6-1190

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα με τους άνδρες της “οικογένειας Κορλεόνε”, Μάρλον Μπράντον, Τζέιμς Κάαν, Αλ Πατσίνο και Τζον Καζάλ.

Μάρτιος του 1971. Σε ένα μικρό, ιταλικό εστιατόριο του Μανχάταν, το «Patsy’s», έχει συγκεντρωθεί όλο το καστ της ταινίας. Σαν μια αληθινή ιταλική γιορτή. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα είχε κλείσει το μαγαζί για να γίνει εκεί η πρώτη ανάγνωση του σεναρίου. Ανάμεσα σε πιάτα με παραδοσιακά ζυμαρικά και σαλάτες βουτηγμένες σε σικελιάνικο ελαιόλαδο, οι «Κορλεόνε» γνωρίζονται μεταξύ τους. Ή, καλύτερα, ξαναβρίσκονται μετά από αρκετούς μήνες και εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σπαταλημένα στα κάστινγκ που μεσολάβησαν μετά την πρώτη τους συνάντηση στο σπίτι του Κόπολα, στο Σαν Φρανσίσκο.

7-1190

Στην πρώτη σκηνή της ταινίας, ο Νονός κρατάει στην αγκαλιά του μια γάτας ένας αυτοσχεδιασμός του Μπράντο που έγραψε κινηματογραφική ιστορία.

«Μιλάμε για ένα τεράστιο τραπέζι, μήκους έξι μέτρων και βάλε. Στην κεφαλή του καθόταν ο Μπράντο. Δίπλα του εγώ. Στην άλλη πλευρά ο Αλ (Πατσίνο) και δίπλα του ο Μπόμπι Ντιβάλ. Απέναντι, στην άλλη άκρη του τραπεζιού, ο Φράνσις. Ο Μπράντο άρχισε να προβάρει το ρόλο του Ντον με τη χαρακτηριστικά βραχνιασμένη φωνή. Ο Κόπολα δεν άκουσε ούτε μία αναθεματισμένη λέξη!», θυμάται ο Τζέιμς Καν, ο ατίθασος γιος του «Νονού», Σόνι Κορλεόνε. Ο Μπράντο ήταν εκείνος που έσπασε και τον πάγο, σηκώνοντας το ποτήρι με το κρασί για να κάνει την καθιερωμένη πρόποση. Όλοι τον αντιμετώπιζαν με δέος. Ο Ρόμπερτ Ντιβάλ εξήγησε το γιατί αργότερα: «Ο Μπράντο ήταν κάτι σαν τον Νονό, για όλους τους νέους ηθοποιούς».

20-1190

Μέχρι να προβληθεί ο “Νονός “ο Αλ Πατσίνο ήταν παντελώς άγνωστος.

Εκτός από τους Κορλεόνε, στο τραπέζι ήταν και οι Κόπολα. Ο σκηνοθέτης έβλεπε το έργο (που θα εξελισσόταν σε τριλογία) ως οικογενειακή σάγκα και βασιζόμενος σ’ αυτήν την ιδέα ζήτησε τη συμμετοχή ολόκληρης της οικογένειάς του στην ταινία. Σχεδόν όλοι όσοι είχαν το επίθετο Κόπολα έκαναν και ένα πέρασμα σε κάποια από τις τρεις ταινίες, ενώ ο πατέρας του σκηνοθέτη, Καρμίνε Κόπολα, ανέλαβε και τη μουσική σύνθεση για κάποιες από τις σκηνές των ταινιών. Κυρίως όμως ήταν η αδερφή του, Τάλια Σάιρ που, υποδυόμενη τη μονάκριβη κόρη του «Νονού», αντανακλούσε το δέσιμο του Κόπολα με την ιστορία που έπρεπε να αφηγηθεί.

nonos1-1190

Ο Τζέιμς Κάαν, ως Σόνι Κορλεόνε, ήταν απο τους πιο βίαιους χαρακτήρες της ταινίας./ Ο Κόπολα, Ο ΜΠράντο και ο παραγωγός Αλ Ράντι σε μκια ανάπαυλα των γυρισμάτων.

Παρόλα αυτά, η πρώτη αντίδρασή του στην πρόταση για να κάνει τον «Νονό» ήταν αρνητική. Όπως αρνητική, ήταν άλλωστε και η αντίδραση πολλών άλλων γνωστών σκηνοθετών οι οποίοι είχαν απορρίψει την ιδέα γιατί πίστευαν ότι μυθοποιεί τη δράση του οργανωμένου εγκλήματος. Ένας από τους δημιουργούς στους οποίους απευθύνθηκε η Paramount ήταν και ο Κώστας Γαβράς. Ο ίδιος ο συγγραφέας του βιβλίου Μάριο Πούζο είδε θετικά αυτήν την πρόταση. Ο Γαβράς, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους, θα ήθελε πολύ να σκηνοθετήσει τον «Νονό» γιατί θεωρούσε (όπως θα έκανε αργότερα και ο Κόπολα) ότι είναι μια ιστορία για τον αμερικανικό καπιταλισμό, αλλά τελικά έκανε πίσω γιατί ένιωσε ότι δεν γνωρίζει καλά τις ιδιαιτερότητες της χώρας.

"The Godfather" Francis Ford Coppola, Marlon Brando, Al Pacino Paramount, 1972 ** I.V.

