«Οι περισσότερες από τις γυναίκες πελάτισσες μας αγοράζουν μόνες τους τα κοσμήματά τους και δεν περιμένουν πια έναν άνδρα για να τους αγοράσει».

    Η γαλλίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων Charlotte Chesnais δημιουργεί μοναδικά κομμάτια που τα χαρακτηρίζουν οι καμπύλες και οι ιδιαίτερες γραμμές τους όπως αυτές αγκαλιάζουν ή αγγίζουν τα σημεία όπου φοριούνται. Πρόκειται για μικρά αντικείμενα τέχνης, ευφυώς πλασμένα με λόγο, που κυκλώνουν το λαιμό, περιτριγυρίζουν τους καρπούς, χαϊδεύουν τα αυτιά. Κομμάτια αισθησιακά που αναδεικνύουν το σώμα, την έκφραση, τη διάθεση, τον ψυχισμό.

    Η Charlotte βρέθηκε νωρίς στον οίκο Balenciaga και δίπλα στον κορυφαίο Nicolas Ghesquière όπου και σχεδίασε ένα μοναδικό μανικετόκουμπο, που έπαιζε με τις αναλογίες. Από τότε φάνηκε πως δεν θα είχε μια κλασική πορεία, αλλά σίγουρα μια έντονα σημειολογική διαδρομή.

    Μητέρα τριών παιδιών, καλλιτέχνης και επιχειρηματίας, η Charlotte ξέρει καλά πώς να εφαρμόζει τη δημιουργικότητά της στοχευμένα – αλλά πάντα με μια διάθεση έκπληξης. Σήμερα, εργάζεται επίσης ως σύμβουλος σχεδιασμού για τις εταιρείες A. P. C., Paco Rabanne και Uniqlo.

    Τοποθετεί το κόσμημα-αντικείμενο στο περίγραμμα του σώματος – με γραμμές που είναι ρευστές, δυναμικές, αιχμηρές και πειθαρχημένες. Δημιουργεί κοσμήματα για γυναίκες και άνδρες, αφού πιστεύει πως η τέχνη και η χρηστικότητα όταν παντρεύονται μας αφορούν εξίσου όλους. Οι διαχωρισμοί καταλύονται μπροστά στο όραμα μιας νέας αισθητικής, μιας άλλης φιλοσοφίας, και εν τέλει της αισθητικής του μέλλοντος.

    Στις 7 Ιουλίου, η Charlotte θα εγκαινιάσει το νέο της POP UP στο i-D CONCEPTSTORES στο Κολωνάκι και θα παρουσιάσει την νέα της συλλογή BINARY και τα σοφιστικέ γλυπτά της. Με αφορμή την παρουσία της στην Αθήνα μίλησε στο Andro για το πώς ξεκίνησε, τι την κινητοποιεί και τα ποια είναι τα μελλοντικά της σχέδια.

    «Ο Vincent Darré, ένας τέλειος παριζιάνος δανδής, ήταν από τους ανθρώπους που με επηρέασε πολύ».

    «Αποφάσισα να λανσάρω το δικό brand κοσμημάτων το 2015, όταν και περίμενα τον πρώτο μου γιο» (Φωτογραφία: lvmh.com).

    – Ποιες ήταν οι πρώτες σας επιρροές από την οικογένειά σας και το περιβάλλον σας γύρω από την τέχνη και το σχέδιο, ενώ μεγαλώνατε;

    Η μαμά μου όταν ήμουν μικρή, θυμάμαι να χαρακτηρίζεται από μια ισορροπημένη αίσθηση του στυλ, μεταξύ πρακτικού και κομψού. Αργότερα, όταν μετακόμισα στο Παρίσι, είχα την τύχη να γνωρίσω πολλούς ανθρώπους που ασχολούνταν με το αντικείμενο όπως τον Vincent Darré, έναν τέλειο παριζιάνο δανδή που με επηρέασε πολύ.

    – Τι σπουδάσατε και πώς αποφασίσατε τελικά να σχεδιάσετε κοσμήματα;

    Πήγα στο Studio Berçot, μια σχολή μόδας. Άρχισα να εργάζομαι στα 20 μου ως junior designer στον οίκο Balenciaga με τον Nicholas Ghesquière. Έμεινα εκεί για 9 χρόνια όπου και ανακάλυψα την αγάπη για το κόσμημα και άρχισα να ασχολούμαι με αυτό. Όταν έφυγε εκείνος για τον οίκο Louis Vuitton, έφυγα κι εγώ και άρχισα να δουλεύω ως ελεύθερος επαγγελματίας για διάφορα brands όπως τα A.P.C., Paco Rabanne και Dior. Στη συνέχεια αποφάσισα να λανσάρω το δικό brand κοσμημάτων το 2015, όταν και περίμενα τον πρώτο μου γιο.

    – Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ σχεδιασμού μόδας και κοσμημάτων;

    Θα έλεγα ότι το κόσμημα έχει ίσως μια ισχυρότερη σύνδεση με το design, τον  σχεδιασμό επίπλων ή αντικειμένων και ίσως με την αρχιτεκτονική. Στην τελική, πρόκειται για ένα αντικείμενο το μπορούμε να το παρατηρήσουμε  από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες.

    «Το κόσμημα έχει ίσως μια ισχυρότερη σύνδεση με το design, τον  σχεδιασμό επίπλων ή αντικειμένων και ίσως με την αρχιτεκτονική».

    «Είμαι μεγάλη θαυμάστρια του γλύπτη Brancusi. Όλα έχουν να κάνουν με την ισορροπία μεταξύ της γωνίας και της καμπύλης».

    – Το έργο σας τείνει προς τη γλυπτική και το αρχιτεκτονικό στυλ. Ποιες είναι οι βασικές σας αναφορές; Υπάρχουν καλλιτέχνες που σας επηρέασαν ανεξάρτητα από τις προσλαμβάνουσες της δουλειάς σας;

    Δεν έχω άμεση έμπνευση, καθώς η δουλειά μου είναι πολύ προσωπική και προέρχεται κυρίως από το μυαλό μου. Αγαπώ όμως πολύ και μελετώ με τρομερό ενδιαφέρον την αρχιτεκτονική και τη γλυπτική, και δεν είναι μυστικό ότι μου αρέσουν ο Jean Arp, η Barbara Hepworth και ο Pol Burry, που πιθανώς με επηρεάζουν πολύ. Είμαι επίσης μεγάλη θαυμάστρια και του γλύπτη Brancusi. Όλα έχουν να κάνουν με σχήματα και καμπύλες και την ισορροπία μεταξύ της γωνίας και της καμπύλης. Βασικά με αυτό τρέφομαι.

    – Στο παρελθόν, τα κοσμήματα ήταν το μέσο για να επιδεικνύουν οι άνδρες τον πλούτο τους μέσω των γυναικών τους. Σήμερα, όλα έχουν αλλάξει. Πώς νομίζετε ότι οι γυναίκες επιλέγουν τα κοσμήματά τους;

    Από τότε που ανοίξαμε το κατάστημά μας στο Παρίσι, αισθάνομαι υπέροχα που πραγματικά συναντούμε αληθινούς πελάτες. Και συνειδητοποιήσαμε, επίσης, ότι οι περισσότερες από τις γυναίκες πελάτισσες μας αγοράζουν μόνες τους τα κοσμήματά τους και δεν περιμένουν πια έναν άνδρα για να τους αγοράσει. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για έναν κεραυνοβόλο έρωτα, φαίνεται πως το σχήμα ενός κομματιού μιλάει μέσα στην ψυχή ενός ανθρώπου – πρόκειται για κάτι πολύ συναισθηματικό. Όπως όταν κάποιος επιλέγει έναν πίνακα ζωγραφικής.

    – Σχεδιάζετε εξίσου για τις γυναίκες και τους άνδρες, επισημαίνοντας άμεσα ότι πρέπει επιτέλους να ζήσουμε σε έναν ισότιμο κόσμο. Είναι οι κοινωνίες έτοιμες για αυτή την αλλαγή;

    Αυτή η ερώτηση από μόνη της θα μπορούσε να γίνει ένα ολόκληρο βιβλίο. Οι κοινωνίες σίγουρα εξελίσσονται, και ως μητέρα 3 αγοριών είμαι πεπεισμένη ότι έχω μεγάλο και σημαντικό ρόλο να παίξω στην εκπαίδευσή τους. Είμαστε υπεύθυνες οι μητέρες για τα αγόρια. Δες όμως την κατάσταση στις ΗΠΑ όσον αφορά στις αμβλώσεις- δυστυχώς τα δικαιώματα των γυναικών είναι ακόμη πολύ εύθραυστα σε πολλές χώρες.

    «Το σχήμα ενός κομματιού μιλάει μέσα στην ψυχή ενός ανθρώπου – πρόκειται για κάτι πολύ συναισθηματικό. Όπως όταν κάποιος επιλέγει έναν πίνακα ζωγραφικής».

    – Ποιες ήταν οι πιο πολύτιμες στιγμές από τη συνεργασία σας  σε οίκους όπως ο Balenciaga ή ο Paco Rabanne;

    Τα shows κρύβουν πάντα έντονες στιγμές, πολύ πλούσιες σε δημιουργικότητα. Αλλά αυτό που αγαπώ περισσότερο είναι η σχέση με τον σχεδιαστή, πώς μπορείς δηλαδή να μάθεις, να ανταλλάξεις και να αναπτυχθείς μέσα από αυτή.

    «Τα 9 χρόνια στον οίκο Balenciaga ήταν το καλύτερο σχολείο που θα μπορούσα να φανταστώ».

