Ο Βασίλης, φίλος και λάτρης της ιταλικής κουζίνας, βρέθηκε πρόσφατα στο Λονδίνο, από όπου μου έστειλε πριν μερικές μέρες μήνυμα: «Ρε συ, έχεις πάρει χαμπάρι τι έχει γίνει στο Λονδίνο; Η Heinz κυκλοφόρησε Carbonara σε κονσέρβα και, όπως αντιλαμβάνεσαι, οι Ιταλοί είναι έξαλλοι, έχει γίνει χαμός εδώ!».
Το έψαξα λίγο και, όντως, ήταν αλήθεια, η αμερικανική πολυεθνική πριν μερικούς μήνες κυκλοφόρησε την ‘Heinz Spaghetti Carbonara – Pasta in a creamy sauce with pancetta’, η οποία μάλιστα δηλώνει πως το προϊόν της είναι χαμηλό σε λιπαρά και σάκχαρα και απευθύνεται στην Generation Z… Απαίτηση της κοινωνίας, σημάδι των καιρών ή ένα ακόμη γαστρονομικό ανοσιούργημα; Μετά βεβαιότητος θα επιλέξω το τελευταίο.
Αν παρακολουθήσατε την πιο πρόσφατη, φετινή ποδοσφαιρική διοργάνωση του Euro, τότε μπορεί να είδατε τους Αλβανούς οπαδούς να «πειράζουν» τους αντίστοιχους της Ιταλίας, σπάζοντας μπροστά τους άβραστα σπαγγέτι, πριν την αναμέτρηση των ομάδων τους.
Αν σκρολάρετε πάλι στο Tik Tok είναι βέβαιο πως θα έχει περάσει από το feed σας ο λογαριασμός των Emiliano και Matteo, των δύο Ιταλών με τις άπαιχτες γκριμάτσες που τρελαίνονται εμπρός σε αντίστοιχα, βέβηλα εγκλήματα των απανταχού διαδικτυακών σεφ με τη γαστρονομική παράδοση της χώρας τους. Έχουν μήπως οι Ιταλοί πάρει τις συνταγές τους τόσο πολύ στα σοβαρά ή μήπως απλώς προσπαθούν να διαφυλάξουν της ουσία της μαγειρικής της γείτονος; Και σε αυτήν την ερώτηση θα επιλέξω την τελευταία απάντηση.
Διότι, περί αυτού πρόκειται. Ίσως η πιο διάσημη ιταλική συνταγή με ζυμαρικά στον κόσμο, η Carbonara, η οποία διαθέτει και παγκόσμια ημέρα (6 Απριλίου) και παρ’όλα αυτά κατακρεουργείται ήδη εδώ και δεκαετίες –και στη χώρα μας-, ενώ είναι τόσο απλή, με πέντε μόλις συστατικά, με την έτοιμη «έκδοσή» της σε κονσέρβα προσβάλει τόσο την ίδια τη γαστρονομική κουλτούρα των Ιταλών, όσο και τη γενιά στην οποία καθ’ομολογία απευθύνεται.
Διότι, ας μη γελιόμαστε, η επαφή μας με το ποιοτικό φαγητό είναι πιο άμεση, από κάθε άλλη εποχή. Εξαιρετικά εστιατόρια ξεπηδούν σχεδόν κάθε βδομάδα σε κάθε πόλη, προσφέροντας γαστρονομικές εμπειρίες που πριν δέκα-είκοσι χρόνια μπορεί να απευθύνονταν μόνο σε πολύ λίγους.
Επιπροσθέτως, με την κατακόρυφη άνοδο όλων των πλατφόρμων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο καθένας μπορεί να φτιάξει στο σπίτι του το παραμικρό. Το καλό και ποιοτικό φαγητό έχει πλέον εκδημοκρατιστεί σε τέτοιο βαθμό, που η κίνηση της εν λόγω εταιρείας μοιάζει εντελώς παράλογη και ανούσια.
Μαντέψτε όμως• όταν επιχείρησα να παραγγείλω την κονσέρβα ονλάιν, σε μια προσπάθεια να καταλάβω τι ακριβώς είχε στο μυαλό της η αμερικανική πολυεθνική… διαπίστωσα πως αυτή είχε ξεπουλήσει! Είχε άραγε τόσο μεγάλη ζήτηση ή μήπως η εταιρεία αποφάσισε να διακόψει πρόωρα την παραγωγή της; Σε κάθε περίπτωση, διέτρεξα στα συστατικά της, σε μια ελπίδα να βρω όσο γίνεται περισσότερα από τα αυθεντικά υλικά της πρωτότυπης συνταγής.
