«Φτιαγμένο για την Ευρώπη» από τον μεγαλύτερο κατασκευαστή ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών στον κόσμο (photo Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Οικονομική και αθόρυβη λειτουργία. Εύκολη οδήγηση. Χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αδιαμφισβήτητα. Γιατί λοιπόν δεν έχουν κατακτήσει ακόμη την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ στην Κίνα ξεπέρασαν πέρσι σε πωλήσεις τα μοντέλα με θερμικό κινητήρα;

Οι λόγοι, βασικά, είναι δύο: Πρώτον, δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη αρκετά το δίκτυο φόρτισης. Και δεύτερον, τα EV είναι ακριβότερα από τα θερμικά αυτοκίνητα λόγω της ακριβής τους μπαταρίας.

Ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών EV στην Ευρώπη αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς. Οπότε, μένει το θέμα της υψηλής τιμής. Κι εδώ είναι που έρχονται οι Κινέζοι κατασκευαστές για να δώσουν τη λύση. Ακόμη και τώρα, που η ΕΕ επέβαλε δασμούς στα κινεζικά EV, αφού το περιθώριο κέρδους των αντίστοιχων εταιρειών είναι τόσο μεγάλο που η επιβάρυνση μπορεί εύκολα να απορροφηθεί.

Για να έρθουμε στο προκείμενο, ο τιμοκατάλογος του BYD Dolphin ξεκινά από τα €26.380 – και με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», από τα €19.998. Κάτω από το ψυχολογικό όριο των €20.000 και όσο κοστίζει ένα βενζινοκίνητο σουπερμίνι, μικρότερο σε διαστάσεις, με τα μισά άλογα και σαφώς φτωχότερο εξοπλισμό.

Too good to be true? – που λένε και στο χωριό μου. Αυτό θα προσπαθήσουμε να διαπιστώσουμε εδώ, αναλύοντας την απόδοση και τη συμπεριφορά του Dolphin στην πιο προσιτή από τις δύο διαθέσιμες εκδόσεις εξοπλισμού, την Comfort.

Το όνομα Dolphin δεν αναφέρεται στους «δελφίνους» –όπως το παλιό Renault Dauphine– αλλά στο θαλάσσιο θηλαστικό.

Θαλάσσιο (με) ρεύμα

Ας δούμε πρώτα τι είναι αυτό το BYD Dolphin. Είναι ένα 5θυρο hatchback, αντίστοιχο σε μήκος με ένα VW Golf, ελάχιστα στενότερο και αρκετά ψηλότερο. Κατατάσσεται δηλαδή στην Κατηγορία C, των λεγόμενων «μικρομεσαίων οικογενειακών». Στην γκάμα της BYD, βρίσκεται ανάμεσα στο μικρό Seagull, που δεν έχει έρθει ακόμα στην Ελλάδα, και στο Atto 3, που έχουμε δοκιμάσει παλιότερα.

Όπως το Atto 3, το Dolphin είναι βασισμένο στην ηλεκτροκίνητη e-Platform 3.0 της BYD και, στη συγκεκριμένη έκδοση, έχει τον ίδιο κινητήρα 204 ίππων και την ίδια μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 60,5 kWh, τύπου LFP (χωρίς κοβάλτιο) και τεχνολογίας Blade, που, κατά τη BYD, –ειδική στις μπαταρίες– υπερέχει στην ασφάλεια, την εξοικονόμηση χώρου και τη διάρκεια ζωής.

Το όνομα Dolphin δεν αναφέρεται στους «δελφίνους» –όπως το παλιό Renault Dauphine– αλλά στο θαλάσσιο θηλαστικό, καθώς το μοντέλο είναι μέλος της σειράς Ocean Aesthetics της BYD, που μαζί με τα Seagull και Seal, έχουν σχεδίαση εμπνευσμένη από τα θαλάσσια πουλιά και ζώα, όπως διατείνεται η εταιρεία.

Την κίνηση των δελφινιών –λέει η BYD– θυμίζει η σχεδίαση των προβολέων, όπως και αυτή των νευρώσεων στα πλάγια του αυτοκινήτου. Δεν το πολυβλέπουμε, αλλά τουλάχιστον οι λεπτομέρειες αυτές δίνουν κάποια προσωπικότητα σε ένα μοντέρνο μεν, αλλά μάλλον απρόσωπο σχήμα. Πάντως, οι φωτεινές μπάρες, μπροστά και πίσω, κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει ηλεκτρικό.

