέον ήρθε η στιγμή να γνωρίσει το τι σημαίνει να ανήκεις στο 99%, αλλά και τι κόστος πληρώνεις για να είσαι μέλος της ελίτ. Έτσι, για κάθε δημιουργία της Καρολίνα Χερέρα ή της Σανέλ που φορά η Τζάσμιν, το αντίτιμο είναι μια μικρή ή μεγάλη απιστία του άντρα της. Αυτό πιστεύει η ίδια, όμως ο Άλεν πιστεύει πως το πραγματικό αντίτιμο είναι καταρρακωμένες ανθρώπινες ζωές, όπως της αδελφής της και του πρώην άντρα της Όγκι (Άντριου Ντάις Κλέι), που εμπιστεύτηκαν 200.000 δολάρια στον Χαλ για να τα επενδύσει και αυτός απλώς τα έχασε. «It’s strictly business», όπως θα έλεγε και κάποιος εκπρόσωπος της οικονομικής σχολής του Σικάγου, αλλά –ποιος ξέρει;– ίσως μια μέρα και αυτοί οι «περισπούδαστοι εκπρόσωποι» να καθίσουν αποσβολωμένοι σε ένα παγκάκι οικτίροντας την τραγικότητα της μοίρας τους.

Αν, τέλος, έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία, θεωρούμε ότι οι ερμηνείες της Μπλάνσετ και του Μπόλντουιν θα απασχολήσουν αρκετά τα μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου.

 

Blue Jasmine. Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν. Παίζουν: Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντουιν, Σάλι Χόουκινς, Μπόμπι Καναβάλε. Διανομή: Odeon

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top