Αλέξανδρος Ωνάσης: η ζωή που δεν έζησε. Στον καρπό του διακρίνεται το ρολόι Breitling Navitimer. Το αγαπημένο ρολόι των πιλότων διαχρονικά.

Να ήταν η παράπλευρη απώλεια σε έναν επιχειρηματικό πόλεμο που μαινόταν με τον πατέρα του στον κέντρο της προσοχής; Να ήταν η γνωστή «κατάρα» που ακολούθησε τον οικογενειακό οίκο; Μήπως, τελικά, να ήταν μια άτυχη στιγμή από εκείνες που κόβουν ακαριαία το νήμα της ζωής;

Ο Αλέξανδρος Ωνάσης, γιος του εφοπλιστή και larger than life Κροίσου, Αριστοτέλη Ωνάση, ήταν ένας πρίγκιπας με μια μοιραία σκιά πάνω από το κεφάλι του. Οι δύο τους δεν κατάφεραν να περπατήσουν μαζί. Οι αγάπες και οι τσακωμοί τους είχαν κοντό φιτίλι. Η μοίρα, κάποιες φορές, αλλιώς ορίζει τα πράγματα.

Αν και έχουν περάσει 50 χρόνια, ακόμη και σήμερα υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν πως δεν ήταν ένα τραγικό δυστύχημα αυτό που συνέβη στον αγαπημένο γιο του Ωνάση.

Ο Αλέξανδρος έφυγε από τη στιγμή σε ηλικία 25 ετών. Αδόκητος θάνατος, αδοκίμαστος πόνος. Ήταν 23 Ιανουαρίου 1973 όταν το προσωπικό του αμφίβιο αεροπλάνο Piaggio P.136L-2 , στο οποίο επέβαινε, συνετρίβη στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ελληνικού στην Αθήνα. Είχε μόλις απογειωθεί από τη βάση του (οι πληροφορίες δηλώνουν πως είχαν περάσει μόλις 54 δευτερόλεπτα από την απογείωση), αλλά δεν έμελλε να κάνει μακρινό ταξίδι. Εκείνη ήταν η μοιραία πτήση του.

Η σχέση του με τον πατέρα του ήταν πάντα περίεργη.

Αν και έχουν περάσει 50 χρόνια από τότε, ακόμη και σήμερα υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν πως δεν ήταν ένα τραγικό δυστύχημα αυτό που συνέβη στον αγαπημένο γιο του Ωνάση. Ότι δεν ήταν η λάθος διασύνδεση των πηδαλίων η αιτία της πτώσης του αεροπλάνου, αλλά δολιοφθορά από αντιπάλους του πατέρα του. Αν και ο Αλέξανδρος Ωνάσης αμέσως ξεκίνησε ενδελεχή έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος. Μάλιστα, είχε βγάλει ανακοίνωση πως έδινε αμοιβή ένα εκατομμυρίο δολάρια σε όποιον του έφερνε στοιχεία για το πώς και το γιατί.

Ποτέ δεν εμφανίστηκε αφρόντιστος, καθώς ο πατέρας του του είχε διδάξει πως ένα από τα βασικά που πρέπει να προσέχει ένας άντρας είναι η εμφάνισή του.

Πέραν αυτού του θρίλερ που ποτέ δεν έφτασε στο σημείο της κάθαρσης, το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Αλέξανδρος, που προοριζόταν να γίνει ο διάδοχος του πατρός, εξεμέτρησε το ζειν του πολύ άδοξα και γρήγορα. Ένα παιδί που είχε την αγαθή τύχη να γεννηθεί στο κέντρο μιας αυτοκρατορίας, να έχει όλες τις δυνατότητες στα χέρια του και να μπορεί να τις αδράξει δίχως ιδιαίτερο κόπο. Κι όμως, τελικά, ήταν ένα άτυχο μέλος μιας οικογενειακής ιστορίας που όσες επιτυχίες κατέγραψε, άλλες τόσες δραματικές στιγμές αποτύπωσε.

Ο Αλέξανδρος ήταν ζηλευτός νέος, λόγω ονόματος, αλλά και λόγω ιδιοσυγκρασίας. Είχε στόφα διεθνούς καρδιοκατακτητή. Ακολουθούσε τα διδάγματα του πατέρα του και ήταν πάντοτε αβρός και ευπροσήγορος με τις γυναίκες και τους συνεργάτες του.

Ποτέ δεν εμφανίστηκε αφρόντιστος, καθώς ο πατέρας του του είχε διδάξει πως ένα από τα βασικά που πρέπει να προσέχει ένας άντρας είναι η εμφάνισή του. Υπάρχει ενσταντανέ που τον δείχνει λευκοντυμένο εν μέσω θέρους, έτσι που να είναι απόλυτα ταυτισμένος με το ελληνικό καλοκαίρι και τη γαλήνια θάλασσα του νησιού.

Εμφανιζόταν πάντα με κοστούμια που έγραφαν καλά πάνω στο λεπτοκαμωμένο σώμα του και, φυσικά, με γραβάτα. Πρόσεχε ιδιαιτέρως τα γυαλιά του, άλλο ένα χαρακτηριστικό των Ωνάσηδων, καθώς οι κοκάλινοι σκελετοί του πατέρα του φετιχοποιήθηκαν από τη μόδα της εποχής.

