Η ολοκαίνουργια BMW Garmisch όπως παρουσιάστηκε στο Concorsο d’Eleganza Villa d’Este  (Photo by Emilio Andreoli/Getty Images/Idealimage).

O Marcello Gandini θα μπορούσε να είναι ένας αρτίστας. Θα μπορούσε να ζει στα χρόνια που άνθισε το Bauhaus. Μπορείς να τον φανταστείς να στέκεται δίπλα στα σφηνοειδή γλυπτά του που θα κοσμούσαν εκθέσεις διαφόρων γκαλερί ανά τον κόσμο. Εκείνος, όμως, είχε λατρεία για τα αυτοκίνητα. Κάθε άντρας έχει το πάθος του.

Γεννημένος το 1938 στο Τορίνο, σε μια άκρως βιομηχανική περιοχή, ο Gandini σπούδασε βιομηχανικό σχεδιασμό στο πανεπιστήμιο της πόλης και σαν έτοιμος από καιρό άρχισε να φτιάχνει τα πρώτα του σχέδια για αυτοκίνητα. Μόνο που εξαρχής έδειξε πως η διάθεσή του ήταν να σπάσει τον συντηρητικό κανόνα της αυτοκινητοβιομηχανίας και να ωθήσει τα πράγματα προς τα εμπρός, τόσο στον εξωτερική σχεδίαση του αυτοκινήτου, όσο και στον εσωτερικό του «κόσμο». Δεν παρέλειψε, δε, να δώσει τα φώτα του ακόμη και σε μηχανικές καινοτομίες.

Δεν γίνεται να μην παρατηρήσεις το κυψελοειδές κάλυμμα για το πίσω παρμπρίζ, (Photo by Emilio Andreoli/Getty Images/Idealimage).

Από τα δικά του χέρια προέκυψε η Garmisch που είχε σχεδιάσει όταν βρισκόταν ακόμη στη θέση του διευθυντή σχεδίασης στα στούντιο του Bertone στο Τορίνο. Ένα αυτοκίνητο που το καλύπτει πέπλο μυστηρίου, καθώς εμφανίστηκε πρώτη φορά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1970 κι έκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του. Χρειάστηκε να περάσουν 49 χρόνια για να έρθει το BMW Group και το φέρει ξανά στον αφρό των ημερών παρουσιάζοντάς το στο φετινό Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Κάπως έτσι «γεννήθηκε» το νέο BMW Garmisch. Ένας φόρος τιμής σε έναν από τους επιδραστικότερους σχεδιαστές αυτοκινήτου του 20ου αιώνα, στον αυθέντη Marcello Gandini.

H καινοτομία στο εσωτερικό συνδυάζεται με κομψότητα και αυστηρές γραμμές (Photo by Emilio Andreoli/Getty Images/Idealimage).

Ο Adrian van Hooydonk, στέλεχος του σχεδιαστικού τμήματος της BΜW, εξήγησε το σκεπτικό πίσω από αυτή τη θαυμαστή αναβίωση: «Για μένα, ο Marcello Gandini, είναι ένας από τους grandmasters της αυτοκινητιστικής σχεδίασης και τα αυτοκίνητά του ήταν ανέκαθεν σημαντική πηγή έμπνευσης για τη δουλειά μου. Η επαναδημιουργία της Garmisch μας έδωσε την ευκαιρία να τιμήσουμε τον κύριο Gandini, να ξαναθυμηθούμε ένα από τα λιγότερο γνωστά αυτοκίνητά του και να τονίσουμε τη στιλιστική επιρροή του Bertone στη σχεδιαστική εξέλιξη της ΒMW. Για μένα, αυτό και μόνο ήταν αρκετός λόγος προκειμένου να ασχοληθώ με το project, για να συμπληρώσω ένα κεφάλαιο που έλειπε από την ιστορία της μάρκας».

To ασυνήθιστο κάθετο ραδιόφωνο στην κεντρική κονσόλα και ο αναδιπλούμενος καθρέπτη για το συνοδηγό εντυπωσιάζουν (bmwblog.com).

Η αλήθεια είναι ότι η ΒMW, από το ξεκίνημά της κιόλας, δέχθηκε πολλαπλές επιρροές από την σχεδιαστική κουλτούρα που είχε ήδη αναπτυχθεί στην Ιταλία.  Τα παραδείγματα είναι πολλά: από την ελαφριά αλουμινένια 328 Mille Miglia που δημιουργήθηκε στην Carrozzeria Touring στα τέλη της δεκαετίας του 1930 μέχρι τη σφηνοειδή M1 του Giorgetto Giugiaro, είναι εμφανές ότι έχει συντελεστεί ζωτική ανταλλαγή φιλοσοφιών και ιδεών.

Ο Marcello Gandini μέσα στο δημιούργημά του (bmwblog.com).

Οσο για την περιβόητη Garmisch, θα πρέπει να πάμε πίσω στο χρόνο, στη δεκαετία του ’70. Ο ίδιος ο Gandini θυμάται: «Η αρχική ιδέα προήλθε από τον ίδιο το Nuccio Bertone, ο οποίος επιθυμούσε να εδραιώσει την υπάρχουσα σχέση με την BMW σχεδιάζοντας ένα πρωτότυπο έκπληξη για το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα μοντέρνο, μεσαίο coupe, πιστό στη σχεδιαστική φιλοσοφία BMW, αλλά παράλληλα πιο δυναμικό, ακόμα και λίγο προκλητικό».

Χρειάστηκαν μόλις δύο μήνες για να σχεδιαστεί το αυτοκίνητο και οι καινοτόμες ιδέες έπεφταν στη σχεδιαστική ομάδα η μία μετά την άλλη (bmwblog.com).

Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. Ο Gandini δημιούργησε ένα αυτοκίνητο με κομψές και καθαρές γραμμές προσθέτοντας, όμως, τη δική του πινελιά νεωτερισμού. Χρειάστηκαν μόλις δύο μήνες για να σχεδιαστεί το αυτοκίνητο και οι καινοτόμες ιδέες έπεφταν στη σχεδιαστική ομάδα η μία μετά την άλλη. Αν παρατηρήσουμε στο εσωτερικό θα δούμε το ασυνήθιστο κάθετο ραδιόφωνο στην κεντρική κονσόλα, έναν αναδιπλούμενο καθρέπτη για το συνοδηγό και ένα εντυπωσιακό μείγμα χρωμάτων και υλικών.

Η BMW Group θέλησε να παραμείνει πιστή στο πρωτότυπο, αν και δεν υπήρχαν πολλά πειστήρια γύρω από την αρχική Garmisch.

Σύμφωνα με τον Marcello Gandini, ακόμα και το όνομα του αυτοκινήτου επιλέχθηκε για να εντυπωσιάσει: «Επιλέξαμε το όνομα Garmisch επειδή το σκι ήταν πολύ δημοφιλές στην Ιταλία τότε. Δημιουργούσε συνειρμούς χειμερινών σπορ και αλπικής φινέτσας».

Το BMW Group θέλησε να παραμείνει πιστή στο πρωτότυπο, αν και δεν υπήρχαν πολλά πειστήρια γύρω από την αρχική Garmisch. Ως εκ τούτου, οι σχεδιαστές της εταιρίας χρειάστηκε να ανασυνθέσουν κομμάτι-κομμάτι την αρχική ιδέα κοιτώντας φωτογραφίες της εποχής (απρόμαυρες ως επί το πλείστον) και βάζοντας τη φαντασία τους να λειτουργήσει στο έπακρο.

Οι σχεδιαστές της εταιρίας χρειάστηκε να ανασυνθέσουν κομμάτι-κομμάτι την αρχική ιδέα κοιτώντας φωτογραφίες της εποχής (bmwblog.com).

Ο Marcello Gandini συνέβαλε στη διαδικασία της έρευνας με προσωπικές μνήμες από την δημιουργία του αυτοκινήτου, δίνοντας τη δυνατότητα στη ομάδα σχεδίασης να συνθέσει εκ νέου βασικές λεπτομέρειες όπως το εξωτερικό χρώμα (μία ανοιχτή, σαμπανί μεταλλική απόχρωση που ακολουθούσε τις τάσεις της ιταλικής μόδας της εποχής), τα υλικά και το διάκοσμο του εσωτερικού. Η ομάδα του σχεδιαστικού τμήματος χρησιμοποίησε τις τελευταίες τεχνολογίες τρισδιάστατης μοντελοποίησης για την αναβίωση και τον προσδιορισμό των αρχικών δομών και σχημάτων, ενώ το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε από έμπειρους τεχνικούς στο Τορίνο, όπως το πρώτο αυτοκίνητο πριν από 50 σχεδόν χρόνια.

Για τον Gandini ήταν μια έκπληξη η αναβίωση του συγκεκριμένου μοντέλου. Λέει χαρακτηριστικά: «Μου προκάλεσε έκπληξη όταν άκουσα για πρώτη φορά ότι η BMW ήθελε να ξαναδώσει ζωή στην Garmisch. Τώρα, είμαι ευχαριστημένος που κατάφερα να συνεισφέρω στην υλοποίηση αυτού του project και ευτυχής που η εταιρία αποφάσισε να ξαναζωντανέψει το ένδοξο παρελθόν. Έχοντας δει το τελικό αυτοκίνητο, δυσκολεύομαι ακόμα κι εγώ να το ξεχωρίσω από το πρωτότυπο».

Η νέα Garmisch είναι ένα κινούμενο γλυπτό. Τη διέπει μια καθαρή, απέριττη σχεδιαστική φιλοσοφία (bmwblog.com).

Nαι, το αποτέλεσμα δεν γίνεται να μην εντυπωσιάζει. Η νέα Garmisch είναι ένα κινούμενο γλυπτό. Τη διέπει μια καθαρή, απέριττη σχεδιαστική φιλοσοφία που δίνει μέγιστη σημασία στη γεωμετρία και τις αυστηρές γραμμές της. Κάτι που έφεραν στη βιομηχανία οι ιταλοί σχεδιαστές το ’60 και το ’70.

«Τα σχέδια του Marcello Gandini ήταν ανέκαθεν πολύ καθαρά και απέριττα και ταυτόχρονα άκρως εντυπωσιακά».

Η Garmisch είναι μια avant garde θεότητα των δρόμων. Μια ισχυρή νότα του παρελθόντος σε ένα νεφελώδες παρόν. «Στο Concorso d’Eleganza Villa d’Este, πρέπει να θυμόμαστε το παρελθόν, αλλά παράλληλα να σκεφτόμαστε και προς τα πού πηγαίνουμε», δήλωσε ο Adrian van Hooydonk. «Τα σχέδια του Marcello Gandini ήταν ανέκαθεν πολύ καθαρά και απέριττα και ταυτόχρονα άκρως εντυπωσιακά. Γι’ αυτό θεωρώ τη δουλειά του τόσο εμπνευσμένη. Κατάφερε να δημιουργήσει κάτι θεαματικό χρησιμοποιώντας πολύ λίγα σχεδιαστικά στοιχεία. Αυτή η προσέγγιση του να προσπαθεί να πετύχει πολλά με λιγότερα θεωρείται εξαιρετικά μοντέρνα ακόμα και σήμερα».

 

Διαβάστε ακόμα: Γιατί η σημερινή Porsche 911 είναι το καλύτερο σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top