Η πρώτη “Vette”, δημιούργημα του Harley J. Earl, ήταν αρχικά μόνο ανοιχτή (photo Fastest Laps).

Για τις απόψεις τα έχουμε πει: όλοι έχουν από μία. Όλοι λοιπόν έχουμε άποψη για το τι σημαίνει «ωραίο αυτοκίνητο». Έτσι, για ορισμένους εξ υμών, ωραίο αυτοκίνητο είναι ένα ανοιχτό αυτοκίνητο (πείτε το cabrio, cabriolet, convertible, roadster, ακόμα και décapotable, αν είστε της Σορβόννης)· σύμβολο ελευθερίας, διασκέδασης και ο καλύτερος τρόπος, λέτε, για να απολαύσεις την οδήγηση όταν έχει καλό καιρό.

Έννοια βέβαια ευρεία η παραπάνω, μιας και καλός καιρός για ανοιχτό αυτοκίνητο, για τους μεν έχοντας σώας τας φρένας, είναι ένα ανοιξιάτικο δειλινό, ένα δροσερό καλοκαιρινό βραδάκι, ένα ηλιόλουστο χειμωνιάτικο μεσημέρι Αλκυονιδών, εν ανάγκη, ενώ για τους μη έχοντας (σώας τα φρένας) είναι ένα μεσημεριανό καλοκαιρινό μποτιλιάρισμα στην παραλιακή, όπου η ματαιοδοξία κατάγει θρίαμβο επί της σωφροσύνης και του μελανώματος.

Οι πωλήσεις πάντως τέτοιων αυτοκινήτων βαίνουν μειούμενες. Μην ξεχνάμε πως ο καιρός δεν είναι όπως ήταν παλαιότερα – ο ήλιος πλέον βαράει κατακέφαλα.

Οι πωλήσεις πάντως τέτοιων αυτοκινήτων βαίνουν μειούμενες αφού αφενός όλο και περισσότεροι, επίσης εξ υμών, επιλέγετε «πολύ πρακτικότερα» crossover, SUV και τα συναφή, και αφετέρου, ό,τι και να λέμε, ο καιρός δεν είναι όπως ήταν παλαιότερα – ο ήλιος πλέον βαράει κατακέφαλα και όχι μόνο στις λεγόμενες μεσογειακές χώρες.

Έχουν βέβαια υπάρξει απόπειρες, ας πούμε, επιβίωσης των ανοιχτών αυτοκινήτων, μετατρέποντας κάποια SUV σε cabrio, αλλά δεν θα ασχοληθούμε εδώ με τέτοια τερατουργήματα. Εδώ θα μιλήσουμε για ορισμένα από τα πιο εμβληματικά ανοιχτά αυτοκίνητα που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ στους δρόμους· χωρίς συγκεκριμένη σειρά και με τη λέξη-κλειδί να είναι «ορισμένα» αφού η λίστα είναι πρακτικά ανεξάντλητη.

#1. Chevrolet Corvette C1 (1953-62)

Εμπνευσμένη από τη μεταπολεμική μανία των Ευρωπαίων για σπορ και ανοιχτά αυτοκίνητα, η πρώτη “Vette”, δημιούργημα του Harley J. Earl, ήταν αρχικά μόνο ανοιχτή. Ενώ κάθε άλλο παρά έβαζε φωτιά στον δρόμο, μιας και ένας σχετικά μικρός, για τα αμερικανικά δεδομένα, 6κύλινδρος κινητήρας, συνδυαζόταν με ένα αυτόματο κιβώτιο δύο μόλις σχέσεων. Άνοιξε όμως τον δρόμο για επτά ακόμα γενιές. Μέχρι σήμερα.


Μπορούμε να φανταστούμε την εντύπωση που προκάλεσε το 1961 η Jaguar που είχε τελική ταχύτητα πάνω από 240 km/h και 0-100 σε λιγότερα από 7”.

Η E-Τype έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα (photo Sothebys).

#2. Jaguar E-Type Series 1 (1961-68)

Δυσκολεύεσαι να φανταστείς την εντύπωση που θα δημιουργούσε, το 1961, ένα αυτοκίνητο με 270 άλογα, τελική ταχύτητα πάνω από 240 km/h και 0-100 σε λιγότερα από 7”. Συνδυάζοντας ασυναγώνιστες για την εποχή επιδόσεις, κομψότητα και τιμή, η E-Τype, ειδικά το roadster της Σειράς 1 και με τον κινητήρα 4.2, έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα πιο επιθυμητά αυτοκίνητα.