    – Είστε περισσότερο γλύπτρια παρά σχεδιάστρια. Πιστεύετε ότι οι τέχνες πρέπει να συναντιούνται; Θα μπορούσατε να σχεδιάσετε εύκολα και άλλα αντικείμενα;

    Δεν ξέρω αν η συγκεκριμένη «αποστολή» θα είναι εύκολη αλλά σίγουρα με ελκύει πολύ αυτή η κατηγορία (έπιπλα, homewear). Μια από τις κύριες διαφορές είναι μάλλον τα εργαλεία παραγωγής που θα πρέπει να μάθω, αλλά ακόμα και αυτό το κομμάτι είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για μένα.

    – Ταλέντο ή πειθαρχία; Πρόγραμμα ή διαίσθηση; Είστε πιο παρορμητική ή πιο προσεκτική;

    Θα έλεγα… όλα μαζί. Δεν σπούδασα πολύ, αλλά τα 9 χρόνια στον οίκο Balenciaga ήταν το καλύτερο σχολείο που θα μπορούσα να φανταστώ. Ακολουθώ πολύ τη διαίσθησή μου αλλά πάντα ακούω συμβουλές και φτιάχνω το δικό μου μείγμα.

    – Σας αρέσουν τα ταξίδια; Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας προορισμοί;

    Μου αρέσει πολύ αλλά δεν ταξιδεύω τόσο πολύ τα τελευταία 4 χρόνια, προφανώς λόγω της κατάστασης με την πανδημία και επίσης επειδή έχω 3 μικρά αγόρια στο σπίτι. Γενικά πάντως προσπαθώ να μειώσω τις πτήσεις μου. Όσον αφορά στους προορισμούς, είμαι μεγάλος θαυμαστής της Ιαπωνίας, των ελληνικών νησιών και ονειρεύομαι να επισκεφτώ την Αργεντινή από τον βορρά ως τον νότο όταν τα παιδιά μεγαλώσουν.

    – Μπορείτε να μου περιγράψετε μια συνηθισμένη μέρα σας;

    Ξυπνάω γύρω στις 6:45, αφήνω τα παιδιά στο σχολείο στις 8:20, προσπαθώ να κάνω και μια συνεδρία ashtanga πριν πάω στο γραφείο. Ή μερικές φορές επισκέπτομαι τους οίκους A.P.C. ή Paco Rabanne με τους οποίους έχω ελεύθερη συνεργασία. Κάνω συναντήσεις με τις ομάδες μου όλη την ημέρα, μερικές φορές ένα γεύμα με κάποιον δημοσιογράφο- επιστροφή στο σπίτι στις οχτώ για διάβασμα και παιχνίδι. Συνήθως πέφτω για ύπνο αρκετά νωρίς μέχρι την Τετάρτη και προγραμματίζω περισσότερα δείπνα με φίλους όταν πλησιάζει το τέλος της εβδομάδας.

    «Ακολουθώ πολύ τη διαίσθησή μου αλλά πάντα ακούω συμβουλές και φτιάχνω το δικό μου μείγμα» (Φωτογραφία: honestlywtf.com).

    «Το ιδανικό μέρος για μένα για να αποσυνδεθώ πραγματικά είναι η φύση και η θάλασσα».

    – Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας καλλιτέχνες, μουσεία, γκαλερί ή γενικά μέρη που σας αρέσει να επισκέπτεστε ή μέρη όπου χαλαρώνετε;

    Λατρεύω το Pompidou και το Λούβρο στο Παρίσι, κλασικά πράγματα δηλαδή, αλλά είναι πάντα μια υπέροχη ιδέα. Στη Naoshima της Ιαπωνίας ξετρελάθηκα με κάθε installation. Αγαπώ τον Fondation Maeght στη νότια Γαλλία και το Dia Beacon κοντά στη Νέα Υόρκη. Αλλά το ιδανικό μέρος για μένα για να αποσυνδεθώ πραγματικά είναι η φύση και η θάλασσα. Γι’ αυτό αγαπώ τόσο πολύ τα μικρά νησιά. Χωρίς κανένα δίκτυο, χωρίς κεντρικούς δρόμους, χωρίς μεγάλα καταστήματα ή φανταχτερά μέρη – είναι το ιδανικό μου.

    – Πώς ορίζετε τον νεωτερισμό σήμερα;

    Αυτό είναι δύσκολο… Θα έλεγα να είστε ανοιχτόμυαλοι αλλά να διατηρήσετε την προσωπικότητά σας, προσπαθήστε να μην ακολουθείτε τον όχλο, και βρείτε τη δική σας γλώσσα.

    – Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

    Ανοίγουμε ένα δεύτερο κατάστημα στο Παρίσι στην rive gauche στο τέλος του έτους. Και λίγο αργότερα θα λανσάρουμε τη νέα μας σειρά κοσμημάτων.

     

    //i-D ProjectArt, Κανάρη 12, Κολωνάκι, Αθήνα

     

    Διαβάστε ακόμα: John Stoddart. Ο τζεημσμποντικός μετρ της φωτογραφίας, για πρώτη φορά στην Αθήνα.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top