Θυμάσαι τότε ότι η Τζέιν Μαρτς ξεκίνησε την καριέρα της διαφημίζοντας προϊόντα ομορφιάς κι αντιλαμβάνεσαι πόσο φτιαγμένη είναι γι’ αυτό. (Aριστερή φωτογραφία: Gasper Tringale. Δεξιά φωτογραφία: John Stoddart).

Γεννημένη στις 20 Μαρτίου του 1973 στα περίχωρα του Λονδίνου, την έβλεπες να επιστρέφει μόνη από τη βόλτα της ένα χρόνο μετά τα γυρίσματα του Εραστή. Φοράει μια καμπαρντίνα Marks & Spencer που δεν της πάει καθόλου, αλλά έχει το πλεονέκτημα να τη δείχνει λιγάκι μεγαλύτερη. Ντροπαλή, κοκκινίζει όταν την προσεγγίζεις. «Η αιδημοσύνη είναι ίδιον της νεότητας», έγραφε ο Αντρέ Ζιντ. Και η Jane March είναι πολύ νέα.

Δείχνει πάντα η 15χρονη έφηβη και μισό που ενσάρκωνε στην ταινία. Λογικό να θέλει να φοράει μεγαλίστικα ρούχα. Ο Ζαν-Ζακ Ανό την εντόπισε βλέποντάς τη να φιγουράρει στο εξώφυλλο του περιοδικού Just Seventeen. Και την επέλεξε αφού πρώτα πέρασε από κάστινγκ 150 κορίτσια και είδε άλλα 500 σε βίντεο. Δεν τη διάλεξε επειδή ήταν η πιο όμορφη, αλλά για το βλέμμα της.

Στον Εραστή αντιπροσώπευε την τέλεια εφηβική ομορφιά – σε μόλις 159 εκ. είχες ένα κορμί αιλουροειδούς.

Tα ελαφρώς σχιστά μάτια της αλλάζουν χρώμα κάθε τόσο σε σημείο να χάνεσαι.

Κι είναι αλήθεια ότι τα ελαφρώς σχιστά μάτια της αλλάζουν χρώμα κάθε τόσο σε σημείο να χάνεσαι. Αδύνατον να τους αντισταθείς. Διαβάζεις μέσα τους την ευφυΐα, την περιέργεια, την ένταση, και μαζί μια κάποια ανησυχία, λες και μια απειλή επικρέμαται σε τούτο το σύμπαν του γκλάμουρ που γίνεται πλέον το δικό της.

Κοκκινίζει, σου προσφέρει ένα χαμόγελο, το μισάνοιχτο στόμα αλλάζει ολότελα τη φυσιογνωμία της, το βλέμμα της, ζαρώνει γοητευτικά το ροδάκινο πού ‘χει για πρόσωπο, για μια στιγμή παρατηρείς εκείνο το συναρπαστικό λακκάκι στ’ αριστερά των χειλιών της.

Θυμάσαι τότε ότι η Τζέιν Μαρτς ξεκίνησε την καριέρα της διαφημίζοντας προϊόντα ομορφιάς κι αντιλαμβάνεσαι πόσο φτιαγμένη είναι γι’ αυτό. Κι ότι είναι Ισπανοαγγλίδα από πλευράς του πατέρα της και Βιετναμέζα από κείνη της μητέρας. Τι άλλο μπορείς να περιμένεις;

Με εξαίρεση τον Εραστή, η κινηματογραφική πορεία της θα είναι μια σειρά κακών επιλογών (Δεξιά φωτογραφία: John Stoddart).

Μια Κέιτ Μος πολύ πιο αθώα, πολύ πιο όμορφη, πολύ πιο ηδονική.

Όταν προβλήθηκε ο Εραστής (1992), αυτή η ημι-αυτογραφική ιστορία της Μαργκερίτ Ντυράς στην Ινδοκίνα, η Τζέιν ήταν παντού. Αντιπροσώπευε την τέλεια εφηβική ομορφιά – σε μόλις 159 εκ. είχες ένα κορμί αιλουροειδούς, ένα μικροσκοπικό μυτάκι, σαρκώδη χείλη, κι εκείνα τα μάτια… Μια ομορφιά αιθέρια, εύθραυστη, ένα κλαδάκι που μπορούσε να θρυμματιστεί στο παραμικρό φύσημα του ανέμου. Μια γυναίκα-παιδί. Όχι λολίτα.

