01_TomsThessaloniki(c)studiovd

Η ιστορική στοά του Παλαιού Ταχυδρομείου “κρύβεται” επί της οδού Τσιμισκή

Οι δύο αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν -σχεδόν από τα ερείπιά του- το χώρο στην ιστορική στοά του Παλαιού Ταχυδρομείου (Στοά Πελοσώφ), της οδού Τσιμισκή. Κι αν η εταιρεία που δημιούργησε ο Blake Mycoskie, εμπνεόμενος από τη λογική του επιχειρείν και του επιστρέφειν διά της φιλανθρωπίας, η Toms, αποτελεί παράδειγμα «δίκαιου» εμπορίου, η αποτύπωση της φιλοσοφίας της στο χώρο ήταν μια πρόκληση από μόνη της για τους FORMrelated.

Πόσω μάλλον όταν έχεις να συνομιλήσεις με ένα κτίριο που το επηρεάζει και η ιστορία του, όπως το Παλιό Ταχυδρομείο, αλλά και η σφραγίδα του αρχικού του δημιουργού, καθώς είναι ένας αρχιτέκτονας που άφησε εποχή με το έργο του, ο Ξενοφών Παιονίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων έχτισε και το Παπάφειο Oρφανοτροφείο.

Untitled-designA

“Ως αρχιτέκτονες, πάντα θέλαμε να διασχίσουμε τη μονίμως κλειδωμένη καγκελόπορτα”.

Η επιθυμία όμως της παρέμβασης ήταν ισχυρή, καθώς «ως αρχιτέκτονες, πάντα θέλαμε να διασχίσουμε τη μονίμως κλειδωμένη καγκελόπορτα», όπως λένε ομόφωνα. Προφανώς, το γεγονός ότι ως εταιρεία επικεντρώνονται στην αρχιτεκτονική, το σχεδιασμό, αλλά και την κατασκευή, στοιχεία που οδηγούν σε μια σχεδιαστική προσέγγιση που αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες του σκεπτικού, των υλικών, της κατασκευής και της συνεργασίας με τον πελάτη, οδήγησε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Διαβάστε ακόμα: Oscar Niemeyer, ο αρχιτέκτονας ενός καλύτερου κόσμου

Κι έτσι σήμερα ο πολυχώρος αυτός, με το καφέ και το κατάστημα, εντάσσεται πλέον στη Θεσσαλονίκη του 2016. Φαίνεται πως οι στοές ταιριάζουν στην FORMrelated, διότι ένα από τα έργα με τα οποία καταπιάνονται τώρα είναι η Στοά Δραγούμη, της οποίας τη μελέτη έκαναν με τους DCA Studio.

Η στοά για εμάς έγινε το κέντρο του μαγαζιού. Θέλαμε να κάνουμε το ιδιωτικό δημόσιο και οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν το κτίριο, καθώς ψωνίζουν ή πίνουν καφέ.
14_TomsThessaloniki(c)studiovd

“Η δοτική (giving) φιλοσοφία της εταιρείας μάς οδήγησε στην επανάχρηση των υλικών και την αποφυγή της σπατάλης για καινούργια”.

Πόσο επέδρασε στη δουλειά σας το ότι είχατε να διαχειριστείτε αρχιτεκτονικά ένα χώρο με συγκεκριμένη μορφή;

Ο αρχικός ενθουσιασμός μετατράπηκε γρήγορα σε ένα αίσθημα πρόκλησης και, στη συνέχεια, σε καθαρό άγχος. Ως αρχιτέκτονες, πάντα θέλαμε να διασχίσουμε τη μονίμως κλειδωμένη καγκελόπορτα, οπότε η προοπτική να επέμβουμε αρχιτεκτονικά σε ένα από τα πιο γνωστά και ιστορικά κτίρια της πόλης μας ήταν αρχικά κάτι το ασύλληπτο.
Έχοντας γεννηθεί και σπουδάσει και οι δύο εδώ, τρέφαμε μεγάλο πάθος για τα διατηρητέα κτίρια της πόλης, οπότε ήταν φυσικό επακόλουθο για εμάς να μην θέλουμε να υπερισχύει το interior, αλλά να βρούμε ένα concept στο οποίο θα εξελιχθεί όλη μας η ιδέα. Βρεθήκαμε μπροστά στο παλιό, το τώρα και το μέλλον, οπότε οποιαδήποτε παρέμβαση έπρεπε τουλάχιστον να σέβεται την ιστορία του κτιρίου και να αποτελεί μια συνέχεια του υφιστάμενου. Να νομίζεις ότι ήταν εκεί.

