Imeres_Gastronomias_1067 (1)

Με κεντρικό σύνθημα «A spoonful of inspiration», διοργανώσαμε λοιπόν για πρώτη φορά πέρυσι στην Ελλάδα ένα διεθνή θεσμό αφιερωμένο στο σινεμά της γεύσης.

– Ποιος είναι ο σκοπός του φεστιβάλ;

Η τροφή αλλιώς. Η τέχνη καταφέρνει με ένα διεισδυτικό τρόπο να αφηγείται κοινούς προβληματισμούς ανθρώπων από διαφορετικούς τόπους, ιδιαίτερα σε μια εποχή που το σύγχρονο διατροφικό μας μοντέλο αποτελεί κυρίαρχο θέμα επαναπροσέγγισης. Οι «Ημέρες Γαστρονομίας» αποτελούν μια θεσμική διοργάνωση για τον Πολιτισμό της Γαστρονομίας, συνεπώς το Διεθνές Φεστιβάλ Γαστρονομικού Κινηματογράφου Αθήνας αποτέλεσε τον επόμενο σταθμό μιας φυσικής για εμάς εξέλιξης. Με κεντρικό σύνθημα «A spoonful of inspiration», διοργανώσαμε λοιπόν για πρώτη φορά πέρυσι στην Ελλάδα ένα διεθνή θεσμό αφιερωμένο στο σινεμά της γεύσης.
Στόχος μας να αξιοποιήσουμε ένα δυναμικό αφηγηματικό μέσο προσέγγισης της τροφής, μέσα από την προβολή της ετήσιας συγκομιδής εμπνευσμένων ιστοριών από όλο τον κόσμο και την Ελλάδα. Στην πορεία διαπιστώσαμε πως ο πλούτος της θεματολογίας που δύναται να προσφέρει η γεύση και η τροφή είναι αστείρευτος και, αν συνοδευτεί με τη συναρπαστική δεξαμενή δημιουργικότητας και έμπνευσης της σύγχρονης κινηματογραφίας στην Ελλάδα, θα έχουμε για πρώτη φορά μια μοναδική ευκαιρία να παρουσιάσουμε σε διεθνές επίπεδο ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του σύγχρονου γαστρονομικού μας πολιτισμού.

Σκηνή από το animated short film "The voices of silence" της Πάμελα-Παναγιώτας Σταθοπούλου που θα προβληθεί στο φετινό πρόγραμμα του AICFF.

Σκηνή από το animated short film “The voices of silence” της Πάμελα-Παναγιώτας Στεφανοπούλου που θα προβληθεί στο φετινό πρόγραμμα του AICFF.

– Πώς θα χαρακτηρίζατε την περσινή εμπειρία; Υπήρχαν κάποια πράγματα που θα αλλάξετε ή θα βελτιώσετε στη φετινή διοργάνωση;

Οι Ημέρες Γαστρονομίας και το Διεθνές Φεστιβάλ Γαστρονομικού Κινηματογράφου Αθήνας αποτελούν μια ανοικτή και πολυσυλλεκτική πλατφόρμα συνάντησης των σύγχρονων κοινοτήτων της γεύσης. Μια διοργάνωση που εξελίσσεται και αναπτύσσεται όπως ένας ζωντανός οργανισμός, αποκτώντας τη δική του εξελικτική δυναμική. Κάθε χρόνο, η οικογένεια των Ημερών Γαστρονομίας διευρύνεται μέσα από την ενεργή συμμετοχή στις εκδηλώσεις του φεστιβάλ συναρπαστικών ανθρώπων και φορέων της γαστρονομίας και του πολιτισμού. Η εμπειρία των συνεργατών, των συμμετεχόντων και των επισκεπτών είναι ιδιαίτερα σημαντική για εμάς και κάθε χρόνο προσπαθούμε να βελτιώνουμε την προσδοκώμενη εμπειρία, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ένα συγκερασμό δημιουργικών προτάσεων που αποτελούν και τη μαγιά για την επόμενη διοργάνωση.
Θέλουμε η επίγευση της εμπειρίας να έχει διάρκεια και η διάρκεια απαιτεί συνεχή φροντίδα, αλλά και εξωστρέφεια. Στο πνεύμα αυτό εντάσσεται το πρόγραμμα «Hors d’ oeuvre» του AICFF, στο οποίο προβάλλονται μικρού μήκους έργα. Ενισχύουμε την ανάδειξη τοπικών περιοχών, μέσω των προβολών που εντάσσονται στο πρόγραμμα του Τιμώμενου Προορισμού. Παράλληλα, διευρύνουμε τις δυνατότητες διεθνούς ανάδειξης, ιδιαίτερα για τους νέους δημιουργούς, αναπτύσσοντας γόνιμες συνεργασίες με άλλα διεθνή φεστιβάλ από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Imeres_Gastronomias_zax

