Aριστερά: Ο Βασίλης Μπουρτσάλας ίπταται (photo john michael NYC) Δεξιά: Βασίλης Μπουρτσάλας, Gui Bo, Franco Mazzetti (Photo Amide Hadelin)

«Τα νούμερα επιβεβαίωσαν την επιτυχία που νιώθαμε από την ενέργεια στους διαδρόμους της έκθεσης, περίπου 200.000 επισκέπτες, 13.300 επαγγελματίες αγοραστές επισκέφθηκαν 770 εκθέτες brands, αύξηση 6,5%… σας ευχαριστούμε για άλλη μία επιτυχημένη έκθεση…» ήταν σε περίληψη το e-mail που λάβαμε όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου από τη διοίκηση της Pitti Imagine την προηγούμενη εβδομάδα.

Είναι αλήθεια ότι στην Pitti 107 η ατμόσφαιρα δε θύμιζε, αλλά ξεπέρασε ίσως και τις «χρυσές εποχές» της έκθεσης (2008-2012). Παρόλο το τσουχτερό κρύο, το προαύλιο της γνωστής πλέον Fortezza da Basso (top trend Instagram location) ήταν γεμάτο από καλοντυμένους άντρες με στυλ, φωτογράφους, influencers, αλλά και πολλές γυναίκες ντυμένες με σακάκια γιλέκα και παλτό εμπνευσμένα από το αντρικό στυλ.

Aριστερά: Βασίλης Μπουρτσάλας, Christopher Östlund εκδότης του Plaza Uomo, Valentino Ricci (Sciamat) στο WMbrownmagazine Party. Δεξιά: Non Chaser x Bespoke Athens Event για το Sciamat (Guerre, Angel Ramos, Khaled Nsr and Βασίλης Μπουρτσάλας).

Η έκθεση φέτος ήταν γεμάτη από κόσμο με πολύχρωμα παλτό μακριά και φαρδύτερα από ποτέ. Η γενική τάση είναι επιστροφή στην άνεση.

Η έκθεση φέτος ήταν γεμάτη από κόσμο με πολύχρωμα παλτό μακριά και φαρδύτερα από ποτέ. Η γενική τάση είναι επιστροφή στην άνεση με πιο χαλαρά σακάκια, φαρδύτερα ψηλοκάβαλα παντελόνια με πιέτες και πολύ mix & match casual με κλασικό ντύσιμο. Χαρακτηριστικό το Reel του Amid Stevens για τα Shearling Flying Jackets της Pitti 107 πάνω από σακάκια και γραβάτες.  Αν ένα χρώμα θα μπορούσε να χαρακτηρίσει την φετινή χειμερινή Pitti αυτό θα ήταν το λευκό. Ναι, το λευκό σε χειμερινά, βαριά υφάσματα όπως φανέλα και χοντρό βαμβάκι twill & κοτλέ.

Παρόλο το τσουχτερό κρύο, το προαύλιο της γνωστής πλέον Fortezza da Basso (top trend Instagram location) ήταν γεμάτο από καλοντυμένους άντρες με στυλ (φωτογραφίες: uomo.pittimmagine.com).

Οι φετινές κολεξιόν στο σύνολό τους είχαν πολύ υψηλού επιπέδου γούστο και στυλ αλλά και στο κομμάτι εφαρμογής τα ρούχα, ιδιαίτερα του Pret-a-Porte, ήταν πολύ αναβαθμισμένα.

Επίσης, όλα τα sartorial brands είχαν στην κολεξιόν τους χοντρά Overshirts σε tweed, φανέλα, και κοτλέ. Στον αντίποδα, τα casual brands προσθέτουν υφασμάτινες πινελιές από tweed και καρό στο πολυεστερικά μπουφάν αλλά και sneakers.  Ίσως εδώ να ξεκινάει ένα όμορφο και δημιουργικό φλερτ μεταξύ κλασικού ενδύματος και μόδας με κοινό σημείο αναφοράς την άνεση και το casual. Οι φετινές κολεξιόν στο σύνολό τους είχαν πολύ υψηλού επιπέδου γούστο και στυλ αλλά και στο κομμάτι εφαρμογής τα ρούχα, ιδιαίτερα του Pret-a-Porte, ήταν πολύ αναβαθμισμένα.  Βέβαια, η γενική στροφή σε πιο φαρδιές γραμμές βοηθάει πολύ σ’ αυτό.

