Το ροζ (ή φούξια) σακάκι του Daniel Craig που προκάλεσε πλήθος εντυπώσεων (Φωτογραφία: gq.com).

Με αφορμή την εμφάνιση του Daniel Craig στην πρεμιέρα της νέας ταινίας του James Bond No Time to Die στο Royal Albert Hall, δεν μπορώ να μη γράψω για το «στιλιστικό χάος» που ζούμε στην κλασική ανδρική ένδυση τα τελευταία χρόνια.  Τώρα θα μου πείτε, εδώ βιώνουμε από οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό μέχρι βαθύτατα φιλοσοφικό και οντολογικό χάος, το ενδυματολογικό θα μας απασχολήσει;  Θα συμφωνήσω μαζί σας, ωστόσο όλα αυτά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους και το ένα επηρεάζει το άλλο.

Βλέπουμε λοιπόν τον Daniel Craig να εμφανίζεται με ένα Bespoke (επί παραγγελία) βελούδινο σακάκι σε χρώμα ροζ (κατά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης,  φούξια κατά την προσωπική μου γνώμη), ραμμένο από τον καταξιωμένο οίκο Anderson & Sheppard της Savile Row.   To σακάκι συνδυάζεται με λευκό πουκάμισο και μαύρο παπιγιόν από τον επίσης καταξιωμένο οίκο υποκαμίσων  Budd. Τους αναφέρω ονομαστικά καθώς είναι από τους πλέον κλασικούς στο είδος τους, με τεράστια γνώση ραπτικής, κλασικού στυλ και πρωτοκόλλου επίσημων εκδηλώσεων.

Ραμμένο από τον καταξιωμένο οίκο Anderson & Sheppard της Savile Row, τo σακάκι συνδυάζεται με λευκό πουκάμισο και μαύρο παπιγιόν από τον επίσης καταξιωμένο οίκο υποκαμίσων  Budd.

Οι αντιδράσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν άμεσες και έντονα διχασμένες, αλλά, συγχωρέσετε με, και απολαυστικές!  Οι μεν άνθρωποι της μόδας το βρήκαν φανταστικό γιατί επικεντρώθηκαν στο χρώμα και τη διαφορετικότητα, οι δε λάτρεις του κλασικού αντρικού ντυσίματος δεν έχουν συνέλθει ακόμη από το ατόπημα της Savile Row, πρωτεύουσας της ραπτικής.

Διεθνείς επώνυμοι ράφτες, επαγγελματίες αλλά και ερασιτέχνες του διαδικτύου (influencers, bloggers κλπ.) δεν μπορούν να πιστέψουν πώς το σακάκι είναι τόσο στενό στην εφαρμογή και πώς το κολάρο δεν εφαρμόζει σωστά στον 007.  Οι αντίστοιχοι on line στυλίστες και influencers της μόδας φορώντας «ροζ» φακούς γυαλιών θεωρούν ότι το σακάκι «fits like a glove» (κλέβω ατόφια τη φράση από το άρθρο του GQ on line, Teo van den Broeke).

Οι influencers της μόδας φορώντας «ροζ» φακούς γυαλιών θεωρούν ότι το σακάκι «fits like a glove». Τι γνώμη έχει, άραγε, ο… προϊστάμενος του Κάρολος που το είδε από κοντά; (Φωτογραφία: REUTERS / Chris Jackson).

Υπάρχουν βέβαια και ορισμένες πιο ενδιαφέρουσες απόψεις όπως του φωτογράφου Robert Spangle (GQ, The Rake). Σε story του στο  Instagram (TYS) μας ενημερώνει ότι παραδοσιακά στην Αγγλία όταν βγαίνει σε σύνταξη κάποιος ή παραιτείται, αφού καταθέσει την 6μηνη προειδοποίηση που απαιτείται, ντύνεται με ρούχα σε αποχρώσεις του κόκκινου/ροζ (“you wear your fuck-off pink/reds). Τέλος οι «τζεημσμποντολόγοι» (δανείζομαι τον πετυχημένο όρο από τον Κίμωνα Φραγκάκη), δράττονται της ευκαιρίας και βγάζουν τα  Walther PPK (πιστόλι του 007) τους για το αν ο Daniel Craig ήταν εν τέλει ο κατάλληλος  Bond ή όχι.  Το σίγουρο πάντως είναι ότι το φούξια σακάκι έκανε τους πάντες να μιλάνε για την πρεμιέρα του 007.

Ο Daniel Craig είναι πολύ γυμνασμένος με έντονους ώμους και πολύ εντονότερους τραπεζοειδείς. Για να του φτιάξει κανείς ένα άνετο και ωραίο σακάκι, ο βαθμός δυσκολίας είναι μεγάλος.