Ο Αλ Πατσίνο ακούει τις συμβουλές του Μπράντο και του σκηνοθέτη του.

Ο Κόπολα ήταν ένας νέος, φιλόδοξος κινηματογραφιστής που είχε ιδρύσει μια ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής, με σκοπό να κάνει αντιεμπορικά και τολμηρά φιλμ και όχι γκανγκστερικές ταινίες. Μέχρι τότε, αυτού του είδους οι παραγωγές χαρακτηρίζονταν από μονοεπίπεδα σενάρια, ρηχούς χαρακτήρες και εύπεπτες σκηνοθετικές μανιέρες. Στο μεταξύ, το βιβλίο στο οποίο θα βασιζόταν η ταινία σταμάτησε να το διαβάζει μετά τις πρώτες 50 σελίδες. Όπως εξομολογήθηκε ο ίδιος στον Πίτερ Μπαρτ –το στέλεχος της Paramount, που τον πρότεινε πρώτος για σκηνοθέτη–, ένιωσε σοκαρισμένος από την ωμή περιγραφή των ερωτικών σκηνών! Ο συμμέτοχος στην εταιρεία και στενός του φίλος, Τζορτζ Λούκας, κατάφερε να τον συνεφέρει: «Φράνσις, είμαστε άφραγκοι και χρωστάμε (από τις προηγούμενες ταινίες) 600.000 δολάρια στη Warner Bros. Τι έχεις να χάσεις;».

nonos2

Ο μαφιόζος Φράνκ Κοστέλο ήταν το role model του Πούζο. / Το αριστουργηματικό λεύκωμα του Στιβ Σαπίρο από τις εκδόσεις Taschen.

Οι παραγωγοί που είχαν στα χέρια τους τα δικαιώματα του βιβλίου γνώριζαν ασφαλώς την οικονομική κατάσταση του Κόπολα. Όπως γνώριζαν, άλλωστε, και ότι οι δύο προηγούμενες ταινίες του ήταν, εμπορικά, σκέτη καταστροφή∙ οπότε θα είχαν ένα λόγο παραπάνω για να επεμβαίνουν στη δουλειά του. Από την άλλη, ήξεραν ότι ήταν πετυχημένος σεναριογράφος και ότι είχε τη δυνατότητα να κάνει μια καλή ταινία με χαμηλό μπάτζετ (υπολόγιζαν αρχικά, γύρω στα 2,5 εκατομμύρια δολάρια). Το καλύτερο επιχείρημα υπέρ του Κόπολα, βέβαια, ήταν το… όνομά του. Εξαρχής, η ιδέα που είχε εισηγηθεί ο Μάριο Πούζο –και που ασμένως υιοθέτησε το τιμ της παραγωγής– ήταν να γίνει μια ταινία όχι γραμμένη και σκηνοθετημένη από τους φωστήρες γραφιάδες του Χόλιγουντ, αλλά από αληθινούς Ιταλοαμερικανούς που ξέρουν καλά την κουλτούρα της μεσογειακής χώρας. «Η ταινία θα πρέπει να αναδίδει τη μυρωδιά του σπαγγέτι», υπερθεμάτιζε ο διευθυντής παραγωγής της Paramount, Μπομπ Έβανς.

nonos3

Ο συγγραφέας του βιβλίου, Μάριο Πούζο και το ιδιόχειρο γράμμα που έστειλε στον Μπράντο:” Είσαι ο μόνος που μπορεί να παίξει τον Ντον Κορλεόνε”.

Οι δυο τους –Πούζο και Έβανς– ήταν εξάλλου οι δημιουργοί του «Νονού». Από τη μία, ο συγγραφέας αφιέρωσε τρία ολόκληρα χρόνια για να γράψει ένα best-seller βιβλίο. Από την άλλη, ο παραγωγός υποστήριξε την ιδέα, δίνοντάς του προκαταβολικά 12.500 δολάρια, βασιζόμενος σε ένα χειρόγραφο 50 σελίδων. Η επιτυχία της έκδοσης ήταν απρόσμενη, αλλά δεν σήμαινε απαραίτητα μια εξίσου επιτυχημένη κινηματογραφική απόδοση. Ο Έβανς απευθύνθηκε στον Αλ Ράντι για να κάνει την παραγωγή του φιλμ. Εκείνος, ένας ψηλός και αψύς Νεοϋορκέζος, είχε τη φήμη του καταφερτζή που έφτιαχνε καλές ταινίες με λίγα λεφτά. Έπρεπε όμως πρώτα να πάρει το Ο.Κ. από το μεγάλο αφεντικό, τον Τσάρλι Μπλούντορν, πρόεδρο της Gulf & Western – της οποίας η Paramount ήταν θυγατρική. Κανείς δεν ξέρει τι πραγματικά διημείφθη μεταξύ τους, μιας και οι φήμες ήθελαν τον πρόεδρο να σχετίζεται εταιρικά με τη Μαφία. Ο Ράντι από την πλευρά του άφησε να διαρρεύσει ότι του μίλησε έξω από τα δόντια και πήρε το ελεύθερο να δουλέψει όπως νόμιζε, αρκεί βέβαια το αφεντικό να ενέκρινε το σκηνοθέτη και το καστ.

Στην επόμενη σελίδα: «Πως ο Μάρλον Μπράντο έγινε ο Νονός»

1 2 3 4 5

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top