i

Το Patent Motorwagen του 1886 είχε ισχύ 2/3 ενός ίππου και ήταν το πρώτο «αυτοκίνητο» με βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης. (photo credit: mercedes benz).

Ένα πρωινό του Αυγούστου του 1888, κοντά στη ροδαυγή, μια κ. Bertha Benz ξεκίνησε από το Mannheim για ένα ταξίδι 100 χλμ. μέχρι το Pforzheim, στη νοτιοδυτική Γερμανία. Το μέσο που η κ. Benz χρησιμοποίησε για τη διαδρομή ήταν το τρίτροχο Patent Motorwagen, ένα μηχανοκίνητο όχημα με βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης (και δοιάκι αντί για τιμόνι), εφεύρεση του συζύγου της, Carl. Ήταν το πρώτο «αυτοκίνητο».

Δυο χρόνια νωρίτερα, το 1886, ο Carl Benz είχε καταθέσει στο Αυτοκρατορικό Γραφείο Ευρεσιτεχνιών αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας γι’ αυτό το όχημα. Το δίπλωμα, με αριθμό DRP 37435 και ημερομηνία 29/01/1886, θεωρείται σήμερα ως «πιστοποιητικό γέννησης» του αυτοκινήτου.

Μέχρι τότε, πάντως, εκτός από μια-δυο βόλτες στη γειτονιά, ο κ. Benz δεν είχε βγάλει το Motorwagen του από το υπόστεγο. Όπως άλλωστε και οι περισσότεροι εφευρέτες, ο Carl Benz ήταν υπεράνω πεζών, ανούσιων πραγμάτων όπως οι τεχνικές των πωλήσεων.

Η Bertha, όμως, που δεν ήταν έφυγε από το σπίτι εκείνο το πρωί έχοντας δυο στόχους: να επισκεφτεί τη μητέρα της στο Pforzheim και να προκαλέσει ενδιαφέρον για κάτι στην εξέλιξη του οποίου είχε συνεισφέρει σημαντικότατα και που ήταν σίγουρη πως θα άλλαζε τον κόσμο.

Ξεκίνησε δε χαράματα, για να μην την πάρει χαμπάρι ο σύζυγός της που, όπως και οι περισσότεροι σύζυγοι, εφευρέτες ή μη, δεν την άφηνε να παίρνει το αυτοκίνητό του. Τη συνόδευαν οι δυο της γιοι: ο 15χρονος Eugen και ο 13χρονος Richard, οι οποίοι έσπρωξαν το αυτοκίνητο μακριά από το σπίτι, για να το βάλουν μπροστά χωρίς να ξυπνήσει ο πατέρας τους.

mercedes-35-PS

H Mercedes 35 PS του 1901 των Daimler και Maybach ήταν αυτή που «ονόμασε» τις επόμενες Mercedes-Benz. (photo credit: only-carz.com).

Το άλλο βέβαια που κατόρθωσε η Bertha ήταν να γίνει ο πρώτος παραβάτης του ΚΟΚ, αλλά και ο πρώτος κλέφτης, δοκιμαστής και πωλητής αυτοκινήτων. Πάνω απ’ όλα, όμως, η κα Benz έμεινε στην ιστορία έχοντας αποδείξει τη χρησιμότητα του αυτοκινήτου.

Μετά από μια διαδρομή σε χωματόδρομους φτιαγμένους για άλογα και ιππήλατες άμαξες, η οποία κράτησε μέχρι τα μεσάνυχτα, και μ’ ένα σωρό μηχανικά και πρακτικά προβλήματα, οι τρεις ατρόμητοι επιβάτες του Motorwagen έφτασαν στο Pforzheim. Αλλά το τι τράβηξαν για να φτάσουν εκεί είναι μια άλλη ιστορία που θέλει το δικό της άρθρο.