Εντυπωσιακή, αλλά χωρίς ακρότητες, σχεδίαση του εσωτερικού, προσεγμένη ποιότητα (photo Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Η συνέχεια στην οθόνη

Μια λεπτομέρεια που όντως θυμίζει δελφίνι είναι το σχήμα των εσωτερικών χειρολαβών στις πόρτες. Αλλά και όλο το εσωτερικό είναι ξεχωριστό σχεδιαστικά – αν και όχι extreme όπως εκείνο του Atto 3. Οι καμπύλες του ταμπλό και της κονσόλας θυμίζουν κύματα της θάλασσας και τα εμπρός καθίσματα, με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα, φέρνουν στο νου αγωνιστικά μπάκετ.

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η μεγάλη οθόνη αφής 12,8” του infotainment. Όπως και στο Atto 3 και στο Seal, είναι ηλεκτρικά περιστρεφόμενη από διάταξη landscape σε portrait. Κατά τη γνώμη μας, δεν είναι τόσο πρακτική στη δεύτερη θέση, αλλά περί ορέξεως…

Η απόκριση της οθόνης στις εντολές είναι γρήγορη και τα γραφικά καθαρά και όμορφα. Η οργάνωση των μενού όμως είναι περίπλοκη και σε δυσκολεύει κατά την οδήγηση.

Η απόκριση της οθόνης στις εντολές είναι γρήγορη και τα γραφικά καθαρά και όμορφα. Η οργάνωση των μενού όμως είναι περίπλοκη και σε δυσκολεύει κατά την οδήγηση. Υπάρχουν πάντως φυσικά πλήκτρα για κάμποσες λειτουργίες, όπως η επιλογή οδηγικών προγραμμάτων και επιπέδου ανάκτησης ενέργειας, η απενεργοποίηση του TCS, η ένταση του ηχοσυστήματος και κάποιες ρυθμίσεις του κλιματισμού.

Όμως, η ρύθμιση της θερμοκρασίας γίνεται (όχι εύκολα) από την οθόνη, όπως και η απενεργοποίηση ορισμένων ενοχλητικών συστημάτων ADAS, όπως η ενεργή διατήρηση λωρίδας (που σου παίρνει το τιμόνι από τα χέρια) και η ειδοποίηση υπέρβασης του ορίου ταχύτητας (που συμβάλλει στη γενική συναυλία των «γκλιν» και «γκλον»).

Πάντως, για κάποιες λειτουργίες υπάρχει και η δυνατότητα φωνητικών εντολών, με την ηλεκτρονική βοηθό να έχει αρκετά καλή αντίληψη. Κι εν πάση περιπτώσει, κάποια από τα προβλήματα χειρισμού του infotainment μπορούν σχετικά εύκολα να λυθούν με ενημερώσεις over-the-air. Η βάση είναι καλή, με ενσωματωμένο το Spotify και συνδεσιμότητα με κινητό μέσω Apple CarPlay (ενσύρματα) και Android Auto (ασύρματα).

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 5,5”, αν και μικρός, παρέχει όσες πληροφορίες χρειάζεσαι. Οι ενδείξεις του ταχυμέτρου είναι όμως επίσης μικρές, τα πλήκτρα στο τιμόνι όχι πολύ εύχρηστα και δεν προβάλλονται εδώ οι οδηγίες πλοήγησης.

Άνετος χώρος πίσω, με υποβραχιόνιο, ποτηροθήκες, θύρες USB και εντελώς επίπεδο δάπεδο. Οι καμπύλες στο εσωτερικό θυμίζουν κύματα και τα μπροστινά καθίσματα αγωνιστικά μπάκετ (photos Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Χώροι για όλους και όλα

Ποιοτικά, το Dolphin είναι προσεγμένο: σωστή βαφή, στενοί, ομοιόμορφοι αρμοί εξωτερικά και πόρτες που κλείνουν με «ακριβό» γδούπο. Στο εσωτερικό, τα πλαστικά που βλέπεις και αγγίζεις είναι μαλακά και οι ταπετσαρίες, από «vegan» δέρμα, δεν δείχνουν φτηνές. Η συναρμογή είναι στιβαρή και η γενική εντύπωση σαφώς καλύτερη από εκείνη στο ανταγωνιστικό MG4.