Με τα 585 κιλά της, η ανοιχτή Porsche 356 έφτανε τα 135 km/h τελικής ταχύτητας.

Η 356/1 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα “Porsche” (photo Elferspot).

#3. Porsche 356 (1948-65)

Κατασκευασμένη αρχικά στο Gmünd της Αυστρίας, εξ ου και “Gmünd Roadster”, η 356/1 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα “Porsche”. Κινητήρας ήταν ο επίπεδος 4κύλινδρος 1.1 που φορούσε και ο «Σκαραβαίος» της Volkswagen, με ιπποδύναμη «ανεβασμένη» στα 35 άλογα. Τα οποία μπορεί να ακούγονται σήμερα αστεία, σε συνδυασμό όμως με τα 585 κιλά της, η ανοιχτή 356 έφτανε τα 135 km/h τελικής ταχύτητας.


H Cadillac Eldorado ήταν το ακριβότερο convertible της εποχής του.

Μόνο 1.320 Eldorado με το χαρακτηριστικό “Biarritz” κατασκευάστηκαν, όλες το 1959 (photo Zero 260).

#4. Cadillac Eldorado “Biarritz” (1959)

Μόνο 1.320 Eldorado με το χαρακτηριστικό “Biarritz” κατασκευάστηκαν, όλες το 1959. Ο εξοπλισμός του ακριβότερου convertible της εποχής περιλάμβανε ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, ηλεκτρικά παράθυρα, αυτόματο άνοιγμα πορτμπαγκάζ, αυτόματη εναλλαγή φώτων από μεσαία σε μεγάλα, και αντίστροφα, αερανάρτηση κ.λπ.


Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της Alfa Romeo Spider ήταν η «ουρά σουπιάς».

Η διθέσια ανοιχτή Alfa ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο που λέγεται ότι σχεδίασε προσωπικά ο Battista Pininfarina (photo Classic Driver).

#5. Alfa Romeo “Duetto” Spider (1966-69)

Έχοντας διαδεχτεί τη Giulia Spider, η διθέσια ανοιχτή Alfa ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο που λέγεται ότι σχεδίασε προσωπικά ο Battista Pininfarina, με χαρακτηριστικό του γνώρισμα την «ουρά σουπιάς» – του αυτοκινήτου όχι του Battista. Η ανεπίσημα ονομαζόμενη “Duetto” έμεινε στην παραγωγή, με κινητήρες 1.3, 1.6 και 1.75 και μικρές αισθητικές παρεμβάσεις, για τρεις δεκαετίες.


Η Lincoln ήταν το μοναδικό 4πορτο convertible – με ανάποδες μάλιστα, “suicide” πίσω πόρτες.

Η Continental Convertible επιλέχθηκε ως επίσημο αυτοκίνητο του Λευκού Οίκου (photo Blackhawk collection).

#6. 1961 Lincoln Continental

Τη δεκαετία του ’50, η Lincoln, πολυτελής μάρκα της Ford, υστερούσε απέναντι στην Cadillac της GM. Αυτό άλλαξε το 1961 με την 4η γενιά Continental που ήταν και το μοναδικό 4πορτο convertible – με ανάποδες μάλιστα, “suicide” πίσω πόρτες. Αποτέλεσμα ήταν οι πωλήσεις της Lincoln να διπλασιαστούν. Αυξήθηκαν δε ακόμα περισσότερο όταν η Continental Convertible επιλέχθηκε ως επίσημο αυτοκίνητο του Λευκού Οίκου.


Η ανοιχτή Mercedes 300 SL δημιουργήθηκε όταν η ζήτηση ανοιχτών αυτοκινήτων επιδόσεων ήταν φανερό ότι αυξανόταν.

Ηταν πρώτη Mercedes-Benz με δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς (photo Auto Evolution).

#7. MercedesBenz 300 SL Roadster (1957-63)

Η ανοιχτή 300 SL, εξέλιξη της κλειστής 300 SL “Gullwing” Coupé (W198) που ήταν βασισμένη στην αγωνιστική 300 SLR (W194), δημιουργήθηκε όταν η ζήτηση ανοιχτών αυτοκινήτων επιδόσεων ήταν φανερό ότι αυξανόταν. Εκτός από ταχύτερο τότε αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο, ήταν, μεταξύ άλλων, και η πρώτη Mercedes-Benz με δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς.


Μέσα σε εννέα μήνες από τη γέννηση της πρώτης Mustang, η Ford πούλησε 700.000 κομμάτια.

