Paolo Roversi: o ποιητής του εύθραυστου γυμνού

    Ο Ιταλός μετρ του γυμνού συλλαμβάνει τη μαγική στιγμή της εύθραυστης ομορφιάς των γυναικών. Το παραμυθένιο φως του τις μετατρέπει σε φωτογραφικούς πίνακες. Με αφορμή την αναδρομική του Paolo Roversi στο Ravenna Art Museum, ο Γιώργος Κωνσταντινίδης γράφει για τα έργα και τις ημέρες του.

     

    Η Natalia Vodianova όπως την αποτύπωσε ο Paolo Roversi (Ravenna www.mar.ra.it).

    Η χάρη και η κομψότητα στην καθαρή της μορφή. Τίποτα δήθεν στον Πάολο Ροβέρσι, καμιά εξτραβαγκάντσια, ούτε μισό τέχνασμα. Μόνον αυτή η προσωπική επιλογή: να συλλάβει τη μαγική στιγμή της εύθραυστης ομορφιάς, τρωτής και θνήσκουσας.

    Ένας βιρτουόζος με εκείνη τη συναισθηματική ευφυΐα που νιώθει τα σώματα, τα όντα και τα ρούχα. Που κάτω από το φακό του αποκτούν ζωή (πράγμα πλέον σπάνιο), φτάνοντας στο σημείο να αλλάζουν μορφή, να στοιχειώνονται, να υπερβαίνονται και να εξιδανικεύονται.

    Oι εικόνες του είναι φωτογραφικoί πίνακες ενός αυτοτελούς σύμπαντος. Δεν πρόκειται για κάποιου είδους εξωραϊσμό. Όλα συντίθενται, αποσυντίθενται και ανασυντίθενται απαυγάζοντας μια συναρπαστική ειλικρίνεια, λαμπερή, γεμάτη ένταση, στην οποία έρχεται αρωγός το φυσικό φως και η αργή έκθεση του frame.

    Όταν η Ριάνα αφέθηκε στα χέρια του (Ravenna www.mar.ra.it).

    Φωτογραφίες ιδιοσυγκρασιακές, σπάνιας φινέτσας, αλλά και λιτές, αιδήμονες, συγκρατημένες. Για τον Πάολο Ροβέρσι, τα πάντα είναι πορτρέτο: «Το πορτρέτο είναι μια πολύ έντονη συναλλαγή που επιτρέπει να βγουν στην επιφάνεια τα συναισθήματα, οι συγκινήσεις, η γοητεία, ο ναρκισσισμός ή η γενναιοδωρία». Στην περίπτωσή του, αποκτούν μια υπόσταση αιθέριας διαχρονικότητας, αναδύουν μια εκτυφλωτική χάρη. Κι έναν ενίοτε αβάσταχτο αισθησιασμό.

    Τα shootings αυτού του εκλεπτυσμένου εστέτ μοιάζουν μονίμως με παραμύθια που αρχίζουν με το «Μια φορά κι έναν καιρό».

    Για τον Ροβέρσι, «είναι η ατμόσφαιρα, η αύρα του πορτρέτου που δίνει ζωή στο ρούχο». Δεν αντιλαμβανόμαστε μόνο μια μορφή ή μια επιφάνεια, αλλά μια ουσία, μια εσωτερική έκρηξη. Η δουλειά του είναι προϊόν μαγείας και ονειροπόλησης. Καθένα από τα κλισέ του είναι ένας πίνακας καθαρής ποίησης, υπνωτικός, μαγνητικός, συναρπαστικός.

    Από το λεύκωμά του «Nudi» (panoplybooks.com).

    Όπως σχολιάζει η περίφημη δημοσιογράφος Nadja Sayej, «Στο χώρο της μόδας, ο Ροβέρσι απέκτησε τη φήμη ενός Μαν Ρέι των μοντέρνων καιρών, ο οποίος διέπρεψε στην τέχνη τού να προσθέτει ευαίσθητες συνδηλώσεις στις στυλιζαρισμένες φωτογραφίες του».

    Τα shootings αυτού του εκλεπτυσμένου εστέτ, ο οποίος διαρκώς πηγαινοέρχεται μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας, μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος, μοιάζουν μονίμως με παραμύθια που αρχίζουν με το «Μια φορά κι έναν καιρό». Κατορθώνοντας να βάζει αριστοτεχνικά στο παιχνίδι το τετριμμένο, εξαρσιώνοντάς το, συνθέτοντας παρτιτούρες όλο και πιο εκπληκτικές, όλο και πιο απρόσμενες. «Η φωτογραφία είναι ένα όνειρο», λέει. Θαυματουργός.

    Η Κέιτ Μος σε φωτογράφιση για την Vogue και με αδαμιαία περιβολή (Vogue.com).

    Αλλά να το προσγειώσουμε. Νομίζεις ότι, διάολε, όπως και να το καλλωπίσεις, στο κάτω-κάτω έχεις μπροστά σου έναν φωτογράφο μόδας. Αλλά δεν είναι τόσο απλό. Εδώ πρόκειται για κάποιον που αρνείται να στρώσει τον κώλο του κάτω, σε διαρκή κίνηση, βάζοντας φυτιλιές. Κυκλοφορεί με Porsche, καμακώνει, ζει στο μέλλον, εκσταζιάζεται μπροστά σ’ ένα γυναικείο κορμί.