Στο μάτι, το Dolphin δείχνει πιο μικρό απ’ ό,τι είναι. Το φάρδος του είναι όμως αρκετά μεγάλο και το μεταξόνιο των 2,7 m μακρύ.

Στο μάτι, το Dolphin δείχνει πιο μικρό απ’ ό,τι είναι. Το φάρδος του είναι όμως αρκετά μεγάλο και το μεταξόνιο των 2,7 m μακρύ. Αυτό αντανακλάται στους εσωτερικούς χώρους, που είναι άφθονοι για τους επιβάτες, με τα μέτρα της κατηγορίας. Σ’ αυτό συμβάλλει και το εντελώς επίπεδο δάπεδο.

Υπάρχουν πολλές και πρακτικές θέσεις για μικροπράγματα στην καμπίνα. Κι ενώ το πορτμπαγκάζ των 345 λίτρων δεν είναι τόσο μεγάλο, έχει πρακτικό σχήμα, είναι εύκολο στη φόρτωση και κάτω από το δάπεδο υπάρχει άνετος χώρος για τα καλώδια φόρτισης και άλλα αντικείμενα. Επιπλέον, αν διπλώσεις τη διαιρούμενη (60/40) πλάτη του πίσω καθίσματος, ο χώρος που ελευθερώνεται είναι απόλυτα επίπεδος.

Μικρός, αλλά περιεκτικός ψηφιακός πίνακας οργάνων. Η κεντρική οθόνη αφής περιστρέφεται ηλεκτρικά από landscape σε portrait. Όχι ιδιαίτερα μεγάλο πορτμπαγκάζ (345 lt), αλλά πρακτικό και με κάμποσο χώρο (για καλώδια κ.λπ.) κάτω από το δάπεδο δύο θέσεων (photos Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Πρώτα η άνεση και η ευκολία

Τα μπροστινά καθίσματα είναι άνετα, ρυθμίζονται (και θερμαίνονται) ηλεκτρικά και είναι εύκολο να βρεις τη θέση οδήγησης που σε βολεύει. Η ορατότητα προς τα εμπρός είναι αποδεκτή, υπάρχει σύστημα επιτήρησης των τυφλών σημείων, κάμερα 360° υψηλής ευκρίνειας και αισθητήρες παρκαρίσματος μπροστά και πίσω.

Η ομαλή απόκριση στο γκάζι επίσης βοηθάει την οδήγηση στην πόλη, όπως και ο περιορισμένος κύκλος στροφής. Υπάρχουν δύο επίπεδα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, αλλά ακόμη και το πιο δυνατό βρίσκεται μακριά από το να επιτρέπει οδήγηση χωρίς να αγγίζεις το φρένο. Πάντως, η απόκριση των φρένων δεν παρουσιάζει το «σκαλοπάτι» που δυσκολεύει το ομαλό φρενάρισμα σε άλλα ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά.

Αυτό που σου κάνει αμέσως εντύπωση είναι το πόσο αθόρυβο είναι το Dolphin σε αστικό περιβάλλον και το πόσο καλά απορροφά η μαλακή ανάρτηση τις ανωμαλίες του δρόμου, χωρίς «κοπανήματα» και θορύβους.

Oι 204 ίπποι του ηλεκτρομοτέρ χαρίζουν στο Dolphin γρήγορες επιδόσεις, με 7” στα 0-100 km/h. Ποτέ δεν νιώθεις να σου λείπει δύναμη και τα προσπεράσματα γίνονται σε «χρόνο μηδέν».

 Στον ανοιχτό δρόμο όμως, η χαλαρή απόσβεση των αμορτισέρ επηρεάζει τον έλεγχο του βάρους, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γέρνει στις στροφές, να «βουτάει» στο φρενάρισμα και να «πλέει» ελαφρά στις κυματοειδείς ανωμαλίες.

Δεν πρόκειται για κάτι επικίνδυνο, απλώς η συμπεριφορά αυτή σου δείχνει ότι το Dolphin δεν είναι φτιαγμένο για σπορ οδήγηση. Αυτό φαίνεται κι από το τιμόνι που δεν σου περνάει επαρκή πληροφόρηση και παρουσιάζει αντιδράσεις όταν επιταχύνεις δυνατά στην έξοδο κλειστών στροφών, ιδίως αν η άσφαλτος δεν είναι ομαλή.

