Mε τον Στιβ ΜακΚουίν στη ζωή -όσο κράτησε- και στον κινηματογράφο.

Μαλλί λευκό δεμένο κότσο, βλέμμα αμυγδαλωτό, T-shirt και μπαλαρίνες. Στα 80 της, η Ali MacGraw έγινε το 2019 η νέα ηγερία της Chanel και του εμβληματικού ρολογιού J12, παρέα με τη Ναόμι Κάμπελ, την Καρόλ Μπουκέ και την Κίρα Νάιτλι. Επιστροφή στο μέλλον, καθότι ήταν χάρη στα προϊόντα μπάνιου Chanel No5 που υιοθετήθηκε από το Χόλιγουντ.

Ήταν το 1966. Μια απλή βοηθός τότε του φωτογράφου μόδας Melvin Sokolsky. Έχοντας να φροντίσει μοντέλα όπως η Suzy Parker ή η Jean Shrimpton, δεν διανοούνταν καν ότι η ομορφιά της ανταποκρινόταν στα στάνταρ της εποχής: η επιδεμίδα της πολύ ματ, τα φρύδια πολύ τονισμένα. Αλλά αυτό ήταν το «διαφορετικό» κορίτσι, ύψους 1,73, που διάλεξαν για το shooting στο Πουέρτο Ρίκο.

Έζησε αποτυχίες και ταπεινώσεις, αλλά κανένα ανυπέρβλητο τραύμα.

Έξι δεκαετίες αργότερα, ξυπνάει στις 6 το πρωί, κάνει γιόγκα και πίνει το τσάι της διαβάζοντας την Τέχνη της ηρεμίας του Pico Iyer, κολλητού του Δαλάι Λάμα και του Λέοναρντ Κοέν. Όνειρό της να βρεθεί στην Ισλανδία, να απολαύσει τη σιωπή και το τοπίο. Έζησε αποτυχίες και ταπεινώσεις, αλλά κανένα ανυπέρβλητο τραύμα, θα πει. «Στάθηκα τυχερή, αν και μετανιώνω που φοβήθηκα τόσο τη ζωή και για τόσο μεγάλο διάστημα».

Έχει περάσει πια ένα τέταρτο του αιώνα που η Άλι ΜακΓκρόου εγκατέλειψε το Χόλιγουντ (Photo by Sante Forlano/Condé Nast).

Τρεις γάμοι, ο Στιβ ΜακΚουίν, μια πυρκαγιά, η Δυναστεία, κοκαΐνη και τεκίλα, η φεμινίστρια Gloria Steinem, ένα τρίο… Αυτό που θα έλεγες «μια γεμάτη (και γαμάτη) ζωή». Κατάφερε να επιβιώσει. Δεν έχει πια κάτι να φοβάται. Ωστόσο, άφησε μια καριέρα σπουδαίας ηθοποιού να γλιστρήσει σαν το νερό μέσα από τα δάχτυλά της.

Ήταν το 1993, όταν κάηκε η βίλα της στο Μαλιμπού. Χάθηκαν ρούχα, φωτογραφίες, αναμνήσεις, γράμματα.

Έχει περάσει πια ένα τέταρτο του αιώνα που η Άλι ΜακΓκρόου εγκατέλειψε το Χόλιγουντ. Ήταν το 1993, όταν κάηκε η βίλα της στο Μαλιμπού. Πάνε ρούχα, φωτογραφίες, αναμνήσεις, γράμματα… Τίποτα δεν την κράταγε πλέον σε μια πόλη που έχει πια ξεχάσει. Τώρα, ζει στο Tesuque, 20 λεπτά από τη Σάντα Φε, New Mexico.

Τον αλκοολισμό της, τον εθισμό της στο σεξ, τη χρόνια κατάθλιψή της κατάφερε να τα φέρει βόλτα, μπήκε σε κλινική αποτοξίνωσης. «Κανένας από τους τρεις συζύγους μου δεν ήξερε ποια ήμουν. Εγώ που περηφανευόμουν πως είχα μεγάλη ελευθερία σκέψης, έκανα ό,τι και πολλές γυναίκες εκείνη την εποχή: τους έλεγα αυτό που ήθελαν να ακούσουν. Έμαθα ότι πρέπει να τολμάς να εκφράσεις αυτό που νιώθεις και να ζητάς το ίδιο πράγμα από τον άλλο».