Ο Daniel Craig είναι ένα δύσκολο σώμα για να ραφτεί και να παραμείνει πιστός στο κομψό στιλ του  007 που είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα. Είναι πολύ γυμνασμένος με έντονους ώμους και πολύ εντονότερους τραπεζοειδείς. Επίσης, έχει έντονο και ψηλό στήθος, ενώ δεν έχει μέση κι ας είναι «στεγνός» στην κοιλιά. Σε ένα τέτοιο σώμα για να φτιάξει κανείς ένα άνετο και ωραίο σακάκι ο βαθμός δυσκολίας είναι μεγάλος. Για να δημιουργήσεις και κομψότητα παράλληλα, είναι σχεδόν αδύνατον.

Κι αυτό γιατί ο Daniel Craig δεν την υποστηρίζει ο ίδιος όχι μόνο ως σωματότυπος αλλά και ως φυσιογνωμία. Κομψότητα είχε έμφυτη ο Roger Moore και, σε πιο αρρενωπή έκδοση, ο  Σον Κόνερι (σώματα γυμνασμένα αλλά με λεπτές σιλουέτες).  Από την άλλη, η επιλογή να ράψεις αυτό το σώμα σε βελούδο, το οποίο είναι από μόνο του ένα ύφασμα ογκώδες και άκαμπτο, ανεβάζει τον πήχη δυσκολίας στα ύψη.  Να το κάνεις δε και σταυρωτό σε σώμα χωρίς μέση αγγίζει τα όρια της ραπτικής διαστροφής! Επιπρόσθετα, υπάρχει και ο παράγοντας χρόνου. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τη διαθεσιμότητα του ηθοποιού για πρόβες, ή την πίεση χρόνου που πάντα υπάρχει σε αντίστοιχες περιστάσεις.

Από αριστερά, και δεξιόστροφα: Το σύνολο είναι φανταχτερό αλλά άνισο. Η ελευθερία κίνησης στους “γλυπτούς” ώμους, εκτιμητέα. Το μανίκι καταλήγει κοντό, επειδή το βελούδο “σουρώνει”. Κοντό είναι το σακάκι συνολικά, ειδικά πάνω στην “τετράγωνη” φόρμα του Ντάνιελ.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, το σακάκι από άποψη εφαρμογής είναι εξαιρετικό.  Σε πρώτη ανάγνωση στις φωτογραφίες δείχνει στενό και με προβλήματα εφαρμογής.  Όταν όμως είδα το video της πρεμιέρας, το σακάκι δεν φαίνονταν στενό. Το μανίκι είναι λίγο στενό και δημιουργεί αυτά τα προβλήματα που οι διάφοροι «ράφτες» και «ειδικοί» γκρινιάζουν.  Τώρα, το να γίνει ένα λάθος (αν ήταν λάθος κι όχι άποψη) σε ένα τέτοιο ρούχο στο μανίκι δεν είναι και πολύ δύσκολο να συμβεί (το βελούδο δεν φαρδαίνει εύκολα χωρίς να αφήσει σημάδια οπότε μπορεί να μην υπήρχε και χρόνος διόρθωσης). Προσωπικά θα στεκόμουν περισσότερο στη υπέροχη μασχάλη (ψηλά) που δίνει την εργονομία στον Daniel Craig να χαιρετάει τον κόσμο και το σακάκι να μένει στη θέση του, και όχι στο ότι το μανίκι βγήκε λίγο στενό και κατά συνέπεια δείχνει και κοντύτερο λόγω του ότι κολλάει στο μπράτσο και στον καρπό (βελούδο).

Συγχαρητήρια λοιπόν στους  Andrerson & Shepard για την εφαρμογή!  Η επιλογή όμως του υφάσματος και η απόφαση για σταυρωτό κατά τη γνώμη μου είναι, αν όχι λάθος, παρακινδυνευμένη. Αν για εμπορικούς λόγους θα έπρεπε να είναι οπωσδήποτε βελούδο, υπάρχει και το μονόπετο – μονόκουμπο.

Αποπνέει μια «μοντέρνα» αισθητική που αποσκοπεί σε ένα 007 «Rambo», και όχι σε κομψό κοσμοπολίτη.

Όσον αφορά τώρα την αρχιτεκτονική του σακακιού, ενώ είναι το κλασικό σταυρωτό σακάκι της Anderson & Shepard ως προς τα πέτα, τους ώμους και το κούμπωμα, το σακάκι είναι λίγο κοντό με αποτέλεσμα να κουμπώνει ψηλά και να δείχνει ακόμη πιο στενό, ενισχύοντας έτσι το ογκώδες σώμα αντί να το κάνει πιο κομψό. Για πολλούς στυλίστες  και ανθρώπους της μόδας αλλά και τους παραγωγούς της ταινίας όλα τα παραπάνω διαμορφώνουν ένα «μοντέρνο» πιο «σημερινό» σακάκι, της περασμένης δεκαετίας βέβαια, διότι τώρα επανερχόμαστε σε πιο φαρδιές-χαλαρές γραμμές.  Ίσως λοιπόν να έγιναν κι εσκεμμένα όλα αυτά για να ανταποκριθούν στον 007 του 2015-2021. Μια «μοντέρνα» αισθητική, που αποσκοπεί σε ένα 007 «Rambo», και όχι σε κομψό κοσμοπολίτη.

