Πέντε αγέραστα design classics.

    Μην μπορώντας να ξεμυτίσεις, συνειδητοποιείς ότι βιβλιοθήκες απ’ το ΙΚΕΑ, φοιτητικά πουφ και πλαστικές καρέκλες αρχίζουν και σε τρελαίνουν. Πιάνεις τον εαυτό σου να ονειρεύεται έπιπλα design, αληθινά, όχι κόπιες, νιώθοντας αδήριτη την ανάγκη για λίγη ομορφιά. Αντικείμενα μαζί με το οποία ο εγκλεισμός διόλου θα σε χάλαγε.

    Ειδικά οι design πολυθρόνες είναι τα κατεξοχήν τεχνουργήματα που αντικατοπτρίζουν την εξέλιξη του γούστου και τον τρόπο έκφρασης κάθε εποχής. Με το συμβολικό τους χαρακτήρα, που πάει πέρα από την απλή λειτουργικότητα, τα μοντέρνα αυτά καθίσματα έχουν ένα μαγικό τρόπο να μεταμορφώνουν ένα συνηθισμένο χώρο σε κάτι το εξαιρετικό όπως εσείς.

    Εμβληματικό κομμάτι του σκανδιναβικού design, η περιστρεφόμενη «Egg Chair» είναι μια ιδιοφυής σύλληψη του 1958 (surfacemag.com)

    1. H «Egg Chair» του Arne Jacobsen

    Εμβληματικό κομμάτι του σκανδιναβικού design, η περιστρεφόμενη «Egg Chair» είναι μια ιδιοφυής σύλληψη του 1958. Η πολυθρόνα μαζί με το υποπόδιό της αρχικά σχεδιάστηκε για να επιπλώσει το SAS Royal Hotel, τον πρώτο ουρανοξύστη της Κοπεγχάγης, αλλά και πρώτο design ξενοδοχείο στον κόσμο.

    Ήταν μια ευκαιρία για τον πολύ μεγάλο Δανό Arne Jacobsen, οπαδό του φονξιοναλισμού, να βάλει σε εφαρμογή τις θεωρίες του σχετικά με την ενσωμάτωση του design στην αρχιτεκτονική, του λεγόμενου «gesamtkunstwerk». Οπότε δημιούργησε ένα κάθισμα οργανικής μορφής, ενιαίο, που θα ερχόταν σε αντίθεση με τις αυστηρά οριζόντιες και κάθετες γραμμές του κτιρίου. Η επιτυχία υπήρξε άμεση.

    O Δανός Arne Jacobsen με το δημιούργημά του (gir.rs).

    Επαναστατική και διαχρονική, η Egg Chair με τις φιλόξενες καμπύλες της και την ψηλή της πλάτη φέρνει στο νου κέλυφος αβγού και σε περιβάλλει πραγματικά σαν κουκούλι, χαρίζοντάς σου μια αίσθηση προστασίας. Από μακριά δε μοιάζει να πλέει στο κενό.

     



     

    H LC3 καινοτομεί πραγματικά, προτείνοντας νέα υλικά και χαρίζοντας έναν αέρα απλότητας και αξιοσημείωτης κομψότητας στην επίπλωση (justdesignclassics.com).

    2. H «LC3» του Le Corbusier

    Κατά την παρουσίαση του i-Phone και του i-Pad είχα προσέξει ότι η «LC3» ήταν η μόνη πολυθρόνα στην οποία καταδεχόταν να εναποθέσει τα οπίσθιά του ο Steve Jobs. Σχεδιασμένη το 1928 από τον Le Corbusier, τον ξάδελφό του Edouard Jeanneret και τη φίλη του Charlotte Perriand, σκοπό είχε να βελτιώσει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, σπάζοντας τους κώδικες της εποχής.

    Η γκάμα των LC (Petit et Grand Confort) γίνονται οι αιχμές του δόρατος του μοντερνισμού εν μέσω έκρηξης του Bauhaus και θέτουν τις βάσεις της μοντέρνας αρχιτεκτονικής και του διεθνούς στυλ.

    Ο Le Corbusier την αποκαλούσε «συλλέκτη συγκινήσεων» (thoughtco.com).

    Eιδικά η LC3 καινοτομεί πραγματικά, προτείνοντας νέα υλικά και χαρίζοντας έναν αέρα απλότητας και αξιοσημείωτης κομψότητας στην επίπλωση. Είναι η πρώτη φορά που ένας αρχιτέκτονας συνδυάζει το δέρμα και το χρωμιωμένο ανοξείδωτο ατσάλι. Μετονομάστηκε σε «καλάθι με μαξιλάρια» και όταν μεγάλωσε έγινε και καναπές.

    Ο Le Corbusier τη θεωρούσε κατάλληλη για αυτοσυγκέντρωση, για ανάγνωση, για ενατένιση πινάκων και την αποκαλούσε «συλλέκτη συγκινήσεων».



     

    Πρόκειται για ένα εργονομικό έπιπλο που πληροί όλες τις απαιτήσεις ενός γενναιόδωρου στρογγυλοκαθίσματος (static.vitra.com).

    3. H «Lounge Chair» των Charles & Ray Eames

    Μιλάμε για μνημείο του design. Με τη δημιουργία αυτή, το ζεύγος των Charles και Ray Eames ορίζει νέα σημεία αναφοράς. Η μυθική «Lounge Chair» είναι όχι μόνον πιο ελαφριά, πιο κομψή και πιο μοντέρνα από τις βαριές εγγλέζικες πολυθρόνες club της εποχής, αλλά είναι και πολύ πιο άνετη.