Aριστερά: Ο Βασίλης Μπουρτσάλας και ο Goldie Williams Vericain τον καλύτερο ανερχόμενο φωτογράφο νέας γενιάς της Pitti & Fashion Shows. Δεξιά: Βασίλης Μπουρτσάλας και Κωνσταντίνος Maarny Party Hotel Regi’s.

Εντός εκθεσιακού χώρου το κυρίαρχο event ήταν αυτό του MM6 Maison Margiela που ήταν και ο Guest Designer της φετινής Pitti.  Εκτός του εκθεσιακού χώρου νομίζω πως φέτος είχαμε περισσότερα events και party από ποτέ.  Πέρα από τα τρία πλέον κλασικά μεγάλα events: του περιοδικού Plaza Uomo, του περιοδικού WMBrownmagazine και του ραφείου Liverano & Liverano σε συνεργασία με τη Vitale Barberis Canonico (υφάσματα) όπου συγκεντρώνεται η αφρόκρεμα των sartorial influencers, φωτογράφων, επαγγελματιών του κλάδου και άλλων “Instagram sartorial groupies”, αξίζει να αναφέρουμε και δύο events ελληνικής πρωτοβουλίας.

Όλα τα sartorial brands είχαν στην κολεξιόν τους χοντρά Overshirts σε tweed, φανέλα, και κοτλέ (φωτογραφίες: uomo.pittimmagine.com).

Η εταιρία La vie Rebelle της Ανδρονίκης Ξυμέρη με έδρα στο Λονδίνο, διοργάνωσε την παρουσίαση της εταιρίας Scala του Νικόλα Μπαρελιέ μέσα από μία ζωντανή διαδραστική φωτογράφιση της νέας κολεξιόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 26.

Η εταιρία La vie Rebelle της Ανδρονίκης Ξυμέρη με έδρα στο Λονδίνο, διοργάνωσε την παρουσίαση της εταιρίας Scala του Νικόλα Μπαρελιέ μέσα από μία ζωντανή διαδραστική φωτογράφιση της νέας κολεξιόν Φθινόπωρο/Χειμώνας 26 στο πλέον trendy ξενοδοχείο Sina Villa Medici.  Επίσης, το αμερικάνικο περιοδικό Non Chaser του διάσημου φωτογράφου – εκδότη Karl-Edwin-Guerre σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία Bespoke Athens τίμησαν, σε ένα πολύ prive γεύμα, τη συμβολή του brand Sciamat στην εξέλιξη του χειροποίητου ρούχου τα τελευταία 15 χρόνια.

Αριστερά: Khaled Nasr, Basem Dar και Βασίλης Μπουρτσάλας στο Maarny Party Hotel Regi’s. Δεξιά: Ο Βασίλης Μπουρτσάλας και ο Kevis Manzi στο Maarny Party Hotel Regi’s.

Σε άρθρο μου για την Pitti 105 είχα γράψει ότι “…μου έλειψαν οι βαθύτερες συζητήσεις για το μέλλον, την τέχνη της ραπτικής, της ένδυσης και του design.  Δυστυχώς ενώ ως προς την εικόνα το στυλ και τα ντυσίματα το επίπεδο ήταν πολύ υψηλό, δεν υπήρχε το βάθος της γνώσης και της εμπειρίας.  Δεν υπήρχε ιστορία, αφήγημα με ουσία.  Παλαιότερα μετά από κάθε Pitti έφευγα γεμάτος από βαθύτερες συζητήσεις περί στυλ, ιστορίας και αισθητικής που με προβλημάτιζαν και με γέμιζαν από πάθος κι ενθουσιασμό.  Φέτος έφυγα γεμάτος ωραίες εικόνες, υπέροχα ντυσίματα, φρεσκάδα αλλά χωρίς να ταρακουνηθεί το μέσα μου.

H Γιάννα Πολιάκου και η Αγγελικη Οικονόμου με τον Amide Hadelin στο πάρτι Plaza Uomo.