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ευχάριστη συλλογική διάθεση που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ αποτελεί, από την πλευρά της δικής μου οπτικής, ένα είδος τελετουργίας της γεύσης, η οποία μπορεί να παρομοιαστεί ως η αδημονούσα διάθεση ενός μικρού παιδιού μπροστά σε ένα ανοικτό βάζο σοκολάτας.

– Ποια ήταν τα σχόλια του κοινού;

Το κοινό των Ημερών Γαστρονομίας και του AICFF ως επί το πλείστον αποτελείται από food lovers και σινεφίλ, συνεπώς μπορείτε να φανταστείτε την ατμόσφαιρα που δημιουργεί στο φεστιβάλ μας ο δημιουργικός αυτός συγκερασμός επισκεπτών, ο οποίος μας παρασύρει κάθε χρονιά σε νέες περιοχές εξερεύνησης της γεύσης και διεύρυνσης της εμπειρίας. Ένα συναρπαστικό λοιπόν κοινό που συμμετέχει ενεργά σε όλες μας τις εκδηλώσεις, τις προβολές και τις συζητήσεις, που απολαμβάνουν τις πρωτότυπες γαστριμαργικές δημιουργίες των chefs μας στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων και μας κατακλύζουν με προτάσεις, ιδέες, αλλά και σημεία βελτίωσης.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η ευχάριστη συλλογική διάθεση που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ αποτελεί, από την πλευρά της δικής μου οπτικής, ένα είδος τελετουργίας της γεύσης, η οποία μπορεί να παρομοιαστεί ως η αδημονούσα διάθεση ενός μικρού παιδιού μπροστά σε ένα ανοικτό βάζο σοκολάτας.

Αντί για ποπκόρν, ένας σινεφίλ έχει την ευκαιρία να συνδυάσει την κινηματογραφική του απόλαυση με συναρπαστικές γεύσεις με την υπογραφή σημαντικών chefs.

– Υπήρχαν πολλές συμμετοχές; Τι πρόβλεψη υπάρχει για τις φετινές συμμετοχές;

Πέρυσι παρουσιάσαμε ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών από μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, animation και experimental από διάφορες χώρες, όπως: Ελλάδα, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Χόνγκ Κόνγκ. Καθώς η πρόσκληση υποβολής είναι ακόμη ανοικτή, αναμένουμε να ξεπεράσουμε φέτος τις 30 συμμετοχές από όλο τον κόσμο.

Πιάτο από τις περσινές εκδηλώσεις.

Τον Μάιο παρουσιάζουμε μέσα από το μεγεθυντικό φακό της κινηματογραφικής δημιουργίας την παγκόσμια και επίκαιρη περισσότερο από ποτέ συζήτηση για ένα sustainable food culture, αλλά και την ανάγκη επιστροφής σε έναν πιο αυθεντικό τρόπο ζωής.