Σημασία έχει πως τα μαθήματα από το ταξίδι αυτό των 100 χιλιομέτρων βοήθησαν τον Carl Benz να εξελίξει το Motorwagen, το οποίο οδήγησε σε δύο ακόμη αυτοκίνητα, το Benz Viktoria το 1892 και το Benz Velo το 1894, με αποτέλεσμα το 1895 ο Benz να πουλάει πάνω από 130 αυτοκίνητα το χρόνο.

Το άλλο βέβαια που κατόρθωσε η Bertha ήταν να γίνει ο πρώτος παραβάτης του «κώδικα οδικής κυκλοφορίας», αλλά και ο πρώτος κλέφτης, δοκιμαστής και πωλητής αυτοκινήτων. Πάνω απ’ όλα, όμως, η κα Benz έμεινε στην ιστορία έχοντας στην ουσία αποδείξει τη χρησιμότητα του αυτοκινήτου.

Διαβάστε ακόμα: BMW Landspeeder – H αναβίωση ενός θρύλου.

MB 170

H 170 V W136 ήταν από τις πιο επιτυχημένες εμπορικά Mercedes. Μεταξύ 1936 και 1942 κατασκευάστηκαν πάνω από 75.000. Μάλιστα, η 170 έγινε ξανά best-seller για τη Mercedes μετά τον πόλεμο και μέχρι το 1953. (photo credit: favcars.com).

Ο άλλος θεωρούμενος πρωτοπόρος του αυτοκινήτου ήταν ο Gottlieb Daimler, ο οποίος, εδώ που τα λέμε, ενδιαφερόταν περισσότερο για κινητήρες παρά για αυτοκίνητα. Σε συνεργασία με τον συνεργάτη του, Wilhelm Maybach, τοποθέτησε το δικό του τετράχρονο βενζινοκινητήρα σ’ ένα ξύλινο ποδήλατο με δυο βοηθητικούς τροχούς, εφευρίσκοντας έτσι… τη μοτοσικλέτα.

Ενώ το πρώτο τετράτροχο αυτοκίνητο των Daimler και Maybach ήταν το Stahlradwagen, το οποίο άρχισε να κατασκευάζεται το 1889 – αλλά στη Γαλλία, η οποία ήταν αυτή που αγάπησε πρώτη το αυτοκίνητο γενικά, όχι στη Γερμανία.

Το πάθος που έδειχναν για την καινοτομία οι Daimler και Benz είχε ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει, πριν από 130 χρόνια, ένα συναρπαστικό ταξίδι. Ταξίδι που οδήγησε σταδιακά στα αυτοκίνητα που τελικά ονομάστηκαν «Mercedes-Benz».

Εντυπωσιακό είναι, όμως, πως οι Gottlieb Daimler και Carl Benz δεν συναντήθηκαν ποτέ στη ζωή τους. Κατασκευάζοντας τα πρωτόλεια οχήματά τους χιλιόμετρα μακριά ο ένας από τον άλλον, και όντας μάλιστα εξαιρετικά ανταγωνιστικοί μεταξύ τους.

Ωστόσο, το πάθος που έδειχναν για τη δημιουργία και την καινοτομία οι Daimler και Benz, δυο ονόματα που άλλοι συνένωσαν το 1926, είχε ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει, πριν από 130 χρόνια, ένα συναρπαστικό ταξίδι. Ταξίδι που οδήγησε σταδιακά στη μάρκα και στα αυτοκίνητα που τελικά ονομάστηκαν «Mercedes-Benz».

Διαβάστε ακόμα: Αυτοκίνητα-θρύλοι: Rolls-Royce London-Edinburgh Silver Ghost.

Το αυτοκίνητο όμως που ίσως έβαλε τις βάσεις για το μέλλον της αυτοκίνησης ήταν η όμορφη, ακόμη και σήμερα, 115 ολόκληρα χρόνια μετά, Mercedes 35 ίππων του 1901 που κατασκεύασαν ο Maybach και ο Paul Daimler, γιος του Gottlieb, ένα χρόνο μετά το θάνατο του πατέρα του, για να κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην «Εβδομάδα Ταχύτητας» της Νίκαιας, στη Γαλλία.

