Αριστερά: η Μαρίνα Καραμαλή και η Κατερίνα Καραγιάννη. Δεξιά: Βίλα στην Εκάλη.

    Αθήνα, Μήλος, Μύκονος, Σαντορίνη, Ζάκυνθος, αλλά και Ινδονησία, Αίγυπτος, έως και Αυστραλία. Αν μιλάμε για εξωστρέφεια στην ελληνική αρχιτεκτονική, τότε τα συμπεράσματα είναι πρόδηλά. Η Μαρίνα Καραμαλή και η Κατερίνα Καραγιάννη είναι δύο γυναίκες που δεν περιορίζουν την οπτική τους.

    Το αρχιτεκτονικό γραφείο τους ΚΚΜΚ archtects επιδιώκει να συμπεριλάβει στο portfolio του όλες τις μορφές που μπορεί να πάρει η έμπνευση. Ιδιωτικές κατοικίες, βίλες, ξενοδοχειακές μονάδες. Ούτε και ο τόπος είναι περιοριστικός παράγοντας: εντός της Αθήνας, στα ελληνικά νησιά, αλλά στο εξωτερικό. Οπουδήποτε μπορεί το όραμά τους να πάρει σάρκα και οστά.

    Στη συνέντευξη που μας παραχώρησαν αναλύουν λεπτομερώς τη φιλοσοφία τους, τα έργα που έχουν δημιουργήσει και τα άλλα που αποτελούν μελλοντικά project.

    «Εξ ορισμού, το επάγγελμα του αρχιτέκτονα είναι διεθνές και δεν περιορίζεται από τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η βάση του, τη χώρα ή την εθνικότητά του».

    – Ποια ανάγκη σας οδήγησε να ξεκινήσετε να βγείτε εκτός των τειχών της Αθήνας;

    Εξ ορισμού, το επάγγελμα του αρχιτέκτονα είναι διεθνές και δεν περιορίζεται από τον τόπο στον οποίο βρίσκεται η βάση του, τη χώρα ή την εθνικότητά του. Η αρχιτεκτονική είναι μια παγκόσμια πρακτική, ελεύθερη από τοπικούς περιορισμούς, και αυτό ακριβώς είναι που την καθιστά τόσο όμορφη. Οι αρχιτέκτονες είμαστε από τη φύση μας πολίτες του κόσμου, καθώς πολλοί από εμάς έχουμε σπουδάσει και εργαστεί στο εξωτερικό, σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα γεμάτο νέους, φιλόδοξους αρχιτέκτονες από όλο τον κόσμο – είναι ένα μοναδικό σχολείο διεθνών ιδεών και συνεργασιών.

    Στη χώρα μας, αυτή η διεθνής διάσταση ενισχύεται και από τη φύση των έργων μας. Συχνά καλούμαστε να σχεδιάσουμε για “residential tourists”, ανθρώπους από το εξωτερικό που έχουν αγαπήσει την Ελλάδα και την έχουν κάνει δεύτερο σπίτι τους. Δεν υπάρχει πιο ενδιαφέρουσα πλευρά στο επάγγελμά μας από το να μπορούμε να σχεδιάζουμε για διαφορετικά περιβάλλοντα, συνθήκες, και πελάτες με ποικίλες προσλαμβάνουσες, συνήθειες και επιθυμίες. Μέσω του αρχιτεκτονικού έργου, να διεισδύεις στην πραγματικότητα και την καθημερινότητα μιας άλλης κουλτούρας. Εξ ορισμού, η αρχιτεκτονική είναι ένα επάγγελμα χωρίς σύνορα.

    Το Filoxenia στη Ζάκυνθο.

    – Υπάρχει αυτή τη στιγμή στην υπόλοιπη Ελλάδα έντονο ενδιαφέρον για τη δημιουργία ποιοτικών ξενοδοχείων;

    Το ενδιαφέρον είναι έντονο τόσο από Έλληνες επιχειρηματίες όσο και από ξένους επενδυτές, με τη ζήτηση για ποιοτικά projects να αυξάνεται σε καλοκαιρινούς και χειμερινούς προορισμούς. Για εμάς, η ανταλλαγή ιδεών με επιχειρηματίες που θέλουν να υλοποιήσουν ιδιαίτερα έργα είναι καθοριστική. Το όραμα ως business plan, η μοναδικότητα κάθε τόπου και η λεπτομέρεια του design είναι τα στοιχεία που κάνουν κάθε έργο ξεχωριστό. Η ποιότητα προκύπτει όταν αυτά δουλεύουν αρμονικά, δημιουργώντας χώρους και εμπειρίες που ξεχωρίζουν.