Πράγμα το οποίο ουδέποτε έκαναν οι γονείς της. Γραφίστες στο χώρο της διαφήμισης, μεγαλώνουν τα παιδιά τους στην εξοχή. Ο μπαμπάς, Richard MacGraw, ιρλανδικής καταγωγής, έζησε μια τραυματική παιδική ηλικία σε ορφανοτροφείο. Αλκοολικός, το κόβει με τη γέννηση της κόρης του την 1η Απριλίου του 1939 και το ξαναρχίζει 20 χρόνια μετά, γεγονός που θα τους φέρει πιο κοντά.

Το ’63, γνωρίζεται με τον Σαλβαντόρ Νταλί. Θέλει να της κάνει το πορτρέτο.

Το κοινό ερωτεύεται το preppy look και τη φυσική ομορφιά της Άλι.

Η μαμά, Frances Klein, ουγγρικής καταγωγής, έζησε στο Παρίσι και πήρε ενεργά μέρος στην καλλιτεχνική αβανγκάρντ. Για την Άλι, τότε, η τηλεόραση ήταν απαγορευμένη. Χάνεται στο δάσος, διαβάζει, σχεδιάζει. Ονειρεύεται μια ζωή στην προπολεμική Γαλλία παρέα με τον Κοκτώ και τον Ντιαγκίλεφ. Ή να σερβίρει γλυκά σε κάποιο σικ καφέ.

Μετά από σοβαρές σπουδές στο Wellesley College της Βοστώνης, η Άλι παντρεύεται το 1961 τον φοιτητή του Χάρβαρντ Robin Hoen, τον πρώτο της έρωτα. Μαζί ανακαλύπτει τις παρηγορητικές ιδιότητες του αλκοόλ στα κοκτέιλς που σωρηδόν οργανώνουν τα πεθερικά της. Αλλά η καθημερινή ρουτίνα δεν ανταποκρίνεται στη ρομαντική της αντίληψη περί έρωτος.

Αυτό είναι το πρώτο της διαζύγιο. Εντωμεταξύ, έχει αρχίσει να εργάζεται στο χώρο της μόδας ως βοηθός της διαβόητης Diana Vreeland στο Harper’s Bazaar. Η Άλι είναι η ηρωίδα του «Ο διάβολος φορούσε Prada». Τακούνια στιλέτο, λιμουζίνες, ακριβά γούστα… Έκανε τα πιο άχαρα ρούχα να δείχνουν πάνω της genial.

Ο Σοκόλσκι την κλέβει από τη Βρίλαντ παρά τις διαμαρτυρίες της τελευταίας. Μένει κοντά του 6 χρόνια και γίνεται μέρος της νεοϋορκέζικης καλλιτεχνικής σκηνής. Το ’63, γνωρίζεται με τον Σαλβαντόρ Νταλί. Θέλει να της κάνει το πορτρέτο. «Σκόπευα να το πουλήσω, για να νοικιάσω ένα μεγαλύτερο διαμέρισμα. Αλλά κάποια στιγμή με έβαλε να καθίσω σε μια νεο-ισπανική πολυθρόνα κι άρχισε να μου γλύφει τα δάχτυλα των ποδιών μου. Ήταν τρομακτικό!»

Η Kylie Jenner έχει βαλθεί να της μοιάσει και η Kim Kardashian μιμείται το χτένισμά της.

Την ίδια χρονιά, χάρη στα άψογα γαλλικά της, γνωρίζει την Κοκό στο Παρίσι. Μια αποκάλυψη. Ακόμα και σήμερα η μόδα τη συναρπάζει. Αγαπημένη της μάρκα η Hermès. Αλλά πιστεύει πως το όνειρο έχει χαθεί. Η ίδια, όμως, εξακολουθεί να εμπνέει. Η Kylie Jenner έχει βαλθεί να της μοιάσει και η Kim Kardashian μιμείται το χτένισμά της: μακρύ γυαλιστερό μαύρο μαλλί με χωρίστρα στη μέση. Ένα χτένισμα που γνώρισε πιένες χάρη στο Love Story, το οποίο καθιέρωσε την Άλι ΜακΓκρόου ως το σύμβολο ενός νέου ρομαντικού κινηματογράφου. Χωρίς την ταινία αυτή θα είχε παραμείνει ένα ακόμα it-girl των ‘70s.

