Το Ράλλυ Ακρόπολις μπήκε στο ημερολόγιο του WRC λίγους μήνες νωρίτερα αντικαθιστώντας, λόγω πανδημίας, το Ράλλυ Χιλής. Η τελευταία φορά που μετρούσε στο WRC ήταν το 2013. Νικητές ήταν oι Latvala-Anttila με Volkswagen Polo R WRC. Ο Latvala είναι σήμερα team-manager της ομάδας της Toyota (photo redbull.com).

Και να λοιπόν που το WRC (World Rally Championship=Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ), χάρη στις προσπάθειες της Motorsport Greece, οργανωτικής επιτροπής που συστάθηκε επί τούτου, και του Λευτέρη Αυγενάκη, υφυπουργού αρμόδιου για θέματα αθλητισμού, επιστρέφει στην Ελλάδα με το Ράλλυ Ακρόπολις, μετά από οκτώ χρόνια απουσίας.

Και ναι μεν μπορεί το σημερινό WRC να είναι σκιά των Πρωταθλημάτων των δεκαετιών του ’60, του ’70, του ’80, και του ’90 ακόμα, παραμένει όμως πραγματικά παγκόσμιο, περιλαμβάνοντας φέτος 12 αγώνες – το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, που θα διεξαχθεί μεταξύ 9 και 12 Σεπτεμβρίου, είναι ο 9ος γύρος.

Σκιά διότι, όσον αφορά το δικό μας ράλλυ, τα συνολικά χιλιόμετρα ξεπερνούσαν κάποτε τα 2.500 (και ήταν όλα στην ουσία αγωνιστικά, που γίνονταν μέρα-νύχτα με την ψυχή στο στόμα), όταν φέτος τα χιλιόμετρα των Ειδικών Διαδρομών [εφεξής ΕΔ] είναι λιγότερα από 300, με τα υπόλοιπα 1.000 να είναι στις εθνικές οδούς μεταξύ Αθήνας, Λουτρακίου και Λαμίας.

Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’70, αξέχαστη, χρυσή εποχή του Ράλλυ Ακρόπολις, ο αγώνας είχε δυο απαιτητικές, αγωνιστικές νύχτες.

Σκιά διότι ειδικά στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’70, αξέχαστη, χρυσή εποχή του Ράλλυ Ακρόπολις, ο αγώνας είχε δυο απαιτητικές, αγωνιστικές νύχτες: μια στη Μακεδονία και μια στην Πελοπόννησο, με απλές (liaison) διαδρομές που δεν υπήρχε περίπτωση να βγουν «ακαπέλωτες», χωρίς χρονική ποινή δηλαδή.

«[Ο αγώνας εκείνη την εποχή] ανεβαίνει στον Όλυμπο, σκαρφαλώνει στο Βέρμιο, κατεβαίνει στο Χρυσοβίτσι και στο Γεράκι, ξημερώνεται στους Γόνους και στην Ολυμπία. Είναι με μια λέξη πλήρης», γράφει χαρακτηριστικά ο Νικόλας Σ. Ζαλμάς στο λεύκωμά του «50 Χρόνια Acropolis Rally και Άλλες Ιστορίες».

Σκιά διότι οι ΕΔ του Ράλλυ Ακρόπολις είναι φέτος 14 [η Cosmote 5G Athens Stage, με μήκος ένα σκάρτο χιλιόμετρο γύρω από την Πλατεία Συντάγματος, δεν λογίζεται ακριβώς ΕΔ] με τις τέσσερις μάλιστα απ’ αυτές να γίνονται από δυο φορές, όταν παλαιότερα οι ΕΔ έφταναν ακόμα και τις 50.

Σε αντίθεση με το παρελθόν, σήμερα όλα τα αυτοκίνητα του WRC είναι παραφουσκωμένες σιλουέτες μικρομεσαίων hatchback με στεροειδή, δίχως ουσιαστικές μηχανολογικές διαφορές μεταξύ τους (photo WRC).

Σκιά διότι υπήρξαν χρονιές που, αν θυμάμαι καλά χωρίς το συμπλήρωμα διατροφής για τη μνήμη, οι συμμετοχές ξεπερνούσαν τις 200, με μόλις το ένα δέκατο απ’ αυτές να κατορθώνουν να φτάνουν πίσω στην Ακρόπολη, όταν φέτος, λόγω κυρίως κανονισμών αλλά και κόστους, είναι 55.

Τα ράλλυ του WRC, εδώ και πολλά χρόνια, σχεδιάζονται και διεξάγονται για την παγκόσμια τηλεοπτική προβολή των χορηγών των εργοστασιακών και ημι-εργοστασιακών ομάδων.