    «Οι αρχιτέκτονες, ως κοσμοπολίτες, επιστήμονες, καλλιτέχνες και επιχειρηματίες, μπορούμε να μετατρέψουμε τους στόχους σε μια ποίηση του δομημένου περιβάλλοντος».

    – H εμπειρία βοηθάει; 

    Με την άνοδο του τουρισμού και την ανάγκη διαφοροποίησης, η εμπειρία γίνεται στρατηγικός παράγοντας. Οι αρχιτέκτονες, ως κοσμοπολίτες, επιστήμονες, καλλιτέχνες και επιχειρηματίες, μπορούμε να μετατρέψουμε τους στόχους σε μια ποίηση του δομημένου περιβάλλοντος, που αναβαθμίζει τόσο το τουριστικό προϊόν όσο και την αισθητική της φιλοξενίας.

    Για παράδειγμα, σε ένα από τα ξενοδοχεία που έχουμε σχεδιάσει στη Μήλο, μεταφέραμε την αίσθηση του φυσικού – και συχνά πολυσύχναστου – περιβάλλοντος της διάσημης παραλίας Σαρακήνικο στον ιδιωτικό και ήρεμο χώρο του ξενοδοχείου. Έτσι, ο επισκέπτης βιώνει το μέγιστο από τον τόπο: τη ζωντάνια του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και τη γαλήνη του προσωπικού του καταφυγίου. Maximize the experience! Παράλληλα, εφαρμόσαμε αρχές παραμετρικού σχεδιασμού, προσφέροντας μια σύγχρονη, καινοτόμα διάσταση.

    Βίλα στη Μήλο.

    – Η Μήλος είναι ένα από τα νησιά που έχετε πραγματοποιήσει σημαντικά project. Πώς μπορεί να διατηρηθεί το χρώμα του Αιγαίου με σύγχρονους όρους;

    Για να διατηρηθεί το χρώμα του Αιγαίου πρέπει να διατηρηθεί και η κλίμακα σε όλα τα επίπεδα του κάθε έργου. Από το business plan μέχρι την αρχιτεκτονική και τις λεπτομέρειες του design. Είναι βασικό να γίνεται έρευνα πριν ξεκινήσει κάποιο έργο έτσι ώστε οι συντελεστές του να έχουν την πολύτιμη γνώση για τον τόπο στον οποίο επενδύουν. Η ιστορία, οι τοπικές συνθήκες έχουν μεγάλη αξία και είναι μόνο προς όφελος μας να εκπαιδευτούμε, να αφουγκραστούμε και να ακολουθήσουμε τον ρυθμό της κάθε τοπικής κοινωνίας με σεβασμό. Θα εκπλαγείτε αν δείτε πως οι αρχιτέκτονες μπορούμε να ερμηνεύσουμε τον φυσικό χαρακτήρα του Αιγαίου, την μορφολογία του εδάφους και την παραδοσιακή του αρχιτεκτονική – τη ‘Χώρα΄, τα σοκάκια, τις σχέσεις των οικοδομημάτων μεταξύ τους και τιςι διαδρομές του επισκέπτη που καλείται να ανακαλύψει την κάθε γωνιά. Εξάλλου, η παράδοση του Αιγαίου είναι και αυτό. Θέες, περάσματα, και απροσδόκητα σκηνικά στην πορεία της ανακάλυψης του τόπου.

    Desa Alam Resort στην Ινδονησία.

    «Είμαστε ενθουσιασμένες που συμμετέχουμε σε έργα στο εξωτερικό. Για εμάς, αυτό αποτελεί φυσική εξέλιξη».