Το ότι το μπροστινό σύστημα δυσκολεύεται να περάσει στο δρόμο τη μεγάλη ροπή των 310 Nm πρέπει να οφείλεται εν μέρει και στα στάνταρ κινεζικά λάστιχα Linglong. Δεν τα βρήκαμε πάντως τόσο κακά σε πρόσφυση όσο διαβάσαμε σε ξένες δοκιμές και, εν πάση περιπτώσει, το σύστημα TCS ελέγχει αποτελεσματικά το σπινάρισμα όταν το παρακάνεις με το γκάζι.

Μιλώντας για γκάζι, οι 204 ίπποι του ηλεκτρομοτέρ χαρίζουν στο Dolphin γρήγορες επιδόσεις, με 7” στα 0-100 km/h. Ποτέ δεν νιώθεις να σου λείπει δύναμη και τα προσπεράσματα γίνονται σε «χρόνο μηδέν», ιδίως με τη γρήγορη απόκριση που δίνει το οδηγικό πρόγραμμα Sport.

Αυτό είναι που μετράει για τον μέσο οικογενειάρχη, στον οποίο στοχεύει η BYD. Για τους δρόμους με στροφές, αρκεί να μειώσεις λίγο το ρυθμό σου και το Dolphin στρίβει μια χαρά. Και στον αυτοκινητόδρομο είναι σταθερό, ταξιδεύει ξεκούραστα και μόνο ο αεροδυναμικός θόρυβος μετά τα 110-120 km/h μπορεί να ενοχλήσει τους πολύ απαιτητικούς.

Έτσι κι αλλιώς, δεν συμφέρει να κινείσαι πολύ γρήγορα στην εθνική διότι η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται εκθετικά. Αν δεν θέλεις να αγχώνεσαι με την αυτονομία, μαθαίνεις να συμμορφώνεσαι λίγο-πολύ με τα όρια ταχύτητας…

Όμορφες ζάντες 17”, αλλά οι απαιτητικοί δεν θα μείνουν ικανοποιημένοι από τα λάστιχα της Linglong. Οι νευρώσεις στα πλάγια (υποτίθεται ότι) παραπέμπουν στην κίνηση των δελφινιών. Λεπτομέρειες με όψη carbonfibre στις πίσω κολόνες και τη μάσκα. Χτίστε κι εσείς όνειρα μαζί με τους Κινέζους (photos Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Πόσο «καίει», σε πόσο φορτίζει;

Πόσο καταναλώνει το Dolphin; Χοντρικά, όσο και τα άλλα αντίστοιχα ηλεκτρικά. Σύμφωνα με τον on-board computer, η μέση κατανάλωση ήταν 16,8 kWh/100km στα 4.800+ χλμ. που είχε διανύσει το αυτοκίνητο. Στα χέρια μας, η μέση τιμή δεν ξεπέρασε τις 15,9 kWh/100km, αλλά με πολλά χιλιόμετρα στην πόλη και συχνή επιλογή του προγράμματος Eco.

Σημαντικό ατού του Dolphin είναι η στάνταρ αντλία θερμότητας του κλιματισμού, που μειώνει την κατανάλωση ρεύματος το χειμώνα. Όμως, πρέπει να σημειώσουμε ότι το καλοριφέρ δεν είναι δυνατό, ιδίως με επιλεγμένο το πρόγραμμα Eco.

Στην πόλη, υπολογίστε κατανάλωση ανάμεσα στις 13,4 και τις 15,0 kWh/100km, ανάλογα με το αν οι διαδρομές περιλαμβάνουν ή όχι αστικό αυτοκινητόδρομο (π.χ. Αττική Οδό). Στην εθνική, υπολογίστε 23-24 kWh/100km, πάντα με τα όρια ταχύτητας.

Σε παροχή AC, ο on-board φορτιστής του Dolphin δέχεται έως 11 kW (κορυφαία τιμή) οπότε, σε τριφασική παροχή, η πλήρης φόρτιση απαιτεί κάπου 6 ώρες 30’.