15_TomsThessaloniki(c)studiovd

“Χρησιμοποιήσαμε ό,τι βρήκαμε μέσα στους παρατημένους χώρους και θελήσαμε να τα εντάξουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνονται ως μια συνέχεια μέσα στο χώρο”.

Διευκολύνει το γεγονός ότι ο χώρος βρίσκεται σε στοά;

Η στοά για εμάς έγινε το κέντρο του μαγαζιού. Θέλαμε να κάνουμε το ιδιωτικό δημόσιο και –επιτέλους- οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν το ίδιο το κτίριο, καθώς ψωνίζουν ή πίνουν καφέ. Πιστεύουμε ότι μέρος της επιτυχίας του καταστήματος ευθύνεται στη στοά.
Οι στοές είναι ένας χώρος προστατευμένος από το θόρυβο της πόλης. Ο επισκέπτης μπορεί να βρίσκεται μέσα και ταυτόχρονα έξω και πιστεύουμε ότι όταν κάποιος τις ανακαλύψει, στη συνέχεια τις επιλέγει.
Θέλαμε, όμως, να δημιουργήσουμε και ένα μικροκλίμα που να έχει φυτά, δέντρα και δροσιά το καλοκαίρι. Να είναι μια όαση μέσα στο σφιχτό ιστό.

Διαβάστε ακόμα: Ο πριαπικός Πάμπλο Πικάσο και οι καταπληκτικές γυναίκες του

Ποια ήταν η κεντρική ιδέα πάνω στην οποία πατήσατε για να εξελιχθεί η δουλειά σας;

Υπήρχαν διάφοροι περιορισμοί, τόσο από την πλευρά του πελάτη, αλλά και από τη δική μας, δηλαδή τις σχεδιαστικές αρχές που θέλαμε να ακολουθήσουμε.
Από τη μεριά του πελάτη βασική του αρχή ήταν ότι κάποια στοιχεία σε σχέση με τις υφές και συνδυασμούς θα πρέπει να εναρμονίζονται μεταξύ τους, καθώς και με την αισθητική των TOMS.
Η δοτική (giving) φιλοσοφία της εταιρείας μάς οδήγησε στην επανάχρηση των υλικών και την αποφυγή της σπατάλης για καινούργια.
Χρησιμοποιήσαμε ό,τι βρήκαμε μέσα στους παρατημένους χώρους και στο υπόγειο και θελήσαμε να τα εντάξουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνονται ως μια συνέχεια μέσα στο χώρο, έτσι που ο διαχωρισμός καινούργιου και παλιού να είναι σχεδόν αδύνατος. Βασική σχεδιαστική μας αρχή ήταν ότι όλα αυτά θα πρέπει να τα φέρει ένας σκελετός που θα ήταν αναγνωρίσιμος. Ένα από τα πιο γνωστά στοιχεία της μακεδονίτικης αρχιτεκτονικής είναι ο τσατμάς. Πρόκειται ουσιαστικά για ξύλινους πήχεις όπου με άχυρα, κλαδιά και επίχρισμα φτιάχνονται οι τοίχοι. Έτσι κατασκευάζουμε έναν οριζόντιο και κατακόρυφο κάνναβο από ξύλινες διατομές που άλλοτε είναι εμφανής, άλλοτε γίνεται λειτουργικό στοιχείο για να φτιαχτούν οι ραφιέρες και άλλοτε κρύβεται, ώστε να στηρίξει τις επενδύσεις.

Untitled-design1A

“Θέλαμε να κάνουμε το ιδιωτικό δημόσιο και –επιτέλους- οι επισκέπτες να μπορούν να θαυμάσουν το ίδιο το κτίριο, καθώς ψωνίζουν ή πίνουν καφέ.”

Πώς διαχειριστήκατε το φως, με δεδομένο ότι το κατάστημα βρίσκεται σε στοά;

Η γυάλινη οροφή στο αίθριο, λόγω του ύψους και της διαφάνειας δίνει έναν επιβλητικό φωτισμό στο χώρο. Τα custom φωτιστικά από τους «157.173 designers» σχεδιάστηκαν για να ταιριάζουν και με το χαρακτήρα του κτιρίου (με τη χρήση του μετάλλου), αλλά και με το ύφος της Toms. Επιπλέον, στην κύρια είσοδο από το δρόμο θελήσαμε να κάνουμε κάτι που θα προσελκύσει τον επισκέπτη, προσκαλώντας τον να μπει και να ανακαλύψει το εσωτερικό.