    – Η παρουσία σας στο εξωτερικό (βλ. Αίγυπτος, Ινδονησία, Αυστραλία) είναι η επιβεβαίωση της εξωστρέφειας του γραφείου σας;

    Είμαστε ενθουσιασμένες που συμμετέχουμε σε έργα στο εξωτερικό. Για εμάς, αυτό αποτελεί φυσική εξέλιξη, καθώς η αρχιτεκτονική μας δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένο τόπο. Το learning curve όταν εργάζεσαι στο εξωτερικό είναι τεράστιο και συμβαίνει σε πολλαπλά επίπεδα. Στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε με νέα υλικά, ενώ προσαρμόζαμε την “ελληνικότητα” – που μας ζητήθηκε – σε ένα τοπικό resort, αδιαπραγμάτευτα σχεδιασμένο για τις ανάγκες και την αισθητική του τόπου. Ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον να συνεργαζόμαστε με την corporate λογική των Ασιατών πελατών μας, κάτι που απαιτούσε προσαρμοστικότητα και ευελιξία. Στην Αίγυπτο, πάλι, η εμπειρία ήταν εντελώς διαφορετική. Εκεί, σε ένα διαφορετικό μεσογειακό τοπίο, οι κατασκευαστικές πρακτικές ήταν πολύ πιο απλές και λιγότερο τυπικές. Καθώς το εργατικό κόστος ήταν χαμηλό, πολλές αλλαγές δεν γίνονταν στα σχέδια αλλά επί τόπου, συχνά κατεδαφίζοντας και ξαναχτίζοντας τοίχους. Ξέρετε, αυτά τα πράγματα μας έκαναν να δούμε τη διαδικασία με εντελώς νέο μάτι.

    Το εσωτερικό ενός σπιτιού στο Ελληνικό.

    – Τι μάθατε μέσα από όλα αυτά τα αρχιτεκτονικά «ταξίδια»; 

    Μέσα από τέτοιες εμπειρίες, μάθαμε όχι μόνο για νέα υλικά και τεχνικές αλλά και για το πώς να χαλιναγωγούμε τα συναισθήματά μας όταν κάποια πράγματα γίνονται “λάθος” σύμφωνα με τα δικά μας πρότυπα. Όταν δουλεύεις σε όλο τον κόσμο, το “λάθος” είναι σχετικό – μαθαίνεις ότι οι διαδικασίες πρέπει να είναι ευέλικτες, με μόνο στόχο την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα. Αυτή η προσαρμοστικότητα είναι ένα από τα μεγαλύτερα διδάγματα που μας έχει δώσει η δουλειά στο εξωτερικό και αυτή η δημιουργική «πολυπλοκότητα» είναι για εμάς το πιο συναρπαστικό κομμάτι της αρχιτεκτονικής.

    «Μέσα από τέτοιες εμπειρίες, μάθαμε όχι μόνο για νέα υλικά και τεχνικές αλλά και για το πώς να χαλιναγωγούμε τα συναισθήματά μας όταν κάποια πράγματα γίνονται “λάθος” σύμφωνα με τα δικά μας πρότυπα.»

    «Η παγκοσμιοποίηση έχει αμβλύνει κατά πολύ τις διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους λαούς και ειδικότερα στο επαγγελματικό πεδίο».

    – Ζητούν διαφορετικά πράγματα οι ξένοι από τους Έλληνες;

    Νομίζω ότι η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και δεν θα την διαχώριζα με το αν είναι κάποιος Έλληνας ή ξένος. Όταν συζητάμε για επενδυτές, συνήθως ο κάθε ένας έχει διαφορετικό business plan και διαφορετικό κοινό. Κοινός σκοπός είναι να συνδεθούν και να εμπιστευτούν τον αρχιτέκτονα που θα κάνει εικόνα και θα υλοποιήσει την επένδυση τους με τον πιο επιτυχημένο τρόπο. Χρειάζεται εμπιστοσύνη από την μεριά τους ως προς το έργο και τον ρόλο μας. Είτε ξένος είτε Έλληνας, όταν υπάρχει από την μεριά του επενδυτή ένα δομημένο brief, εμείς πέρα από την αισθητική πρόταση θα καθοδηγήσουμε το έργο και τον πελάτη μας, από την αρχή μέχρι το τέλος της συνεργασίας μας ώστε να επιτευχθεί το έργο.  Ουτως ή άλλως η παγκοσμιοποίηση έχει αμβλύνει κατά πολύ τις διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους λαούς και ειδικότερα στο επαγγελματικό πεδίο. Το μόνο που θα μπορουσαμε να πουμε είναι ότι συνήθως οι ξένοι επενδυτές κανουν καλύτερη διαχειριση του χρονου που απαιτεί ένα έργο και έτσι αποφευγονται βιασυνες και λάθη.