45% περιεκτικότητα σε ζυμαρικά από σιμιγδάλι σκληρού σίτου, 1% πανσέτα (όχι γκουαντσιάλε), μπαχαρικά, σκόνη αποβουτυρωμένου γάλακτος, μείγμα τυριού σε σκόνη, ζάχαρη, καπνιστό ηλιέλαιο και κραμβέλαιο, φυσικό άρωμα σκόρδου (wtf?), αποξηραμένος μαϊντανός, μαύρο πιπέρι και ένας σωρός από λοιπά συντηρητικά και χημικές ουσίες, μεταξύ αυτών, μαλτοδεξτρίνη, δεξτρόζη, κιτρικό και ασκορβικό νάτριο, διάφοροι σταθεροποιητές και αντιοξειδωτικά. Σας φθάνουν αυτά; Το όλο κόνσεπτ της σχετικά γρήγορης παρασκευής μιας πάστα με φρέσκα και ποιοτικά υλικά έχει «πάει περίπατο».
Στην ίδια σειρά, φιγουράρουν παρόμοιες κονσέρβες: Σπαγγέτι με λουκάνικα Richmond, ραβιόλι με μοσχάρι σε σάλτσα τομάτας, Mac ‘n’ Cheese και σπαγγέτι Bolognese και βέβαια, σπαγγέτι hoops σε σάλτσα τομάτας, μια δημιουργία που έκανε γνωστή την εταιρεία Campbell Soup Company, εν έτει 1965!
Οι έτοιμες μερίδες ζυμαρικών σε κονσέρβα, άλλωστε, δεν είναι καινούριο φρούτο. Η εν λόγω εταιρεία (Campbell Soup Company) πρωτο-εμπορευματοποίησε τα έτοιμα και με διάρκεια ζωής στο ράφι γεύματα τη δεκαετία του ’30, χτυπώντας κορυφή το 1965 με τα SpaghettiOs της, μια κονσέρβα με ζυμαρικά σε σχήμα δαχτυλιδιού και σάλτσα τομάτας που διαφήμιζε πως ήταν «σπαγγέτι που δε σε έκαναν χάλια», αφού μπορούσες να τα καταναλώσεις με κουτάλι. Παρήχησαν μάλιστα και το κλασικό ‘’Uh-oh, I’m falling in love again’’ του Jimmie Rodgers, για τη δημιουργία του διαφημιστικού τους σποτ που ξετρέλαινε εκείνη την εποχή τους πιτσιρικάδες. Αν σας φαίνεται αρκετά κριντζ, δεν έχετε άδικο.
Τα έτοιμα γεύματα σε κονσέρβα από μια σύγχρονη εταιρεία παραγωγής επεξεργασμένων τροφών εμφανίζονται σήμερα τόσο παρωχημένα, όσο πιθανότατα ο στιγμιαίος καφές, σε κοινωνίες που ζουν το θαύμα της εποχής του Τρίτου Κύματος καφέ ή όσο τα ποτά σε σκόνη.
Επιπροσθέτως, ναι, οι Ιταλοί δικαίως είναι έξαλλοι. Ετούτα τα βδελύγματα βιάζουν τις συνταγές που ανέδειξαν την γαστρονομική τους κουλτούρα, φθάνοντάς την στην κορυφή των προτιμήσεων όλου του κόσμου, όλα αυτά σε μια εποχή με άμεση και εύκολη πρόσβαση σε πρώτες ύλες. Διότι, ακόμη και το γκουαντσιάλε, που μέχρι πριν από μερικά χρόνια το βρίσκαμε δύσκολα και αναγκαζόμασταν να χρησιμοποιήσουμε μπέικον ως αντικατάστασή του για την παρασκευή της Carbonara, πλέον είναι διαθέσιμο σε τόσα και τόσα σημεία.
Η επωδός επαγγελματιών και ερασιτεχνών σεφ για τη μη-χρήση κρέμας γάλακτος, αλλά αυγού, για την παρασκευή της κρεμώδους υφής της Carbonara έχει γίνει πλέον μάντρα στο στόμα κάθε μάγειρα που σέβεται τον εαυτό του.
Ιταλοί χρήστες στα σόσιαλ μίντια αντέδρασαν με οργή στο εν λόγω λανσάρισμα της εταιρείας, κάποιοι το παρομοίασαν με «γατογροφή», ενώ κάποιοι άλλοι, απλώς με μια «παρωδία της κλασικής ιταλικής συνταγής».
Η Pasta alla Carbonara κυκλοφορεί σε κονσέρβα των 400 γραμμαρίων, προορίζεται για δύο μερίδες και πωλείται στα σουπερμάρκετ προς δύο βρετανικές λίρες. Λέτε να έρθει και προς τα μέρη μας;
Διαβάστε ακόμα: Συνταγή για την πιο εύκολη μακαρονάδα -όλα σε ένα σκεύος!