Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από τον δεύτερο μεγαλύτερο κατασκευαστή συσσωρευτών στον κόσμο που τα φτιάχνει όλα in-house. (photo DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Ας αρχίσουμε με λίγη… γλωσσολογία. Το όνομα της φίρμας BYD μας το εξηγεί το ίδιο το αυτοκίνητο, καθώς στο πίσω μέρος του γράφει φαρδιά-πλατιά Build Your Dreams. Από κάτω γράφει το όνομα του μοντέλου: ATTO 3. Χωρίς εξήγηση. Ας ανοίξουμε λοιπόν το λεξικό για να μη μας φαίνονται αυτά… κινέζικα.

Διαβάζουμε: atto ίσον πεντάκις εκατομμυριοστό, 10 εις την -18. Λέτε να ‘ναι αυτό; Atto, ιταλικά: πράξη, δράση. Πιο κοντά. Και παρακάτω: atto: ικανός, κατάλληλος, fit for purpose. Αυτό πρέπει να είναι. Οπότε, μένει να δούμε πόσο ικανό είναι αυτό το ηλεκτρικό crossover και πόσο κατάλληλο για τη χρήση που προορίζεται.

Το «3» στην ονομασία είναι από την ePlatform 3.0, την καινούργια πλατφόρμα της BYD, ειδικά σχεδιασμένη για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τη μπαταρία τοποθετημένη κεντρικά, κάτω από το δάπεδο της καμπίνας, για χαμηλό κέντρο βάρους και βέλτιστη εκμετάλλευση του χώρου.

Τα παραπάνω τείνουν πλέον να γίνουν κοινή πρακτική στα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV). Όπως επίσης η ανάρτηση, με γόνατα μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Ξεχωρίζει όμως εδώ η ίδια η μπαταρία που είναι LFP (λιθίου, φωσφορικού σιδήρου, χωρίς κοβάλτιο), νέας, πατενταρισμένης τεχνολογίας «Blade», για οικονομία χώρου και ασφαλέστερη λειτουργία, όπως λέει η BYD.

H BYD έχει σχεδιάσει το Atto 3 για τον Ευρωπαίο αγοραστή, όπως υποστηρίζει.

Μοντέρνα, ευχάριστη σχεδίαση με στοιχεία δανεισμένα από διάφορα μοντέλα της κατηγορίας. Αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,29. (photo DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Και ποια είναι η BYD που μας τα λέει αυτά; Είναι ένας γιγαντιαίος κινεζικός όμιλος, με τρεις σχεδόν δεκαετίες εμπειρίας στο χώρο, ο οποίος παρέχει υλικά και τεχνολογία συσσωρευτών σε πολλές δυτικές βιομηχανίες, μεταξύ των οποίων και η Tesla.

Και μιλώντας για την Tesla, η BYD Auto την έχει προσπεράσει και είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής NEV (δηλαδή ηλεκτρικών BEV και επαναφορτιζόμενων PHEV) στον κόσμο, με πάνω από τρία εκατομμύρια οχήματα το 2023.

Τα λέμε όλα αυτά με κάποιο φόβο για την Ευρώπη και την αυτοκινητοβιομηχανία της. Διότι η BYD έχει ήδη εισβάλει στη Γηραιά Ήπειρο από το 2020. Αποκλειστικά με EV. Και η εισβολή της είναι κλιμακούμενη. Πέρα από το Atto 3, στις εκθέσεις θα βρείτε το Seal, απευθείας ανταγωνιστή του Tesla Model 3, ενώ έρχεται το μικρό χάτσμπακ Dolphin, το μεσαίο SUV Seal U, το μεγάλο σεντάν Han, το μεγάλο SUV Tang  και πάει λέγοντας…

Αν αναλογιστούμε ότι το δημοφιλέστερο μοντέλο στην Ευρώπη ήταν πέρυσι το ηλεκτρικό Tesla Model Y, και λάβουμε υπόψη την αποδοχή των κινεζικών κινητών τηλεφώνων από το ευρωπαϊκό κοινό, η ανησυχία των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Το πόσο μεγάλη θα πρέπει να είναι αυτή η ανησυχία θα φανεί κι από το πόσο καλό είναι το Atto 3 που δοκιμάζουμε εδώ.

Δεν θα γυρίσεις να το κοιτάξεις ενστικτωδώς, όμως είναι όμορφο και δείχνει ηλεκτρικό.