Σκιά διότι για τις νίκες και για το Πρωτάθλημα φέτος ουσιαστικά διαγκωνίζονται πέντε-έξι οδηγοί από δύο ομάδες (Hyundai και Toyota) όταν κάποτε τις νίκες διεκδικούσαν, πρακτικά επί ίσοις όροις, πάνω από 10 οδηγοί από πολλά εργοστάσια.

Σκιά διότι, ενώ τα αυτοκίνητα διέφεραν κάποτε τόσο πολύ μεταξύ τους όσο ένα Ford Escort από μια Alpine-Renault, μια Toyota Celica από μια Lancia Stratos ή ένα Audi quattro από ένα Peugeot 205 Turbo 16, σήμερα όλα, ΟΛΑ τα αυτοκίνητα που συμμετέχουν είναι παραφουσκωμένες σιλουέτες δημοφιλών μικρομεσαίων hatchback με στεροειδή, δίχως ουσιαστικές μηχανολογικές διαφορές μεταξύ τους.

Επιγραμματικά, τα αυτοκίνητα που συμμετέχουν στη «μεγάλη» κατηγορία RC1/WRC είναι τετρακίνητα 1.6 με turbo και ελάχιστο βάρος 1.190 kg, ενώ αυτά της αμέσως επόμενης κατηγορίας RC2/Rally 2 είναι επίσης τετρακίνητα 1.6 με μικρότερο turbo και ελάχιστο βάρος 1.230 kg.

Γεγονός πάντως είναι, και συγγνώμη αν ακούγομαι κυνικός, ότι τα ράλλυ του WRC, εδώ και πολλά χρόνια, σχεδιάζονται και διεξάγονται για την παγκόσμια τηλεοπτική προβολή των χορηγών των εργοστασιακών και ημι-εργοστασιακών ομάδων, καθώς και για αυτή των χορηγών κάθε αγώνα και εκείνων του ίδιου του Πρωταθλήματος.

Διόλου τυχαίο είναι άλλωστε ότι όλες σχεδόν οι ΕΔ κάθε αγώνα καλύπτονται από την τηλεόραση, με τα δικαιώματα να παραχωρούνται στους τοπικούς σταθμούς από τον έναν αποκλειστικό promoter.

Έτσι, οι θεατές είναι ένας αναγκαίος, εντυπωσιακά επίμονος και ιδιαίτερα ενοχλητικός περισπασμός ο οποίος πρέπει κάπως να… εξευμενιστεί [υπάρχει καταλληλότερη λέξη που αρχίζει από «ξεκαυ» και τελειώνει σε «λώσει», αλλά εδώ γράφουμε πολιτικά ορθώς] και να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.

H Cosmote 5G Athens Stage γύρω από την Πλατεία Συντάγματος είναι αξιέπαινη ως έμπνευση και αξιοθαύμαστη ως επιχειρούμενο εγχείρημα (photo acropolisrally.gr).

Που είναι βέβαια και ο λόγος ύπαρξης των εκ των ων ουκ άνευ πλέον λεγομένων Super Specials, όπως η αξιέπαινη ως έμπνευση και αξιοθαύμαστη ως επιχειρούμενο εγχείρημα προαναφερθείσα Cosmote 5G Athens Stage στην Πλατεία Γενικώς Αγανακτισμένων, το γένος Συντάγματος. Στην οποία όμως, λόγω πανδημίας, δεν θα επιτρέπεται η παρουσία θεατών, οπότε…

Φέτος λόγω CoViD-19, τα πράγματα –όχι μόνο για τους θεατές, αλλά και για τους συμμετέχοντες, για τους χορηγούς και για τους εκπροσώπους του Τύπου– έχουν «σφίξει».

Φέτος λοιπόν, λόγω CoViD-19, τα πράγματα –όχι μόνο για τους θεατές, αλλά και για τους συμμετέχοντες, για τους χορηγούς και για τους εκπροσώπους του Τύπου– έχουν «σφίξει» έτι περισσότερο, με τους χώρους του αγώνα (στο Service Park, π.χ., στη Λαμία) να χωρίζονται σε κόκκινες και πράσινες περιοχές (High-Density και Low-Density Areas) με ελεγχόμενη πρόσβαση επί τη επιδείξει PCR test, πιστοποιητικών εμβολιασμού κ.λπ.

Σημαντικότερα, η μετακίνηση μεταξύ των δύο περιοχών θα απαγορεύεται, ενώ διόλου θα εκπλαγώ αν στην είσοδο του Service Park υπάρχει… face control, ανάλογα με το πόσοι θεατές βρίσκονται ήδη μέσα στον χώρο.