Η πρώτη Mustang ήταν ένα κομψό αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε έναν 6κύλινδρο κινητήρα 105 ίππων και μηχανικά μέρη από το sedan Falcon (photo Bring a Trailer)

#8. Ford Mustang Convertible (1965-73)

Μέσα σε εννέα μήνες από τη γέννηση της πρώτης Mustang, η Ford πούλησε 700.000 κομμάτια, με τη ζήτηση να είναι 15 φορές μεγαλύτερη από την παραγωγή. Στην ουσία, η πρώτη Mustang ήταν ένα κομψό αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε έναν 6κύλινδρο κινητήρα 105 ίππων και μηχανικά μέρη από το sedan Falcon. Γέννησε όμως μια νέα κατηγορία αυτοκινήτων για τους μεταπολεμικούς baby-boomers: αυτή του προσιτού σπορ coupé/hard-top/convertible που έμεινε γνωστή ως “pony car”.


Η 507 ήταν το μοντέλο που κόντεψε να ρίξει τη BMW στα βράχια.

Η 507 ήταν εξωφρενικά ακριβή – ακριβότερη και από την ήδη πανάκριβη 300 SL. Με αποτέλεσμα να καταλήξει εμπορική αποτυχία (photo Motor Authority).

#9. BMW 507 (1956-59)

Η 507 ήταν το μοντέλο που κόντεψε να ρίξει τη BMW στα βράχια. Στόχος του σχεδιασμένου από τον Albrecht von Goertz roadster ήταν, μέσω της ευκατάστατης μεταπολεμικής αγοράς της Αμερικής, να μπορέσει η λαβωμένη από τον Πόλεμο εταιρεία να πάρει μια ανάσα ζωής. Η 507 όμως ήταν εξωφρενικά ακριβή – ακριβότερη και από την ήδη πανάκριβη 300 SL. Με αποτέλεσμα να καταλήξει εμπορική αποτυχία. Τουλάχιστον, κάποια σχεδιαστικά της στοιχεία πέρασαν στις επόμενες BMW.


H “California” δημιουργήθηκε για την Αμερική, μετά από προτροπή του αντιπροσώπου της Ferrari στην… Καλιφόρνια.

Δεκατέσσερις κατασκευάστηκαν το 1958 με τις υπόλοιπες 36 να παράγονται τα επόμενα δυο χρόνια (photo Supercars net).

#10. Ferrari 250 GT “California” Spider LWB (1958-60)

H “California” δημιουργήθηκε για την Αμερική, μετά από προτροπή του αντιπροσώπου της Ferrari στην… Καλιφόρνια –και τις ευλογίες του κεντρικού εισαγωγέα Luigi Chinetti– για να εκμεταλλευτεί τις επιτυχίες της Ferrari στους αγώνες. Σε αντίθεση με την 250 GT Cabriolet, που ήταν μια ανοιχτή 250 GT «δρόμου», η σχεδιασμένη από τον Scaglietti California Spider ήταν βασισμένη στην ημι-αγωνιστική 250 GT Berlinetta. Δεκατέσσερις κατασκευάστηκαν το 1958 με τις υπόλοιπες 36 να παράγονται τα επόμενα δυο χρόνια.


H Willys κατασκεύασε το «πολιτικό» Jeep CJ-2A που είναι το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο.

Με πανάλαφρο αμάξωμα και εξαιρετικές ικανότητες εκτός δρόμου, ήταν ένα από τα «όπλα» που κέρδισαν τον Πόλεμο (photo Autocar NZ)

#11. Willys MB/Ford GPW (1940-45)

Το Willys MB (δεύτερη γενιά του «πρωτότυπου» ΜΑ) και το GPW, που η Ford κατασκεύαζε με την άδεια της υπερφορτωμένης στον Πόλεμο Willys-Overland, είναι πλέον γνωστά ως Jeep, ονομασία για την προέλευση της οποίας οι γνώμες διίστανται. Με πανάλαφρο αμάξωμα, τον προηγμένο για την εποχή του κινητήρα L124 “Go-Devil” της Willys που έβγαζε 60 άλογα, και εξαιρετικές ικανότητες εκτός δρόμου, ήταν ένα από τα «όπλα» που κέρδισαν τον Πόλεμο. Είχε δε τέτοια απήχηση που, το 1945, η Willys κατασκεύασε το «πολιτικό» Jeep CJ-2A που είναι το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο.

 

Διαβάστε ακόμα: 11 εμβληματικές Alfa Romeo για τα 111 χρόνια της μάρκας.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top