Οι πίσω επιβάτες έχουν άφθονο χώρο για τα γόνατα, τα κεφάλια και τα πόδια τους κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Λεπτομέρεια που θυμίζει CUPRA Born. Funky τροχοί 18” και λάστιχα με 50άρι προφίλ. Πορτάκι για τις πρίζες φόρτισης στο εμπρός φτερό. Το πορτ-μπαγκάζ των 440 λίτρων δεν φαίνεται μεγάλο, όμως έχει χώρο και κάτω από το δάπεδο δύο θέσεων. (photos DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

H BYD έχει πιάσει το πράγμα σωστά από την αρχή, σχεδιάζοντας το Atto 3 με γνώμονα τον Ευρωπαίο αγοραστή, όπως λέει. Γι αυτόν το λόγο, προσέλαβε ως επικεφαλής σχεδιαστή τον κορυφαίο Wolfgang Egger που έχει θητεύσει στις Alfa Romeo, SEAT, Audi και Lamborghini και έχει στο ενεργητικό του πολλές επιτυχίες.

Ο Egger προσελήφθη για να προσδώσει εταιρική ταυτότητα στα μοντέλα της BYD. Δεν ξέρουμε τι οδηγίες πήρε από τους Κινέζους, όμως δεν θα λέγαμε ότι το Atto 3 έχει ξεχωριστή προσωπικότητα. Είναι ένα μοντέρνο, (μικρο)μεσαίο crossover/SUV με κάποια στοιχεία δανεισμένα από άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Δεν θα γυρίσεις να το κοιτάξεις ενστικτωδώς, όμως είναι ευχάριστο στο μάτι και καταλαβαίνεις ότι είναι ηλεκτρικό.

Μπορεί η φαντασία των σχεδιαστών να περιορίστηκε, όσον αφορά το εξωτερικό του αυτοκινήτου. Στο εσωτερικό του όμως αφέθηκε ελεύθερη να οργιάσει: ταμπλό με κυματοειδή μορφή, τριχρωμία στις ταπετσαρίες (άσπρο, γαλάζιο με κόκκινα σιρίτια), τεράστια οθόνη αφής 15,6’’ που μπορεί να περιστραφεί ηλεκτρικά από διάταξη landscape σε portrait…

Στο εσωτερικό, η φαντασία των σχεδιαστών αφέθηκε ελεύθερη να οργιάσει.

Άσε πια τις λεπτομέρειες, όπως οι αεραγωγοί του κλιματισμού που θυμίζουν θέσεις για CD, οι θήκες στις πόρτες οι οποίες κλείνουν με τρεις κόκκινες ελαστικές χορδές που ξεκινούν από τα ηχεία, θυμίζοντας κιθάρα (κάνουν και διαφορετικούς ήχους!) ή τα χερούλια, που είναι ενσωματωμένα στα tweeters του ηχοσυστήματος (την πρώτη φορά, δεν ήξερα πώς να ανοίξω για να βγω!).

Σε κάποιους, η διαφορετικότητα αυτή μπορεί να φανεί υπερβολική. Στους περισσότερους, μάλλον θα αρέσει. Το σίγουρο είναι ότι αρέσει στα παιδιά – κι αυτό έχει σημασία, αφού η τοποθέτηση του Atto 3 στην αγορά είναι ξεκάθαρη: οικογενειακό crossover/SUV, τελεία. Χωρίς ψευτο-σπορτίβ αποχρώσεις και τέτοια…

Σημαντική, υπό αυτό το πρίσμα, είναι η ευρυχωρία. Το Atto 3 την έχει με το παραπάνω. Τόσο μπροστά, όσο και πίσω, όπου ο χώρος για τα γόνατα είναι άφθονος και έχεις και πού να βάλεις τα πόδια σου, κάτω από τα εμπρός καθίσματα (κάτι που δεν είναι δεδομένο στα EV).

Το δάπεδο είναι εντελώς επίπεδο, ο χώρος για τα κεφάλια αρκετός και η μεσαία θέση πιο βολική απ’ ό,τι σε πολλά άλλα αυτοκίνητα. Για τους πίσω επιβάτες υπάρχουν επίσης φώτα ανάγνωσης, αεραγωγοί και θύρες USB (τα παιδιά που λέγαμε…).

Τα 7,3” στο 0-100 είναι επίδοση μικρού GTi και τα προσπεράσματα γίνονται πολύ γρήγορα.