Aριστερά: με τον Robert Evans. Δεξιά: με τον Ράιαν Ο’Νιλ.

Στην αυτοβιογραφία της, η Αντζέλικα Χιούστον εξομολογείται πως πέρασε μια ολόκληρη νύχτα στο κρεβάτι ν’ ακούει τον εραστή της να πλέκει το εγκώμιο «της φιλενάδας του, ένα μανεκέν ονόματι Ali MacGraw». Μετά το περίφημο shooting για τη Chanel, της προτείνουν το ρόλο της Μπρέντα στο Goodbye, Columbus, την κινηματογραφική διασκευή ενός μυθιστορήματος του Φίλιπ Ροθ. Αμέσως τραβάει την προσοχή ενός από τους πιο διάσημους σινεμανθρώπους της εποχής, του γοητευτικού playboy και αιρετικού Robert Evans, παραγωγού του Μωρού της Ρόζμαρι και του Νονού.

«Ίσως ποτέ δεν ήμουν καμιά σπουδαία ηθοποιός. Ίσως ήμουν απλώς μια ποπ φιγούρα».

Ο γάμος της με τον Μπομπ συγκεντρώνει όλες τις προϋποθέσεις για να πετύχει. Οι δυο τους είναι ωραίοι και καλλιεργημένοι. Το Love Story του 1970 γνωρίζει τεράστια επιτυχία. «Είχαμε πέσει από τα σύννεφα. Ήμουν σχεδόν άγνωστη. Ο Ράιαν (Ο’Νιλ) είχε φανεί μόνο στην τηλεόραση. Η ταινία είχε κοστίσει λίγα. Ήταν μάννα εξ ουρανού για την Paramount!»

Τον αλκοολισμό της, τον εθισμό της στο σεξ, τη χρόνια κατάθλιψή της κατάφερε να τα φέρει βόλτα, μπήκε σε κλινική αποτοξίνωσης (Φωτογραφία: Wikipedia).

Το κοινό ερωτεύεται το preppy look και τη φυσική ομορφιά της Άλι. Μέσα στην πόλη, φοράει μποέμικα φουστάνια, μίνι καρό φουστίτσες, παντελόνια καμπάνα, ινδιάνικες μπαντάνες, κάπες, vintage βελούδα κι ένα απλό μακιγιάζ που την αναγορεύει σε ενσάρκωση του less is more. «Δεν ξέρω να σας πω αν ήμουν όμορφη», εξομολογείται. «Δεν αισθανόμουν άνετα στο πλατό. Μισούσα τις κάμερες. Πάντα τις μισούσα. Αλλά δεν ένιωθα έρμαιο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Μ’ ενδιέφεραν άλλα πράγματα. Ίσως ποτέ δεν ήμουν καμιά σπουδαία ηθοποιός. Ίσως ήμουν απλώς μια ποπ φιγούρα».

Ο Έβανς επιμένει να παίξει στο Getaway, το θρίλερ του Σαμ Πέκινπα. Εκείνη προτιμούσε να ασχοληθεί με τον Τζόσουα, το γιο τους που είχε γεννηθεί λίγους μήνες πριν. Αλλά εντέλει πείθεται. Μόλις αρχίσουν τα γυρίσματα, νιώθει το γαλάζιο βλέμμα του Steve McQueen να την καταπίνει ολόκληρη. Ο έρωτας είναι κεραυνοβόλος. Κτητικός και καταστροφικός. Να βγαίνει από τα σωθικά τους. «Είχα μαγευτεί από τα μεγάλα μάτια της και το αισθησιακό της στόμα », θα ομολογήσει ο Στιβ.