    Πρόκειται για ένα εργονομικό έπιπλο που πληροί όλες τις απαιτήσεις ενός γενναιόδωρου στρογγυλοκαθίσματος κι ενός ευτυχούς αράγματος στην απόλυτη μορφή τους σε συνδυασμό με την πολύ υψηλή ποιότητα των υλικών και της κατασκευής. Εν προκειμένω, το υποπόδιο «ottoman» συντελεί τα μάλα.

    Tο ζεύγος των Charles και Ray Eames (livingedge.com.au).

    Πρωτοεμφανίστηκε στην αμερικανική τηλεόραση το 1956 και στην εκπομπή του NBC «Home Show». Είναι δερμάτινη, παραγεμισμένη με φτερά και αφρό, και σκελετό από κοντραπλακέ παλίσανδρου. Οι Eames ήθελαν να μοιάζει με «φθαρμένο γάντι του μπέιζμπολ, στο οποίο θά ‘θελες να πέσεις μέσα». Αποτελεί αντεπιστέλλον μέλος της μόνιμης συλλογής του ΜΟΜΑ. Προσωπικά, την προτιμώ σε ιβουάρ.



     

    Μια διάφανη σφαίρα, κρεμασμένη με αλυσίδα απ’ το ταβάνι, που αφήνει το φως να μπει από παντού (stylepark.com).

    4. Η «Bubble Chair» του Eero Aarnio

    Δύο χρόνια μετά την εκκωφαντική επιτυχία της εμβληματικής «Ball Chair», που δέσποζε στο Κουρδιστό Πορτοκάλι και στο Οι Αρειανοί επιτίθενται, ο Φινλανδός μάγος Eero Aarnio παρουσιάζει το 1968 την πολυαγαπημένη μου «Bubble Chair».

    Μια διάφανη σφαίρα, κρεμασμένη με αλυσίδα απ’ το ταβάνι, που αφήνει το φως να μπει από παντού. Καμωμένη από ακρυλικό, δεμένη μ’ ένα ατσάλινο στεφάνι, εφοδιασμένη με μαλακά μαξιλάρια και που χωράει να περάσει μέσα από μια πόρτα.

    O Φινλανδός μάγος Eero Aarnio (res.cloudinary.com).

    Ανοιχτή στον κόσμο, είναι ταυτόχρονα κι ένα κουκούλι που σε προστατεύει από τους ανεπιθύμητους εξωτερικούς θορύβους. Μοιάζει με αιωρούμενη φυσαλίδα, μια ιριδίζουσα σαπουνόφουσκα. Είναι λειτουργική και παιχνιδιάρικη συνάμα. Μέσα της έχουν φωλιάσει από τη Nina Hagen και την Carmen Electra ώς την Darryl Hanna και την Donnatella Versace.

    Μπορεί στην αρχή να θεωρήθηκε υπερβολικά εκκεντρική και φουτουριστική, αλλά σημάδεψε τα ‘60s κι έφερε πραγματική επανάσταση στον κόσμο του βιομηχανικού design. Φαντάζει ονειρική μέσα σ’ ένα loft, αλλά και σε μια βεράντα. Είναι ποιητική, μποέμικη, πολύ cocooning, cult.



     

    Άμα τη παραλαβή του koytio;y, αυτό που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε τη βαριά που το συνοδεύει και ν’ αρχίσετε να το χτυπάτε, να το βαράτε

    5. Η «Do hit» της Marijn Van der Pol

    Ένας γερανός προσγειώνει στο σαλόνι σας έναν κύβο βάρους 131,25 κ. από ανοξείδωτο ατσάλι πάχους 1 χιλιοστού. Πρόκειται για ένα έργο τέχνης με ψυχοθεραπευτικές ιδιότητες.

    Άμα τη παραλαβή του, αυτό που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε τη βαριά που το συνοδεύει και ν’ αρχίσετε να το χτυπάτε, να το βαράτε, να το τσακίζετε, να του αλλάζετε τα φώτα. Ώσπου να πάρει το επιθυμητό σχήμα.

    H Ολλανδέζα Marijin Van der Pol (Τwitter.com).

    Έτσι, μετά από κάποια λεπτά ή μετά από κάποιες ώρες σκληρής δουλειάς, το «Do hit» θα έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό κάθισμα-γλυπτό. Γίνεστε έτσι ο συνδημιουργός και συμπαραγωγός του project. Νιώθετε περήφανος και ανακουφισμένος.

    Πρόκειται για ένα έργο του 2000 της Ολλανδέζας Marijin Van der Pol για την Droog Design. Στα χέρια του ιδιοκτήτη, το αντικείμενο γίνεται μήνυμα, διαγράφει μια φιλοσοφία, μορφώνει μια ηθική που επιλέγει και μοιράζεται με τον σχεδιαστή. Δίχως την αποδοχή αυτής της συναλλαγής, το item παραμένει ανενεργό.

    Το Do hit δεν θα μπορούσε να φαντάζει πιο επίκαιρο απ’ ό,τι σήμερα. Λειτουργεί ως ένα είδος μανιφέστου ενάντια στη βία και την κακοποίηση. Η χειρονομία αποκτάει νόημα.

     

    Διαβάστε ακόμα: Η έδρα των Block722 στο Μετς – ένα σοφιστικέ γραφείο με θέα Ακρόπολη.

     

     

     

    x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

    Button to top