    Η ομίχλη της λίμνης που σκεπάζει την πόλη το χειμώνα (η nebbia) θυμίζει κάποιες απ’ τις εικόνες του.

    Κι από την άλλη, έχεις να κάνεις με μια ιδιοφυΐα, διόλου αμφίσημη, έναν επαγγελματία που έφερε επανάσταση στη χρήση του χρώματος τη δεκαετία του ’80, με τις φαντασματικές εικόνες του για τον Yohji Yamamoto ή τη Rey Kawakubo της Comme des garçons.

    H Eύα Χερτζίκοβα και η Κέιτ Μος (ξανά) δεν κρύβουν τη λατρεία τους στον Ροβέσι (Ravenna www.mar.ra.it).

    Συνάμα, ποτέ δεν βιάζεται. Οι κινήσεις απαλές. Η φωνή σπασμένη. Το accent ιταλικό. Όμως, η όψη είναι british και το look φέρνει σε Ντέιβιντ Νίβεν. Τα ρούχα σκούρα και άνετα. Και αποφεύγει τις κοσμικότητες. Μιλάει λίγο, φωτογραφίζει συνοδεία μουσικής –πιάνο, όπερα, Τζόνι Κας.

    Ο Ροβέρσι γεννήθηκε στη Ραβέννα το 1947. Γιος φημισμένου γιατρού. Μετράει πέντε μεγαλύτερα αδέλφια. Η ομίχλη της λίμνης που σκεπάζει την πόλη το χειμώνα (η nebbia) θυμίζει κάποιες απ’ τις εικόνες του. Αγαπάει τόσο το ποδόσφαιρο που θα μπορούσε να παίζει για πάντα πάνω στα μωσαϊκά της πόλης. Και τα μωσαϊκά της Ραβέννας είναι τα ομορφότερα του κόσμου.

    Αριστερά η Ιndya Moore για το ημερολόγιο της Pirelli και δεξιά η Natalia Vodianova (Ravenna www.mar.ra.it)

    Στην εφηβεία, η δίαιτά του περιλαμβάνει λογοτεχνία και ποίηση: Πετράρχη και Λεοπάρντι, Ευγένιο Μοντάλε. Κέρουακ και Γκίνσμπεργκ, με τον οποίο γνωρίζονται στη Βενετία. Το 1968, φοιτητής στη Μπολώνια, παρακολουθεί με θρησκευτική προσήλωση τα μαθήματα του Ουμπέρτο Έκο, ξαπλωμένος στο γρασίδι. Κι έπειτα, έρχεται το Blow Up του Αντονιόνι να του δώσει μια κλωτσιά στον κώλο.

    Στο Παρίσι, εγκαθίσταται το 1973. Είναι 26 ετών, παντρεμένος και πατέρας δύο παιδιών. Το στούντιό του βρίσκεται σ’ ένα κτίριο κυβιστικής έμπνευσης της δεκαετίας του ’30. Είναι το θέατρό του. Ο κύκλος του περιλαμβάνει τον Peter Knapp, τον Helmut Newton, τον Guy Bourdin, τον Laurence Sackman που τον παίρνει ως βοηθό. Αργότερα, θα γίνει ο επιστήθιος φίλος του Robert Frank, του πλέον αξιοσέβαστου φωτογράφου στον κόσμο.

    O Ροβέρσι εξακολουθεί να πιάνει στο δίχτυ του φακού του τοπ-μόντελς και καλλιτέχνες, βυθίζοντάς τους στο ντελικάτο παραμυθένιο φως του (the-talks.com).

    Στη συνέχεια, η οικογένεια μεγαλώνει. Άλλες δυο σύζυγοι, έξι παιδιά. Νιώθει άνετα παντού, είτε δουλεύει για την ιταλική Vogue και το Harper’s Bazaar είτε για το Egoïste και το Visionaire. Ας μην μπούμε στα τεχνικά, αλλά το όνομά του συνδέεται με τις Polaroid. «Paoloroid».

    Κι αν πιάσουμε τα έσχατα, από τη Ριάνα ώς την Κέιτ Μος και από τη Ναταλία Βοντιάνοβα ώς τη Saskia De Brauw, ο Ροβέρσι εξακολουθεί να πιάνει στο δίχτυ του φακού του τοπ-μόντελς και καλλιτέχνες, βυθίζοντάς τους στο ντελικάτο παραμυθένιο φως του. Συν του ότι είναι καλός άνθρωπος και συμμετέχει στο ημερολόγιο της Pirelli 2020.

    //Την αναδρομική του Paolo Roversi μπορείτε να την χαρείτε στο Ravenna Art Museum από τις 5 Απριλίου ώς τις 5 Ιουλίου 2020. Via di Roma, 13, Ravenna www.mar.ra.it

     

    Διαβάστε ακόμα: Μίλα Γιόβοβιτς, η λολίτα που έγινε κυνηγός.

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top

    Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. περισσότερα

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close