Το χρώμα φούξια έρχεται τώρα κόντρα στο κόψιμο και δίνει το έναυσμα για ένα μοναδικό ιντερνετικό και μηντιακό παραλήρημα.  Προσωπικά δε με ενοχλεί καθόλου η επιλογή του συγκεκριμένου χρώματος για έναν 007, ωστόσο με προβληματίζει δυσάρεστα η επιλογή του τόνου του χρώματος σε συνδυασμό με το λευκό πουκάμισο για τον συγκεκριμένο 007. H αντίθεση είναι τόσο έντονη που δεν υποστηρίζεται καθόλου από τα χρώματα  του δέρματος και των μαλλιών του Daniel Craig. (Φανταστείτε για παράδειγμα την όμορφη αντίθεση που θα προέκυπτε αν ήταν μαύρος). Αν πάλι έπρεπε για λόγους εμπορικής συμφωνίας να φορεθεί το συγκεκριμένο σακάκι οπωσδήποτε, θα μπορούσε να βελτιωθεί η εικόνα με ένα αχνό ροζ-λευκό πουκάμισο που θα απορροφούσε τουλάχιστον το σκληρό ζωντανό φούξια και θα ταίριαζε στο πρόσωπό του λίγο καλύτερα.

Προτιμότερη βέβαια θα ήταν η επιλογή ενός αχνότερου τόνου στο σακάκι εξ αρχής, που θα υποστηριζόταν άνετα από το κατάλευκο πουκάμισο. Η τελευταία δε πρόταση θα ήταν ένας υπέροχος James Bond συνδυασμός και σίγουρα εξαιρετικά κομψός για τον  Roger Moore (για να απαντήσω και στα διλήμματα των «τζεημσμποντολόγων» περί καταλληλότητας του χρώματος). Για τον Daniel Craig, ακόμη και με τις αλλαγές που προτείνω, θα το χαρακτήριζα ατυχές γιατί απλά δεν ταιριάζει ούτε στον ίδιο ως πρόσωπο ούτε στο χαρακτήρα του Bond που λανσάρει την τελευταία δεκαετία.

Προβληματίζει η επιλογή του τόνου του χρώματος σε συνδυασμό με το λευκό πουκάμισο για τον συγκεκριμένο 007 (Φωτογραφία: startsat60.com).

Το κάλλος δεν είναι κάτι υποκειμενικό αλλά κάτι καθολικά αντικειμενικό. Όταν κάτι είναι «ωραίο» το αναγνωρίζουν όλοι.

Το στιλιστικό χάος της πρεμιέρας δεν αφορά ούτε την επιλογή του χρώματος ούτε την επιλογή του ρούχου ούτε την επιλογή του ίδιου του ηθοποιού. Είναι αναμενόμενο και απαραίτητο να υπάρχει εξέλιξη και -αναπόφευκτα- μετάλλαξη ακόμη και για τον 007. Το χάος προκύπτει από το ότι κανένα από όλα αυτά τα στοιχεία δε συνυπάρχουν σε αρμονία.

Συνοψίζοντας, θεωρώ ότι δεν είναι καθόλου σημαντικό για την καθημερινότητα μας το φούξια βελούδο σακάκι της πρεμιέρας του 007, αλλά αποτελεί ωραιότατη αφορμή για αυτοκριτική στα περί αισθητικής στις μέρες μας. Να συνειδητοποιήσουμε δηλαδή ότι έχει χαθεί η «υψηλή αισθητική». Προσωπικά υποστηρίζω ότι το κάλλος δεν είναι κάτι υποκειμενικό αλλά κάτι καθολικά αντικειμενικό. Όταν κάτι είναι «ωραίο» το αναγνωρίζουν όλοι, ανεξάρτητα αν θα ήταν της προτίμησης τους ή όχι.

Είναι στενάχωρο ένας χαρακτήρας σαν τον 007 που εξέφραζε υψηλή αισθητική και κομψότητα υποστηριζόμενος σχεδόν από όλη τη βαριά βιομηχανία του θεάματος και της αισθητικής, να μην μπορεί να ανταποκριθεί στο σήμερα υπηρετώντας τις βασικές αρχές της αισθητικής. Άραγε εσκεμμένα ή από έλλειψη καταρτισμένων ειδικών και παρακμής λόγω της εμπορευματοποίησης των πάντων;  Μάλλον το δεύτερο, κι αυτό είναι το λυπηρό. Από την άλλη, τα πρότυπα πλέον βρίσκονται στους καθημερινούς ανθρώπους και όχι μέσα στο star system κι αυτό μπορεί να είναι και το ευχάριστο.

 

Διαβάστε ακόμα: Ο Κίμων Φραγκάκης είδε το «No Time To Die» και γράφει για το όνειρο που γίνεται εφιάλτης.

 

 

 

x Ακολουθήστε το Andro στο Facebook

Button to top