Η νέα Mercedes-AMG SL ήταν ένα από τα αυτοκίνητα που παρουσίασε η ελληνική αντιπροσωπία στην Έκθεση Past To The Future (photo Mercedes-Benz Ελλάς).

Ένα πρωινό του Αυγούστου του 1888, κοντά στη ροδαυγή, μια κ. Bertha Benz ξεκίνησε από το Mannheim για ένα ταξίδι 100 χλμ. μέχρι το Pforzheim, στη νοτιοδυτική Γερμανία. Το μέσο που η κ. Benz χρησιμοποίησε για τη διαδρομή ήταν το τρίτροχο Patent-Motorwagen, ένα μηχανοκίνητο όχημα με βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης (και δοιάκι αντί για τιμόνι), επινόημα του συζύγου της, Carl. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο όχημα.

Δυο χρόνια νωρίτερα, το 1886, ο Carl Benz είχε καταθέσει στο Αυτοκρατορικό Γραφείο Ευρεσιτεχνιών αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας γι αυτό το όχημα. Το δίπλωμα, με αριθμό DRP 37435 και ημερομηνία 29/01/1886 θεωρείται σήμερα ως «πιστοποιητικό γέννησης» του αυτοκινήτου.

Ολα ξεκίνησαν με το το τρίτροχο Patent-Motorwagen που επινόησε ο Carl Benz.

Μέχρι τότε πάντως, εκτός από μια-δυο βόλτες στη γειτονιά, ο κ. Benz δεν είχε βγάλει το Motorwagen του από το υπόστεγο. Όπως άλλωστε και οι περισσότεροι εφευρέτες, ο Carl Benz ήταν υπεράνω πεζών πραγμάτων όπως οι τεχνικές των πωλήσεων. «Έλα σε παρακαλώ πολύ, Bertha, αυτά είναι κοινότοπα πράγματα, ανούσια, δεν είναι για εμάς τους εφευρέτες».

Η Bertha, όμως, που δεν ήταν υπεράνω πεζών πραγμάτων, έφυγε από το σπίτι εκείνο το πρωί έχοντας δυο στόχους: να επισκεφτεί τη μητέρα της στο Pforzheim και να προκαλέσει ενδιαφέρον για κάτι στην εξέλιξη του οποίου είχε συνεισφέρει σημαντικότατα και που ήταν σίγουρη πως θα άλλαζε τον κόσμο.

To δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, με ημερομηνία 29/01/1886, για το Patent-Motorwagen του Carl Benz θεωρείται σήμερα ως «πιστοποιητικό γέννησης» του αυτοκινήτου. Πιστό αντίγραφό του βρίσκεται στην Έκθεση Past To The Future (photo Mercedes-Benz AG).

Ξεκίνησε δε τα χαράματα για να μην την πάρει χαμπάρι ο σύζυγός της που, όπως και οι περισσότεροι σύζυγοι, εφευρέτες ή μη, δεν την άφηνε να παίρνει το αυτοκίνητό του. Τη συνόδευαν οι δυο της γιοι: ο 15χρονος Eugen και ο 13χρονος Richard, οι οποίοι μάλιστα έσπρωξαν το αυτοκίνητο μακριά από το σπίτι, για να το βάλουν μπροστά χωρίς να ξυπνήσει ο πατέρας τους. «Μαμά, ο Eugen δεν σπρώχνει και με κοροϊδεύει κιόλας».

Μετά από μια διαδρομή σε χωματόδρομους φτιαγμένους για άλογα και ιππήλατες άμαξες που κράτησε μέχρι τα μεσάνυχτα και μ’ ένα σωρό μηχανικά και πρακτικά προβλήματα, οι τρεις ατρόμητοι επιβάτες του Motorwagen έφτασαν στο Pforzheim. Το τι τράβηξαν βέβαια για να φτάσουν εκεί είναι μια άλλη ιστορία.

O Gottlieb Daimler τοποθέτησε τον δικό του τετράχρονο βενζινοκινητήρα σ’ ένα ξύλινο ποδήλατο με δυο βοηθητικούς τροχούς.

Σημασία έχει πως τα μαθήματα από το ταξίδι αυτό των 100 χιλιομέτρων βοήθησαν τον Carl Benz να εξελίξει το Motorwagen, το οποίο οδήγησε σε δύο ακόμη αυτοκίνητα: το Benz Viktoria το 1892 και το Benz Velo το 1894· με αποτέλεσμα το 1895 ο κ. Carl να πουλάει πάνω από 130 αυτοκίνητα τον χρόνο.

Ο άλλος θεωρούμενος πρωτοπόρος του αυτοκινήτου ήταν ο Gottlieb Daimler, ο οποίος πάντως ενδιαφερόταν περισσότερο για κινητήρες. Σε συνεργασία με τον συνεργάτη του, Wilhelm Maybach, τοποθέτησε τον δικό του τετράχρονο βενζινοκινητήρα σ’ ένα ξύλινο ποδήλατο με δυο βοηθητικούς τροχούς – το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο των Daimler και Maybach ήταν το Stahlradwagen του 1889.