Με τον πατέρα του και τον έρωτα της ζωής του την Φιόνα Φον Τίσσεν.

Ο Αλέξανδρος ζούσε μεταξύ Αθήνας, Μόντε Κάρλο, Λονδίνου και Νέας Υόρκης. Με την αδελφή του, Χριστίνα, διατηρούσε πολύ καλές σχέσεις, σε αντίθεση με τον Σταύρο Νιάρχο που παντρεύτηκε τη μητέρα του, Τίνα Λιβανού. Βέβαια, για να λέμε τα πάντα: ούτε και την Τζάκι Κέννεντι συμπαθούσε ιδιαίτερα. Φαίνεται πως ο χωρισμός των γονιών του ήταν πάντα ένα αγκάθι στα πλευρά του.

Η σχέση του με τον πατέρα του πέρασε πολλές μεταπτώσεις. Όταν ήταν μικρός ουσιαστικά τον έβλεπε σπάνια.

Η σχέση του με τον πατέρα του πέρασε πολλές μεταπτώσεις. Όταν ήταν μικρός ουσιαστικά τον έβλεπε σπάνια. Μόνο όταν ενηλικιώθηκε άρχισαν να έρχονται ο ένας κοντά στον άλλον, εντούτοις στον Αλέξανδρο έμεινε η πικρία για το γεγονός ότι ο πατέρας του τον ανάγκασε να διακόψει τις σπουδές του εξαιτίας του φωτομοντέλου και πρώην σύζυγο βαρώνου, της Φιόνα Φον Τίσσεν.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης αντέδρασε σφοδρά όταν έμαθε για τη σχέση τους με αποτέλεσμα να πει στο γιο του: «Μα θα παντρευτείς κάποια που έχει την ίδια ηλικία με τη μάνα σου;» Ο Αλέξανδρος όχι μόνο δεν τον άκουσε, όχι μόνο δεν είχε πρόβλημα που η κατά 16 χρόνια μεγαλύτερη συμβία του ήταν μητέρα δύο παιδιών, αλλά ορκιζόταν πως αυτή η γυναίκα ήταν ο έρωτας της ζωής του.

H μητέρα του Τίνα Λιβανού πάνω από το μνήμα του.

Συνέχισε να την βλέπει αν και είχαν μονίμως τον φόβο των παπαράτσι στο κατόπι τους. Ένας εξ αυτών, ο φωτορεπόρτερ Δημήτρης Κουλούρης τους απαθανάτισε κρυφά ένα καλοκαίρι στις Σπέτσες και μάλιστα έπιασε την Φιόνα να κάνει μπάνιο γυμνόστηθη.

Είχε πάρει πολλά από την αβροφροσύνη και την πηγαία ευγένεια της μητέρας του.

Με τον πατέρα του αποκατέστησε τις σχέσεις του όταν του ανακοίνωσε πως ήθελε να σπουδάσει πιλότος και, φυσικά, όταν ανέλαβε με επιμονή και πάθος την Ολυμπιακή Αεροπορία. Χαριτολογώντας ο πατέρας του τον αποκαλούσε «αεροπλανάκια», μέσα του όμως έτρεφε την ελπίδα πως από τη δουλειά θα αποκτήσει τη σκληρή πανοπλία του επιχειρηματία που δεν φοβάται τίποτα.

Δεν διείδε πως ο γιος του δεν του έμοιαζε σε χαρακτήρα, αλλά είχε πάρει πολλά από την αβροφροσύνη και την πηγαία ευγένεια της μητέρας του. Έτσι, όσο αυστηρός κι αν γινόταν, το επιθυμητό αποτέλεσμα δεν το λάμβανε. Κανείς δεν θα μάθει τι θα μπορούσε να γίνει ο Αλέξανδρος κι αν θα κατάφερνε να φέρει βόλτα μια αυτοκρατορία πλούτου που μεγάλωνε ολοένα και περισσότερο.

Ο θάνατός του ήταν ένα συγκλονιστικό γεγονός, ένα σημάδι της μοίρας. Εκεί φάνηκε ακόμη και ο πάντα αδυσώπητος Αριστοτέλης Ωνάσης να λυγίζει. Επί 20 ημέρες ήταν μόνος στον Σκορπιό μαζί με το φέρετρο του γιου του και του μιλούσε. Αρνιόταν πεισματικά να τον θάψουν.

Τελικά, έπειτα από την επιμονή του τότε Μητροπολίτη Λευκάδας έγινε η νεκρώσιμος ακολουθία, χωρίς ωστόσο εκείνος να είναι παρών. Η κατάρρευσή του ήταν άμεση και δραστική. Δύο χρόνια μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου, ο Αριστοτέλης Ωνάσης έφυγε από τη ζωή, όπως η Τίνα Λιβανού. Η μοίρα τους είχε σημαδέψει όλους κατάστηθα.

 

Διαβάστε ακόμα: Το κουλ, ποιητικό στυλ του Μάνου Ελευθερίου (1938-2018).

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top