    White Pebble Suite στη Μήλο.

    «Αντλούμε έμπνευση από το φυσικό τοπίο, την ιστορία και την αισθητική του κάθε τόπου, δημιουργώντας χώρους που προσφέρουν μια ολοκληρωμένη και αυθεντική εμπειρία».

    – Υπάρχει ένα διακριτό χαρακτηριστικό που διατρέχει τα έργα σας που αφορούν τις ξενοδοχειακές μονάδες; 

    Όχι και δεν θα θελαμε. Κάθε ξενοδοχειακό μας έργο είναι μοναδικό, σχεδιασμένο να ενσωματώνει την τοπική κουλτούρα, το επιχειρηματικό όραμα και τις ιδιαίτερες συνθήκες του περιβάλλοντος. Αντλούμε έμπνευση από το φυσικό τοπίο, την ιστορία και την αισθητική του κάθε τόπου, δημιουργώντας χώρους που προσφέρουν μια ολοκληρωμένη και αυθεντική εμπειρία στους επισκέπτες. Αυτή η προσέγγιση συνάδει με το “immersive design”, όπως το εφαρμόζουμε, όπου ο σχεδιασμός ενεργοποιεί όλες τις αισθήσεις, δημιουργώντας μια πολυδιάστατη εμπειρία.  Έτσι, τα έργα μας δεν ακολουθούν ένα ενιαίο χαρακτηριστικό, αλλά αναδεικνύουν την ταυτότητα του κάθε τόπου και τις ανάγκες του κάθε πελάτη, προσφέροντας μια αυθεντική και καθηλωτική εμπειρία.

    – Εχει ενδιαφέρον η βίλα που ανασκευάσατε στη Σαντορίνη. Ένα παλαιό οίκημα απέκτησε μια νέα -μοντέρνα- ζωή. Πώς λειτουργήσατε σ’ αυτό το έργο;

    Η βίλα αυτή ήταν ένα αρκετά δύσκολο έργο, καθώς η υπάρχουσα κατάσταση ήταν μια κακή παλαιότερη κατασκευή χωρίς πρόγραμμα και σχεδιασμό, εντελώς ξένη προς τη Σαντορίνη. Ομολογουμένως, ήταν από τα κτίρια που αναρωτιέται κανείς αν είναι καλύτερα να γκρεμιστεί παρά να ανακαινιστεί.

    Ιδιωτική οικία στη Σαντορίνη.

    – Τι προσπαθήσατε να κάνετε εκεί; 

    Προσπαθήσαμε πολύ να «επαναφέρουμε» το κτίριο στο περιβάλλον του, επανασχεδιάζοντας τις όψεις του και χρησιμοποιώντας τοπικά υλικά όπως η μαύρη πέτρα της Σαντορίνης. Οι πέργκολες, πέρα από τη σαφή χρήση της σκίασης, λειτουργούν ως κλιμάκωση των διώροφων όγκων και «ανοίγουν» το κτίριο προς τον περιβάλλοντα χώρο του, που πριν ήταν αποσυνδεδεμένος. Το στοιχείο του νερού, μέσω μιας μεγάλης πισίνας, ενοποιεί το κτίριο με τον περιβάλλοντα χώρο και τη θέα προς το Αιγαίο. Τέλος, όλο το landscape αποτέλεσε σημαντικό στοιχείο του σχεδιασμού. Μέσα από ειδικές διαμορφώσεις και φύτευση, καταφέραμε να αποκλιμακώσουμε τον μεγάλο κτιριακό όγκο και να απαλύνουμε τον αντίκτυπό του στο κυκλαδίτικο τοπίο.

    «Πιστεύουμε ότι το “κακό” χτισμένο περιβάλλον στα νησιά θα αποτελέσει πεδίο δόξης λαμπρό για τους αρχιτέκτονες».