Στις ΕΔ βέβαια δεν μπορώ να φανταστώ πώς μπορούν να ελεγχθούν (για τα της πανδημίας, εννοείται) οι χιλιάδες που αναμένεται να κατακλύσουν τα Γεράνια, τον Παρνασσό, την Οίτη και το Καλλίδρομο, με πολλούς μάλιστα απ’ αυτούς να προγραμματίζουν να κατασκηνώσουν εκεί από την προηγουμένη.

Ελπίζω πάντως να κυριαρχήσει εδώ η περιβόητη ατομική ευθύνη, αν και δεν το βλέπω και τόσο πιθανό. Όσον αφορά πάντως τη διεξαγωγή και την ασφάλεια του ίδιου του αγώνα, τα πάντα ελέγχονται, πρακτικά σε κάθε μέτρο διαδρομής με τηλεοπτικό live feed ανά πάσα στιγμή, οπότε διόλου απίθανο είναι να καθυστερήσει ή ακόμα και να ματαιωθεί μια ΕΔ λόγω πολυκοσμίας.

Διάλεξε εσύ που θα στηθείς για να δεις, μην ακούς τι λένε αυτοί με τις σφυρίχτρες και τα χαζογιλεκάκια.

Εύχομαι λοιπόν ο ενθουσιασμός και η προσμονή που παρατηρείται στα διάφορα σχετικά με το ράλλυ γκρουπ στα ΜΚΔ [αν δεν κάνω λάθος, αυτό είναι το πρώτο Ράλλυ Ακρόπολις με Facebook] να εκδηλωθούν… συντεταγμένα και με σύνεση· με κύριο γνώμονα αφενός την ασφάλεια θεατών και πληρωμάτων και αφετέρου την ομαλή διεξαγωγή και εν τέλει τη μακροημέρευση του εθνικού μας αγώνα.

Σε ελαφρύτερη νότα, πριν από λίγες μέρες, με αφορμή διάφορες ανοησίες που κατά καιρούς διαβάζω από δω κι από κει, είχα προτείνει (μέσω του Tongue-in-Cheek Dept) μερικές απλές ιδέες για να τιναχτεί ο αγώνας στον αέρα.

Κάθε αυτοκίνητο και πρακτικά κάθε μέτρο της διαδρομής παρακολουθείται σε live feed από το Rally HQ. Δεν θέλει και πολύ λοιπόν για να ματαιωθεί μια διαδρομή λόγω, ας πούμε, μη συμμόρφωσης θεατών με τις οδηγίες των επιφορτισμένων με την ασφάλεια (photo WRC).

Να 10 απ’ αυτές:

1. Στις προσβάσεις για τους θεατές που, για άγνωστο λόγο, είναι και πιθανοί οδοί διαφυγής σε περίπτωση ανάγκης άκου τώρα, όταν, φτάνοντας καθυστερημένος, βλέπεις ήδη παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κοίτα μην πιαστείς κορόιδο και παρκάρεις εσύ τελευταίος – συνέχισε μέχρι την κορδέλα. Εκεί σίγουρα θα βρεις θέση που δεν έχει βρει άλλος.

2. Ειδικά σε προσβάσεις με στενό δρόμο, πάρκαρε και από τις δυο πλευρές – εντάξει, αφήνοντας λίγο χώρο για πεζούς. Σιγά δηλαδή μη χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί ο δρόμος και για άλλο λόγο – ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, τέτοια.

3. Περπατώντας με τα πόδια μέσα στην ΕΔ, φρόντισε να περνάς μπροστά από το πλαστικό πλέγμα και τις κορδέλες που έχει τοποθετήσει σε ορισμένα μέρη, για λόγους ασφαλείας υποτίθεται, η Οργάνωση ή, ακόμα καλύτερα, να τα πατάς – από την άλλη μεριά έχει πέτρες και αγκάθια.

Αν έχεις γεμίσει παϊδάκια και πράσινες και επιλέξεις να δεις την ΕΔ από τα κοντρόλ, φρόντισε να στηθείς δίπλα στους κριτές.

4. Οι ΕΔ κλείνουν, λέει, για τα αυτοκίνητα των θεατών τρεις ώρες πριν από τη διέλευση του πρώτου αγωνιστικού. Εντάξει, σχετικό είναι αυτό. Και λίγο αργότερα να πας, αν στηθείς μπροστά από το κοντρόλ και βάλεις τις φωνές στους κριτές επειδή, ας πούμε, βρήκες κίνηση στον δρόμο φεύγοντας από την προηγούμενη ΕΔ, τι θα κάνουν; θα σε αφήσουν να μπεις, μην ακούς.