Που ανακαλύπτει το σεξ. Ένα σεξ ιδανικό, παρθένο, άπειρο, αμόλυντο, διψασμένο. Οι σκηνές έχουν χορογραφηθεί, γυαλιστεί, η αισθητική είναι glossy, καθησυχαστική. Την επέκριναν. Στις ΗΠΑ, η διάρκεια της ταινίας μειώθηκε κατά 3 λεπτά, για να μη λογοκριθεί.

Σύμφωνα με τα λόγια του σκηνοθέτη, «αυτό το κορίτσι μου επέτρεπε να μιλήσω για τον πόθο, για τη νομιμοποίηση του πόθου, να φανερώσω τα ταμπού, το θαύμα της ηδονής, την εγκατάλειψη της σάρκας». Κι όλ’ αυτά γλείφοντας ένα χωνάκι παγωτό σοκολάτα. Μια Κέιτ Μος πολύ πιο αθώα, πολύ πιο όμορφη, πολύ πιο ηδονική.

Δυο χρόνια μετά τον Εραστή, συμμετέχει στο Color of night, ένα ερωτικό θρίλερ με παρτενέρ τον Μπρους Γουίλις (Φωτογραφία: celebritizer.com).

Αναρωτιέμαι ποια ηθοποιός σήμερα θα μπορούσε να γίνει η Τζέιμς Μαρτς. Ένα κάρο ταινίες και τηλεοπτικές σειρές τρέχουν με κορίτσια που ανακαλύπτουν την ερωτική επαφή. Χίλιες δυο εκδοχές. Αλλά η πραγματικότητα γίνεται πεζή. Αδυνατείς πια να την τραγουδήσεις, να τη συνομιλήσεις. Δεν έχεις παρά να ξαναδιαβάσεις τον Εραστή. Και να την ονειρεύεσαι.

Όταν χωρίζει στα 28 της, το Χόλιγουντ της έχει γυρίσει την πλάτη, αρκείται σε τηλεοπτικές σειρές δεύτερης διαλογής.

Αλλά θέλετε να μάθετε τα περαιτέρω. Δυο χρόνια μετά τον Εραστή, συμμετέχει στο Color of night, ένα ερωτικό θρίλερ με παρτενέρ τον Μπρους Γουίλις. Αποτέλεσμα: η ταινία εισπράττει το «Χρυσό Βατόμουρο». Ωστόσο, το περιοδικό MAXIM βρίσκει πως η μεταξύ τους ερωτική σκηνή είναι «η καλύτερη στην ιστορία του σινεμά». Μπουρδίτσες. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, γνωρίζεται με τον Carmine Zozzora, πάμπλουτο παραγωγό του Χόλιγουντ. Ο γάμος θα διαρκέσει από το 1993 ώς το 2001.

Έκτοτε, η κινηματογραφική πορεία της θα είναι μια σειρά κακών επιλογών. Αρχής γενομένης από το Never Ever του 1966 με τη Σαντρίν Μπονέρ και, στη συνέχεια, με το Ταρζάν και η Χαμένη Πόλη του 1998. Όταν χωρίζει στα 28 της, το Χόλιγουντ της έχει γυρίσει την πλάτη, αρκείται σε τηλεοπτικές σειρές δεύτερης διαλογής.

Την Τζέιν Μάρτς, η χολιγουντιανή εξέλιξη δεν φαίνεται να την κόφτει. Κι αυτό στα μάτια μου την κάνει ακόμα πιο ερωτική (Φωτογραφία: biographypost.org).

Δοκιμάζει να επιστρέψει με την Τιτανομαχία το 2010 και την ταινία τρόμου Stalker. Αποτυχία. Θα αρκεστεί σε άχρωμες συμμετοχές σε τηλεοπτικές σειρές. Αλλά φαίνεται πως είναι από κείνες τις σπάνια υγιείς γυναίκες του Χόλιγουντ που χέστηκε. Τώρα είναι παντρεμένη με τον Βρετανό ηθοποιό Steven Waddington κι έχουν ένα γιο. Κι αυτό είναι που τη νοιάζει.

Την Τζέιν Μάρτς, αυτό το έξοχο μπιμπελό, η χολιγουντιανή εξέλιξη δεν φαίνεται να την κόφτει. Κι αυτό στα μάτια μου την κάνει ακόμα πιο ερωτική.

 

Διαβάστε ακόμα: Η δαιμονική ομορφιά της Ορνέλα Μούτι.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top