    – Στα νησιά βλέπεις πια και άσχημα πράγματα. 

    Πιστεύουμε ότι το “κακό” χτισμένο περιβάλλον στα νησιά θα αποτελέσει πεδίο δόξης λαμπρό για τους αρχιτέκτονες. Με το “κακό” αναφερόμαστε κυρίως στα εκτός σχεδίου πόλης ακίνητα, τα οποία αναπτύχθηκαν από κατασκευαστές μιμητικά και χωρίς κανένα όραμα. Αυτό φυσικά συμβαίνει και μέσα στους οικισμούς, όμως εκεί το ίδιο το δομημένο τοπίο συχνά αφομοιώνει τα κτίρια. Για εμάς, το στοίχημα είναι να αποκαταστήσουμε τη σύνδεση αυτών των κατασκευών με το περιβάλλον τους, δίνοντάς τους έναν νέο ρόλο που σέβεται και αναδεικνύει τον τόπο.

    Κατοικία στο Ψυχικό.

    – Διατηρείτε τη φιλοσοφία σας όταν πρόκειται να ασχοληθείτε με private houses ή ακολουθείτε και τις προτάσεις των ιδιοκτητών;

    Ο σχεδιασμός των ιδιωτικών κατοικιών είναι μια βαθιά προσωπική διαδικασία. Η αρχιτεκτονική που προκύπτει είναι το αποτέλεσμα της χημείας μεταξύ αρχιτέκτονα και ιδιοκτήτη. Ξεκινάμε πάντα ακούγοντας προσεκτικά τις ανάγκες, τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής του ιδιοκτήτη, ώστε να δημιουργήσουμε χώρους που προσφέρουν ποιότητα στη χρήση και στην αισθητική. Το σπίτι είναι ο πιο προσωπικός χώρος μας – πρέπει να είναι ζεστό, ιδιαίτερο και να αντικατοπτρίζει τον χαρακτήρα του ιδιοκτήτη. Αυτό που κάνουμε είναι να παντρεύουμε τις ανάγκες των ιδιοκτητών με τη δική μας αρχιτεκτονική φιλοσοφία. Ο ιδανικός πελάτης δεν φέρνει σχέδια αλλά περιγράφει τη ζωή του, και εμείς μεταφράζουμε αυτές τις πληροφορίες σε χώρους, σχήματα και χρώματα. Για αυτό πάντα ξεκινάμε με μια εκ βαθέων προσωπική συνέντευξη.

    Βίλα Paradis στη Μύκονο.

    «Στο νέο μας γραφείο, υιοθετήσαμε μια μινιμαλιστική και λειτουργική προσέγγιση με υλικά όπως το ξύλο, η τσιμεντοκονία και το μωσαϊκό σε ανοιχτούς τόνους».

    – Το ίδιο κάνατε και στους δικούς σας χώρους; 

    Το ίδιο εφαρμόζουμε και στους δικούς μας χώρους. Στο νέο μας γραφείο, υιοθετήσαμε μια μινιμαλιστική και λειτουργική προσέγγιση με υλικά όπως το ξύλο, η τσιμεντοκονία και το μωσαϊκό σε ανοιχτούς τόνους. Ξεχωρίζει το arty meeting room, με ένα τραπέζι από ακατέργαστο μάρμαρο Ερέτριας – πρώην “απόβλητο” οικοδομής – συνδυασμένο με καρέκλες Harry Bertoia. Η οροφή barissol λειτουργεί ως φωτιστικό σώμα με light scenarios που προσαρμόζονται στη διάθεση του χώρου. Μια ακόμα ιδιαίτερη λεπτομέρεια είναι το μπάνιο, όπου τοποθετήσαμε φυτά πίσω από ribbed γυαλί, με φωτισμό που συνδυάζει το φυσικό από ηλιοροφή και το τεχνητό, δημιουργώντας ένα μοναδικό “jungle effect.”

     

    Διαβάστε ακόμα: Το «Κυανό διαμέρισμα» 50 τ.μ. στο Παγκράτι. Από το 1964 στο σήμερα με δημιουργικό τρόπο.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top