Την αποκαλεί «η μικρή μου Νεοϋρκέζα διανοούμενη». Αποπνέει κίνδυνο, αλλά ξαφνικά μπορεί να γίνει αφάνταστα τρυφερός. Η Άλι το λατρεύει αυτό. Όμως, ο γοητευτικός πρωταγωνιστής του Bullit κατατρύχεται από το σύνδρομο της εγκατάλειψης κι είναι αλκοολικός, όπως κι ο πατέρας του, όπως κι ο πατέρας της Άλι.

Διαλυμένοι από την κατανάλωση αλκοόλ και μαριχουάνας, η καθημερινότητά με τον Στιβ ΜακΚουίν μετατρέπεται σε πεδίο μάχης.

Στο Getaway, το θυελλώδες πάθος τους ξεχειλίζει από την οθόνη. Ο Έβανς πηγαίνει τη γυναίκα του στη Βενετία, μπας και σώσει το γάμο τους. Τίποτα. Παρά τις ενοχές της, η Άλι παίρνει το παιδί και πάει να μείνει με τον εραστή της. Θα παντρευτούν το 1973.

Στα 5 χρόνια που διαρκεί ο γάμος, είναι κλεισμένη σπίτι, μαγειρεύει, βάζει πλυντήριο, κρατάει τους λογαριασμούς. Βγαίνουν ελάχιστα. Ο Στιβ δεν πολυγουστάρει τις κοσμικότητες. Και βρίζει στο τηλέφωνο όλους όσους του χώρου θέλουν να μιλήσουν στη γυναίκα του. «Σ’ ένα γάμο, είναι δύσκολο κι οι δύο να κάνουν ταινίες. Ποιος άντρας θέλει η γυναίκα του να φεύγει για τρεις μήνες και να φιλιέται με κάποιον άλλο στο πλατό; Τα παιδιά μας ήτανε μικρά, η σχέση ασταθής και ο Στιβ δεν ανεχόταν να μην είναι παρούσα 24 ώρες το 24ωρο με το χαμόγελο στα χείλη».

Ακόμα και σήμερα η μόδα τη συναρπάζει. Αγαπημένη της μάρκα η Hermès (Photo by Jean-Jacques Bugat/Condé Nast ).

Διαλυμένοι από την κατανάλωση αλκοόλ και μαριχουάνας, η καθημερινότητά τους μετατρέπεται σε πεδίο μάχης. Το 1978, δεν αντέχει άλλο να σερβίρει το πρωινό στο κρεβάτι σ’ έναν Στιβ που κουβαλάει τις ερωμένες του σπίτι, φροντίζοντας να τον ακούει η Άλι. Παύει να είναι μια καλόβολη νοικοκυρά και πάει να παίξει στο Convoy, πάλι του Πέκινπα. Πρέπει να κοιτάξει το μέλλον το δικό της και του γιου της, πόσω μάλλον που στο προγαμιαίο συμβόλαιο προβλέπεται ότι δεν δικαιούται κανενός είδους αποζημίωση σε περίπτωση διαζυγίου. Ο ΜακΚουίν την απειλεί ότι θα τη χωρίσει, ζηλεύει τρελά, θυμώνει άγρια, τη χτυπάει. Εκείνη πλέον φοβάται.

Τον εγκαταλείπει παίρνοντας μαζί το γιο της και μια αγκαλιά βιβλία. Μπαίνει σε κούρα αποτοξίνωσης. Αρνείται να γίνει θύμα. Στα νεανικά της χρόνια στο Μανχάταν είχε γίνει φίλη με τη Gloria Steinem, μια μεγάλη προσωπικότητα του φεμινιστικού κινήματος, η οποία μάλιστα την είχε φιλοξενήσει, εκείνη και το σκύλο της, μετά από ένα χωρισμό. Μαζί μοιράζονται το ίδιο όραμα «ενός φεμινισμού ειλικρινούς, χωρίς οπορτουνισμούς ούτε τυφλές στρατεύσεις». Λέει: «Όταν η μητέρα μου πήγαινε να πουλήσει τα έργα της στη Νέα Υόρκη, ο πατέρας μου καθάριζε το σπίτι κι έπλενε τα πιάτα κι αυτό δεν το έβρισκα διόλου σοκαριστικό».

