Αριστερά: η Blue Glass Chair. Δεξιά: μια από τις χαρακτηριστικές σανίδες σερφ του Newson.

    Γεννήθηκε στο Σίδνεϊ, αλλά ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Design Museum στο Λονδίνο, του Μουσείου Victoria & Albert στο Λονδίνο, του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, του Μουσείου Angewandte Kunst στη Φρανκφούρτη, του Μουσείου Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, και της Εθνικής Πινακοθήκης της Βικτώρια στη Μελβούρνη.

    Ο Μarc Newson είναι ένας «ιππότης» του design, αλλά και κυριολεκτικά φέρει αυτόν τον τίτλο, καθώς το 2012 τιμήθηκε με τον τίτλο Commander of the Most Excellent Order of the British Empire (Ιππότης Διοικητής του πλέον εξαιρέτου τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας). Επίσης, είναι επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ και του Royal College of Art στο Λονδίνο.

    O Marc Newson είναι ένας πρωτοπόρος designer (φωτογραφία: habitusliving.com).

    Τώρα, έρχεται στα μέρη μας και συγκεκριμένα στην Γκαλερί Gagosian για να παρουσιάσει τα νέα του έπιπλα περιορισμένης έκδοσης. Πρόκειται για την πρώτη ατομική του έκθεση στην Ελλάδα και τα εγκαίνια έχουν προγραμματιστεί για τις 25 Οκτωβρίου.

    Στην έκθεση παρουσιάζονται αντικείμενα σε γαλάζιο και λευκό, καθώς και κομμάτια φτιαγμένα από μάρμαρο που παντρεύουν τα κλασικά υλικά με την προηγμένη τεχνολογία.

    Έχοντας ως έμπνευση τα παραδοσιακά χρώματα της χώρας μας, στην έκθεση παρουσιάζονται αντικείμενα σε γαλάζιο και λευκό, καθώς και κομμάτια φτιαγμένα από μάρμαρο που παντρεύουν τα κλασικά υλικά με την προηγμένη τεχνολογία. Όπως αναφέρει ο Newson: «Πάντα ένιωθα κοντά στην Ελλάδα και στην ελληνική κουλτούρα, και είναι τιμή μου που παρουσιάζονται τα έργα αυτά στην Αθήνα».

    Tο Lockheed Lounge (1988), ένα ανάκλιντρο από φύλλα αλουμινίου καρφωμένα μεταξύ τους.

    Εγινε πρώτη φορά ευρέως γνωστός με το Lockheed Lounge (1988), ένα ανάκλιντρο από φύλλα αλουμινίου καρφωμένα μεταξύ τους, ο Newson έχει παραμείνει στο προσκήνιο του σύγχρονου ντιζάιν επί τέσσερις δεκαετίες, σχεδιάζοντας αντικείμενα για μαζική κατανάλωση αλλά και ειδικές παραγγελίες. Συνεργαζόμενος σε διάφορους τομείς με ορισμένες από τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου, είναι διάσημος για την καινοτομική του προσέγγιση.

    Στην έκθεση στην Αθήνα παρουσιάζονται μια νέα κλουαζονέ καρέκλα και ένα ανάκλιντρο (και τα δύο έργα του 2022). Το χάλκινο σώμα τους είναι διακοσμημένο σε όλη του την επιφάνεια με κύκλους σε περίτεχνη διάταξη και μοριακά μοτίβα «οργόνης». Η χρήση από τον Newson της αρχαίας τεχνικής του κλουαζονέ —που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για μικρά διακοσμητικά αντικείμενα— ανακαλεί τις ρίζες του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου.

    Αναζητώντας τα όρια των υλικών, ο Newson δημιουργεί έργα από χυτό γυαλί και μουράνο.

    Η απόφασή του να εντάξει το σμάλτο σε έπιπλα μεγάλης κλίμακας γέννησε την ανάγκη ανάπτυξης νέων μορφών παραγωγής. Τεχνίτες στο Πεκίνο προσαρμόζουν τα cloisons, τα διαχωριστικά από χάλκινο σύρμα, πάνω στη φόρμα του επίπλου, ενθέτουν το σμάλτο στους σαφώς περιγεγραμμένους χώρους που δημιουργούνται, και στη συνέχεια ψήνουν τα κομμάτια μέχρι και δώδεκα φορές σε τεράστιους, ειδικά διαμορφωμένους κλιβάνους.