Διαβάστε ακόμα: Αθήνα, ανοχύρωτη πόλη.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε;

Ήταν το πάντρεμα της Toms με το διατηρητέο κτίριο. Το όραμά μας ήταν να εναρμονίζεται με την αισθητική της εταιρείας, αλλά και με την ιστορία του κτιρίου.

Προσπαθήσαμε να αναδείξουμε την ιστορία του κτιρίου, χρησιμοποιώντας το παλιό δάπεδο που σάπιζε στο υπόγειο για να ντύσουμε τους τοίχους.

Τι είδους σχέση θέλατε να δημιουργηθεί μεταξύ χώρου και επισκεπτών μέσα από την προσέγγισή σας;

Η λογική δεν ήταν να φτιάξουμε ένα καφέ, αλλά ένα third place, το οποίο δεν είναι ούτε το σπίτι ούτε το γραφείο, αλλά ένας χώρος που τον απολαμβάνεις. Έτσι, ακόμα και ο φωτισμός είναι ζεστός, για να θυμίζει την άνεση του σπιτιού. Προσπαθήσαμε επίσης να αναδείξουμε την ιστορία του κτιρίου, χρησιμοποιώντας το παλιό δάπεδο που σάπιζε στο υπόγειο για να ντύσουμε τους τοίχους, οι πόρτες επαναχρησιμοποιήθηκαν, τα κουφώματα επισκευάστηκαν και τα παλιά επιχρίσματα και τα τούβλα εμφανίστηκαν. Παράλληλα, τα παλιά έπιπλα, τα όποια βρήκαμε στο κτίριο, επιδιορθώθηκαν και, με αυτόν τον τρόπο, ο επισκέπτης αναγνωρίζει στοιχεία του κτιρίου που είχαν ξεχαστεί.

06_TomsThessaloniki(c)studiovd

“Η λογική δεν ήταν να φτιάξουμε ένα καφέ, αλλά ένα third place, το οποίο δεν είναι ούτε το σπίτι ούτε το γραφείο, αλλά ένας χώρος που τον απολαμβάνεις”.

Πώς διαμορφώνεται η σημερινή Θεσσαλονίκη αρχιτεκτονικά;

Υπάρχει μια στασιμότητα στην πόλη. Αντίθετα, υπάρχει μεγάλη κινητικότητα σε σχέση με το interior, όπου το επίπεδο έχει ανέβει σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με μεγάλο κτιριακό απόθεμα. Όμως, τα περισσότερα κτίρια δυστυχώς μένουν ανεκμετάλλευτα και δίνουν την αίσθηση της εγκατάλειψης.

Διαβάστε ακόμα: Οι τέσσερις «θεές» που εξάγουν ελληνικά deli προϊόντα!

Ως αρχιτέκτονες, πείτε μας μερικές γωνιές που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τον επισκέπτη της πόλης και είναι σχετικά άγνωστες.

Το πιο δύσκολο για τον επισκέπτη είναι να αντιληφθεί την πολυπολιτισμικότητα της πόλης, ώστε να μπορέσει και να εκτιμήσει και την ιστορία της αλλά και τους ανθρώπους της. Το να περπατήσει κάποιος στα στενά της Άνω Πόλης και να κατηφορίσει προς το κέντρο, να μπει στη Ροτόντα, όπου πλέον ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναστήλωσης, τα ανάκτορα του Γαλερίου, την Αρχαία Αγορά και το Αλατζά Ιμαρέτ… Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που μπορεί να αποκαλύψει στον επισκέπτη κομμάτια της ίδιας της Ιστορίας.
Αγαπημένη περιοχή για εξερεύνηση είναι τα Φράγκικα. Ακόμα και τώρα έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε μια άλλη εποχή. Ο πιο όμορφος δρόμος στην πόλη για εμάς είναι η Εδέσσης και ελπίζουμε κάποια στιγμή τα κτίρια να αποκτήσουν και πάλι ζωή και να αναδειχτούν.
Φυσικά, δεν γίνεται να επισκεφθεί κάποιος τη Θεσσαλονίκη και να μην περπατήσει στην Παραλία! Και ιδανικότερη ώρα είναι το ηλιοβασίλεμα.

09_TomsThessaloniki(c)studiovd

“Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με μεγάλο κτιριακό απόθεμα. Όμως, τα περισσότερα κτίρια δυστυχώς μένουν ανεκμετάλλευτα”.

 

//To κατάστημα “Toms Flagship Store” βρίσκεται στην οδό Τσιμισκή 22, στη Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 234222.

 

Διαβάστε ακόμα: Νατάσσα Λιανού-Ερμής Χαλβατζής – Από τη Ζάχα Χαντίντ στη διεθνή σκηνή.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top