– Τι διαφορετικό θα έχει αυτήν τη χρονιά το Φεστιβάλ;

Τη βάση της συνταγής που σε κερδίζει δεν την αλλάζεις, αλλά την ανανεώνεις και την εμπλουτίζεις. Στη φετινή μας διοργάνωση αναδεικνύουμε τη διαφορετικότητα της προσέγγισης πάνω σε μια κοινή προβληματική για την τροφή, η οποία ενοποιεί κατά έναν τρόπο συνεκτικό το πρόγραμμα των προβολών του AICFF, αλλά και των παράλληλων εκδηλώσεων που σχεδιάζουμε. Τα πιρούνια σε θέση μάχης δηλαδή. Τον Μάιο παρουσιάζουμε μέσα από το μεγεθυντικό φακό της κινηματογραφικής δημιουργίας την παγκόσμια και επίκαιρη περισσότερο από ποτέ συζήτηση για ένα sustainable food culture, αλλά και την ανάγκη επιστροφής σε έναν πιο αυθεντικό τρόπο ζωής.
Έχουμε λοιπόν τη χαρά να υποδεχόμαστε φέτος, στο πλαίσιο του AICFF Feature Artists, ένα σημαντικό αφιέρωμα στο αναδρομικό έργο της δημιουργικής κολεκτίβας ακτιβιστών, chefs και κινηματογραφιστών του Perennial Plate από τις ΗΠΑ, οι οποίοι ταξιδεύουν σε διάφορες περιοχές του πλανήτη καταγράφοντας εμπνευσμένες ιστορίες για τη γεύση και τη διατροφή. Παράλληλα, θα έχουμε και ενδιαφέρουσες ιστορίες από την Πελοπόννησο, καθώς όπως γνωρίζετε αποτελεί το φετινό τιμώμενο γαστρονομικό μας προορισμό.

– Τι θα λέγετε σε κάποιον ώστε να τον παροτρύνετε να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ;

Απευθυνόμενος σε έναν δημιουργό, η τροφή αποτελεί ένα συναρπαστικό πεδίο έμπνευσης, αλλά και μια σημαντική ευκαιρία ανάδειξης των νέων κινηματογραφιστών, καθώς παρουσιάζονται πρόσθετες δυνατότητες υποστήριξης ειδικά σε μια εποχή περιορισμένων πόρων χρηματοδότησης. Σε έναν σινεφίλ, θα έλεγα πως στο AICFF έχει τη μοναδική ευκαιρία να «γευτεί» στην κυριολεξία έργα της μεγάλης οθόνης. Αντί για ποπκόρν, έχει την ευκαιρία να συνδυάσει την κινηματογραφική του απόλαυση με συναρπαστικές γεύσεις με την υπογραφή σημαντικών chefs. Σε έναν food lover, λίγες ημέρες αναμονής ακόμη για τη μαγιάτικη συνάντηση μας!

Imeres_Gastronomias_1197

Η σχέση του σινεμά με την μαγειρική τέχνη και τη γαστρονομία είναι διαχρονική και αμφίδρομη. Τι καλύτερο, άλλωστε, από ένα δείπνο μετά από μια επίσκεψη σε σινεμά;

– Πώς συνδυάζεται το σινεμά με τη γαστρονομία; Τι μπορεί να προσφέρει το σινεμά στη γαστρονομία και η γαστρονομία στο σινεμά;

Το σινεμά γεννήθηκε κατά κυριολεξία στη γεύση. Οι πρώτες δημόσιες προβολές κινηματογραφικών έργων στον κόσμο πραγματοποιήθηκαν σε ένα χώρο γεύσης και πολιτισμού, το ιστορικό «Le Grand Café» του Παρισιού στα τέλη του 19ου αι. Στον ίδιο χώρο προβλήθηκε το 1895 και ένα από τα 10 ιστορικά πρώτα μικρού μήκους φιλμ των πατέρων του σινεμά αδελφών Lumiere, και έχει ως θέμα του την αναπαράσταση της αρχέγονης σχέσης του ανθρώπου με την τροφή. Τέχνη, συνταγή, σενάριο, πρώτη ύλη, πλοκή, δημιουργική εκτέλεση, παρουσίαση και απόλαυση. Η σχέση του σινεμά με την μαγειρική τέχνη και τη γαστρονομία είναι διαχρονική και αμφίδρομη. Τι καλύτερο, άλλωστε, από ένα δείπνο μετά από μια επίσκεψη σε σινεμά;