MB-190-SL

Η 190 SL W121 του 1955 ήταν μια εξίσου ελκυστική, αλλά κάπως πιο προσιτή mini 300 SL. (photo credit: speeddoctor.net).

Τόσο μάλιστα εντυπωσιακή ήταν η παρουσία του πανίσχυρου για την εποχή αυτοκινήτου εκεί που ο τοπικός αντιπρόσωπος των Daimler και Maybach, Emil Jellinek, παρήγγειλε 36 απ’ αυτά, ζητώντας να ονομαστούν «Mercedes» από το Mércèdes (Μερθέδες), ισπανικό χαϊδευτικό της κόρης του. Και τέτοιες βέβαια επιθυμίες γίνονται αμέσως αποδεκτές.

Λίγο αργότερα, το 1909, ο Paul Daimler και ο αδελφός του Adolf, έχοντας θυμηθεί αυτό που ο πατέρας τους χρησιμοποιούσε ως σύμβολο, κατοχύρωσαν το τριάκτινο αστέρι ως λογότυπο, ώστε να κοσμεί εφεξής τα αυτοκίνητά τους.

Από αυτό το τριάκτινο αστέρι, το οποίο λέγεται ότι συμβολίζει τον αέρα, το νερό και τη γη, εμπνεύστηκαν 8 Έλληνες δημιουργοί, οι οποίοι παρουσιάζουν τώρα τα έργα τους στην έκθεση «The Mercedes-Benz “Circle of Art” Exhibition».

Οι εταιρείες Daimler Motoren Gesellschaft και Benz & Cie συγχωνεύτηκαν το 1926, με κοινό όμως στόχο να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Το παγκοσμίως πλέον γνωστό τριάκτινο αστέρι πλαισιώθηκε αρχικά από ένα δάφνινο στεφάνι, για να εξελιχθεί τελικά στη σημερινή του, τρισδιάστατη μορφή.

Από αυτό λοιπόν το τριάκτινο αστέρι, το οποίο λέγεται ότι συμβολίζει τον αέρα, το νερό και τη γη, εμπνεύστηκαν οκτώ Έλληνες δημιουργοί, οι οποίοι παρουσιάζουν τώρα τα έργα τους στην έκθεση «The Mercedes-Benz “Circle of Art” Exhibition», μια διαχρονική συνύπαρξη τέχνης με κλασικές και σύγχρονες Mercedes-Benz.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Μαρίνα Βερνίκου, Τάκης Διαμαντόπουλος, Θοδωρής Ζουμπουλάκης, Κάτια Ζυγούλη, Τατιάνα Καραπαναγιώτη, Γιώργος Κελέφης, Μιχάλης Κεφαλογιάννης και Βένια Μπεχράκη. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Δάφνης Ζουμπουλάκη.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της έκθεσης και για τα 130 χρόνια από τη δημιουργία του πρώτου αυτοκινήτου, θα εκτεθούν ιστορικές και σύγχρονες Mercedes-Benz, καθώς και ιστορικά αντικείμενα από το «Mercedes-Benz Classic Center» της Στουτγάρδης.

 

ΜΒ 220 1959

Η W111 παρουσιάστηκε το 1959 και ήταν διαθέσιμη ως 220, 220 S και 220 SE. Οι σχεδιαστικές επιρροές από τα αμερικανικά αυτοκίνητα της εποχής τής έδωσαν το ψευδώνυμο “Heckflosse” (πίσω-πτερύγια), αν και τα πτερύγια της Mercedes ήταν πολύ πιο διακριτικά. (photo credit: flickr).

//Η έκθεση, με hashtag #inspiringcircle, θα είναι ανοιχτή για το κοινό το Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου, από τις 10 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα και με ελεύθερη φυσικά είσοδο.

 

Διαβάστε ακόμα: Driven: Mercedes-Benz GLA 180 CDI – Μισό hatchback, μισό 4×4.

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top