Ένα διαφορετικό εσωτερικό με πολλή φαντασία, ποικιλία χρωμάτων και προσεγμένη ποιότητα. (photo DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Πέρα από ευρύχωρο, το εσωτερικό του Atto 3 είναι επίσης φωτεινό (χάρη και στη γυάλινη, πανοραμική ηλιοροφή) και καλοφτιαγμένο. Κάποια υλικά δεν δείχνουν πολυτελή, όμως το φινίρισμα είναι προσεγμένο και η συναρμογή στιβαρή. Δεν ακούς τριγμούς και οι πόρτες κλείνουν με έναν «ακριβό» γδούπο. Έτσι φαίνεται να καταρρίπτεται ένα από τα στερεότυπα περί «κινέζικης ποιότητας»…

Στο «σαλόνι» υπάρχουν και κάμποσες πρακτικές θήκες για μικροπράγματα (συν μία θέση επαγωγικής φόρτισης του κινητού). Όσο για τις αποσκευές, το πορτμπαγκάζ των 440 λίτρων μπορεί να μη φαίνεται μεγάλο όταν το δάπεδο είναι στην επάνω θέση, όμως από κάτω υπάρχει άφθονος χώρος για τα καλώδια φόρτισης και άλλα πράγματα. Η φόρτωση των αποσκευών είναι εύκολη και τη μοκέτα προστατεύει ειδικό, αδιάβροχο κάλυμμα βαρέως τύπου που θα ζήλευαν πολλά σκληροτράχηλα 4×4. Αντίθετα, η εταζέρα δεν είναι τόσο στιβαρή και ποιοτική.

Από άποψη πρακτικότητας, υπάρχει το κλασικό, άνισα διαιρούμενο και αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα. Το έδρανό του όμως δεν είναι συρόμενο εμπρός-πίσω, και δεν υπάρχει άνοιγμα για σκι. Λείπει επίσης ο έξτρα χώρος («frunk») κάτω από το εμπρός καπό. Η πίσω πόρτα πάντως ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά (στην πλούσια έκδοση της δοκιμής), πράγμα που αποδεικνύεται εξυπηρετικό.

Πριν βάλουμε μπροστά, μια ματιά στο infotainment. Η οθόνη αφής των 15,6” είναι οπωσδήποτε εντυπωσιακή, ενσωματώνει καλό σύστημα πλοήγησης και έχει πλήρη συνδεσιμότητα με όλα τα κινητά. Λόγω μεγέθους, τα εικονίδιά της είναι μεγάλα και δεν δυσκολεύεσαι να τα πετύχεις εν κινήσει.

Η οθόνη περιστρέφεται ηλεκτρικά από landscape σε portrait. Οι κάμερες 360° βοηθούν στην πόλη και στο παρκάρισμα Πολύ εύχρηστος επιλογέας και φυσικά πλήκτρα για αρκετές λειτουργίες. «Χτίσε τα όνειρά σου» μ’ ένα αυτοκίνητο «fit for purpose». (photos DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Υπάρχουν βέβαια αντανακλάσεις στον ήλιο και βλέπεις τις δαχτυλιές, αλλά η απόκριση αφής είναι γενικά καλή. Ορισμένες λειτουργίες καθυστερούν λίγο και κάποια από τα μενού είναι περίπλοκα, όμως γίνονται τακτικά over-the-air ενημερώσεις.

Έτσι κι αλλιώς, οι φωνητικές εντολές λειτουργούν σωστά, διευκολύνοντας τα πράγματα, ενώ υπάρχουν και φυσικά πλήκτρα συντομεύσεων στην κονσόλα. Θα προτιμούσαμε πάντως να υπήρχαν τέτοια και για τις ρυθμίσεις του κλιματισμού.

Όσο για τις βασικές πληροφορίες της οδήγησης, τις βλέπεις σε μια μικρή, αλλά καλά οργανωμένη και ευκρινή οθόνη 5,5” ακριβώς μπροστά σου. Δεν δείχνει όμως τις οδηγίες πλοήγησης – και δεν διατίθεται σύστημα προβολής Head-up Display ούτε ως έξτρα.

Η συμπεριφορά στη γρήγορη οδήγηση θα σου θυμίσει ότι το Atto 3 έχει εξελιχθεί με γνώμονα την άνεση.

Φέρνεις τη θέση οδήγησης στα μέτρα σου, με το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα, πατάς το Start στην κονσόλα και επιλέγεις «D» με τον πολύ εύχρηστο επιλογέα που λειτουργεί όπως σε ένα συμβατικό αυτόματο. Το Atto 3 ξεκινά και επιταχύνει ομαλά, χωρίς τινάγματα. Σε αίσθηση θυμίζει το Honda e:Ny1, καθώς η επιτάχυνση είναι απόλυτα γραμμική και δεν εντυπωσιάζει σε πρώτη επαφή.

