Έχοντας ιδρυθεί πριν από ακριβώς 40 χρόνια από τον αρχιτέκτονα Ettore Sottsass, το κίνημα Memphis είναι η απάντηση στα 50 χρόνια Bauhaus, το φονξιοναλισμό και το βιομηχανικό σχεδιασμό. Απηυδισμένος από όλη αυτήν τη γερμανική αυστηρότητα, ο Ιταλός μαζεύει γύρω του σειρά καλλιτεχνών σε αναζήτηση μιας νέας γραφής στο design, πιο πολύχρωμης, πιο κυματιστής, πιο ποιητικής. Μιας αισθητικής πιο «κιτς» και πρωτόγονης.
Πήρε το όνομά του από ένα τραγούδι του Bob Dylan, όταν στην πρώτη συνάντηση της ομάδας ακουγόταν ο στίχος «stuck inside of mobile with the memphis blues again». Στόχος ήταν να αναδείξουν το μπανάλ και το καθημερινό, να σπάσουν τα ταμπού του καλού γούστου, να αφηγηθούν μια ιστορία.
Για να γιορτάσει αυτήν την ηχηρή ρήξη, ο Anthony Vaccarello συγκέντρωσε στην μπουτίκ Saint Laurent Rive Droite μια δεκαριά εμβληματικών έργων και αντικειμένων του ρεύματος. Εγκατεστημένα εν είδει διαρκούς έκθεσης ως τις 23 Ιουνίου, οι προτάσεις συνοδεύονται από μια κολεξιόν που περιλαμβάνει hoodies, sweetshirts, πουκάμισα και sneakers. Μαζί τασάκια, βάζα, πιάτα, ποτήρια, κεραμικά. Πωλούνται στο κατάστημα όσο και διαδικτυακά.
Έτσι, η ναυαρχίδα του οίκου στον αρ. 213 της St Honoré βάφεται στα έντονα χρώματα του περίφημου Boxing Ring του Masanori Umeda, της εταζέρας Carlton του κυρίου Sottsass δίπλα στο φωτιστικό του Ashoka, αλλά και στα ροζ και μπλε της καρέκλας Riviera που σχεδίασε ο Michele De Lucchi το 1981 ή της πολυθρόνας Bel Air του Peter Shire.
Έργα που εξαρχής ενέπνευσαν τους μεγαλύτερους μόδιστρους, όπως τον Karl Lagerfeld που σπεύδει να διακοσμήσει μ’ αυτά το διαμέρισμά του στο Μονακό. Θυμάμαι να υπήρχε τότε κι ένα κατάστημα με έπιπλα Memphis στη Δεινοκράτους.
Ο Vaccarello αντλεί από το μεταφορικό, μεταμοντέρνο σύμπαν του Memphis Milano μια ηλεκτρισμένη φιλοσοφία που λειτουργεί ως μπούσουλας για τις δημιουργίες του, μετατρέποντάς τη σε κομφετί. «Πάντα με έλκυαν οι διακριτές φόρμες των έργων τους. Το παρδαλό και παιχνιδιάρικο design τους σπάει τους ισχύοντες κανόνες».
Πηγαίνοντας κόντρα στη μέχρι τώρα δουλειά του για τον YSL, ο Ιταλός σηκώνει το γάντι, καταφέρνοντας να παντρέψει δύο αντινομικούς κόσμους. Έτσι, βλέπει το φως μια πανέμορφη capsule collection προσανατολισμένη στο streetwear.
«Το design του Memphis, μέσα από την τολμηρή και πολύχρωμη αφαιρετικότητά του, βρίσκεται στον αντίποδα του μινιμαλιστικού σχεδίου που έχουμε υιοθετήσει όλα αυτά τα χρόνια. Για να το πω απλά: είναι διασκεδαστικό κι έρχεται σε μια στιγμή που το έχουμε απελπιστικά ανάγκη».
Διαβάστε ακόμα: 100 χρόνια Alessi – το φαντεζί χρώμα και η τέχνη στην κουζίνα μας.