Δεν έχει πρόβλημα να ξεκινήσει τη ζωή της απ’ την αρχή, αλλά όλα αυτά τα χρόνια στη σκιά του Στιβ ΜακΚουίν αποδείχτηκαν μοιραία. Ο Σίντνεϊ Λιούμετ τη βάζει να παίξει στο Players (1979) και το Just Tell Me What You Want (1980), η καλύτερή της φίλη Κάντις Μπέργκεν τη στηρίζει νύχτα μέρα, αλλά εκείνη έχει αφήσει πίσω της τον κινηματογράφο. «Ποτέ δεν αποτέλεσα μέρος του Χόλιγουντ. Αυτό που μ’ ενδιέφερε ήταν οι σκηνοθέτες, τα κοστούμια, οι ηθοποιοί… Τα υπόλοιπα, όσα είχαν να κάνουν με το μάρκετινγκ, με απωθούσαν. Βρέθηκα να παίζω σε απαίσια πράγματα, όπως στη Δυναστεία, μόνο για τα λεφτά. Τουλάχιστον με παρηγορεί ότι τα πρώτα μου βήματα ήταν αξιοπρεπή».

Δεν έχει πρόβλημα να ξεκινήσει τη ζωή της απ’ την αρχή, αλλά όλα αυτά τα χρόνια στη σκιά του Στιβ ΜακΚουίν αποδείχτηκαν μοιραία.

«Το σεξ ήταν πολύ ελεύθερο τότε. Άγριο. Διασκεδάζαμε αφάνταστα. Κάποιους αυτό τους τρέλανε», θα πει για τη δεκαετία του ’80.

Εκείνη την περίοδο, δέχεται κόσμο σπίτι της στο Μαλιμπού όπου τεκίλα και κόκα ρέουν εν αφθονία. «Το σεξ ήταν πολύ ελεύθερο τότε. Άγριο. Διασκεδάζαμε αφάνταστα. Κάποιους αυτό τους τρέλανε». Δυστυχώς, το μοναδικό τρίο που δοκίμασε δεν της άρεσε, γράφει στην αυτοβιογραφία της (Moving Pictures). Έφταιγε ο υπερβολικός ρομαντισμός της και το ότι η μοκέτα της ερέθιζε την πλάτη.

Στο Getaway, το θρίλερ του Σαμ Πέκινπα (Φωτογραφία: classiq.me).

Πέρυσι, το αστέρι της προστέθηκε στο Hollywood Boulevard, στο περίφημο Walk of Fame, μαζί με κείνο του Ryan O’Neal.

Το 2006, η Άλι πατάει το σανίδι του Broadway σ’ ένα έργο του Δανού σκηνοθέτη Thomas Vinterberg. Την είδαμε επίσης δίπλα στον παλιό πρωταγωνιστή της Ράιαν Ο’Νιλ στο θεατρικό Ερωτικά Γράμματα. Δεν πρόκειται για την αρχή μιας δεύτερης καριέρας. «Φοβάμαι τα κενά μνήμης». Κι ύστερα, δεν θά ‘χε χρόνο να χαϊδολογάει τον εγγονό της, να σχεδιάζει και να κάνει κολάζ. Δεν θά ‘χε χρόνο επίσης ν’ ακούει Μότσαρτ και μελωδίες από την Καραϊβική ή να ασχολείται με τα δικαιώματα των ζώων. Ούτε θά ‘χε χρόνο να κάνει παρέα «με ανθρώπους των οποίων φιλοδοξία δεν είναι ν’ αγοράσουν και δεύτερο καμπριολέ».

Στα 80 της (το 2019), η Ali MacGraw έγινε νέα ηγερία της Chanel (Φωτογραφία: lofficiel.at).

Πέρυσι, το αστέρι της προστέθηκε στο Hollywood Boulevard, στο περίφημο Walk of Fame, μαζί με κείνο του Ryan O’Neal. Είναι τα 2692 και 2693 της σειράς, στη διασταύρωση με τη λεωφόρο North Sycamore.

 

Διαβάστε ακόμα: Η δαιμονική ομορφιά της Ορνέλα Μούτι.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top