Όμως τα 7,3” στα 0-100 km/h είναι επίδοση μικρού GTi και τα προσπεράσματα γίνονται πολύ γρήγορα – αναμενόμενο αν σκεφτείς τα 204 άλογα και τα 310 Nm ροπής, που έχουν να κινήσουν ένα (όχι μεγάλο για EV) βάρος 1.750 κιλών. Τεχνικές προδιαγραφές και επιδόσεις είναι πολύ κοντά σε εκείνες ανταγωνιστικών μοντέλων, όπως το e:Ny1 και το Kia Niro EV.

Στην πόλη, το BYD είναι στο στοιχείο του: άμεση και ομαλή ροπή, σχετικά περιορισμένος κύκλος στροφής, κάμερες 360° και μαλακή ανάρτηση με μεγάλες διαδρομές, που απορροφά σχεδόν κάθε ανωμαλία, αθόρυβα και χωρίς κοπανήματα.

Μικρός, αλλά τακτοποιημένος και ευκρινής πίνακας πληροφοριών για τον οδηγό. (photo DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Αντίθετα απ’ ό,τι στο Honda, εδώ δεν ακούς καθόλου το ηλεκτρομοτέρ. Τα μόνα που θα ενοχλήσουν λίγο είναι οι φαρδιές εμπρός κολόνες της σκεπής, που δημιουργούν «τυφλές» γωνίες, και τα υπερευαίσθητα ηλεκτρονικά, που «χτυπούν καμπανάκι» -ή και ενίοτε σε φρενάρουν απότομα- για φανταστικούς κινδύνους.

Θα θέλαμε επίσης ισχυρότερο ανακτητικό φρενάρισμα. Αυτό ρυθμίζεται σε δύο θέσεις (και με φυσικό κουμπί, όχι μόνο από την οθόνη), αλλά ακόμη και στη δεύτερη θέση η επιβράδυνση είναι ήπια, πολύ μακριά από το να μπορείς να οδηγείς μόνο με ένα πεντάλ, αφήνοντας απλά το γκάζι. Στην πρώτη θέση, η επιβράδυνση είναι ελάχιστη, ενώ έρχεται και κάπως καθυστερημένα.

Η αίσθηση στο πεντάλ του φρένου θέλει επίσης λίγη δουλειά, καθώς είναι κάπως «σπογγώδης» και η απόκριση όχι απόλυτα γραμμική. Σε απόδοση, πάντως, τα φρένα δεν έχουν κανένα πρόβλημα, ακόμα κι όταν ανεβάσεις ρυθμό στην οδήγηση. Η ανάρτηση όμως δεν ανταποκρίνεται σε τέτοιους ρυθμούς. Αφήνει το αμάξωμα να γέρνει στις στροφές, να «βουτάει» στα φρεναρίσματα και να «πλέει» στις μεγάλες, κυματοειδείς ανωμαλίες.

Δεν είναι συμπεριφορά που θα σε κάνει να ανησυχήσεις, απλώς θα σου κόψει τις όποιες «σπορ» ορέξεις, θυμίζοντάς σου ότι το Atto 3 είναι ένα οικογενειακό, προσθιοκίνητο crossover/SUV. Έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την άνεση, τομέα στον οποίο ξεχωρίζει, ταξιδεύοντας ήσυχα και ξεκούραστα.

Ο βασικός λόγος, όμως, που αγοράζεις EV είναι η οικονομία. Κι εδώ το Atto 3 ικανοποιεί, χωρίς όμως να διακρίνεται. Η μέση κατανάλωση στη δοκιμή μας ήταν 17,1 kWh/100 km, τιμή στο μέσο όρο της κατηγορίας, που με την μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 60,5 kWh δίνει μέση θεωρητική αυτονομία 354 km. Επειδή όμως δεν «στραγγίζουμε» ποτέ τη μπαταρία, η μέση πραγματική αυτονομία (από το 80% έως το 10% της χωρητικότητας) υπολογίζεται στα 245 km.

Στον τομέα της οικονομίας, το Atto 3 ικανοποιεί, χωρίς όμως να διακρίνεται.

Στον αυτοκινητόδρομο, η πραγματική αυτονομία μειώνεται περαιτέρω, κοντά στα 170 km, αφού η κατανάλωση –οδηγώντας με τα όρια ταχύτητας– ανεβαίνει στις 25,1 kWh/100 km. Αντίθετα, στην πόλη, η κατανάλωση εύκολα κατεβαίνει κάτω από τις 15 kWh/100 km, δίνοντας πραγματική αυτονομία πάνω από 280 km. Με σούπερ-οικονομική οδήγηση, σε μικτή διαδρομή, κινδυνεύοντας να μείνουμε από ρεύμα, είδαμε έως και 11,2 kWh/100 km – που δείχνει τα περιθώρια που έχεις σε καταστάσεις πανικού.