Έτσι, η θεωρητική αυτονομία υπολογίζεται στα περίπου 400 και τα 260 km, αντίστοιχα. Όμως, επειδή αφενός δεν «στραγγίζουμε» ποτέ την μπαταρία και αφετέρου χρειάζεται αρκετός χρόνος για να τη «ξεχειλίσουμε», η ρεαλιστική αυτονομία (80%-10% της χωρητικότητας) περιορίζεται στα περίπου 280 km στην πόλη και τα 180 στην εθνική.

Πόσο χρόνο απαιτεί η φόρτιση; Σε παροχή AC, ο on-board φορτιστής του Dolphin δέχεται έως 11 kW (κορυφαία τιμή) οπότε, σε τριφασική παροχή, η πλήρης φόρτιση απαιτεί κάπου 6 ώρες 30’. Σε μονοφασικό wallbox lτων 7 kW, υπολογίστε περίπου 8 ώρες 40’.

Σε ταχυφορτιστές DC, το Dolphin δέχεται μόνο μέχρι 88 kW ισχύ (μια χαμηλή επίδοση), που πέφτει σταδιακά στα 60 και τελικά στα 30-35 kW όσο φορτίζεις. Αυτό σημαίνει ότι για τη φόρτιση 10%-80% της χωρητικότητας απαιτούνται κάπου 40-45 λεπτά – όσο ένα πλήρες γεύμα σε ΣΕΑ της εθνικής. Για να φορτίσετε στο 100%, θα πρέπει να περιμένετε ένα μισάωρο ακόμα.

Η φωτεινή μπάρα LED πίσω επιβεβαιώνει πως το BYD Dolphin είναι ηλεκτρικό (photo Drive/Θ. Κουτσογιάννης).

Το Dolphin είναι ευρύχωρο, άνετο, καλοφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο, γρήγορο και με μεγάλη μπαταρία, που του χαρίζει ασυνήθιστα μεγάλη αυτονομία με τα μέτρα της κατηγορίας.

Ό,τι πληρώνεις παίρνεις;

Για την τιμή-κανόνι του BYD Dolphin, τα είπαμε ήδη. Κι εδώ, δυστυχώς για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, δεν ισχύει το «ό,τι πληρώνεις, παίρνεις». Διότι αυτό που παίρνεις με κάτω από 20 χιλιάρικα (με την επιδότηση) είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο χωρίς σημαντικά μειονεκτήματα.

Το Dolphin είναι ευρύχωρο, άνετο, καλοφτιαγμένο, πλούσια εξοπλισμένο, γρήγορο και με μεγάλη μπαταρία, που του χαρίζει ασυνήθιστα μεγάλη αυτονομία με τα μέτρα της κατηγορίας.

Το ότι δεν ενθαρρύνει τη γρήγορη οδήγηση σε στροφές είναι κάτι που ελάχιστα ενδιαφέρει τον τυπικό αγοραστή ενός τέτοιου ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Άλλωστε, για τον πιο απαιτητικό, μια τετράδα ποιοτικών ελαστικών δεν είναι δα και τεράστιο κονδύλι.

Επιπλέον, μαθαίνουμε ότι η BYD έχει στο πρόγραμμα βελτίωση της ανάρτησης, ενώ εύκολα θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στο infotainment και τα οδηγικά βοηθήματα ADAS με OTA αναβαθμίσεις.

Τελικά, το μόνο «φρένο» που απομένει είναι το μη ανεπτυγμένο (ακόμα) δίκτυο φόρτισης.

Δείτε περισσότερα για το BYD Dolphin, εδώ.

Τα βασικά

Μοντέλο: BYD Dolphin Comfort
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, συγχρονικός, μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 204 HP
Ροπή: 310 Nm
Μετάδοση / Κιβώτιο: FWD / Αυτόματο, μιας σχέσης
Μπαταρία: LFP, ωφέλιμης χωρητικότητας 60,5 kWh
Κατανάλωση / Αυτονομία: 16,8 kWh/100km / 360 km (πραγματική)
Επιτάχυνση: 0-100 km/h: 7,0”
Τελική ταχύτητα: 160 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Τιμή: από €26.380 (€19.998 με την κρατική επιδότηση)

 

Διαβάστε ακόμα: Defender OCTA, αυτό είναι το διαμάντι των 4×4.

 

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top