«Αν τα τοποθετήσεις έτσι, δηλαδή το ‘‘Νανούρισμα’’ στη μέση και τους δυο πίνακες με τα ηλιοτρόπια δεξιά κι αριστερά, θα σχηματιστεί κάτι σαν τρίπτυχο. Και οι κίτρινοι και πορτοκαλί τόνοι του κεφαλιού παίρνουν περισότερη λάμψη απ’ τη γειτνίαση των κίτρινων φύλων». (Αριστερά: «Sunflowers», London version. Στη μέση: «La Berceuse –Augustine Roulin–», Otterlo version, 1988. Δεξιά: «Sunflowers», Munich version).

25 του Μάη 1889

[…] Δόσε στον Γκωγκέν, αν θέλει να το δεχτεί, ένα αντίγραφο του Νανουρίσματος, που δεν τόχα βάλει σε τελάρο, καθώς και στον Μπερνάρ, σαν δείγμα φιλίας. Μα αν ο Γκωγκέν θέλει ηλιοτρόπια, είναι απόλυτα σωστό να σου δόσει σ’ αντάλλαγμα κάτι που να σ’ αρέσει.

Ο Γκωγκέν αγάπησε τα ηλιοτρόπια αργότερα, αφού τα έβλεπε πολύν καιρό.

Πρέπει ακόμα να ξέρεις, πως αν τα τοποθετήσεις έτσι, δηλαδή το Νανούρισμα στη μέση και τους δυο πίνακες με τα ηλιοτρόπια δεξιά κι αριστερά, θα σχηματιστεί κάτι σαν τρίπτυχο. Και οι κίτρινοι και πορτοκαλί τόνοι του κεφαλιού παίρνουν περισότερη λάμψη απ’ τη γειτνίαση των κίτρινων φύλων. […]

 

// Αποσπάσματα από το βιβλίο «Βαν Γκογκ, Γράμματα στον αδελφό του Θεόδωρο» και το κεφάλαιο «Αρλ (Φλεβάρης 1888 – Μάης 1889», σελ. 153 – 272). Μετάφραση: Σ. Σκιαδαρέσης. Εκδόσεις Γκοβόστη, πρώτη έκδοση 1952.

 Σημ.: Τα αποσπάσματα παρατίθενται σε μονοτονικό σύστημα –σε πολυτονικό στην έκδοση. Έχει διατηρηθεί η ορθογραφία του βιβλίου. «Οι ορθογραφικές ιδιαιτερότητες καθρεφτίζουν τις πρωτοποριακές απόψεις και τις ανησυχίες του Κώστα Γκοβόστη, ενός από τους πιο φωτισμένους εκδότες που εμφανίστηκαν στην πνευματική ζωή του τόπου», διαβάζουμε στο β’ εσώφυλλο του βιβλίου.

 

Διαβάστε ακόμα: Η ταφή ενός Συμβόλου του αγαθού, ενός πολίτη της Ουτοπίας.

1 2 3

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top