Και σε πόση ώρα φορτίζεις; Το σύστημα BMS της μπαταρίας του Atto 3 επιτρέπει ισχύ φόρτισης έως και 88 kW που δεν είναι μεγάλη. Σε έναν ταχυφορτιστή DC των 150 kW, για φόρτιση 10%-80%, θα χρειαστείς 44’ που δεν είναι λίγος χρόνος σε ένα ταξίδι.

Σε παροχή AC, η μέγιστη ισχύς που «σηκώνει» ο on-board φορτιστής είναι 11 kW. Μια καλή τιμή που, σε τριφασική παροχή, δίνει πλήρη φόρτιση 0-100%, σε 6 ώρες 30’. Σε οικιακό, μονοφασικό wallbox των 7 kW, ο χρόνος πλήρους φόρτισης αυξάνεται στις 9 ώρες 45’.

Σε απλή οικιακή πρίζα Schuco, είδαμε ισχύ φόρτισης μόλις 1,7 kW και υπολογιζόμενο χρόνο πλήρωσης πάνω από… 34 ώρες. Μη γελάτε, όμως. Έστω κι αυτή η ελάχιστη ισχύς μάς έσωσε, αφού σε μια νύχτα (11 ώρες) καταφέραμε να φορτίσουμε την μπαταρία από το 11% στο πολύ αξιοσέβαστο και χρήσιμο 43%.

Χρειάζεται ακόμη λίγη εξέλιξη σε κάποια σημεία, όμως έχει ένα μεγάλο ατού: την τιμή του.

Η μαλακή ανάρτηση ευνοεί την άνεση, αλλά δεν ενθαρρύνει τη γρήγορη οδήγηση στις στροφές. (photo DRIVE/Θανάσης Κουτσογιάννης)

Και φτάνουμε στο «δια ταύτα». Κρίνοντας το BYD Atto 3 αυστηρά, θα λέγαμε ότι έχει καλή βάση, αλλά χρειάζεται ακόμα εξέλιξη στα σημεία, όπως στην απόσβεση επαναφοράς των αμορτισέρ, στην αίσθηση του πεντάλ των φρένων, στη λειτουργία κάποιων οδηγικών βοηθημάτων ADAS (σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, διατήρησης λωρίδας, ενεργό cruise control, ειδοποίησης κινδύνου και μετριασμού σύγκρουσης) και σε λειτουργίες του infotainment. Θα θέλαμε επίσης λίγο μεγαλύτερο πορτ-μπαγκάζ ή/και συρόμενο πίσω κάθισμα.

Αυτά όμως είναι πταίσματα που μπορούν να διορθωθούν εύκολα σε μια ανανέωση «2.0» του μοντέλου. Σημασία έχει ότι το Atto 3 είναι ένα όμορφο crossover/SUV, καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο, άνετο, ασφαλές και πλούσια εξοπλισμένο, ακόμα και στη φθηνότερη από τις δύο εκδόσεις του, την Comfort (πόσο μάλλον στη Design της δοκιμής μας).

Αρκούν τα παραπάνω για να κάνουν τους Ευρωπαίους –και γενικά τους Δυτικούς– κατασκευαστές να ανησυχούν; Ίσως όχι, αλλά δεν έχουμε αποκαλύψει ακόμη το μεγαλύτερο ατού του BYD.

Με την τρέχουσα έκπτωση των €3.000 από την αντιπροσωπία και την επιδότηση των €8.465 από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», η τιμή του Atto 3 Comfort διαμορφώνεται στα €26.525. Ναι, με το «2» μπροστά, ενώ άλλα μοντέλα της κατηγορίας ιδρώνουν για να κατέβουν στο «3»…

Τελικά, το όνειρο των Κινέζων δεν μοιάζει απατηλό…

//Δείτε περισσότερα για το BYD Atto 3, εδώ.

Τα βασικά

Μοντέλο: BYD Atto 3
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, συγχρονικός, μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 204 HP
Ροπή: 310 Nm
Μετάδοση / Κιβώτιο: FWD / Αυτόματο, μιας σχέσης
Μπαταρία: LFP, ωφέλιμης χωρητικότητας 60,5 kWh
Κατανάλωση / Αυτονομία: 17,1 kWh/100 km / 354 km (πραγματική)
Επιτάχυνση: 0-100 km/h: 7,3”
Τελική ταχύτητα: 160 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Τιμή: από €37.990 (€26.525 με την έκπτωση και την κρατική επιδότηση)

 

Διαβάστε ακόμα: smart #1 και smart #3 – ξεχάστε τα σμαρτάκια που ξέρατε

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top