Πρόκειται για μια Pitti που όλοι πλέον διασκεδάζουν και βιώνουν μία φαντασμαγορική φιέστα αντρικού στυλ και Red Carpet εμπειρίας.

Η Pitti 105 είχε πολλή «ομορφιά» (αντικειμενική-εξωτερική ομορφιά) αλλά της έλειπε η «ωραιότητα» (βαθύτερη ομορφιά). Φαντάζομαι όμως ότι αυτό είναι σημείο των καιρών μας σε όλους τους κλάδους.”  Θα μπορούσα να ξαναγράψω ακριβώς την ίδια παράγραφο και για την Pitti 107, που σημαίνει ότι υπάρχει μία στασιμότητα τα τελευταία 2 χρόνια. Εν ολίγοις, πρόκειται για μια Pitti που όλοι πλέον διασκεδάζουν και βιώνουν μία φαντασμαγορική φιέστα αντρικού στυλ και Red Carpet εμπειρίας.

Στο WMbrownmagazine Party.

To πλέον χαρακτηριστικό γεγονός που αντικατοπτρίζει την παραπάνω παρατήρηση ήταν το Private Party από τον όμιλο Maarny στον οποίο ανήκουν τρία sartorial αμερικάνικα brands και influencers (Angel Ramos NY, Michael Andrews Bespoke & He & spoke style).  To πάρτι έγινε τη Δευτέρα, ένα βράδυ πριν την έναρξη της έκθεσης, δίνοντας το στίγμα ότι πλέον οι δημόσιες σχέσεις και η φωτογράφιση είναι εξίσου -αν όχι πιο σημαντικές- από την εμπορική ιδιότητα της έκθεσης.  Το dress code στην πρόσκληση εισήγαγε ένα νέο τίτλο, αυτόν του «Creative Black Tie», που νομίζω σηματοδοτεί μία νέα εποχή και στο επίσημο ένδυμα και προβλέπεται να το δούμε σε αρκετές προσκλήσεις στο μέλλον.

O Bασίλης Μπουρτσάλας με τον Gui Bo και τον Damien Broderick συζητούν το μέλλον της Pitti.

Ο χώρος ήταν ο πλέον κοσμοπολίτικος για βραδινό event αφού το ξενοδοχείο St Regis (πρώην GrandHotel), στην Piazza Ognissanti είναι το ξενοδοχείο με τη μεγαλύτερη ιστορία στην Pitti Uomo τις εποχές προ internet. Σε αυτό το ξενοδοχείο διέμεναν όλα τα χρυσά brands εκθετών (Arnys, Borelli, Zegna, Moxon, Loro Piana) οι ισχυρότεροι αγοραστές (Saks 5th Ave, Berdgorf & Goodman, Bijan) αλλά και η ομάδα του ισχυρότερου περιοδικού της εποχής για τον κλάδο, το Robb Report.

Αριστερά: Bespoke Athens Team & Gui Bo (photo TheStorialist). Δεξιά: Βασίλης Μπουρτσάλας σε χαλαρές στιγμές.

Στο απέναντι ξενοδοχείο, το Excelsior έμενε η υπόλοιπη αφρόκρεμα της έκθεσης (Kiton, Lino Lelucci κλ.π). Κάθε απόγευμα 6-6:30μμ στη διάσημη βεράντα του ξενοδοχείου μαζευόντουσαν όλοι οι ισχυροί της έκθεσης για το γνωστό aperitivo. Σταδιακά η Piazza Ognissanti γέμιζε με τους παραπάνω «εκθέτες» που επέστρεφαν από την έκθεση στο ξενοδοχείο τους.  Αυτή η ώρα ήταν η μοναδική «red carpet» στιγμή της τότε εποχής.

H Bespoke Athens Team στο WMbrownmagazine Party.

Από την άλλη, στον ίδιο ακριβώς χώρο έχω ζήσει και τη χειρότερη περίοδο για τη Pitti το 2008 και 2009 στην καρδιά της οικονομικής κρίσης. Θυμάμαι να τρώμε στο άδειο εστιατόριο του ξενοδοχείου, στο ένα τραπέζι εμείς με τον Firas Chamsi Pasha ιδιοκτήτη της Moxon και στο άλλο ο Stefano Ricci με δύο συνεργάτες.  Τότε νομίζαμε ότι η Pitti είχε τελειώσει.   Φέτος μία άλλη γενιά στον ίδιο χώρο έδινε ένα μοναδικό style party με όλους τους σημερινούς «σταρ» της Pitti.