Δεν διαχειριζόμαστε απλώς υλικά τροφής προς κατανάλωση, αλλά αρχέτυπα γαστρονομικά σύμβολα, τα οποία αποτελούν τους ορίζοντες της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

– Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι καλύτερες σχετικές ταινίες στον κινηματογράφο;

Όλα ξεκινούν από τις γαστριμαργικές αιχμηρές φάρσες του μύστη του είδους Bunuel και το αλχημιστικό σύμπαν του Peter Greenaway, για να περάσουμε στην κινηματογραφική αφήγηση της ομορφιάς των ανθρώπων της γεύσης και τις εθνικές κουζίνες με κλασικά πλέον έργα όπως το «Julie & Julia», το «Tamporo», το «Δείπνο της Μπαμπέτ», το «Soul Kitchen» του Fatih Akin κ.ά. που απολαμβάνω ιδιαίτερα, αλλά και πρόσφατες, περισσότερο πολυπολιτισμικές, όπως την ταινία «Chef» του Jon Favreau, την οποία θα προβάλουμε φέτος στο AICFF.
Τα τελευταία χρόνια, με συναρπάζουν επίσης οι πολύ όμορφες ανθρωπολογικές ιστορίες και ντοκιμαντέρ για την πολιτιστική διάσταση της γεύσης, όπως το «Food for Love» της Μαριάννας Οικονόμου που προβάλλαμε πέρυσι, η Dinner Opera που διαδραματίζεται στην ταινία «El Somni» του FrancAleu και εξιστορεί τη διαλεκτική σχέση γαστρονομίας και μουσικής, αλλά και έργα για τα παγκόσμια κινήματα της τροφής, όπως το «Slow food story» του Stefano Sardo, το οποίο θα προβάλουμε φέτος. Και, φυσικά, Ρατατούη! Πάντα μου φτιάχνει το κέφι αυτός ο δαιμόνιος μικρούλης chef όσες φορές κι αν τον δω.

– Ποιο θα ήταν το «πρωταγωνιστικό» υλικό, αν κάνατε εσείς μια ταινία;

Η ομορφιά ενός ελληνικού τοπίου σε ένα πιάτο. Από αυτήν την εικόνα, ως πρώτη ύλη αλλά και ως ιδέα και διατύπωση μιας πρότασης, με ένα αρχικό μονοπλάνο αυθεντικότητας, θα ξεκινούσα μια ιστορία, για να αφηγηθώ την ομορφιά της γεύσης, όπως τη θέλω και όπως το DNA της την προορίζει να είναι. Γιατί σε αυτή έχει εντυπωθεί η ιστορία ενός μακραίωνου πολιτισμού. Και γιατί δεν διαχειριζόμαστε απλώς υλικά τροφής προς κατανάλωση, αλλά αρχέτυπα γαστρονομικά σύμβολα, τα οποία αποτελούν τους ορίζοντες της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και η αλλοίωση τους είναι αλλοίωση της ομορφιάς που δανειστήκαμε. Την ομορφιά ενός τοπίου σε ένα πιάτο λοιπόν. Γιατί δεν είναι, όπως κάποτε μας έγνεψε με νόημα και ο Ελύτης, παρά η αντίληψη για τη διάταξη των υλικών που διαφέρει.

//Οι Ημέρες Γαστρονομίας και το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Γαστρονομικού Κινηματογράφου Αθήνας θα πραγματοποιηθούν στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 στις 22 με 24 Μαΐου.

 

Διαβάστε ακόμα: To Μανιφέστο ενός Γευστικού Διαφθορέα.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top