5. Συνέχισε να ψάχνεις το καλύτερο μέρος για να παρακολουθήσεις μέχρι και την τελευταία ώρα. Ρώτα, πειραματίσου, περπάτα από δω κι από κει, ανεβοκατέβα στα πρανή, ακόμα και μετά το αυτοκίνητο με το “0” της Οργάνωσης – έχεις πολύ χρόνο ακόμα μέχρι να περάσει ο πρώτος. Χαιρέτα και το ελικόπτερο που πετά από πάνω ελέγχοντας την ασφάλεια της ΕΔ. Από τη μέση μάλιστα του δρόμου, για να σε βλέπουν κι από εκεί καλύτερα.

6. Διάλεξε εσύ που θα στηθείς για να δεις, μην ακούς τι λένε αυτοί με τις σφυρίχτρες και τα χαζογιλεκάκια. Αν χρειαστεί, πέτα τους και καμιά πέτρα ή κάνα φραπόγαλο μπας και μαζευτούν. Που φορέσαν εκειδαπέρα ένα φωσφοριζέ γιλέκο και κάνουν τον καμπόσο…

Τέτοια αυτοκίνητα (και θεατές σε τέτοια σημεία βέβαια) δεν πρόκειται να ξαναδούμε. Εδώ οι Blomqvist-Cederberg με Audi quattro A2, νικητές του Ράλλυ Ακρόπολις του 1984 (photo flickr.com).

7. Τα καλύτερα βιντεάκια και οι σωστές σέλφι για το Instagram βγαίνουν όταν είσαι ακριβώς πάνω στο apex της στροφής – μη φοβάσαι, οι τύποι ξέρουν να οδηγούν.

8. Αν πάει να βγάλει καμιά ψύχρα στο βουνό, άναψε φωτιά να ζεσταθείς – τα ξερόχορτα ανάβουν πανεύκολα αυτή την εποχή. Παρομοίως αν πεινάσεις, τι, άψητο θα το φας το λουκάνικο;

9. Δες καμιά δεκαριά αυτοκίνητα –έτσι κι αλλιώς οι από πίσω σέρνονται– και φύγε για άλλη ΕΔ – τρεις-τέσσερις την ημέρα τις προλαβαίνεις άνετα. Εξάλλου, μέσα στο δίλεπτο ανάμεσα στα αυτοκίνητα προλαβαίνεις να περπατήσεις πολλά μέτρα.

10. Αν έχεις γεμίσει παϊδάκια και πράσινες και επιλέξεις να δεις την ΕΔ από τα κοντρόλ, φρόντισε να στηθείς δίπλα στους κριτές για να ακούνε εσένα και τους κολλητούς σου καλύτερα. Ιδανικά, στάσου μπροστά στον πίνακα με τους χρόνους.

Ενα μεγάλο ΕΥΓΕ αξίζει στους ανθρώπους της Οργάνωσης, ιδιαίτερα τους αφανείς, που μέσα σε λίγους μήνες κατόρθωσαν να σχεδιάσουν έναν αγώνα αντάξιο του WRC.

Τέλος, μη νοιαστείς για τα σκουπίδια που θα αφήσεις πίσω σου – ας φροντίσει η Οργάνωση να τα μαζέψει, όλα εσύ πια;

Σοβαρά πάντως, ένα μεγάλο ΕΥΓΕ αξίζει στους ανθρώπους της Οργάνωσης, ιδιαίτερα τους αφανείς, που μέσα σε λίγους μήνες κατόρθωσαν να σχεδιάσουν έναν αγώνα αντάξιο του WRC, όταν παλαιότερα ο σχεδιασμός ενός Ράλλυ Ακρόπολις ξεκινούσε την επομένη του τερματισμού του προηγούμενου.

Το Andro συγχαίρει λοιπόν τη Motorsport Greece και εύχεται στην Αλυτάρχη του Ράλλυ Ακρόπολις, Ανίτα Πασαλή, και στην ομάδα της κάθε επιτυχία για έναν ασφαλή, ενδιαφέροντα και χωρίς παρατράγουδα αγώνα με πολλές επαναλήψεις.

Για περισσότερα δείτε εδώ

Καλό αγώνα και ΠΡΟΣΟΧΗ εκεί έξω.

 

Διαβάστε ακόμα: Βασίλης Χαρίτος. Με την ομάδα της Peugeot στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1980.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top