Αριστερά: Street Photography στο event Non Chaser x Bespoke Athens για την Οικογένεια Ricci (Sciamat). Δεξιά: Γιάννα Πολιάκου και Αγγελική Οικονόμου τα κορίτσια του Bespoke Athens από τον φωτογράφο TheStoryalist.

Από μία κλαδική εμπορική έκθεση έχει μετατραπεί σε ένα event δημοσιών σχέσεων και γιορτής για το κλασικό ανδρικό ένδυμα.

Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στη γενιά αυτή πως, με τη βοήθεια και των μέσων μαζικής δικτύωσης, η Pitti  ανέκαμψε έστω κι αν άλλαξε ρόλο και χαρακτήρα.  Από μία κλαδική εμπορική έκθεση έχει μετατραπεί σε ένα event δημοσιών σχέσεων και γιορτής για το κλασικό ανδρικό ένδυμα. Το φαινόμενο αυτό βέβαια είναι πολύ εντονότερο στον κλάδο της κλασικής ένδυσης και όχι τόσο στο χώρο του casual.

Υπήρξε μια γενική στροφή σε πιο φαρδιές γραμμές (φωτογραφίες: uomo.pittimmagine.com).

Σε συνέχεια των παραπάνω, την τελευταία μέρα της Pitti  και στο πλέον καθιερωμένο café της piazza Republica, το γνωστό Gilly,  ο νεότερος αλλά και πιο πετυχημένος μετά covid “Content Creator” του χώρου μας Damien Broderick (1,8εκατομύρια Instagram followers) με συμμετοχή σε λιγότερες από 10 Pitti, o πασίγνωστος Γάλλος Pitti-Star Gui Bo με συμμετοχή σε 30 pitti και ο γράφων με συμμετοχή σε 40 Pitti (δηλαδή τρεις διαφορετικές «γενιές» Pitti) συζητούσαμε για το μέλλον της έκθεσης και πώς θα μπορούσε η γιορτή του στυλ να ενίσχυε και το εμπορικό κομμάτι των εκθετών, που νιώθουν πως η έκθεση έχει χάσει την εμπορική της αξία και δεν μπορούν να δικαιολογήσουν οικονομικά την συμμετοχή τους.  Αντίστοιχα, τα στιλιστικά πάρτι και οι φωτογραφίσεις χωρίς μία ισχυρή εμπορική έκθεση θα καταλήξουν σε ένα γραφικό «hangover». Συμφωνούσαμε και οι τρεις ότι μία από τις λύσεις θα ήταν να μπει μέρος του πάρτι μέσα στην έκθεση. Κάτι δύσκολο αλλά ελπίζω όχι ακατόρθωτο καθώς θα ήταν ωφέλιμο για όλους.

H Bespoke Athens στο πάρτι Plaza Uomo (Photo Suit Times).

Εν κατακλείδι, μπορεί να μην είχα βαθύτερες συζητήσεις περί στυλ, ιστορίας και αισθητικής που με προβλημάτιζαν και με γέμιζαν από πάθος κι ενθουσιασμό, αλλά είχα υπέροχες εικόνες για έμπνευση και μία ωραία συζήτηση στο τέλος που επικυρώνει ότι όσο υπάρχουν άνθρωποι με όραμα και αγάπη γι’ αυτό που κάνουν, λύσεις θα βρεθούν.

Το μέλλον της Pitti δεν το γνωρίζω, αλλά τις τρεις τελευταίες τις απολαμβάνω περισσότερο από ποτέ!  Μία Φλωρεντία γεμάτη από τους πιο καλοντυμένους άνδρες της υφηλίου για μία εβδομάδα γεμάτη εκδηλώσεις που μπερδεύουν την εργασία με τη διασκέδαση, και «La Vita e Bella» ή «Dolce Vita», ο καθένας επιλέγει τη δική του ταινία, ο κινηματογράφος πάντως είναι ανοιχτός…

 

Διαβάστε ακόμα: Ο Βασίλης Μπουρτσάλας αποκαλύπτει το μέλλον του bespoke.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top