Το αυτοκίνητο των 35 ίππων των Maybach και Daimler, υιού, ήταν αυτό που «ονόμασε», το 1901, τις επόμενες Mercedes (photo Mercedes-Benz AG).

Εντυπωσιακό είναι πάντως πως οι Benz και Daimler δεν συναντήθηκαν ποτέ στη ζωή τους μιας και κατασκεύαζαν τα πρωτόλεια οχήματά τους χιλιόμετρα μακριά ο ένας από τον άλλον, όντας μάλιστα εξαιρετικά ανταγωνιστικοί μεταξύ τους. Ωστόσο, το πάθος που έδειχναν για τη δημιουργία και την καινοτομία οι Daimler και Benz, δυο ονόματα που άλλοι συνένωσαν το 1926, είχε ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει, πριν από 136 χρόνια, ένα συναρπαστικό ταξίδι.

Ταξίδι που οδήγησε σταδιακά στη μάρκα και στα αυτοκίνητα που τελικά ονομάστηκαν Mercedes-Benz. Γιατί όμως “Mercedes”; Αφορμή ήταν το αυτοκίνητο των 35 ίππων που κατασκεύασαν ο Maybach και ο Paul Daimler, γιος του Gottlieb, το 1901, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του πατέρα του, για να κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην «Εβδομάδα Ταχύτητας» της Νίκαιας, στη Γαλλία.

Το 1909 κατοχυρώθηκε το τριάκτινο αστέρι ως λογότυπο.

Τόσο εντυπωσίασε αυτό το ταχύτατο για την εποχή του αυτοκίνητο τον εκεί αντιπρόσωπο, Emil Jellinek, που παρήγγειλε 26 απ’ αυτά. «Λοιπόν, θα μου κρατήσετε 26 τέτοια, αλλά θέλω αυτό, και ό,τι άλλο αυτοκίνητο φτιάξετε από εδώ και στο εξής, να το λέτε Μερθέδες. Είναι το ισπανικό χαϊδευτικό της κόρης μου, αντιλαμβάνεσθε».

Τέτοιες βέβαια επιθυμίες γίνονται αμέσως και ευχαρίστως αποδεκτές, έστω και με κάποιες ενστάσεις. «Μερθέδες; Δεν είναι και τόσο εύηχο. Να το λέμε τουλάχιστον Μερσέντες;» «Τέλος πάντων, εντάξει, αλλά θα μου κρατήσετε κι άλλα 10, 36 το σύνολο. Και θα μου κάνετε και μια καλύτερη τιμή».

Αργότερα, το 1909, ο Paul Daimler και ο αδελφός του Adolf, έχοντας θυμηθεί αυτό που ο πατέρας τους χρησιμοποιούσε ως σύμβολο, κατοχύρωσαν το τριάκτινο αστέρι ως λογότυπο, ώστε να κοσμεί εφεξής τα αυτοκίνητά τους. Το οποίο πλαισιώθηκε αρχικά από ένα δάφνινο στεφάνι πριν εξελιχθεί στη σημερινή του, τρισδιάστατη μορφή.

Στην Έκθεση Past To The Future αποκαλύφθηκε και η αμιγώς ηλεκτρική EQE 350+. Αποδίδει 292 άλογα και προσφέρει αυτονομία που ξεπερνά τα 600 χλμ. (photo Mercedes-Benz Ελλάς).

Στην έκθεση μπορεί να δει κανείς μοντέλα-ορόσημα της μάρκας.

Οι εταιρείες Daimler Motoren Gesellschaft και Benz & Cie συγχωνεύτηκαν το 1926, με κοινό όμως στόχο να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Για την ιστορία, η Daimler-Benz, με την απόκτηση της Chrysler το 1998, απώλεσε το δεύτερο συνθετικό και μετονομάστηκε σε DaimlerChrysler. To 2007, έχοντας ξεφορτωθεί το αμερικάνικο «παλτό», έγινε Daimler σκέτο, ενώ, από τον Φεβρουάριο του 2022, το Benz επανήλθε και η εταιρεία πλέον λέγεται Mercedes-Benz Group AG.

Αυτά με την ευκαιρία της εκδήλωσης που οργάνωσε η αντιπροσωπία την Παρασκευή, 6 Μαΐου, στο Golden Hall στο Μαρούσι. Εκδήλωση η οποία εγκαινίασε την Έκθεση “Past To The Future” για μοντέλα-ορόσημα της μάρκας, μεταξύ τους και το ως άνω Patent-Motorwagen [replica, ελπίζω], και για ορισμένα από τα σημερινά future classics, όπως η νέα Mercedes-AMG SL, η Mercedes-Maybach GLS και τα πλήρως ηλεκτρικά EQB, EQE και EQS.

Η Έκθεση, στον προαύλιο χώρο του Golden Hall, θα είναι ανοιχτή έως τις 14 Μαΐου 2022 από τις 10:00 έως τις 21:00, με είσοδο ελεύθερη φυσικά. Προλαβαίνετε.

 

 

Διαβάστε ακόμα: Driven. Mercedes-Benz E 300e. Ένα σύγχρονο Q-car.

 

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top