    Tα Extruded είναι τραπέζια, καρέκλες και κονσόλες σκαλισμένα σε ένα ενιαίο κομμάτι λευκό μάρμαρο Καρράρας ή γκρίζο μάρμαρο Μπαρντίλιο.

    Σε αντίστοιχο πλαίσιο αναζήτησης των ορίων των υλικών, είναι και τα έργα του Newson από χυτό γυαλί και μουράνο. Η τεχνική αυτή μας έδωσε το Blue Glass Coffee Table (2022) και το Blue Glass Chair (2017), φόρμες από συμπαγές γυαλί σε λαμπερά χρώματα με το κάτω τμήμα που τις στηρίζει να είναι φτιαγμένο από γυαλί χωρίς χρώμα.

    Όσον αφορά τα κλουαζονέ, ο Newson προσαρμόζει την τεχνική αυτή των μικρών αντικειμένων σε μια κλίμακα πρωτοφανή με το Murrina White and Blue Table (2022). Σε μια σύγχρονη προσαρμογή της παραδοσιακής τεχνικής μουράνο, η οποία έχοντας τις απαρχές της στη Μεσόγειο των αρχαίων χρόνων τελειοποιήθηκε στη Βενετία του δέκατου έκτου αιώνα, ράβδοι από πολύχρωμο γυαλί κόβονται και στη συνέχεια συγκολλώνται για να αποκαλύψουν διατομές με πυκνή διακόσμηση. Τα μικρά αυτά κομμάτια τοποθετούνται σε καλούπια και ξαναψήνονται για να αποκτήσουν το τελικό τους σχήμα.

    Κάθε ένα από τα Extruded (τραβηγμένα), όπως τα ονομάζει, τραπέζια, καρέκλες και κονσόλες του Newson είναι σκαλισμένο σε ένα ενιαίο κομμάτι λευκό μάρμαρο Καρράρας ή γκρίζο μάρμαρο Μπαρντίλιο (2006). Η αρχική σύλληψη αφορά δισδιάστατες καμπυλόγραμμες φόρμες που στη συνέχεια έχουν προεκταθεί στην τρίτη διάσταση, δημιουργώντας δυναμικά και συνεχή σχήματα. Τα συμπληρώνουν μαρμάρινα τραπέζια που έχει διαμορφώσει η περιστρεφόμενη κεφαλή κοπής από ένα ενιαίο κομμάτι μαρμάρου. Προέκταση αυτών των έργων είναι το Extruded Ribbon Console (2022), μια νέα φόρμα κατασκευασμένη από πέτρα Αθούλ Μακάουμπας με τους ιδιαίτερους μπλε τόνους της.

    Η έκθεση στην Αθήνα περιλαμβάνει και σανίδες κυματοδρομίας σε μπλε και σε μη επιχρωματισμένο αλουμίνιο.

    Κομψά και τολμηρά, τα σχέδια του Newson απηχούν τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν, δημιουργώντας αντικείμενα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονα και άχρονα.

    Η έκθεση στην Αθήνα περιλαμβάνει και σανίδες κυματοδρομίας σε μπλε (2015-16) και σε μη επιχρωματισμένο αλουμίνιο (2017), με χάι τεκ ντιζάιν που ξεκίνησαν ως πρωτότυπα για τον σέρφερ Garrett McNamara. Αυτήν τη συνδιαλλαγή ανάμεσα στην ιστορία και στην καινοτομία έρχεται να συμπληρώσει, δένοντας την έκθεση, η γλυπτική κλεψύδρα Blue Hourglass (2022), που έχει κατασκευαστεί στη Βασιλεία.

    Χειροποίητη, φυσητή από ένα μόνο κομμάτι βοριοπυριτικό γυαλί, περιέχει εκατομμύρια νανοσφαιρίδια από μπλε ατσάλι που έχουν κατασκευαστεί με μεγάλη ακρίβεια μέσω ειδικής θερμικής επεξεργασίας σε συνεργασία με τον ελβετό ωρολογοποιό De Bethune. Κομψά και τολμηρά, τα σχέδια του Newson απηχούν τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν, δημιουργώντας αντικείμενα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονα και άχρονα.

     

    //Εγκαίνια: Τρίτη, 25 Οκτωβρίου, 7-9 μ.μ.
    25 Οκτωβρίου 2022 – 7 Ιανουαρίου 2023, Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα

     

    Διαβάστε ακόμα: «Αντικείμενα του πόθου». Μια ολότελα τρελή και παλαβή έκθεση.

     

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top